til alle med peil på "blåst" motor (AAN) se her

Anbefalte innlegg

Tok en test med det nye oppsettet i kveld. først litt rolig og alt virket helt fint, når først ladetrykket kom gikk bilen som en kule hehe (merket meg at jeg må ha sterkere clutch: rock : ) - men etter en tømmings av tredje giret i en tunnell merket jeg at det plutselig ikke tok mer på neste gir - en kjapp titt i speilet viste en enorm "vegg" bak meg med helt hvit røyk: bh : , så begynte oljelyset å blinke så jeg trakket inn clutchen og trillte rolig inn til siden.

 

Opp med panseret og det hadde eksplodert med kjølevæske i motorrommet, jeg kunne ikke forstå hvorfor motoren skulle stoppe for det og prøvde å starte igjen. motoren gikk rundt men fikk ikke skikkelig tenning, det bare røykte mer fra under der.

 

Så då var det tauings tilbake igjen til mekkelokalet og der så jeg at vannslangen i nedre del av innsuget - altså den som går inn på sirkulasjonspumpen hadde revnet.

Men kjølevannet skal jo ikke ha mer trykk fordi om motoren er skremt opp litt så jeg lurer (og håper) på at noen kan bekrefte at dette er toppakningen som har røket?

 

Har tidligere bemerket meg mye kondens og litt vel mye hvit røyk fra eksosen, samt littegranne "oljesøl" i ekspansjonstanken. Så det kan vel ha tydet på at den var dårlig fra før - eller?

Men jeg har en kompresjonstester, men vil nødig teste den hvis det er skummelt å svirre mer rundt på motoren - kan jo være alvorligere ting og så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv røket flere kjølevannslanger uten at toppakningen har gått. Ta en komp test du

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo men jeg mast oljetrykket og pluss at motoren ville ikke starte etterpå, skal no gå selv uten kjøleveske og for den del - bare ikke helt heldig he he

edit: har du forresten denne slangen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen slike slanger igjen. Men det kan jo tenkes at du kjørte en liten stund med sprekt slange og dermed uten kjøleveske?

 

Jeg blåste en slange på s4`n på autobahn i 280kmt, merka det ganske med en gang så jeg fikk vrengt til siden, men den funka helt fint etterpå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg så hørtes det merklig ut at du skulle få problemer men både vann og olje samtidig uten at det skulle være noe feil med toppen. Hvor langt er motoren gått forresten? sikkert på tide med en overhaling allikevell. Går vel ann å måle i vannet (dersom det er mere igjenn) om det har gått eksos ut dit? HC-verdi? eller hva det var (ikke helt sikker her). Uansett så høres det ikke bra ut med hvit røyk i de kvantum som du nevner. Vreng av toppen så får du svar, det koster bare ett par pakninger og noen bolter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste kjapt igjennom denne http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=67905 etterpå... Personling så synes jeg det er litt for mye å forvente at en motor som sikkert er gått 200k, skal tåle trimming i den skalaen uten å overhales først. (det blir som å tvangs-mosjonere bestemora si til å klare 100 meteren på 10 blank, hu dauer av hjerteinfarkt på første forsøk ikke sant?)

 

Men du har som du sier på slutten der, fått motivasjonen til å fortsette :) Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

he he, vreng av toppen ja- noe for meg det ja.

Men hva trenger jeg: holder det med ny rs2-pakning? vil jo gjerne ha sånne arp bolter og , hvor får jeg tak i det?

Ny pakning til innsuget har jeg.

Motoren har gått 230k - blir litt som å trimme bestemor ja he he

Men er det sånn at toppen må planslipes uansett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

he he, vreng av toppen ja- noe for meg det ja.

Men hva trenger jeg: holder det med ny rs2-pakning? vil jo gjerne ha sånne arp bolter og , hvor får jeg tak i det?

Ny pakning til innsuget har jeg.

Motoren har gått 230k - blir litt som å trimme bestemor ja he he

Men er det sånn at toppen må planslipes uansett?

 

Ikke noe problem å ta av toppen. Har vært av med min et par ganger og det er gjort på et par kvelder. Du trenger ikke å ta av verken innsugsmaifold eller eksosmanifold.

Rs2 pakning holder fint, og er det eneste som selges hos møller nå. Koster rundt 800 kr. Er toppen rett så trenger den ikke avretting, men for all del sjekk den før du setter det sammen. Kjedelig å gjøre samme jobben 2 ganger (been there)

Vanlige strekkbolter holder vel bra til dette oppsettet og mener jeg ga 350 for alle sammen nå i sommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reko motor i ski er billigst på bolter, dette er lagervare hos dem.

 

5lagstålpakningen bør holde ja. men husk å sjekk at toppen er rett som nevnt over, rettholdt og søkerblad under. Hadde det vært min bil ville jeg sendt toppen til plansliping uansett siden du trimmer og står i.

 

Jeg ville skifta ventiltetninger og løftere når jeg hadde toppen av, enklere da så er det gjort. Lurt å ta "alt" samtidig. Husk at motoren har sveiva noen ganger rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm. skulle jo bare kjøpt en inbyttetopp eller noe som var ferdig overhalt.

Men er det liksom kommet frem til den konklusjonen da at pakningen er røket - ikke noe mer alvorlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vell også nesten garantert sprekk i toppen din så du må få den sjekket skikkelig før du setter på igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan garantere at ingen her på forumet kan stille 100% rett diagnose uten å ha tatt i bilen. Det eneste du vil få her er indikasjoner på hva det kan være og hvilke tiltak som kan være aktuelle å utføre. Svaret på hva som har skjedd og hva som må gjøres får du kun ved å jobbe på bilen. Lykke til videre og håper du får den i orden snart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja lykke til og få rævva i gear. Er ikke mange dager igjen til vintertreffet. Må jo få sammen bilen før det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan garantere at ingen her på forumet kan stille 100% rett diagnose uten å ha tatt i bilen. Det eneste du vil få her er indikasjoner på hva det kan være og hvilke tiltak som kan være aktuelle å utføre. Svaret på hva som har skjedd og hva som må gjøres får du kun ved å jobbe på bilen. Lykke til videre og håper du får den i orden snart.

 

 

Ja jeg er klar over det, men er jo så mange her før meg som sikkert har opplevd det samme.

Jeg skal no uansett begynne å demontere - så må jeg finne ut om det finnes et sted her i byn som kan se over toppen evnt. planslipe den - holder det med ett vanlig mekanisk verksted?

og så var det dette med registerreimen, som jeg hater å rote med - er det best å skru av svinghjulet eller - tips til fremgangsmåte der mottas med stor takk.

hm. ventiltetninger... får sjekke opp i det og. sukk - no ryker rs2-rattet mitt , får ofre det i budsjettet he he

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holder det med ett vanlig mekanisk verksted?

og så var det dette med registerreimen, som jeg hater å rote med - er det best å skru av svinghjulet eller - tips til fremgangsmåte der mottas med stor takk.

hm. ventiltetninger... får sjekke opp i det og. sukk - no ryker rs2-rattet mitt , får ofre det i budsjettet he he

 

Nei, det holder nok ikke med et vanlig mekanisk verksted. For å planslipe toppen må innsugsventilene tas ut av toppen. Og hvis du spør meg, så hadde jeg tatt en skikkelig fiks på toppen mens den først var av blokka. Litt avhengig av hva du finner ut ved demontering, så hadde jeg også vurdert en trykktesting av toppen ettersom du har hvit eksos. Og mens du har alt fra hverandre får du jo bytta ventiltetninger, og det fine er at dem følger med når du kjøper komplett slipesett, altså pakningssett til toppen.

Registerreima bytter du vel i samme slengen, med ny vannpumpe i også.

 

Har lest litt på den tråden din om trimminga av bilen. Er chippene tilpasset akkurat de delene du har satt på motoren din, el er de litt "universale"?

 

Håper du får orden på bilen din igjen snart, bare å spørre om det er noe:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja ok da blir det et komplett pakningssett, rs2 toppakning og nye bolter på meg, sjekket pris på nye ventiltetninger alene og de var jo billig - 40kr hehe

Ja jeg lurer fortsatt på riktig fremgangsmåte for demontering av reg.reim , må jeg fjerne topplaten/frontplaten for å komme til?

 

vannpumpe og registerreim ble byttet for ett år siden, så det lar jeg være tenker jeg.

 

Anyway så er chippene tilpasset ja. er ett komplett 350hk sett fra GIK visstnok. eneste utenom det jeg har fått på er vel grenrøret,3"eksos og større bensinpumpe , og det kan vel bare være ett pluss vel?

 

Ellers så legger jeg ikke skjul på at dette er LANGT utenfor mitt fagområde, bare liker å skru litt innimellom å utfordre meg selv litt, så sånne ting som at motoren burde hatt full overhaling først og sånt har jeg ikke tenkt så mye på nei. men merket jo fort på testen at med så mye krefter i sving så er det klart at deler som har ruslet lenge og vel får sin ultimate styrke-test he he

og all skubbingen på en "død" bil etterpå inn i verkstedslokalet får meg til å tenke "jaggu er en motor sterk" - som skyter noe så stort å tungt avgårde ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så plutselig du skreiv at oljelampa begynte å lyse, det er kanskje ikke noe godt tegn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei det var det som skremte meg mest, men hvis pakningen ryker, så er det vel fri flyt på både olje og kjølevann vel? sånn at trykket forsvinner på alt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...kor mya ladet du egentli?:)...lever toppen til auto23, de er dyktige. Men du bør spandere en skikkelig toppoverhaling viss du først hiver den av. Ventilstyringene på eksosen er som regel godt slitt etter 200k og da blir ventilene utette. Få også toppen trykktesta siden du har hatt en "utblåsning" i kjølevannet. Som nevnt før her så holder det med standard toppbolter.

 

Men det med at oljelyset ditt kom på er litt verre. Hadde du lavt turtall når det kom på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hakke peil på hvor mye den ladet he he, hadde mer enn nok med å følge med på veien. Men er det sånn at med den manuelle boostkontrolleren og sterkere wg-fjæren så kan det være stilt for høyt? og hva kan da ha skjedd?

Hørte det i dag ja at auto 23 kunne ta toppen. jeg har bestilt nytt pakningssett og nye bolter fra reko. begynner å demontere i morgen tenkte jeg.

Skummelt at dere uttrykker deres bekymring for oljelyset - det begynte å blinke når jeg trilte på fjerde giret og lurte på hva som var galt - vil tippe jeg hadde rundt 3000rpm då. med en gang det pep satt jeg bilen i fri og slo av tenningen.

Men som tidligere nevnt så tok jeg en prøveoppstart etter en liten stund og alt gikk rundt uten ulyder men den ville ikke tenne skikkelig.

Det er ingen oljesøl fra bilen - hvor kan den ha tatt veien då?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boostkontrolleren kan stilles til det trykket du vil ha men det er jo greit å stille den helt"ned" for så å kjøre prøvetur og stille til du har max trykk oppsettet ditt skal ha.

 

Du skulle prøvd å få gang på motoren før du hiver av toppen for å sett om du virkelig vhar mistet oljetrykket. For det vil jo være greit å reparere mens du har av toppen. Men sjekk eventuelt først om det er mye vann i olja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det kan jeg gjøre, må bare fikse den slangen som revnet.

Hvis jeg har mistet trykket - er det bare pumpen som har tatt kvelden då eller kan det være verre ting som har skjedd i forb. med "eksplosjonen" ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe av det samme skjedde meg i en opel omega CD 99mod det var vannpumpa så gikk så raste registeret samtidig og alt blinket å lyste,,, SEFF starta ikke bilen etterpå,hehe har du ikke vag-com mann!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det kan jeg gjøre, må bare fikse den slangen som revnet.

Hvis jeg har mistet trykket - er det bare pumpen som har tatt kvelden då eller kan det være verre ting som har skjedd i forb. med "eksplosjonen" ?

 

Trenger ikke fikse slangen. Det er bare bra at det ikke er vann på motoren for da blir den enklere å få igang. Siden du hadde mye kvitrøyk kom det mye vann i forbrenninga. Motoren trenger ikke gå lenger enn til at du har funnet ut om det er oljetrykk.

 

Men ta ut tennpluggene og kjør motoren noen runder på starteren før du starter. Om det har lekket litt vann inn i sylindrene så er det best å være på den sikre siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror jeg ville anksffet meg en analog oljetrykksmåler og en til turbotrykket. til neste forsøk da du har fåt i gang balja igjenn:) det er kjekt og ha..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.