Anbefalte innlegg

Godt brukt EGR-ventil selges etter utbytting til rent rør : fis :

 

Hva gjorde du med slangen som går til egr-ventilen?

egr-suger.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrur en skrue inn i den. Det er forøvrig vakumklokka til shudder-sjeldet.

Kjekk å ha selv om man har blendet EGR.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg blendet begge slangene med en skrue.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikket litt på det her tidligere i uken, vurderer sterkt å fjerne hele egr-ventilen. Hvilket sett var det du brukte Erik? Og er det likt eller finnes det tilsvarende til min 130hk 1,9 AVF?

 

Har sett denne på ebukta: http://cgi.ebay.co.uk/Forge-VW-90-130-PD-EGR-Valve-Replacement-Pipe-FMEGRRPS-/250718445105?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a5ffbde31

Er den noe å satse på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikket litt på det her tidligere i uken, vurderer sterkt å fjerne hele egr-ventilen. Hvilket sett var det du brukte Erik? Og er det likt eller finnes det tilsvarende til min 130hk 1,9 AVF?

 

Har sett denne på ebukta: http://cgi.ebay.co.uk/Forge-VW-90-130-PD-EGR-Valve-Replacement-Pipe-FMEGRRPS-/250718445105?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a5ffbde31

Er den noe å satse på?

 

Hvorfor fjærne hele EGR ventilen? Det må jo være enklere å blende med en tynn platebit mellom flens på manifold og røret opp til EGR? Dette har jeg iallefall gjort og det fungerer utmerket. Slipper å betale penger for et "EGR blendings kit". Slipper og blende slanger også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor fjærne hele EGR ventilen? Det må jo være enklere å blende med en tynn platebit mellom flens på manifold og røret opp til EGR? Dette har jeg iallefall gjort og det fungerer utmerket. Slipper å betale penger for et "EGR blendings kit". Slipper og blende slanger også.

 

Fordi da fjerner man hele dritten, og slipper evt lekasjer rundt den, som jeg har på Golfen feks, og du får det åpent rett inn i innsuget istedenfor den stanga og det som står inni ventilen.. Mindre motstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller bare dra av slangen på egr ventilen og plugge slangen. da er den jo egentlig utkobla. da trenger du ikke de blendingslokka fordi den er lokket hele tiden så lenge det ikke er vacum på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller bare dra av slangen på egr ventilen og plugge slangen. da er den jo egentlig utkobla. da trenger du ikke de blendingslokka fordi den er lokket hele tiden så lenge det ikke er vacum på den.

 

Dårlig løsning! Ofte så låser EGR ventilene seg i åpen posisjon eller begynner å lekke og da lekker det inn eksos og sot selv om en har "blokkert" på din metode...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikket litt på det her tidligere i uken, vurderer sterkt å fjerne hele egr-ventilen. Hvilket sett var det du brukte Erik? Og er det likt eller finnes det tilsvarende til min 130hk 1,9 AVF?

 

Har sett denne på ebukta: http://cgi.ebay.co.uk/Forge-VW-90-130-PD-EGR-Valve-Replacement-Pipe-FMEGRRPS-/250718445105?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a5ffbde31

Er den noe å satse på?

 

Jeg brukte et kit helt likt dette: http://cgi.ebay.co.uk/Allard-EGR-Valve-Delete-Pipe-Golf-Audi-Seat-Skoda-Tdi-/170625325741?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27ba0fdaad

 

Veldig fornøyd :-)

 

Du kan sikkert bruke samme, jeg har 1,9TDI PD 115hk AJM

DSC05866_resize.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

038131925A passer ofte på eksosmanifolden, og sikkert på din også. Koster 31,- hos Møller.

038131925 passer på en del innsug, muligens på ditt også. Koster 31,- hos Møller.

Passer noen av disse på frøknas 1Z TDi? 96 Passat 1,9 sådan:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passer noen av disse på frøknas 1Z TDi? 96 Passat 1,9 sådan:)

 

Jepp, på 1Z skal du ha en av hver :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må det bestilles asap! Spent på å se hvor sotet innsuget er etter 310 000km: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurt å ta vekk denne egr ventilen om man f.eks kjøper ny golf nå med 2.0 TDI? Har dessverre ikke lest hele tråden.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurt å ta vekk denne egr ventilen om man f.eks kjøper ny golf nå med 2.0 TDI? Har dessverre ikke lest hele tråden.. :)

 

Du vil nok få feilmelding så nei....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man bare skru fast blendedekslene, eller må man bruke noe pakningsguffe også? Hvlken isåfall? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man bare skru fast blendedekslene, eller må man bruke noe pakningsguffe også? Hvlken isåfall? :)

 

Er pakninger der originalt, bruk om igjen eller kjøp nye :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det ny pakning også - ikke noe vits å spare på den filletingen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

038131925A passer ofte på eksosmanifolden, og sikkert på din også. Koster 31,- hos Møller.

038131925 passer på en del innsug, muligens på ditt også. Koster 31,- hos Møller.

41,- pr. del er prisen nå, og pakningen koster hele 40,-. Blir spennende: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

41,- pr. del er prisen nå, og pakningen koster hele 40,-. Blir spennende: rock :

 

Inflasjon!!! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er deksler og pakning hentet: ja : Noen som har en DIY om hvordan jeg skal blende? Eller, det er jo sikkert lett bare man ser under panseret, men hvordan er det å få av innsuget på en 1z? Og kan man bruke f.eks tynner til å vaske/rense innsuget med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal også snart igang med å rense innsuget selv. Er det ikke greit å bruke diesel til å rense innsuget med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at denne tråden handler om EGR på 1.9TDI men ettersom jeg har lest så finnes dette problemet på alle dieselmotorer.

Jeg har da en 2.0TDI BRD motor. Hvis jeg også har dette problemet vil jeg da få feilmelding ved å blende av EGR ventilen?

Noen andre med slik motor som har prøvd noe lignende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg påbegynt "porting" av innsuget til Passaten. Ikke så veldig overraskende, så var det mye dritt og grums etter 310 000km med EGR tilkoblet, gitt:o

 

IMG_3641.jpg

 

IMG_3643.jpg

 

IMG_3644.jpg

 

IMG_3645.jpg

 

Og her er haugen av sot jeg fikk ut med litt lett pirking med en skrutrekker - mao, det er bare en dråpe i havet (ligger en større haug der nå):

IMG_3646.jpg

 

Teipet igjen alle åpninger forutenom selve innsugsdelene i går og helte i tynner opp til kanten, og deretter spylte, pluss pirket med fingrene der jeg kom til, ut masse dritt. Men mer å ta av, så skal kjøpe noen børster og få tatt resten i dag: ja : Håper motoren får tilbake noen ponnier nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får oppdatere her etter at jeg fikk skrudd i sammen alt igjen. Bilen går annerledes på tomgang (type bedre), drar bedre over hele registeret og ryker litt svart bak, noe den ikke gjorde før:D Definitivt verdt de 200,- det kostet til sammen: ja :

 

Kjøpte dette børstesettet fra Biltema, og det var helt genialt å bruke til å rense innsuget med. Brukte riktignok bare den ene børsta, og den kom jeg til over alt med bare jeg fikk bøyd den litt på tuppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får oppdatere her etter at jeg fikk skrudd i sammen alt igjen. Bilen går annerledes på tomgang (type bedre), drar bedre over hele registeret og ryker litt svart bak, noe den ikke gjorde før:D Definitivt verdt de 200,- det kostet til sammen: ja :

 

Kjøpte dette børstesettet fra Biltema, og det var helt genialt å bruke til å rense innsuget med. Brukte riktignok bare den ene børsta, og den kom jeg til over alt med bare jeg fikk bøyd den litt på tuppen.

 

Hørtes bra ut :)

 

Har du noe erfaring med å gjøre dette på en 2.0 tdi også? ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.