Pussing/Glassblåsing av alu.felger..

Anbefalte innlegg

Er det noen i klubben som vet om et sted på østlandet hvor det går ann å få pusset eller glassblåst aluminiumsfelger? (Ytterkanten)

 

Har orginale 17" til S6'en og et kjent problem på disse er oksidering under lakken. Det har også rammet mine felger, og ytterkanten er ikke så pen. Det lite hakk og riper, men kunne tenke meg å fått de pusset ned og lakket opp.

 

Er også åpen for andre tips, eventuelt hva dere tror noe sånt kan koste.... (?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjennom en kompis fikk jeg glassblåst og lakket opp 4 felger, tror det var en fyr i Østfold som fikset.. Uansett, bra lakk, har ikke fått tull med dem igjen. Det blanke ble sølvlakkert, for ellers må de dreies av som på fabrikken.. Du får aldri de kantene blanke, med mindre du får de polert opp i stedet, og det kan jo bli litt tøft? Klarlakk sitter uansett ikke bra på den ubehandlede alu'en..

 

Noen som vet om polerte, ulakkerte felger holder? (som motordeler liksom..) Masse autosol og god tid kan kanskje funke?

 

Synes de felgene er skikkelig fine, så jeg håper du får fikset det! (skal se om ikke jeg kan hoste opp et navn eller noe!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er en lakkeringsavdeling på Gardermoen, der kan du få dem glassblåst. "Normale" steder med glassblåserutstyr har nok ikke plass til så store felger. Etter hva jeg vet om ihvertfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding så lang gutter! Har snakket med en i lokallaget her, og han har kabinett for glassblåsing på jobben. Skal bare sjekke opp om det går 17" inn der :-o

 

Ellers vet jeg ikke om jeg skal lakke over kanten etter glassblåsing. I alle fall om dere mener at lakken vanskelig fester seg. Kanskje det funker uten lakk også..?? : Felgene ser Autosol og polish mer enn èn gang hver sommer (2 ganger daglig ;-), så jeg tror jeg skal klare å holde de permanent blanke for det.

 

Men Bjørn Eirik, om du kommer over navnet på dette firma i Østfold, kan jeg jo forhøre meg med dem...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Smestad

Takker for tilbakemelding så lang gutter! Har snakket med en i lokallaget her, og han har kabinett for glassblåsing på jobben. Skal bare sjekke opp om det går 17" inn der :-o

 

Ellers vet jeg ikke om jeg skal lakke over kanten etter glassblåsing. I alle fall om dere mener at lakken vanskelig fester seg. Kanskje det funker uten lakk også..?? : Felgene ser Autosol og polish mer enn èn gang hver sommer (2 ganger daglig ;-), så jeg tror jeg skal klare å holde de permanent blanke for det.

 

Men Bjørn Eirik, om du kommer over navnet på dette firma i Østfold, kan jeg jo forhøre meg med dem...

 

....eller så kan du bare gjøre som jeg har begynt på :)

 

Se post: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=7247

 

Blir bra bare du jobbær litt se.... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ufornektelig bra ut Heidi!

Kanskje jeg skal vurdere modellen din om ikke felgene mine går inn i kabinettet til han kameraten...

Er ikke redd for "pirkejobber" jeg, bare resultatet blir bra :-D

 

Skikkelig tjukk den lakken som sitter på i dag, så det blir nok såre fingertupper etter noen runder/timer med pussing ;-)

 

Men tipset var bra det, så det er notert!

 

Takker!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Smestad

Så ufornektelig bra ut Heidi!

Kanskje jeg skal vurdere modellen din om ikke felgene mine går inn i kabinettet til han kameraten...

Er ikke redd for "pirkejobber" jeg, bare resultatet blir bra :-D

 

Skikkelig tjukk den lakken som sitter på i dag, så det blir nok såre fingertupper etter noen runder/timer med pussing ;-)

 

Men tipset var bra det, så det er notert!

 

Takker!!

 

Takk for det....

 

Lakken på felgene mine var også skikkelig tjukk så jeg regnet med big time sliping, men Duxola malingsfjerner (uten løsemiddel :) ) gjorde jobben på no time faktisk. Ble litt overrasket over hvor glatt det gikk å fjerne den lakken....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ren alu må du nok jobbe med for å holde ren ja..men hva med å glassblåse, så syrebade (for å få dem helt rene) og deretter legge klarlakk på (slik man gjør på pulverlakkverksteder)? Tror kanskje det er en annen type klarlakk, enn vanlig våtlakk, uten at jeg skal si det for sikkert.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det kan sikkert også fungere! Ønsker i alle fall som utgangspunktet, å få dem glassblåst. Men venter fremdeles tilb.mld. fra han i lokallaget. Han nevnte også at glasspartikklene de bruker er ganske grove, så da ettersliper jeg evt bare med 1000 eller 1200 papir. Skal undersøke litt mer rundt lakking av kanten i ettertid...

 

Takk igjen for mange gode tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Heidi Kristiansen

Takk for det....

 

Lakken på felgene mine var også skikkelig tjukk så jeg regnet med big time sliping, men Duxola malingsfjerner (uten løsemiddel :) ) gjorde jobben på no time faktisk. Ble litt overrasket over hvor glatt det gikk å fjerne den lakken....

 

Hvor kjøpte du den malingsfjerneren?

 

Du ga meg blod på tann når det gjaldt polering av felger så jeg bare MÅ gå igang selv. :D Hvis felgen er pen og uten skader...trenger man da å bruke pussepapir eller holder det da med AutoSol?

Husker du varenummeret på Poleringsrondellen du kjøpte på biltema?

Brukte du denne sammen med AutoSol?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Sandberg

Hvor kjøpte du den malingsfjerneren?

 

Du ga meg blod på tann når det gjaldt polering av felger så jeg bare MÅ gå igang selv. :D Hvis felgen er pen og uten skader...trenger man da å bruke pussepapir eller holder det da med AutoSol?

Husker du varenummeret på Poleringsrondellen du kjøpte på biltema?

Brukte du denne sammen med AutoSol?

 

Malingsfjerneren får du på f.eks. Maxbo.

Du må bruke pussepapir selv på en felg uten skader. Det blir ikke blankt nok ellers......

Husker ikke varenummeret men det stod Sliprondell 85mm på den.

Yup, smørte AutoSol på felgen og polerte det av med rondellen, 3 GANGER.

 

Nå har jeg bare EN felg igjen. Regner med å ha bilen klar til

VW Internationals i Fredrikstad 3-4 juli.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er et firma i akser & bærum som syrebader, glassblåser og sandblåser til og biler. Husker ikke hva det heter i farten. Men dersom det er noen som syns det virker intr. så skal jeg finne det ut. Har akkurat syrebadet en 74 BMW 02 der. Ble helt topp, all lakk, kitt og uderstellsmasse borte. Pluss at syra spiser opp rusten. Bare og skjære ut det som er helt oppspist. Slipper å pusse bort lakk o.l ved rust sveising.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er et firma i akser & bærum som syrebader, glassblåser og sandblåser til og biler. Husker ikke hva det heter i farten. Men dersom det er noen som syns det virker intr. så skal jeg finne det ut. Har akkurat syrebadet en 74 BMW 02 der. Ble helt topp, all lakk, kitt og uderstellsmasse borte. Pluss at syra spiser opp rusten. Bare og skjære ut det som er helt oppspist. Slipper å pusse bort lakk o.l ved rust sveising.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Eirik Ødegård

Gjennom en kompis fikk jeg glassblåst og lakket opp 4 felger, tror det var en fyr i Østfold som fikset.. Uansett, bra lakk, har ikke fått tull med dem igjen. Det blanke ble sølvlakkert, for ellers må de dreies av som på fabrikken.. Du får aldri de kantene blanke, med mindre du får de polert opp i stedet, og det kan jo bli litt tøft? Klarlakk sitter uansett ikke bra på den ubehandlede alu'en..

 

Noen som vet om polerte, ulakkerte felger holder? (som motordeler liksom..) Masse autosol og god tid kan kanskje funke?

 

Synes de felgene er skikkelig fine, så jeg håper du får fikset det! (skal se om ikke jeg kan hoste opp et navn eller noe!)

 

Har hatt veldig god erfaring med å vokse felgen med samme voksen som jeg bruker på bilen. Pleide å gjøre det da jeg hadde felger med kant og har gjort det samme på forstillingsbeina og sånt på sykkelen. Først fint papir, stålull, stålull med autosol, autosol, polere helt rent, vanlig bilvoks og så et lag med hardvoks på toppen. Veldig lett å vaske og null tull med drit som kommer under klarlakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har levert 4 stk felger til glassblåsing og lakkering hos en kar i Skien. Pris aner jeg ikke. Kan komme med mer info når jeg får de tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det hadde vært topp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Smestad

Ja det kan sikkert også fungere! Ønsker i alle fall som utgangspunktet, å få dem glassblåst. Men venter fremdeles tilb.mld. fra han i lokallaget. Han nevnte også at glasspartikklene de bruker er ganske grove, så da ettersliper jeg evt bare med 1000 eller 1200 papir. Skal undersøke litt mer rundt lakking av kanten i ettertid...

 

Takk igjen for mange gode tips!

 

Skapet er 71X51cm. så det burde gå bra! hvis alt forarbeidet blir gjort her, er det et firma som pulverlakkerer like oppi gata her, som lakkerte toppdekselet mitt med bra resultat

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Robin!

 

Høres bra ut. Vi får ta en kveld i Vestby mot høsten av. Så skal jeg konstruere "maskering" :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får hjelp til maskeringa av en kamerat som er snikkare :-)

Så jeg tror modellen for "maskering" som vi snakket om blir bra!

Ellers vurderer jeg om pulverlakkering kan være et bra alternativ til kanten. Må se på toppen din igjen.. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Smestad

Jeg får hjelp til maskeringa av en kamerat som er snikkare :-)

Så jeg tror modellen for "maskering" som vi snakket om blir bra!

Ellers vurderer jeg om pulverlakkering kan være et bra alternativ til kanten. Må se på toppen din igjen.. :-)

 

Må fram med pussefilla igjen da... Har vært litt slapp nedi motorrommet i det siste. Her er et bilde av sånn toppdekselet så ut før montering i vinter.

hpim0123.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

før og etter litt pussing på blokka

føretter.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

før/etter motorrom

førettermotor.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.