Anbefalte innlegg

Mener å huske jeg har lest at man skal ha de dårligste dekka foran, iallefall på FWD biler..

 

Dette fordi det ikke hjelper om du kommer deg dit du skal med fronten av bilen, dersom bakenden slipper pga dårlig mønster..

 

Men gjelder dette på quattro-biler også ? Fremkommeligheten er jo stort sett ikke et tema på slike, så mulig det skal være motsatt, slik at man har best mønster foran - til å styre med ? : klø :

 

Så er det jo også det at bilen skal bremses da, ikke bare komme seg fram..

 

Det er vel ca 3 mm forskjell i mønsteret på hjulpara jeg skal sette på nå til jeg kjøper nye i løpet av vinteren..

 

P.S. Vet at det ikke skal være forskjell på rulleomkrets på quattro så det trenger jeg ikke å få vite : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør du dekkprodusentene vil de fleste anbefale deg å sette de dårligste dekkene foran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det slites mer dekk foran så er det vel egentlig en fordel å ha de med mest mønster igjen foran. Quattro er i tillegg ofte understyrt så å sette de dårligste foran er vel egentlig ikke så lurt.

Er dekkene så dårlig at du ikke stoler på veigrepet lenger, så er det kanskje lurt å heller kjøpe nye med en gang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør du dekkprodusentene vil de fleste anbefale deg å sette de dårligste dekkene foran.

 

er jo en grunn til dette. i de aller fleste situsjoner (ja, det finnes unntak) så er det tryggere å bli overasket med understyring enn overstyring og for de aller fleste er førstnevnte vesentlig enklere å rette opp i enn sistnevnte, selv om det er mer morro :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville aldri satt de dårligste dekka forran. Er så greit å kunne komme seg dit man svinger. Som sakt tidligere så kan quattro være understyrt. Men hva skal du med så mye grep bak da? ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har alltid satt de beste dekka foran.. Jeg har alltid kjørt med fremhjulstrekk..

Kjekt med bra grep foran når du skal svinge, bremse osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette fordi det ikke hjelper om du kommer deg dit du skal med fronten av bilen, dersom bakenden slipper pga dårlig mønster..

Jeg vil nå mene det omvendte.

For å snu setningen din, det hjelper ikke om bakenden sitter godt fast, når fronten bare går rett frem.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

selvgølgelig de beste dekke framme!!!!!

 

Hvor svinger man unna en kolisjon, med fram hjulene eller bak hjulene?

 

Hvor har man best bremse virkning når man trenger det, med fram hjulene eller bak hjulene

 

 

og om bilen slipper litt bak noe som er lite sansynelig bare forde man har litt mer slitte dekk bak en foran så er det letter å hente inn, en skrens på framhulene. og hvis det er tillfelle KJØP NYE DEKK, ellers er du ikke gla i livet ditt. eller di som sitter på med deg.

 

hilsen en som har vært på for mange ulykker forde folk ikke har snøring på dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sies at de beste dekkene skal sitte bak, siden alt vannet fra fremhjulene gjør at bakhjulene får mer vann å drenere bort og får lettere vannplaning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

javel... jeg vil heller ha grep med de hjula jeg svinger med.... ferdig prate... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

beste dekk forran!

Har sverget på at jeg aldri skal ha framhjulstrekker ettersom du letter kan miste styringa på bilen når det er glatt osv. gjelder åsså det med å ha dårlige dekk forran... har du kjørt bakhjulstrekker vet du at det er mye enklere å få med seg baken på bilen! det er tross alt fronten som bestemmer retninga på bilen... : rolleyes

 

dessuten er det mye mer morro med bakhjulstrekker og quattro på vintern!: smil :: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de bilene jeg har hatt med FWD har jeg alltid satt de beste dekkene foran hvertfall. Det er fram dekka som trenger feste for å komme seg fremmover. Det er fram dekka som har mest bremser. Det er frem dekka som svinger. Har også alltid satt de beste dekka foran på RWD bilene jeg har hatt også jeg. Vil heller kunne styre og bremse enn å komme meg frem. Og på RWD legger du jo ut rompa med vilje også. Så hvorfor sette de beste bak for å spinne de istykker? Så jeg ville anbefalt deg og også sette de beste dekka foran på AWD pga styring og brems.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

javel... jeg vil heller ha grep med de hjula jeg svinger med.... ferdig prate... :P

Hjelper lite å svinge når bilen kommer bakfrem.. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Tv 2 hjelper deg nettopp. På AWD så skal dei dårligaste vera framme og dei beste bak.

 

jeg så det og syntes det høres veldig rart ut men.....jeg vil heller ha gode dekk forran, heller overstyrt bil enn understyrt, min mening: rolleyes

 

bare å prøve i vinter det, så finner dere fort ut hva som er best for hver og en;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg så det og syntes det høres veldig rart ut men.....jeg vil heller ha gode dekk forran, heller overstyrt bil enn understyrt, min mening: rolleyes

 

bare å prøve i vinter det, så finner dere fort ut hva som er best for hver og en;)

 

Heller understyrt enn rasert drivverk er nå min mening da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir dette med Haldex? Noen som VET, ikke tror?;) blir ikke klok når det er så mange forskjellige meninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang Land Roveren, hadde det blitt bedre for drivverket om dei mest slitte dekka hadde blitt montert forran??? Må no være mykje slitt dei dekka

 

Og eg finn det litt rart at å kjøre gris på bane med 2 sperr og slicks er greit for drivverket, men litt forskjell i mønsterdybde så er du føkket på vei til jobb :confused: :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heller understyrt enn rasert drivverk er nå min mening da...

 

Så programmet og en ting slo meg : Det er vel stort sett samme forskjell i diameter uansett hva som sitter foran og bak : rolleyes

Her er det en uheldig bileier som prøver å dytte kostnaden over på andre : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sies at de beste dekkene skal sitte bak, siden alt vannet fra fremhjulene gjør at bakhjulene får mer vann å drenere bort og får lettere vannplaning.

 

: klø : Vil ikke forhjulene drenere unna vannet slik at bakhjulene får mindre vann : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De aller fleste dekkprodusenter anbefaler å sette dårligste dekk foran, men hvor man vil ha de er en smakssak. Selv fortrekker jeg de i søpla evt vente med å kaste de til jeg har brukt dem opp på sommeren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hørte en på radioen si at de beste dekkene skulle sitte bak, fordi det er mye større sjangs for å dra av veien hvis du får vannplaning bak enn foran. Men jeg setter nok også de beste foran...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg flyttet de slitne dekka jeg hadde framme, å bakdekka fram for å klare å styre meg enklere ut av rundkjøringer å slikt så slipper jeg å skli rett fram.. Å litt fordi ræva slippe samma faen no :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg Hadde ein gong ein golf I der eg mangla to vinterdekk, så eg beholdt sommerdekka bak og la ut på vinterføre, då fekk eg dette veldig satt på spissen, men effekten verte den samme som med vesentlig dårligare vinterdekk bak. dersom eg trakka litt på bremsa så skulle det ingen ting til før bakhjula låste seg, og då hjelpe ikkje eingong med nye Hakka 5 framme, med låste bakhjul klare ikkje eingong Colin McRae å styre ein bil.

 

dersom ein har dei dårlegaste dekka framme så har ein litt meir føling med kva feste ein har og kjøyrer deretter, og skulle dei sleppe så vil bilen gå rett fram og ein kan sleppe bremsa og få igjen kontrollen på bilen. Dersom ein låser bakhjula på snøføre så er det 99% flaks dersom ein får kontroll på bilen igjen for då kjeme bakenden fort!

 

 

Når det gjelde 4WD så er det vell ofte slik at ved "normal" kjøring så er det drift på ein aksling og så verte den andre akslingen kobla inn ved behov, enten automatisk eller manuelt. Og dersom det då verte forskjell på feste på dekka så vil vel 4WD vere innkobla heile tida, eller kanskje ligge å koble seg ut og inn heile tida, og det er vel ikkje desse systema bygd for å tåle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.