Svinghjul 3B AAN 7A ADU forskjeller og ombyttbarhet.

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg målte på verkstedet nå ikveld så er det såvidt over 13mm fra anlegg svinghjul til anlegg lamell :)

 

På ABY svinghjulet målte jeg 19mm.

 

Eller for å presisere siden jeg er svært usikker på hvilke mål det egentlig er tatt over her: Clutch fjernet, målt avstand fra flaten der clutchen ligger inni svinghjulet og opp til kraven der disken er skrudd fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres riktig ut, 19mm dyp brønn og en trykkplate som går 13mm ned i brønn, gjør at det er 6mm klaring igjen. Lamell er 8mm mener jeg, så da vil man ha 2mm forspenn på lamellen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Vel , noen "fasit" er det vel ikke.... : rolleyes

 

Er fortsatt slik at noen får start med 7A svinghjul og noen får IKKE start , Hos noen går bilen rent og uten problemer , andre må dreie ned på baksiden av svinghjul for å få bilen til å gå skikkelig.

 

Geir Tony skriver at det er bare å "telle tenner" å finne feilen , men da jeg telte tenner var trigger pinnen på akkurat samme sted på mine 7A og 3B svinghjul.

Andre sier at triggerpinnen er for kort , og den må forlenges..... Men her også , hadde jeg samme lengde på 7A som 3B.

 

3B motoren min gikk forøvrig som ett skudd , med urørt 7A svinghjul og signalene fra trigger sensor tilsa ikke at den skulle gjøre noe annet ( målt med oscilloskop)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akk byttet ut 3b svinghjulet. Kjøpte et 7a, da må det være forskjell på disse 7a svinghjulene. Mitt hadde ikke trigger pinne. For og få på trigger pinne måtte jeg dreie av kanten bak på svinghjulet. Funker fett nå, men så lenge man trigger med org sensorer vil ikke dett funke uten maskinering:

ImageUploadedByTapatalk1365529752.140923.jpg

ImageUploadedByTapatalk1365529719.689922.jpg

ImageUploadedByTapatalk1365529737.857421.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg skal i løpet av August inn med ny blokk i min S6 C4. Dette er en ABY blokk, der Stage 3+ lamell, Stage 5 trykkplate og 3B enkelmassesvinghjul er montert på blokka. Vil dette være plug&play på min girkasse? Det er orginal 5 trinns kasse (01E?) som er montert.

Går også ut ifra at det sitter en spacer mellom kasse og blokk orginalt, som da kan fjernes ved montering av enkelmassesvinghjul fra 3b?

Hvordan er det da med motorfestene når motor flyttes bakover, er det noe å gå på? Noe annet jeg må tenke på her før montering ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blokkene på AAN og ABY blokkene har like dimensjoner. Blokka kommer dermed på samme sted med mindre svinghjulet bygger ut på en måte som gjør at du likevel må ha 1cm spacer mellom motor og kasse.

 

Har svinghjulet ditt opplagring for inngående aksel på kasse eller er det beregnet for opplagring i veiv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blokkene på AAN og ABY blokkene har like dimensjoner. Blokka kommer dermed på samme sted med mindre svinghjulet bygger ut på en måte som gjør at du likevel må ha 1cm spacer mellom motor og kasse.

 

Har svinghjulet ditt opplagring for inngående aksel på kasse eller er det beregnet for opplagring i veiv?

Svinghjulet er fra Audi S2 3b, og ifølge eier/selger så står det ett nålelager i senter på svinghjul. Han innbilte seg at det var opplagring i svinghjulet. Om jeg må bruke spacer så har det absolutt ingenting å si, vil ikke utgjøre noen forskjell for min del. Spørsmålet er vell mer eller mindre om kassa mi, 5 trinns fra Audi S6, om den passer på overnevnte deler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svinghjulet er fra Audi S2 3b, og ifølge eier/selger så står det ett nålelager i senter på svinghjul. Han innbilte seg at det var opplagring i svinghjulet. Om jeg må bruke spacer så har det absolutt ingenting å si, vil ikke utgjøre noen forskjell for min del. Spørsmålet er vell mer eller mindre om kassa mi, 5 trinns fra Audi S6, om den passer på overnevnte deler?

Jeg mener du må droppe spaceren nettopp fordi akslingen har opplagring i nålelageret i svinghjul. Med spacer vil ikke akslingen stikke langt nok inn.

Dobbeltmasse=spacer

Enkeltmasse=ingen spacer

Flere som er enig/uenig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg husker er det dobbeltmasse som har opplagring i svinghjul. Enkeltmasse har opplagring i veiv fordi uten spacer så havner inngående aksel lengre inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det vil si at det passer, enten med eller uten spacer? Alternativet er å kjøre med Sachs trykkplate, og sachs organisk lamell med orginal dobbelmasse svinghjul. Men så klart ønsker jeg å kjøre med 3b svinghjulet og spec clutchen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kun eldre quattroer som har lageret i veiva , kommer an på om man har gir kasse med akslingen stikkende utenom kassa ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder det S6? Regner med det er vell ikke laget så mange utgaver av drivverket på S6 fra -94 til 97? På denne motoren, med 5 trinns kasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle 01E har "kort" aksling dvs at de ikke stikker utenfor. Dette blir rett det om du har riktig trykkplate til riktig svinghjul. Noen bygger ut og noen bygger inn, tar du feil får du ikke press på lamellen :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykkplata og svinghjulet er jo brukt sammen tidligere, av han som selger delene (Ole Braa), og delene stammer fra RS90'n. Så de funka fint hos ham, og han har kjørt med flere 01E kasser, men råda meg å høre på forumet for å være sikker. Men her er det sikkert like mange meninger som det er medlemmer, så blir vell bare enda mer forvirra :P hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bare å begynne å lese seg opp ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg er det kun S2 med ABY og RS2 med ADU som har det tykke dobbelmassesvinghjulet og som derav har spacer.

Andre med flatt og slankere dobelmassehjul (feks AAN) og enkeltmassehjul bygger litt kortere ut fra blokka og skal ikke ha spacer.

 

Her er bilde av det tykke hjulet som trenger spacer: http://forum.vacn.no/showthread.php?193348-RS2-Clutch-sp%F8rsm%E5l

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Eier har brukt 01E kasse fra S4 tidligere, og da får man håpe at det går overens med kassa mi også. Burde vell byttes utløserlager når en først har mulighet til det tenker jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo, har en S6 c4 jeg skal montere 01e kasse og clutchpakke fra jonus som er beregnet for enkelmasse svinghjul, han anbefalte s2 3b svinghjulet, noe som virker å være vanskelig å få tak i, så er det enten noen som har et s2 3b svinghjul jeg kan kjøpe eller er det noen som veit om et annet svinghjul jeg kan bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei har en AAN motor jeg skal sette i en 92mod audi 100 2.3 quattro, lurer på om jeg kan bruke 7A svinghjul for og få dette til passe med min standar kasse?

å hva slags clutch som kan brukes sammen med dette oppsette,

mvh Anders ø

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.