til alle med peil på "blåst" motor (AAN) se her

Anbefalte innlegg

vann er tyngre enn olje så den vil synke til bunns

 

Dette er riktig, men det som har blitt pumpet rundt vil også skille seg og da blir det liggende vann på lager flater osv, som vil føre til rust!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjorde som du sa Walter å tappet motoren for vesker i kveld. kjølevannet så helt fint ut men oljen var full i "klumper" med kjølevann - omtrent alt som var i oljefilteret var blått på farge he he.

fylte på rein olje og jaggu fikk jeg ikke fullt oljetrykk bare på starteren - min teori på at oljelyset begynte å blinke må være at pumpen ikke klarer å dra rundt så tynn væske som oljevann.

Det jeg tømte ut igjen etterpå lignet mest på majones ja - veldig tynn.

tror jeg skal kjøre den varm på neste oljefylling (hvis den noen gang starter igjen da ) og så bytte enda en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å få kjørt den med ny olje og uten vann så fort som mulig for glykol og lagre er en forferdelig dårlig kombinasjon. Glykolen spiser opp lagrene....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å få kjørt den med ny olje og uten vann så fort som mulig for glykol og lagre er en forferdelig dårlig kombinasjon. Glykolen spiser opp lagrene....

 

Jeg er helt enig med Fredrik her, men bare for å pressisere: gjør den samme opperasjonen som du har gjort nå flere ganger til du får ren olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min s4 som jeg kjøpte i vår var det byttet toppakning en stund før jeg kjøpte den, hadde den en uke og rådebank var ett faktum. I sylinder 4. Hadde litt lavt olje trykk de siste dagene + turbohavari før bankinga begynte. Sikkert glykol som hadde tatt knekken på lagrene, toppdeksel og bunnpanne var fult av koks, visstnok pga vann i olje over tid ifølge østlandske motor på hamar. Var nesten umulig å få rent igjen i dele vasker, mørk gjørme som måtte skrapes ut igjen. Litt O.T. men hvertfall få motoren godt ren igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kansje jeg skal fyre på en sånn "engine flush" i samme slengen, skal jo helst være varm motor men kan vel ikke skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv en blanding med olje og diesel. Det er seriøst det beste jeg har prøvd. Selv nå ett år etter jeg gjorde det er olja gullende rein etter 4000km og ved 5000km bytter jeg og den er nesten som ny da også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kansje jeg skal fyre på en sånn "engine flush" i samme slengen, skal jo helst være varm motor men kan vel ikke skade.

 

parafin løser det meste hehe.. huff jeg føler med deg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBS! Jeg ville hvert veldig forsiktig med å bruke noen som helst form for engine flush! Vi har hatt motorer innom på verkstedet som har rast pga dette. Årsaken er at masse "dritt" har løsnet og enten tettet olje pickup eller gått gjennom filteret og så rett i lager osv. Husk at alle normale olje filtere har en bypass som gjør at det alltid er noe olje som går igjennom ufiltrert.

Skal en motor renses så skru den fra hverandre, rens delene og skru den sammen igjen;)

 

Bytt/bland aldri ut motor olje med diesel for å rense motor. Diesel har ingen av egenskapene som skal til for å smøre og opprettholde oljefilm i en motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm. ja da kjører jeg kun på flere oljeskift - har vert å handlet på biltema he he, får holde det.

Ikke mnage timene igjen no før jeg begynner på demontering -på tide å få seg litt søvn etterhvert ;)

O.T : tidlig medlemsnummer du har Walter - tilfeldig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller ikke så mye rolle hva slags olje det er når motoren ikke skal gå for "egen maskin"

O.T: jeg ble medlem i 1997, men det var sikkert mere enn 66 medlemmer da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert glykol som hadde tatt knekken på lagrene, toppdeksel og bunnpanne var fult av koks, visstnok pga vann i olje over tid ifølge østlandske motor på hamar.

 

Er det noen sammenheng mellom glykol i olja og koks?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBS! Skal en motor renses så skru den fra hverandre, rens delene og skru den sammen igjen;)

 

Kunne ikke vært mer enig, er ikke en ting du kan helle på motoren din som reparerer noen verdens ting trygt:)

 

:) Og når det gjelder rens og vask av deler, er det en god ide å høre på Walter, han har nemlig verdens mest renslige motormekaniker til far:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja no har jeg kommet så langt - ble ikke så mange timer i helgen som jeg hadde håpet på.

Men har jo seff dukket opp noen spørsmål:: klø :

 

1:Går ut fra at det er strammeren til reimen jeg har pil på, er det bare til å skru løs denne eller noe annet jeg må tenke på?

2:Hvis jeg skal skru av kamdrevet hvordan skal jeg holde igjen motor? sette den i gir og dra opp brekket? - eller er det ikke nødvendig kansje , trykkluft er det vel ikke plass til uten å fjerne radiatorene.

3:Og enkelte av umbrakoboltene til innsuget er jo umulig å komme til og sitter som #¤!#"¤: bråk : er det best å la det sitte på til toppen er av eller?

 

Til opplysning så rant det kjølevæske fra grenrøret når jeg løste på det: bh :

Rimelig lei det blå klisset overalt no - det fordamper jo aldri heller.

 

demonteringtopp.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja no har jeg kommet så langt - ble ikke så mange timer i helgen som jeg hadde håpet på.

Men har jo seff dukket opp noen spørsmål:: klø :

 

1:Går ut fra at det er strammeren til reimen jeg har pil på, er det bare til å skru løs denne eller noe annet jeg må tenke på?

2:Hvis jeg skal skru av kamdrevet hvordan skal jeg holde igjen motor? sette den i gir og dra opp brekket? - eller er det ikke nødvendig kansje , trykkluft er det vel ikke plass til uten å fjerne radiatorene.

3:Og enkelte av umbrakoboltene til innsuget er jo umulig å komme til og sitter som #¤!#"¤: bråk : er det best å la det sitte på til toppen er av eller?

 

Til opplysning så rant det kjølevæske fra grenrøret når jeg løste på det: bh :

Rimelig lei det blå klisset overalt no - det fordamper jo aldri heller.

 

1: Ja det er det som er stammeren.

2: Tror ikke du klarer å tørne motorn med å skru på den bolten uten at den løsner, er jo 1:2 utveksling ned på veiva så dette bør gå greit. viss ikke kan du kjøpe deg ett spesialverktøy til å låse fast kamdrevet.

NB!

-Du bør ikke skru på kamdrevet for å tørne motoren.

-Under kamdrevet ligger det en hallgiver, denne blir lett ødelagt dersom du ikke er klar over den ved demontering av kamdrevet (her går det ikke ann å ta ut kammen uten å ta av drevet først.)

3: Det er service-kanaler i innsuget ditt så viss du har en veldig-lang umbrako nøkkel kan du stappe den inn i service-kanalene og treffe rett opp på skruene. og de kan sitte litt fast ja, derfør bør du ikke skru før du har riktig grep med nøkkelen.

 

Det hørres ut som du har vann i hele motoren din. jeg ville ha skrudd hele greia fra hverandre. ikke la den stå med vann i lenger en nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øh.. Gjør du denne jobben uten Bentley-manual, Christian? I såfall går du glipp av endel tips og tricks for å gjøre dette enklere, og ikke minst riktige momenter etc..

Den lange umbrakoen får du faktisk på Biltema.. Jeg lagde en av en 8mm som jeg slipte til, men du trenger stregt tatt ikke ta den av, men den står jo litt i veien, da. Eksosmanifolden lot jeg stå på ved av og påsetting av topp, men jeg kjører RS2-manifold, da..

Når jeg skulle ha av kamdrevet prøvde jeg å lage et mothold som stoppet mot en annen del i motoren, men løsningen ble å stole på reima.. Ser i ettertid at det hadde vært enkelt å lage en holder av et flattjern og etpar stålstifter.

Jeg måtte også slipe av 'avrundingen' på pipa jeg brukte på kambolten, den er ganske flush med overflaten på kamdrevet, så du får se hvor godt tak du får. Kjedelig bolt å runde.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HM- bentley manual - hva er det for noe : rolleyes

Nei jeg tenkte at når greien skal sammen igjen så var det sikkert noen her som kunne si fra om momentet på det som er viktig.

Hvis det bare er til å løsne på strammeren så får jeg jo av reimen og trenger vel strengt tatt ikke å fjerne drevet for min del, men hvet ikke om det må være fjernet hvis toppen skal leveres inn.

innsuget vil jeg jo ha av - både vann og luft ,for har jo nye pakninger til det no, men er jo så trangt under der så jeg hvet ikke om det er noe annet jeg burde koblet vekk før toppen kommer av eller ikke.

Tingen er bare om jeg i hele tatt får det av - eller om det er lettest når toppen er av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan skru av innsuget selv om du ikke har den superlange umbracoen, det er klønete men det går.

Hvis du skal levere toppen til noen for overhaling bør du ta av kammene og ventilløfterne selv, så slipper du å få regning på det også. Merk deg nummerrekkefølgen på kambukkene, og også hvilken vei dem står. Resten er ikke til å ta feil av.

 

Og Christian, husk på at den flinkeste mekanikeren er ikke den som husker flest tiltrekningsmomenter i hue, det er mest sannsynlig han som bruker serviceboka mest (inntil en viss grad i hvertfall, hehe).....kjøp deg en bok du, den koster bare noen promille i forhold til det andre du har begynt på.....:rolleye:

 

Lykke til igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei jaggu meg , syntes jeg har rotet nok med ting jeg ikke har greie på, får heller ta den ekstra regningen. :)

Har no vert å handlet det de har av lange umbrakosett hos biltema og clas ohlson - inkl. noen lange med pipefester.

Skulle gjerne hatt en sånn bok ja, men hvet ikke hvor jeg får tak i en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger jo ikke den boka, de momentene du trenger kan du få ut fra feks autohidden eller bare spørre her. klarer du å demontere det må du jo klare å få det sammen igjen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står 'litt' i bentley'en om montering av kammer, slitasjegrenser og annet som er 'relativt' viktig, og dessuten er det masse der om alt annet på bilen!

Den fåes bl.a fra Automobilia i oslo, http://www.amazon.com, http://www.bentleypublishers.com og mange steder de selger Audi-bildeler på nettet. Den koster vanligvis 99 daler, men jeg fant den til $69 hos blueparts.com en gang i tiden. (ser den går for $89 nå.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel no har jeg fått "tingen" av : rock : nesten litt stolt av meg selv, men som jeg og sikkert mange andre husker fra barndommen så er det alltid lett å ta ting fra hverandre :o

Fikk uansett knipset en del bilder , etter egen vurdering så er pakningen rimelig "blåst" ja - metallringen er bøyd ut på tre sylindre: faint :

men den virket dårlig fra før ja. - var nok sikkert en liten lekkasje som gjorde at det kom så mye kondens fra eksosen og hvit røyk.

 

helepakningen.jpg

 

sylinder nr1:

detaljbilde1.jpg

 

sylinder nr5:

detaljbilde2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppen ser i grunn ganske fin ut

 

toppenpaalangs.jpg

 

Som jeg kunne se hadde jeg bare en liten sprekk :)

 

ventilertopp2.jpg

 

siste av toppen:

 

ventilertopp1.jpg

 

 

Så no leverer jeg inn toppen i morgen hvertfall så får jeg se hva de sier.

I mellomtiden kan jeg vaske litt insugsdeler og div både på inn og utside endelig. er jo svart i drit etter oljeåndingen som no er koblet vekk.

Noen tips om noe som lett vasker vekk "leverflekkene" på aluminiumen?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har ikke vurdert og kjøpe deg ny topp ferdig portet og 7a kam :) kansje vi skal starte ett gruppe kjøp

vet hvor vi får tak i nye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har ikke vurdert og kjøpe deg ny topp ferdig portet og 7a kam :) kansje vi skal starte ett gruppe kjøp

vet hvor vi får tak i nye

 

Hva slags pris snakker man på topp uten kammer da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.