Anbefalte innlegg

Kjøp 4 nye dekk!!! så slipper man alle problemer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg Hadde ein gong ein golf I der eg mangla to vinterdekk, så eg beholdt sommerdekka bak og la ut på vinterføre, då fekk eg dette veldig satt på spissen, men effekten verte den samme som med vesentlig dårligare vinterdekk bak. dersom eg trakka litt på bremsa så skulle det ingen ting til før bakhjula låste seg, og då hjelpe ikkje eingong med nye Hakka 5 framme, med låste bakhjul klare ikkje eingong Colin McRae å styre ein bil.

 

dersom ein har dei dårlegaste dekka framme så har ein litt meir føling med kva feste ein har og kjøyrer deretter, og skulle dei sleppe så vil bilen gå rett fram og ein kan sleppe bremsa og få igjen kontrollen på bilen. Dersom ein låser bakhjula på snøføre så er det 99% flaks dersom ein får kontroll på bilen igjen for då kjeme bakenden fort!

 

 

Når det gjelde 4WD så er det vell ofte slik at ved "normal" kjøring så er det drift på ein aksling og så verte den andre akslingen kobla inn ved behov, enten automatisk eller manuelt. Og dersom det då verte forskjell på feste på dekka så vil vel 4WD vere innkobla heile tida, eller kanskje ligge å koble seg ut og inn heile tida, og det er vel ikkje desse systema bygd for å tåle?

 

Enig. En har bedre "følelse" med festet med di dårligste dekka fremme. Okay, kjører noe saktere på glatta, men hva faen er problemet med det? Bare å kjøre litt tidligere det, hvis en skal rekke noe.

 

Har prøvd det samme, 2 gode vinterdekk fremme og sommerdekk bak. Ikke pokker om jeg gjør dette igjen. Ræva slapp uten forvarsel, og det var alt annet enn sikkert å kjøre med.

 

En kamerat smadret en BMW (parkerte i et tre) pga vannplaning/slepp BAK! Hvorfor? Utslitte dekk bak, og gode dekk fremme.

 

Vil jo bli litt annerledes med 4wd, men mener at det må da være bedre å ha "feste-feelingen", og da vite at festet på ræva er 1 hakk bedre. Da tilpasser en farten etter det festet en har.

 

Mulig dette er feil tankegang av meg, det får så være. Don't shoot me! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

la meg nå se....på en FWD bil har en driften fremme, og hvor har en 70% av bremseeffekten?? jo fremme?? hvor bør en da sette de beste dekka?? jo fremme!!

 

en venn av meg hørte på en annen felles bekjent som anbefalte å sette de beste dekka bak....men tror ikke han gjør det en gang til når han gikk rett frem i en sving i kjørte rett i en stolpe...siden det var 0 grep foran.

 

på en bil med quattro vil jo slitasjen være så godt som identisk, så det er ikke noen stor issue egentlig..

 

Hvorfor den Freelanderen i "TV2 hjelper deg" da hadde stor forskjel på slitasjen på dekka er for meg et mysterium.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd det samme, 2 gode vinterdekk fremme og sommerdekk bak. Ikke pokker om jeg gjør dette igjen. Ræva slapp uten forvarsel, og det var alt annet enn sikkert å kjøre med.

 

Hadde du gjort motsatt hadde du gått rett fram i første svingen da grep og bremsevirkning hadde vært ~0. Heller ikke bra : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig. En har bedre "følelse" med festet med di dårligste dekka fremme. Okay, kjører noe saktere på glatta, men hva faen er problemet med det? Bare å kjøre litt tidligere det, hvis en skal rekke noe.

 

Har prøvd det samme, 2 gode vinterdekk fremme og sommerdekk bak. Ikke pokker om jeg gjør dette igjen. Ræva slapp uten forvarsel, og det var alt annet enn sikkert å kjøre med.

 

En kamerat smadret en BMW (parkerte i et tre) pga vannplaning/slepp BAK! Hvorfor? Utslitte dekk bak, og gode dekk fremme.

 

Vil jo bli litt annerledes med 4wd, men mener at det må da være bedre å ha "feste-feelingen", og da vite at festet på ræva er 1 hakk bedre. Da tilpasser en farten etter det festet en har.

 

Mulig dette er feil tankegang av meg, det får så være. Don't shoot me! : vinke :

 

Jeg er enig med deg der... Kort og godt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor den Freelanderen i "TV2 hjelper deg" da hadde stor forskjel på slitasjen på dekka er for meg et mysterium.....

 

vet ikke hvorfor den bilen sliter ujevnt på dekkene, kan være feile vinkler på dekk å sånt, men ujevn slitasje er som regel mest ved hard kjøring, spinning og slikt... skal ikke ha noe problem med å slite ujevnt på en 4wd, bare å ha stor fart i svingan! ;) gjør det en sesong, så kan du ta en titt i ytterkanten på framdekkan! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så programmet og en ting slo meg : Det er vel stort sett samme forskjell i diameter uansett hva som sitter foran og bak : rolleyes

Her er det en uheldig bileier som prøver å dytte kostnaden over på andre : mad :

 

Nåja, vet ikke helt om jeg kjøper den jeg.

 

En ting er at Land Rover faktisk har skrevet noe om dette i instruksjonene til bilen, en annen ting er at verksted og dekkleverandør har sagt det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nåja, vet ikke helt om jeg kjøper den jeg.

 

En ting er at Land Rover faktisk har skrevet noe om dette i instruksjonene til bilen, en annen ting er at verksted og dekkleverandør har sagt det samme.

 

Aner ikke hvordan 4WD systemet er på Landroveren, men har du hjul med forskjellig diameter vil det bli belastning på midt-diffen uansett om de største hjula er foran eller bak. Mulig diffen på Land Rover er spesiell og tåler bedre at bakhjulene går saktere enn forhjulene, men høres litt snodig ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du gjort motsatt hadde du gått rett fram i første svingen da grep og bremsevirkning hadde vært ~0. Heller ikke bra : rolleyes

 

Fullt mulig å kjøre rett frem selv om en har di beste dekka fremme også, om en ikke kan tilpasse farten. ;)

 

BTW, har kjørt 12år skadefritt på vinteren. Men det var jævlig nærme at det smallt vinteren '04, nettopp pga at jeg hadde dårligere dekk bak. Var rundt 10 sek om å gjøre at jeg fikk en bil i sida. Så nei, jeg kjører overhodet ikke med gode dekk fremme og "dårlige" bak 1 gang til. ;)

 

EDIT, om en har ~0 i grep, da vil jeg si det er på tide å bytte dekk. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

EDIT, om en har ~0 i grep, da vil jeg si det er på tide å bytte dekk. ;)

 

: ja ::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte nye dekk forran på samboern sin bil i fjor:)

 

Hakka4 forran og et sett med noe ukjent bak.....

...kom inn i en lang høyre sving, plutselig kommer ræva på bilen, noe så innst inni ¤#"/&% brei....:o ... tror jeg lå 70-80 meter med fullt ratt utslag....

det gikk så fort at jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men jeg tenkte at jeg iallfall ikke måtte bremse, da gikk det garantert rundt (dype grøfter fristet liksom ikke)

Klare også å ratte sånn at jeg ugikk den helt store kontraen.....:o

 

Da ble det handlig av nye bakdekk umiddelbart....:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uansett blir det aldri bedre enn det svakeste leddet, men primært ville jeg hatt det beste settet foran på en FWD bil, siden det er her både drift og størt bremseeffekt finnes...på en RWD bil er ikke det s¨bra...men for oss med VAG er ikke det et stort problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uansett blir det aldri bedre enn det svakeste leddet, men primært ville jeg hatt det beste settet foran på en FWD bil, siden det er her både drift og størt bremseeffekt finnes...på en RWD bil er ikke det s¨bra...men for oss med VAG er ikke det et stort problem

 

 

Har kjørt Opel RWD i tre år før jeg nå har annskaffet meg en audi 200 Q...

Sier bare en ting, setter aldri beste dekk bak! (kan ha noe med min kjørestil å gjøre også) :rolleye:

 

slipper bakenden i sving har jeg "god" kontroll. slipper fronten i sving går jeg å legger meg uten bil... :P

 

slipper baken så kan du også bruke snøkanten til å redde deg(gjort ett par ganger), slipper fronten så er det, "the end" vist du nærmer deg snøkant...

 

er vell kanskje snakk om "smak og behag" tendenser i denne diskusjonen, alle har sin egen kjørestil å gå ut i fra... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat Freelanderen er litt spesiell, så ville ikke sammenligna denne direkte med noen VAG-biler. Skal ikke stå 100% prosent for dette, men fra den korte tida jeg jobba med disse bilene, så hørte jeg det at de 1. har visko-kobling. 2. bakdiffen har en litt annen utveksling enn den foran (!) slik att bakhjula går ørlite senere rundt. dermed ligger viskoen ørlite granne "på" og reagere raskere når hjula begynner å spinne.

Prøv en Freelander på en tørr asfalt-plass og rygge/kjøre rundt i sirkler, så merker du fort att 4trekken ligger inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ved denne så har begge sider i diskusjonen "fakta" å slå i bordet med. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ved denne så har begge sider i diskusjonen "fakta" å slå i bordet med. ;)

 

HA-HA! viste det! :klapp:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ved denne så har begge sider i diskusjonen "fakta" å slå i bordet med. ;)

 

Fantastisk at det mått ein test til for å slå fast dette.

Skal jo ikkje så mykje tankekraft til for å skjønne dette. Rein fysikk.

 

MVH

Odd

Som alltid har 4 like gode dekk. (verfall nokre veker), så er det 4 like dårleg dekk : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg setter nesten alltid de beste dekkene framme da jeg selv mener at dette er den "riktige" måten. Men har ikke noe imot at andre kan mene det motsatte, da vi er personer med forskjellige meninger.

Men det skal da nevnes at jeg ikke anbefaler kombinasjonen av nye dekk foran og nesten utslitte bak, for alt for mange (spesielt eldre) tror at vinterdekk holder i minst 10-12 år! hehe..

Men er også enig i at "slipp" på bakdekka er vanskeligere å rette opp en "slipp" framme, men synes det er viktigere at man kan f.eks bremse raskere i en nødsituasjon, dvs de med best grep fremme.

 

Så min anbefaling er: Sørg for å alltid være "skodd" med bra dekk, både foran og bak. Dvs bytt dekk minst hver 4. vinter, både foran og bak.

Ikke vits å satse livet for å spare noen tusenlapper.

Selv har jeg god erfaring med å bruke for gamle vinterdekk (bra mønster, men harde pga gamle dekk), og dette resulterte i full "slipp" i forbikjøring og jeg havna på taket...:( Det hadde nok ikke skjedd hvis jeg hadde hatt bra vinterdekk.

Så nå bytter jeg dekk minst hver 2. vinter!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.