til alle med peil på "blåst" motor (AAN) se her

Anbefalte innlegg

For å gjøre det litt mer offtopic. Hva er pris på helt ny topp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har "comments" på de siste bildene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har "comments" på de siste bildene?

 

jo, er jo ivertfall liten tvil om at pakn. har gått: rolleyes

da var du jo heldig, om du slipper så "billig". ble jo fine å rene stempler og forbrenningskammer og når du får vann i forbrenninga.

Men gjør som tidliger foreslått her! mål at alle stempler kommer like høyt.

på denne måten kan du jo finne ut om du har en skjev råde eller to;)

 

og få for all del kontroll over turbotrykket før du prøver igjenn;)

 

bleedvalven kan du fortsatt selge til meg: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde det var bare en jobb den tilbyr på toppen? Ikke at det inkluderer ny topp også?

 

Legger du til 325$ så skaffer de en brukt topp slik at du ikke trenger å levere inn din gamle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger du til 325$ så skaffer de en brukt topp slik at du ikke trenger å levere inn din gamle.

 

det skal jeg gjøre! kjøpte nettopp gt3071r,3t downpipe,n75race og 44wastegate i silver fra 034.: rock : : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo, er jo ivertfall liten tvil om at pakn. har gått: rolleyes

da var du jo heldig, om du slipper så "billig". ble jo fine å rene stempler og forbrenningskammer og når du får vann i forbrenninga.

Men gjør som tidliger foreslått her! mål at alle stempler kommer like høyt.

på denne måten kan du jo finne ut om du har en skjev råde eller to;)

 

og få for all del kontroll over turbotrykket før du prøver igjenn;)

 

bleedvalven kan du fortsatt selge til meg: smil :

 

hm. men hvordan skal jeg få snurret på motoren? må jeg av med radiatorene og fangeren for å komme til nedi der?

No satte jeg kamdrevet på merket sitt før jeg demonterte det sånn at jeg kunne sette det rett på plass igjen, men fant ikke noe merke på det andre, skal jeg vri på den no må jeg jo finne igjen merket på veiven, og hvis jeg må bytte råder - må hele motoren da ut eller kan det gjøres fra undersiden?

 

bleedvalven får vi komme tilbake til: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt ned bunnpanna og sjekket hvordan det ser ut der?

Hvordan så det ut mht hvor høyt oppe i sylinderen stemplene "snudde"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis jeg må bytte råder - må hele motoren da ut eller kan det gjøres fra undersiden?

 

Skal du gjøre det ordentlig, definitivt ja!! Du bytter ikke bare råder og setter det sammen med slitte sylindre og gamle lagere og stempelringer.

Skal du bytte råder, bør du ta ut hele greia, få kontrollmålt alle deler med 1/100 mm nøyaktighet, evnt maskinert det som måtte være gærent. Honing av sylindre og nye stempelringer og lagre er et minimum av påkost på bunndelen din dersom du skal bytte råder, i hvertfall i mine øyne. Og mens du da først har det ute, leverer du råder, stempler og veiv med alt som sitter skrudd fast på veiva i begge ender til vektjustering og balansering, det er en stor fordel med tanke på lagerslitasje og holdbarhet , spesielt på en trimma motor som gjerne drar litt turtall og blir ordentlig brukt.

 

Om du ikke skal bytte noen deler i bunndelen, gjør det jo ikke akkurat noe om du tar ned bunnpanna og tar av noen lagerbukker for å se hvordan det står til med lagre, råder og veiv.....du har jo tross alt mista oljetrykket.

 

Igjen, lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo tydelig resultat av høy boost på gammel type pakning, ikke uten grunn at de lagde RS2-pakningen i stål.. Disse paknigen går på ett eller annet tidspunkt uansett, og booster du mer enn normalt er de i hvertfall garantert å gå. Min holdt omtrent 1.5 år, men jeg hadde bare en mikroskopisk sprekk i den. Men toppen din ser skikkelig fin ut, svært lite sprekker der, i hvertfall!

Som Fredrik sier er det nok lurt å ta bunnen mens du er i gang, og det er utrolig hvor tilgjengelig alt er når toppen er borte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holy - ikke rart dere ruinerer dere på motorbygging.

Problemet for meg nå er at jeg er "beyond my abilities" , så det som blir videre no må utføres av andre, og på denne siden av fjellet er det ikke så mange som jeg hvet om hvertfall som påtar seg sånne jobber.

 

Jeg ville uansett fått vridd rundt på motoren for å se at stemplene går like langt opp , men hvet fortsatt ikke fremgangsmåten der???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du gjøre det ordentlig, definitivt ja!! Du bytter ikke bare råder og setter det sammen med slitte sylindre og gamle lagere og stempelringer.

Skal du bytte råder, bør du ta ut hele greia, få kontrollmålt alle deler med 1/100 mm nøyaktighet, evnt maskinert det som måtte være gærent. Honing av sylindre og nye stempelringer og lagre er et minimum av påkost på bunndelen din dersom du skal bytte råder, i hvertfall i mine øyne. Og mens du da først har det ute, leverer du råder, stempler og veiv med alt som sitter skrudd fast på veiva i begge ender til vektjustering og balansering, det er en stor fordel med tanke på lagerslitasje og holdbarhet , spesielt på en trimma motor som gjerne drar litt turtall og blir ordentlig brukt.

 

Om du ikke skal bytte noen deler i bunndelen, gjør det jo ikke akkurat noe om du tar ned bunnpanna og tar av noen lagerbukker for å se hvordan det står til med lagre, råder og veiv.....du har jo tross alt mista oljetrykket.

 

Igjen, lykke til:)

 

Det Fredrik skriver her er helt riktig, men det er en annen ting som mange ikke tenker på/vet når det gjelder balansering, og det er at fordi motoren er 5 sylindret (ulikt anntall sylindere, ) blir veiva balansert med såkalte "bob weights" (dette gjelder også alle V motorer, men da er det fordi du har krefter i to plan). Dette er en vekt som festes på hver rådetapp når veiva spinnes opp i balanserings maskinen. Den er beregnet ut i fra vekt på råde, lager, stempel, pinne, låser og ringer. Hvis du forandrer vekten på noe av dette må veiva balanseres om igjen for å være i balanse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holy - ikke rart dere ruinerer dere på motorbygging.

Problemet for meg nå er at jeg er "beyond my abilities" , så det som blir videre no må utføres av andre, og på denne siden av fjellet er det ikke så mange som jeg hvet om hvertfall som påtar seg sånne jobber.

 

Jeg ville uansett fått vridd rundt på motoren for å se at stemplene går like langt opp , men hvet fortsatt ikke fremgangsmåten der???

 

 

Er vel ingen som ruinerer seg vel?

 

Det som blir videre MÅ vel ikke gjøres av andre? å pitle sundt en motor er enklere enn folk tror... Skal du avballansere må du riktignok henvende deg til oslo synlinderservice eller andre med utstyr for det... (sylinderservice i bergen har ikke) Men det er jo ikke noe du må, men blir best. (jeg hadde ikke gjort det viss jeg skulle brukt de orginale rådene, da er det jo rådene som er det svakeste leddet allikevell...

 

regarding your abilities: du får det ikke til uten å prøve, du lærer etterhvert. du får svar her på det du lurer på og litt til.

 

Det bør ikke være problem å vri på reimhjulet frampå motoren med hendene nå som toppen er av og du ikke har kompressjon, viss ikke kan du bruke en nøkkel på bolten som holder reimhjulet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det er en annen ting som mange ikke tenker på/vet når det gjelder balansering, og det er at fordi motoren er 5 sylindret (ulikt anntall sylindere, ) blir veiva balansert med såkalte "bob weights"

 

OT: Vi har utstyr til det ;) Kun rekkemotor med likt antall sylindre som ikke trenger bob-vekter....

 

Det finnes vel noen i klubben i nærheten av deg som kan hjelpe deg med det du måtte lure på for å ta ut bunndelen din? Bunndelen er jo nesten det enkleste på motoren:) Og skulle du føle deg ensom kan du jo spørre her inne, men da må du regne med flere forskjellige svar ofte, for det finnes jo ikke 2 like meninger....: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm, jeg får lokalisere merket på veivdrevet og så tørne på motoren og se hvordan det ligger an - så får jeg ta stilling til hva jeg gjør etter det.

som tidligere nevnt så pleier det stort sett å gå greit å pitle sundt noe ja, blir litt verre når det skal sammen igjen;)

Er glad for at jeg får svar på det jeg lurer på her hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når motoren står på tdc skal vel stempel nr 1 være på topp? Det er jo lett å se når toppen er av

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når motoren står på tdc skal vel stempel nr 1 være på topp? Det er jo lett å se når toppen er av

 

Helt riktig. Kan også bruke en ståltråd nedi plugghullet hvis toppen er av for å finne ca hvor tdc så en slipper å vri og kikke så mye i hullet for svinghjulet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det stemmer nok dette. fikk lokalisert merket og den var lett å vri rundt ja.

Tørnet den noen ganger og alle stemplene går like høyt opp, så det var jo et bra tegn :) - synes forresten det virker litt ymse med de merkene, er det sånn at det KAN være mulig å sette registeret èn tann feil på?

Har det noe å si kansje?

 

Ser og at arket jeg fikk med pakningen og det jeg fikk med strekkboltene er litt uenige om tiltrekkingsmomentene - hvilken er best å følge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakningen tar høyde for originale bolter, følg den for boltene du har kjøpt inn. (Dette står ellers bra beskrevet i Bentley'en.. ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

synes forresten det virker litt ymse med de merkene, er det sånn at det KAN være mulig å sette registeret èn tann feil på?

Har det noe å si kansje?

QUOTE]

 

 

Det er absolutt mulig, i verste fall bøyer du innsugventilene dine, i beste fall går du glipp av 100 hk... så dette MÅ være riktig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakningen tar høyde for originale bolter, følg den for boltene du har kjøpt inn. (Dette står ellers bra beskrevet i Bentley'en.. ;))

 

den e go: ja :

he he så du koser deg med den boken: smil :

 

skal være meget nøye med merkingen ja.

 

oppi pakningssettet ligger det en egen pose med masse kopperskiver og noen gule O-ringer - har ikke funnet ut hvor de o-ringene skal være enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 gule o-ringer skal være på kjølevann oppsamleren ut i fra toppen din + en o-ring som ikke har rund form...........hehe vanskelig å forklare........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppen kom tilbake fra overhaling etter to lange uker, og ikke nok med det - kostet noe sykt - 9861,-kr for å være nøyaktig: eek : (får man ikke full overhaling med porting hos EBB for den prisen?), no byttet de alle løfterne eller hva det no er på eksossiden i tillegg for de var visst helt slitt - går ut fra at det har noe å si så da vil vel bilen være enda piggere bare av den grunn he he. Den skal hvertfall no være helt ok og er montert - så det nærmer seg noe.

 

 

toppferdig.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smerte det var dyrt ja. Får jo porta toppen mm for den prisen. Det ligger på 10k som regel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.