Svinghjul 3B AAN 7A ADU forskjeller og ombyttbarhet.

Anbefalte innlegg

Blir nesten det samme.. Jeg hadde 7A svinghjul på min AAN som stod i en coupequattro! Gikk som smurt det! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iallefall på S2 har det vel vært litt 50/50 om man får start eller ikke med 7A.

Hvorfor er det fortatt stor usikkerhet rundt , men Anders T Hagen fikk IKKE start på sin S2 med AAN og orginalt 7A.

Men jeg FIKK start på min 90 quattro med 7A svinghjul og 3B motor.

 

Og det skal ikke være noen kjente forskjeller annet en at AAN har opplagring i veiv , og 3B/7A har det i svinghjulet

 

Og på ett annet svinghjul jeg hadde til låns en gang (husker ikke om det var dobbeltmasse , men det var en god del tykkere enn mitt 7A) der var trykkplata en del tynnere enn på 3B og litt mer innfelt i svinghjulet , så avstandene mellom trykkplata og baksia på svinghjulet var tilnærmet samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AAN har opplagring i veiv , og 3B/7A har det i svinghjulet

.

 

Vil det si at 7a har en senterdel som holder nålelageret, og at denne senterdelen kan slås ut slik at AAN girakselen kan gå frem til veiva?

 

EDIT: 7a har lager som kan tas av. Men AAN har også lager. Det er vel de gamle 016 kassene som har opplagring i veiv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk jeg tips fra Marius S om at senterdelen kunne kjøpes itillegg til nålelagret og dermed lage seg ett svinghjul med opplagring av ett annet svinghjul beregnet for opplagring i veiv.

Men om senterdelen faktisk kan taes bort på ett 3B/7A er jeg usikker på , nålelagret kan iallefall byttes :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det si at 7a har en senterdel som holder nålelageret, og at denne senterdelen kan slås ut slik at AAN girakselen kan gå frem til veiva?

7A svinghjul er 100% bolton må bruke lageret også

Er 99.99% sikker dobbeltmasse svinghjulet hadde opplagring i svinghjul

 

Men 3B fra 200 har opplagring i veiv, alle andre i svinghjul

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henta det tidligere nevnte svinghjul fra en AAN , og der var opplagring i veiv :)

Men kan sellfølgelig være noe ombygd 200 3B greier , men skulle være en orginal AAN ifølge eier :)

 

EDIT: Kan jo være at tidlige S4 modeller hadde denne typen opplagring , evnt annen type inngående aksel på girkasser? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra Christian, du har nok rett.

Når jeg tenker meg om så er det opplagring i svinghjul på 7a hjulet jeg har, på alle dobblemassehjulene jeg har (både AAN og 2,5 tdi 100 og A6) og på enkeltmassehjul til eldre 100 2,5tdi.

 

Da bør 7a være bolt on på AAN, må bare passe på at tenningstriggerpinnen er tilstede og med rett avstand til sensor.

 

Det eneste spørsmålet som da gjenstår er hvor langt frem/bak anleggsflaten til thrustelageret blir i forhold til slaglengden på clutchpumpa. Mulig armen må forlenges/forkortes. Men det sjekker jeg når clutchen er kjøpt.

 

EDIT: Og så bør man dreie av vekta bak på 7a hjulet, så man unngår problemer med signalene slik Geir Tony beskriver tidligere i tråden her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt samme slave på 7A som på AAN clutch uten problem

Vært borti noen som sliter med 7A svinghjul som virker, men tror det er pga av masse på baksiden av svinghjul kan forstyrre signalet.

7A svinghjul er også 2kg tyngre en 3B svinghjul.

Kan uten problem dreie av den vekta bak på 7A svinghjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver og bygger motor til S4en, og har oppdaget et problem..

 

Fikk beskjed om at det originale dobbeltmasse-svinghjulet var bare å dumpe, her må det noe kraftigere til..

 

I den forbindelse oppdaget vi også at clutchen jeg har til prosjektet (Sachs Racing trykkplate og lamell til RS2) ikke passer på originalt AAN svinghjul... Det originale svinghjulet er flatt, mens RS2-clutchen er til svinghjul med en kant ytterst ?

 

Blir vel noe feil med avstand mellom motor/girkasse og clutch ?

 

 

 

Kan noen forklare dette, hvilke alternativer har jeg egentlig ?

 

Ny clutch + enkelmasse svinghjul til AAN ? Type Spec 3+ isåfall ?

 

Finnes det et enkeltmasse svinghjul som jeg kan bolte på AAN med 6-trinns kasse, der RS2-clutchen passer ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kun S2 og RS2 med 6 trinns kasse som er levert med det spesielle svinghjulet og spacer plate mellom motor/gir, så viss du har trykkplate som er tilpasset orginalt RS2 svinghjul så passer nok den kun der desverre. Jeg har sett det finnes et enklemasse "brønnsvinghjul", usikker hvor det stammer fra, men om kanten på det er lik er jeg usikker på.

 

Enkleste er vel å få tak i et enkelmassesvinghjul fra 7a eller 3b og få deg en ny trykkplate eller evt et alusvinghjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så enkelmasse svinghjul med tilhørende clutch fra 3B/7A vil passe ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mye brukt er Sachs 707 trykkplate

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det funke med svinghjul fra NG også ?

 

Trenger ikke å tenke på pinner og sensorer, siden jeg skal bruke Haltech og har trigger på veiva..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S6 4.2 V8 Har iallefall Enkelmasse svinghjul med den nevnte kanten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke v8-svinghjula flere bolter mot veiva da ? Men mulig at RS2-clutchen kan brukes på et slikt svinghjul ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer på en prikk Peder :) Har vært så mange svinghjul i det siste , så her går det i surr :P

5`er veiv har 8stk svinghjulsbolter , mens V8 veiv har 10stk svinghjulsbolter.

 

Så da var vi like langt gitt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så enkelmasse svinghjul med tilhørende clutch fra 3B/7A vil passe ?

 

7a mangler den nødvendige pinnen for trigging mot orginale AAN sensoren.

 

Ellers, hvor dyp kant skal den RS2 clutchen din ha på svinghjulet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, NG svinghjul fungerer fint, bruker det selv på min AAN motor. Det er i praksis likt som ett 7A svinghjul, er bare ett par ekstra halvmåner på baksiden av det. Men greit å slipe/dreie anleggsflata på det siden det jo har sittet en 228mm lamell på det før.

 

Mulig man kunne dreid ned en brønn i ett NG/7A svinghjul og så RS2 trykkplata hadde passa, er jo forferdelig tykke og solide de svinghjula, så er kanskje mulig.

En annen hyggelig bieffekt ville jo vært at man fikk ned vekta på svinghjulet en del :)

 

Smal sak å montere triggerpinne og om du vil ha mulighet for å bruke andre typer sprut også, M8 pinnebolt gjør susen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer det stadig frem ny informasjon ja :)

 

Har nå skaffet et AAR-svinghjul fra en her på forumet. Hører det er mye gods på disse ja, så lurer på å få dreid av det litt på baksida..

 

Så med en tilhørende clutch til NG/AAR så vil det passe mellom AAN-motoren og 6-trinns kassa ? Bare for å være sikker :-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ett AAR/NG svinghjul vil fungere med 240mm trykkplate beregnet for flatt svinghjul. Trykkplate fra AAN eller 3B vil fungere finfint. Jeg har brukt orginal 3B trykkplate og 4puck sinter lamell med hell, den holdt fint igjen 700nm. Begynte først å slure ved 850nm, men da var det bare å senke ladetrykket i mellomregisteret, så holdt den. Den trykkplata var forøvrig velbrukt før jeg satte den inn og, så mye som funker tydligvis :) Så hva en sachs race trykkplate klarer å holde igjen da blir bare spekulasjoner, men antageligvis veldig mye.. Har montert det på min bil nå, og det blir veldig tung pedal, så på en bruksbil som ikke har planer om mer enn 700nm ville jeg brukt orginal trykkplate, uten tvil.

 

Kunne du målt på RS2 trykkplata, hvor langt det er ifra anleggsflate lamell til anleggsflate svinghjul?

Kunne tenkt meg å dreid en brønn i ett sånn svinghjul om det lar seg gjøre for å få ned vekta.

 

Det går ann å dreie ned noe på baksia på ett AAR/NG svinghjul, men litt skeptisk til styrken om man fjerner mye gods.

Ett annet alternativ er om man har tilgang til fres, da kunne man f.eks frest ut 8 "pizzastykker" på baksia, og beholdt mye av styrken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7a mangler den nødvendige pinnen for trigging mot orginale AAN sensoren.

 

Er det forskjell på AAN og 3B sensor/sensor plasering her altså???

Min 3B startet helt fint med orginalt 7A svinghjul uten modifikasjoner og orginal motronic :)

 

 

Tilleggs spm : Holder dobbelmasse svinghjul til 430hk/550nm? eller vil jeg støte på problemer her?

Ser ikke du har nevnt hvor mye effekt du skal ha i din Peder :) så jeg spør

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7A har triggerpinne den og ja, men det hevdes at den står bittelitt forflyttet, slik at tenning endrer seg noen få grader.

Jeg tror den står på akkurat samme stedet, men noen kan jo sjekke om de har ett par svinghjul liggende.

 

Jeg tror ett org velbrukt dobbelmasse svinghjul vil slite med 550nm, kjenner jeg har litt vibrasjoner i min egen S6 ved harde belastninger og lave turtall, og den har bare en snill chip :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7A har triggerpinne den og ja, men det hevdes at den står bittelitt forflyttet, slik at tenning endrer seg noen få grader.

Jeg tror den står på akkurat samme stedet, men noen kan jo sjekke om de har ett par svinghjul liggende.

 

Jeg tror ett org velbrukt dobbelmasse svinghjul vil slite med 550nm, kjenner jeg har litt vibrasjoner i min egen S6 ved harde belastninger og lave turtall, og den har bare en snill chip :)

 

Sjekka med tenningslampe etter oppstart da jeg fikk samme beskjed ( eller jeg fikk beskjeden : funker ikke , kast det ;) ) Men tenninga var Spot-on :)

Mener jeg sjekka opp mot ett orginalt 3B svinghjul ved en senere anledning , og det var ingen forskjell hva jeg kunne se :)

(7a er jo nesten samme type motor , med samme Ø.D , og samme plassering på trigger sensor..så hvorfor ikke? :) )

 

 

 

Kommer det ikke et svinghjul dalene fra himmlen innen montering , så tar jeg sjansen :) Kjørte med "330" oppsett før , og kjente ikke noe risting da :)

(kommer med tilbake mld) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ett AAR/NG svinghjul vil fungere med 240mm trykkplate beregnet for flatt svinghjul. Trykkplate fra AAN eller 3B vil fungere finfint. Jeg har brukt orginal 3B trykkplate og 4puck sinter lamell med hell, den holdt fint igjen 700nm. Begynte først å slure ved 850nm, men da var det bare å senke ladetrykket i mellomregisteret, så holdt den. Den trykkplata var forøvrig velbrukt før jeg satte den inn og, så mye som funker tydligvis :) Så hva en sachs race trykkplate klarer å holde igjen da blir bare spekulasjoner, men antageligvis veldig mye.. Har montert det på min bil nå, og det blir veldig tung pedal, så på en bruksbil som ikke har planer om mer enn 700nm ville jeg brukt orginal trykkplate, uten tvil.

 

Kunne du målt på RS2 trykkplata, hvor langt det er ifra anleggsflate lamell til anleggsflate svinghjul?

Kunne tenkt meg å dreid en brønn i ett sånn svinghjul om det lar seg gjøre for å få ned vekta.

 

Det går ann å dreie ned noe på baksia på ett AAR/NG svinghjul, men litt skeptisk til styrken om man fjerner mye gods.

Ett annet alternativ er om man har tilgang til fres, da kunne man f.eks frest ut 8 "pizzastykker" på baksia, og beholdt mye av styrken.

 

Etter hva jeg målte på verkstedet nå ikveld så er det såvidt over 13mm fra anlegg svinghjul til anlegg lamell :)

 

Ser den, at styrken nok blir påvirket om man dreier av for mye av svinghjulet ja..

 

Lurte på å prøve en Spec 3+ igrunn.. Har hørt både positivt og negativt om den, havner vel i sona rundt 600nm regner jeg med, så den "skal" vel holde greit egentlig..

 

Har lite lyst på tung pedal iallefall, skal da gå an å bruke bilen noenlunde normalt hadde jeg tenkt...så spørs om jeg må forske litt på den "original trykkplate med oppgradert lamell"-ideen kanskje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7A har triggerpinne den og ja, men det hevdes at den står bittelitt forflyttet, slik at tenning endrer seg noen få grader.

Jeg tror den står på akkurat samme stedet, men noen kan jo sjekke om de har ett par svinghjul liggende.

 

 

Fasiten omkring 7a svinghjul finnes her: http://forum.vacn.no/showthread.php?63647-Svinghjul-3B-AAN-7A-ADU-forskjeller-og-ombyttbarhet&p=1565258&viewfull=1#post1565258 Se også post 48 og 57 i samme tråd.

 

Edit: Tråden jeg har linket til er nå den samme tråden som du nå leser, da to tråder er smeltet sammen. Og denne tråden finner man i samletråden for motoren (slik at man i utgangspunktet kunne funnet en tråd med trolig det meste av info der, eventeult bygd videre på den fremfor å starte en ny ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.