Troms: Flere som skal handle seg vinterdekk?

Anbefalte innlegg

Hvis man skal kjøre piggfritt må man ta høyde for at det er par dager i året er best å la bilen stå. Sånn som jeg ser det så er det like stor sjans for at noen andre smeller inn i en som at en selv gjør det de dagene, så da kan man heller la bilen stå. Iallefall her i byen som det er gode bussforbindelser.

Bodde på toppen av 3 bakker i Trondheim når jeg studerte der. Da lot jeg bilen stå to-tre dager på to år, fordi jeg ikke tok sjansen ned bakken. Da var det speilis med masse masse vann på. Det er det eneste føret hvor piggfritt er dårligere enn pigg. Skal også sies at jeg har stått parkert på samme plass som biler med pigg, hvor de har blitt stående å spinne mens jeg kjørte som en lek. Det meste går hvis man avpasser fart og turtall til forholdene. Dessuten er dårige piggdekk MYE verre enn gode piggfrie!

 

Skal dog nevnes at da jeg fikk piggfritt første gang (vinteren 1999/2000)var jeg så skeptisk til det at det var så vidt jeg turte kjøre. Så da lærte man seg en litt annen kjørestil som passet piggfritt.

Som sagt, det er et par dager i året hvor piggfritt ikke er verdt shit. Men da lar jeg bilen stå og tar buss. Er nok flere som burde la bilen stå slike dager, pigg eller ikke. En bil er en potensiell drapsmaskin, og man har ingen rett til å skli rundt med fare for seg selv eller andre uansett hva man er skodd med. Det er akkurat som enkelte av Quattro-folket, som har en aggressiv kjørestil på vinteren fordi de kommer frem/opp overalt. Men de har også bare 4 håndflater dekk å bremse med....samme som oss andre......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, veit ikke om jeg blir så mye klokere. Jeg må jo også tenke på at jeg bor på toppen av en laaang oppoverbakke. Og de siste vintrene har jo ikke bare hatt tørt snøføre, akkurat.

 

Kan være dårlig økonomi i å kjøre piggfritt for å spare en tusenlapp hvis man ender opp i grøfta i stedet.

 

I guess I'll settle for pigs in my decks!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange erfaringer rundt pigg eller piggfritt... Jeg har hadd piggfritt på begge mine gamle cabrioleter å det funket som fy! Det er selfølgerlig slik at du må som sagt tidligere i denne tråden, man må tilpasse kjørestilen med piggfritt.

 

Hadde Bridgestone Blizzak på min forrige Quattro, så har su quattro er det ingen vits med pigg.

 

Jeg skal prøve Nokian Rsi piggfritt i år, da i 225.40.18, og jeg gleder meg til å få testet ut disse...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk Nokian RSi (piggfritt) dagen før snøen i 2004. Kjempedekk den sesongen. Og neste.

Men denne vintern blir det 3. sesongen... Det kan jo bli artig å se om det du sier stemmer.

 

Jeg synes Nokian dekk har dårlig sidegrep, uansett pigg eller piggfritt. Sladdedekk : haha :

 

Jeg har bestemt meg for Falken piggfrie vinterdekk når disse RSi-dekka er "utslitte".

 

http://www.interdekk.no/categories/winter_tires.php?search=both&width=215&profile=60&diameter=15&x=20&y=7

 

Roger Kristiansen har hadd disse Falken dekkene, og han skal ha meget gode erfaringer med dem...

 

Hvis du søker på falken, så kansje du finner noen svar her inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange erfaringer rundt pigg eller piggfritt... Jeg har hadd piggfritt på begge mine gamle cabrioleter å det funket som fy! Det er selfølgerlig slik at du må som sagt tidligere i denne tråden, man må tilpasse kjørestilen med piggfritt.

 

Hadde Bridgestone Blizzak på min forrige Quattro, så har su quattro er det ingen vits med pigg.

 

Jeg skal prøve Nokian Rsi piggfritt i år, da i 225.40.18, og jeg gleder meg til å få testet ut disse...

 

Broren min kjører på Nokian RSi på sin 2002 A6 2.5tdi Q. Er storfornøyd! Beste vinterdekkene han har hatt sier han.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roger Kristiansen har hadd disse Falken dekkene, og han skal ha meget gode erfaringer med dem...

 

Hvis du søker på falken, så kansje du finner noen svar her inne.

Det sto Falken piggfrie dekk på den forrige Audi'en jeg hadde (86' type 44 Avant u/quattro), og de funka utrolig bra.

Så bra at idet dekka mista grepet (på snø), så smalt det. : eek : Da fant jeg ut at piggfritt blir det heretter på mine biler.

Pigg bruker vi på bane. ;)

 

Til dere skeptikere: parkér bilen på vintern og ta buss :P

 

Broren min kjører på Nokian RSi på sin 2002 A6 2.5tdi Q. Er storfornøyd! Beste vinterdekkene han har hatt sier han.

: ja : For meg, nest best. De Falken dekka, er de beste jeg har hatt,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får da være opp til hver enkelt om det skal være pigg eller dødsfelle.

 

Ingen skal klare å overtale meg til å bruke noe annet enn pigg! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får da være opp til hver enkelt om det skal være pigg eller dødsfelle.

 

Ingen skal klare å overtale meg til å bruke noe annet enn pigg! ;)

 

Hmm, dødsfelle, den er jeg ikke med på... Jaja, vi får se om jeg og de andre med piggfritt overlever vinteren : smil :

 

Piggfritt er tingen, har du prøvd det Roar? ikke mye støy heller, med tanke på at forrige vinter hadde nesten mest bar asfalt...

 

Men at det skal være opp til hver enkelt hva de velger er en selfølge : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte nesten ha noe dekk til slutt, så handlet på Vianor.. Betalte 955 pr stk for nokain hakka 4 195/65-15.. Firmarabatt der, men kan sikkert ordne til flere..

 

Det er jo ikke rart det. Siden H4 er en utgående modell og blir erstattet av H5. Du har ikke fått noen overliggere da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte nesten ha noe dekk til slutt, så handlet på Vianor.. Betalte 955 pr stk for nokain hakka 4 195/65-15.. Firmarabatt der, men kan sikkert ordne til flere..

 

Jeg betalte 20,- mer per dekk for hakka 5 i samme dim. på ViaNor

:nana: :nana: :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dere skeptikere: parkér bilen på vintern og ta buss :P

 

Det er jo lett å si når man bor i byen. Dersom jeg skulle ta buss, vil det gå med drøyt en og en halv time mer i reisetid til og fra den ene jobben (50%). Den andre ville jeg vel ikke tape mer enn 5-10 min på. Ikke medregnet at det er 1,5 KM å gå til bussholdeplassen. I tillegg ville det bli ca 50% dyrere enn å kjøre sjøl. Hva skal jeg gjøre da, bare selge Audien? : gråter :

 

Å komme seg på butikk/trening osv kan man bare glemme. Skole/SFO-henting orker jeg ikke å tenke på engang. : bh :

 

Tenker det blir pigg likevel. Så overlater jeg busslivet til de som faktisk har et kollektivtilbud... :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg betalte 20,- mer per dekk for hakka 5 i samme dim. på ViaNor

:nana: :nana: :nana:

 

Jaha? Hmm.. fikk beskjed om at d var leveringstid på hakka 5 jeg. Og jeg VET at hakka 4 er fine ting og piggene sitter der di skal etter en leketur eller 30.. Hva er egentlig forskjellen på hakka 4 og hakka 5?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leveringstid på Hakka5? Jeg så dem i dag, på Stihl-Butikken på Olsborg. Mener å huske at han sa 1250/stk.

 

Men jeg fikk pris på Nankang piggdekk idag, 2850,- for 4 stk levert Bardufoss. Så mistenker at jeg går for disse. Det virker som om Nankang får OK omtale. Sommerdekkene deres har jeg iallfall ikke noe å utsette på så langt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2850 var latterlig pris!

har fått 4500 med montering her i byen!

Hvem bestiller du fra?

 

Edit:

Ser nå at monteringskost var på 960kr

Er dekkene pigget? Nankangdekkene leveres med hull til pigg, men du må pigge dem selv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2850 var latterlig pris!

har fått 4500 med montering her i byen!

Hvem bestiller du fra?

 

Edit:

Ser nå at monteringskost var på 960kr

Er dekkene pigget? Nankangdekkene leveres med hull til pigg, men du må pigge dem selv..

 

 

Sharif. Og det var med pigg.

 

Men 960? 110-125 pr hjul for omlegging og balansering hvis jeg tar av og på bilen sjøl. Det var de to billigste prisene jeg fikk. Dyreste var nesten 170.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E vel litt av konseptet til CI d der, va og innom, og fikk god pris på dekk, men ikke montering.. Virke nesten som at dem ikkje har løst å gjøre sånn jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha? Hmm.. fikk beskjed om at d var leveringstid på hakka 5 jeg. Og jeg VET at hakka 4 er fine ting og piggene sitter der di skal etter en leketur eller 30.. Hva er egentlig forskjellen på hakka 4 og hakka 5?

 

Forskjellen er at piggene på hakka 5 er festet med bjørneklo.

Så når du bremser så bøyer piggene seg og gir deg kortere bremselengde, + at piggene vil sitte lengre på.

 

Sikkert noe mer som er forskjell men det vet ikke jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen er at piggene på hakka 5 er festet med bjørneklo.

Så når du bremser så bøyer piggene seg og gir deg kortere bremselengde, + at piggene vil sitte lengre på.

 

Sikkert noe mer som er forskjell men det vet ikke jeg :)

 

Nytt mønster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CI Service ville kun selge meg Nankang. Jeg kan godt kjøpe nankang for den saks skyld.

 

205/55-16 Nankang SW-5 94T - 4593kr med montering på felger og bil.

Da var 55% innkalkulert. Hjelper mye med 50% rabatt hos dem når man får mer uten å spørre : rolleyes

 

 

http://www.big-wheels.no tar 995stk for di dekkene ,gratis levert,rabatt ved samlekjøp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg lagt om!

Angrer litt nå på at jeg kjøpte orginal dim.

 

Den gode nyheten er at bilen ble noen cm lavere ! : rock :

 

Den dårlige nyheten er at bilen ser ut som noe bestefar ville kjøpt ! : gråter : : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.big-wheels.no tar 995stk for di dekkene ,gratis levert,rabatt ved samlekjøp

 

Dekkene var faktisk billigere her... Men omlegginga skulle de jo ha tusenlappen for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg lagt om!

Angrer litt nå på at jeg kjøpte orginal dim.

 

Den gode nyheten er at bilen ble noen cm lavere ! : rock :

 

Den dårlige nyheten er at bilen ser ut som noe bestefar ville kjøpt ! : gråter : : gråter :

Hei.

Kjør piggfritt til det kommer snø og legger seg permanent

. Mindre støy og større dim......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årets vinterdekk test i bladet MOTOR : PIGG Michelin x- north og Hakka 5 testvinnere..

Piggfritt:conti vikingcontact 3 og Hakka Rsi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt Nokian Hakkapelita 5 i 205/55-16 til den nette sum av 3600.. Samme pris om nankang :)

Må bare ordne med omlegging til uka. Satser på at Esso hjelper meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.