til alle med peil på "blåst" motor (AAN) se her

Anbefalte innlegg

Men ta ut tennpluggene og kjør motoren noen runder på starteren før du starter. Om det har lekket litt vann inn i sylindrene så er det best å være på den sikre siden.

 

i verste fall da så har jeg no fått en god "vask" he he, men hvis det spruter ut av plugghullene skal jeg da prøve å starte fordet?

Sikkert dumt spørsmål, men kan det være mulig at mengen vann inn i forbrenningen kan ha "kvelt" motoren?

 

Søkte litt ang topp og fant svar fra EBB her om at sprekker i disse toppene ikke var til å bry seg om- ikke hvet jeg men mannen har jo peil.

Link m bilder: http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=7166&highlight=aan+topp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sprekkene EBB sikter til er de sprekkene du nesten alltid ser mellom ventilseter og plugghull. Sjelden noe farlig, men når de sprekkene blir for mange og store så KAN du risikere at ventilsetene detter ut, og da får du full vareopptelling....

Men det hender at disse toppene sprekker og lekker vann, og da har du problemer......:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om toppen din har godt, har jeg en du kan kjøpe.

MEN å bytte så mye deler som du har gjort, inkl. stivere wg fjør og bleed valve.. også gi bånn gass uten å ha kontroll på ladetrykk..... ja... dumt å være etterpåklok kansje...men det er jo nesten å be om havari da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i verste fall da så har jeg no fått en god "vask" he he, men hvis det spruter ut av plugghullene skal jeg da prøve å starte fordet?

Sikkert dumt spørsmål, men kan det være mulig at mengen vann inn i forbrenningen kan ha "kvelt" motoren?

 

Søkte litt ang topp og fant svar fra EBB her om at sprekker i disse toppene ikke var til å bry seg om- ikke hvet jeg men mannen har jo peil.

Link m bilder: http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=7166&highlight=aan+topp

 

Å kjøre noen runder uten tennplugger er bare for å være sikker på at det ikke ligger vann i sylindrene. Vann kan ikke komprimeres så da bøyer du rådene dine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, kan nesten ikke annet enn å flire. selv om det seff er utrolig synd det som skjedde, jeg har glemt å legge til at når jeg svirret noen runder etter den hade stoppet så pumpet det enda mer intens hvit røyk ut fra den slangen som revnet - hvis jeg prøver å starte og den gjør det, vil jeg jo gjøre vondt verre eller - kan jeg ikke få oljetrykk hvis jeg bare kjinner uten at pluggene står i (tror det ).

Helge: er det ok stand på den - klar til bruk eller, og pris? - greit å være eterpåklok ja men den ventilen skjønner jeg ingenting av, er jo to ting som går an å skru på den. uansett så har jeg orginal 2,5bar map sensor, trodde da at ladetrykket ikke kom til å overstige 1,5bar uansett då jeg??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

toppen fungerte bra den! men har de sprekkene som fredrik nevner over her, men som sagt motor den stod på fungerte helt supert, ble demontert pga rådebank. 2500,

 

å nei MAP sensor er på 1,5 bar overtrykk har ingenting med styring av ladetrykk å gjøre!! det betyr at den klarer å lese trykk intill 1,5 bar.

 

så med den turbo du har, klarer den sikkert å gi opp mot 2,5 bar om ikke wastgate åpner... da vil det jo gå styggbra... en veldig liten stund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm. ok trodde det var sånn at hvis trykket oversteg 1.5bar så gikk den i nødprogram - vil det da si at måleren i displayet stopper på 2,5 selv det reelle trykket er langt høyere? isåfall må jeg må tak i en måler asap.

hm. så med den toppen du har er det stor sjangse for varetelling med andre ord he he.

 

Skal ut til bilen no - så får vi se. skal ta bilder hvis jeg ser noe spennende - men tror ikke at toppen kommer av i dag nei. aller først må jeg vite hva jeg skal gjøre med reg.reimen og hjulet på kammen.

 

Edit: snakket med auto 23 her i byen, og de kunne ta plansliping og trykktesting for 2 laken + moms, helt kurant det. så kan de bytte resten av delene inni der og . for de skal jeg jo få. Har ikke lyst å tukle inni der selv - det skjønner dere sikkert;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm. så med den toppen du har er det stor sjangse for varetelling med andre ord he he.

 

Tror ikke jeg tar hardt i dersom jeg påstår at 90% av alle 20vt toppene har litt sprekker mellom tennplugg og ventil. Har ennå tilgode å se en som er 100% sprekkfri..

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, kan nesten ikke annet enn å flire. selv om det seff er utrolig synd det som skjedde, jeg har glemt å legge til at når jeg svirret noen runder etter den hade stoppet så pumpet det enda mer intens hvit røyk ut fra den slangen som revnet - hvis jeg prøver å starte og den gjør det, vil jeg jo gjøre vondt verre eller - kan jeg ikke få oljetrykk hvis jeg bare kjinner uten at pluggene står i (tror det ).

Helge: er det ok stand på den - klar til bruk eller, og pris? - greit å være eterpåklok ja men den ventilen skjønner jeg ingenting av, er jo to ting som går an å skru på den. uansett så har jeg orginal 2,5bar map sensor, trodde da at ladetrykket ikke kom til å overstige 1,5bar uansett då jeg??

 

Tror ikke du klarer å få oljetrykk bare på starteren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm. ok trodde det var sånn at hvis trykket oversteg 1.5bar så gikk den i nødprogram - vil det da si at måleren i displayet stopper på 2,5 selv det reelle trykket er langt høyere? isåfall må jeg må tak i en måler asap.

hm. så med den toppen du har er det stor sjangse for varetelling med andre ord he he.

 

Skal ut til bilen no - så får vi se. skal ta bilder hvis jeg ser noe spennende - men tror ikke at toppen kommer av i dag nei. aller først må jeg vite hva jeg skal gjøre med reg.reimen og hjulet på kammen.

 

Edit: snakket med auto 23 her i byen, og de kunne ta plansliping og trykktesting for 2 laken + moms, helt kurant det. så kan de bytte resten av delene inni der og . for de skal jeg jo få. Har ikke lyst å tukle inni der selv - det skjønner dere sikkert;)

 

joda det stemmer at den skal gå i nødprogram da, men tror ikke du skal stole 100% på dette å bare trykke til uten å ane hva trykket er.

på min gamle opplevde jeg flere ganger at den ikke kutta ved for høyt ladetrykk.

dro på engang på 2. gir...og merket at den gikk brutalt mye bedre en den pleide.. slakka av og ga et drag til mens jeg kikka på trykkmåler, den rakk å bunne 2 bar før jeg slakka av... og dette var med map sensor som egentlig ikke kan lese mer en 1 bar...feilkilden var at wg slangen hadde hoppet av.

tror ikke motoren min hadde holdt dette over lenger tid...

dette var jo litt ot men.

lykke til;) håper det ikke er for mye skader:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Skal ut til bilen no - så får vi se. skal ta bilder hvis jeg ser noe spennende - men tror ikke at toppen kommer av i dag nei. aller først må jeg vite hva jeg skal gjøre med reg.reimen og hjulet på kammen.

 

Er ganske greit med merkene på registeret. Det sikreste er å tørne motoren og se på reimhjulet på veivakselen. Hjulet har et spor(el strek) som skal stå overens med en "knopp" på nederste delen av registerdekselet. Når disse er overens skal merket på kamakselhjulet stå overens med merket på toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm. så med den toppen du har er det stor sjangse for varetelling med andre ord he he.

Edit: snakket med auto 23 her i byen, og de kunne ta plansliping og trykktesting for 2 laken + moms, helt kurant det.

 

Det er IKKE sannsynlig at ventilsetene detter ut og du får vereopptelling med toppen til Helge, jeg sa at det KAN skje når det blir for mange og store sprekker. Er stort sett ikke noe problem, som nevnt over er det veldig sjelden at turbotoppene er sprekkfrie, neppe den du har på motoren din i dag heller.

 

2000 kr for trykktest og planing er en grei pris, kjør på:)

 

Hold oss oppdatert:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sålenge han har manuel boostcontroller, og ikke magnetventil. vil vell trykket være like høyt fordi om den går i nødmodus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sålenge han har manuel boostcontroller, og ikke magnetventil. vil vell trykket være like høyt fordi om den går i nødmodus?

 

Jepp. Hjernen bruker jo magnetventilen til å begrense trykket. Derfor syns jeg personlig det er kjekt å beholde den orginale og heller la trykket begrenses av chippen/mapsensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dro på engang på 2. gir...og merket at den gikk brutalt mye bedre en den pleide.. slakka av og ga et drag til mens jeg )

Hm. litt kjedelig at de ikke tåler det he he- en dyrkjøpt erfaring jeg får no.

må jo si at jeg ble sjokket over hvor mye ca100 hester ekstra skulle gi- var jo reine eksplosjonen når trykket kom - men gøy var det he he

 

Er ganske greit med merkene på registeret. Det sikreste er å tørne motoren og se på reimhjulet på veivakselen. Hjulet har et spor(el strek) som skal stå overens med en "knopp" på nederste delen av registerdekselet. Når disse er overens skal merket på kamakselhjulet stå overens med merket på toppen.

 

Ok, får skrive ut dette så jeg "husker" det he he

 

Det er IKKE sannsynlig at ventilsetene detter ut og du får vereopptelling med toppen til Helge, jeg sa at det KAN skje når det blir for mange og store sprekker. Er stort sett ikke noe problem, som nevnt over er det veldig sjelden at turbotoppene er sprekkfrie, neppe den du har på motoren din i dag heller.

 

2000 kr for trykktest og planing er en grei pris, kjør på:)

 

Hold oss oppdatert:)

 

 

Jammen det er bra ,for jeg frykter det er litt skader - håper bare at det kun er i toppen.

skrudde ut pluggene og koblet fra dysene - tok en kjinnerunde og det sprutet vann fra alle sylindrene - virket ikke som det ble tomt heller - la et papir over for å se hvor det kom mest.. og det kan dere se selv - slangen som revnet ligger rett under syl. nr fem

 

vannimotor.jpg

 

Prøvde så med trykkluft å blåse ut vannet- og det var det mest skumle: faint : blåste nedi sylinder nr tre og fikk vann sprutet på meg fra sylinder nr èn: bh :

det fløt med vann nedi alle sylindrene og jeg fikk det ikke ut så gadd ikke akkurat å prøve å starte.

MEN - fikk 2,5bar trykk på oljen mens jeg kjinnet motoren så det virker no greit - nivået på peilepinnen var mye høyere enn max - sikkert fullt av vann, kan være derfor det blinket og pep på olje.

 

pluggene var "naturligvis" helt våte:

tennplugger.jpg

 

var blitt fin gyllenfarge på DP - men røret fra WG hadde fortsatt orginalfarge - ikke akkurat vanskelig å se hvor all eksosen hadde tatt veien hehe

 

downpipevarm.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du fikk fram oljetrykk da ihvertfall:) Får håpe skadene begrenser seg til kun toppakningen da så har du den snart på vegen igjen. Men skru ladetrykket litt ned og få deg en ladetrykksmåler til neste prøvetur: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kaller jeg en seriøs motorvask:)

Håper det bare er pakningen det blåser igjennom, lykke til: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm, tenkte litt: kan det være sånn at sylinder nr 1 og 3 er "nede" samtidig, for det virket som at det var der det blåste mest igjennom.

uansett- er rart hvor mye det skal blåse he he, pakningen kan no ikke være tykkere enn 1mm vel, og hvor har liksom den tatt veien: klø :

får jeg den sammen igjen, skal jeg jammen ha en instruksjon på justering av WG-skrue og innstilling på boostkontrolleren før jeg setter ut på ny prøvetur:o

Men heregud for en jobb det blir å plukke av toppen - ALT er jo festet i den.

Er jo halve motoren det : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge kvelden din, men jeg tror nok det er litt mer enn bare pakningen. Er vel noen ventiler som er deformerte, siden det kom ut syl. nr.1 når du blåste på nr.3: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uansett- er rart hvor mye det skal blåse he he, pakningen kan no ikke være tykkere enn 1mm vel, : bh :

 

luft under trykk . gjelder og for vann.. det kommer mengder gjennom små hull som ikke syntes om trykket er høyt nok.. ikke la deg villlede av små åpninger som utsettes for høyt trykk. et nål hull slipper ut ganske mye vann under trykk du hadde nok bli meget overasket hadde du tatt deg et eksperiment på det.. vann på rundt kokepungtet har ganske så høyt trykk. test med en kasterolle med vann prøv og presse mot og se om du klarer holde det tett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte at det ikke er 2 og 2 syl osv som går. Så det er ikke 2 syl som er på bunn samtidig eller 2 på toppen samtidig. Går en og en syl opp av gangen på 5'ern . *hvis noen lurte*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at det er vann i olja? Isåfall har du pumpet dette rundt i motoren, og da får du vann som legger seg på lagerflater osv. Det er ikke bra!

Du kan evt tømme motoren for (kjøle)vann og olje og så helle på kun ny olje og kjøre motoren på starteren, før du tar av lokket, så du får pumpet ren olje rundt i motoren.

Når du har fått av lokket kan du snu veiva rundt og sjekke at alle stemplene kommer like langt opp i sylinderene, det gir deg en liten inndikasjon på om rådene er rette.

Jeg vet ikke om Audi femmere har "for vane" å bøye råder når de blåser toppakninger men det kommer vel litt an på hvor pakningen blåser og hvor mye vann du får i sylinderene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm. jeg skal tømme den for vesker i morgen, så får jeg se. vannet vil no skille seg og ligge på toppen vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vann er tyngre enn olje så den vil synke til bunns

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lett å se i feks toppen, vil der synes som noe som ligner veldig mye på majones

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.