Anbefalte innlegg

Har funnet ut at jeg skal kvitte meg med dette EGR systemt på bilen min,en a4 1.9Tdi q. Men lurer på hvis jeg strøyper systemet å kutter den ut,hva skjer med motorstyringen?? må noe gjøres der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nettopp gjort dette med min. golf 4 med 1,9 tdi. det går eit tynt rør fra manifold og opp på innsuget. skrudda av ved innsuget og byttet ut pakningn med en stålplate. funker int, helt uten feilmeld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nettopp gjort dette med min. golf 4 med 1,9 tdi. det går eit tynt rør fra manifold og opp på innsuget. skrudda av ved innsuget og byttet ut pakningn med en stålplate. funker int, helt uten feilmeld.

 

 

Hadde du noe problem med egr systemet da ? Noen forskjell ved fjerning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kva er egr? og kvifor blokkere det?

:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jeg nysgjerrig på og.....:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR=eksosreturventil som gir eksos inn i innsuget under visse forhold. Jeg antar, men vet ikke, at det er ved tomgang. Hensikten er å sende uforbrente gasser gjennom motoren en gang til, for om mulig å forbrenne mer. Et rent miljøtiltak. Har vært borti biler hvor EGR ventilen står åpen mens den ikke skal, og da blir bilen meget sur. Man ser også på 2,5 TDI femmeren at det er mer koks i innsuget ved femmersylinderen (der eksosen kommer inn). Jeg undrer om dette har negativ temperatureffekt på syl nr 5 ?

Ventilen åpner ved vakuum i den tynne slangen, som lett kan blindes av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På VWvortex fant jeg noe om at man kan deaktivere EGR ventilen ved hjelp av vag-com, høres jo meget enkelt ut for oss som er litt late :)

 

 

 

Sakset fra vwvortex;

"" Yes the intake can be sooted up from the EGR and CCV, but plug in a VAG-COM, punch in an adaptation code, and bam, your EGR is disabled and you don't have to worry about exhaust soot getting into the intake manifold/intercooler ever again.""

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, lenge leve latskapen! : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan man fikse med VAG-COM også.

 

[select]

[01 - Engine]

[Login - 11]

Enter 12233 to activate special adaptations,

[Do It!]

 

[Adaptation - 10]

Enter the "channel number" below to select each channel.

Put in the suggested value(s) in "new value".

[Test]

Observe the "test value" field to make sure the adaptation setting is acceptable.

[save]

 

Channel 3: EGR

  • To decrease the EGR rate, increase the number to the highest possible value (typically 33768).
  • This will prevent/slow down the intake manifold clogging problem and reduce smoke.
  • Though the MAF at idle is still within specifications (370 mg/h) do not use this adaptation on the road :-)
  • Again, this EGR setting is for off-road use only !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man gjøre dette med den uregistrerte versonen av VAG-COM?

Noen som har en registrert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan man fikse med VAG-COM også.

 

[select]

[01 - Engine]

[Login - 11]

Enter 12233 to activate special adaptations,

[Do It!]

 

[Adaptation - 10]

Enter the "channel number" below to select each channel.

Put in the suggested value(s) in "new value".

[Test]

Observe the "test value" field to make sure the adaptation setting is acceptable.

[save]

 

Channel 3: EGR

  • To decrease the EGR rate, increase the number to the highest possible value (typically 33768).
  • This will prevent/slow down the intake manifold clogging problem and reduce smoke.
  • Though the MAF at idle is still within specifications (370 mg/h) do not use this adaptation on the road :-)
  • Again, this EGR setting is for off-road use only !!!

Har planer om å plugge EGR`en på Passaten min......dette virker jo som en enkel metode. Eller kanskje den metoden med å erstatte pakningen med en tett stålplate istedenfor ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VAG-COM er jo desidert enklest, men jeg fikk det ikke til på min; fikk aldri logga inn på "01 Engine"-modulen... Men det er vel kjent fenomen akkurat på AEL-motor, at alle har forskjellig kode. Du kan jo prøve :) I alle tilfeller så tar det bare 10 min ekstra å bytte den pakningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel enklest og sikrest å bytte ut pakningen med en stålplate vil jeg tro. Står jo lett tilgjengelig i motor-rommet (utrolig nok for å være VAG : rolleyes )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radden min har også utkoblet EGR med "stålplate-versjonen", ble gjort da den var ganske ny for å unngå nedsoting av innsuget osv. Det er mange som gjør dette for å sikre lengre levetid på dieselmotorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen hensikt for meg å blokkere den nå som bobla har kjørt 78000km med EGR?

Er sikkert sort å fint i innsuget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen hensikt for meg å blokkere den nå som bobla har kjørt 78000km med EGR?

Er sikkert sort å fint i innsuget.

 

Du unngår iallefall mer, så jeg ville sagt, ja, absolutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke denne ventilen EGENTLIG for å resirkulere ladeluften/trykket ned i eksosmanifolden igjen? Og ikke vice versa?

 

Hva skjer da når denne blokkeres? Får du ladetrykket ut gjennom turboen da? når du slipper gassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En dieselmotor har ikke noe gasspjeld, så når man slipper gassen skjer det ingenting med ladetrykket annet enn at det bare går inn i motoren som vanlig. Det eneste gasspedalen regulerer på en dieselmotor er mengden drivstoff som sprøytes inn, luftmengden er relativt konstant og bare avhengig av ladetrykk.. Stikk motsatt av en bensinmotor, som er avhengig av et relativt jevnt blandingsforhold..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eieren av denne motoren blokkerte EGR etter rengjøring av innsug...

DSCN2189.jpg

 

Er det forresten EGR-ventilen som ligger på venstresiden der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eieren av denne motoren blokkerte EGR etter rengjøring av innsug...

 

Er det forresten EGR-ventilen som ligger på venstresiden der?

Det bildet der er vel en MEGET god grunn til å blokkere EGR-ventilen : eek : I mine øyne ser det ut som EGR-ventilen som ligger til venstre der ja......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å dæven.. det der så ikke mye bra ut. Skjønner litt mer av poenget nå! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: eek : Dammnit! Det der så ille ut. Hadd evært interessant med litt mere detaljer rundt den bilen det innsuget kommer fra. Alder, kjørelengde osv for nysjerrighetens skyld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

120000miles, ca 190 000 km ?

ca 2000mod 1.9Tdi 90hk. ALH.

 

Her er en annen med samme motor:

DSCN0974.jpg

DSCN0978.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan man fikse med VAG-COM også.

 

[select]

[01 - Engine]

[Login - 11]

Enter 12233 to activate special adaptations,

[Do It!]

 

[Adaptation - 10]

Enter the "channel number" below to select each channel.

Put in the suggested value(s) in "new value".

[Test]

Observe the "test value" field to make sure the adaptation setting is acceptable.

[save]

 

Channel 3: EGR

  • To decrease the EGR rate, increase the number to the highest possible value (typically 33768).
  • This will prevent/slow down the intake manifold clogging problem and reduce smoke.
  • Though the MAF at idle is still within specifications (370 mg/h) do not use this adaptation on the road :-)
  • Again, this EGR setting is for off-road use only !!!

 

Jeg tok en rask titt med vag-com på min bil etter jobb i dag. På min bil så fant jeg verdien 32768 på kanal 2 (ikke 3). Når jeg økte verdien litt så økte tomgangen også (jeg satte den tilbake til original igjen etterpå). Skulle gjerne hatt litt mer dokumentasjon rundt dette for europeisk PD motorer (det er visst litt forskjell på europeisk og de i USA/Canada).

 

EDIT:

Etter infoen her så er kanal 2 kun tomgangsjustering:

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html

Ser ut som EGR justering er helt annerledes på min motor (det var ingen ting å justere i kanal 3).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har eg hatt av innsuget, gort det reint og vaska det i bensin....

Såg ikkje so bra ut inn i der nei.... ikkje so mykkje som på bildet over....

Men hadde vel ei go toppa hand med sot....

Løste i fra og blokerte EGR ventile. sette ei plate i mot der det gpr inn på innsuget.... har ikkje prøvd bilen nåke spesielt etter på..... før denne opprasjonen rauk bilen veldig....

 

Passat 1,9 tdi 110Hk

1999mod

170 000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.