hjelp! Kan jeg kjøre uten "overgangsring" på navet haster

Anbefalte innlegg

Nå har endelig de nye felgene kommet. Men navet på bilen er mye mindre enn det på felgen, å det følgte ikke med en overgangsring som jeg fikk når jeg kjøpte felger til den forrige bilen min.

Kan jeg kjøre med felgene uten denne overgangsringen? Det er jo bare en liten plastring. (det var ihvertfall det på den gamle bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du sørger for å krysstramme boltene, funker det sikkert greit, men det vil nok riste. Jeg hadde ikke kjørt tur-retur Paris uten sentreringsringer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha kjørt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville heller IKKE ha kjørt uten disse ringene. Jeg kan nesten HELT sikkert si du kan få slike for en slikk og ingenting hos din nermeste "store" dekk og felgforhandler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan i værstefall få ovale bolthull i felgen, og det liker vi ikke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville heller IKKE ha kjørt uten disse ringene. Jeg kan nesten HELT sikkert si du kan få slike for en slikk og ingenting hos din nermeste "store" dekk og felgforhandler.

 

Dekkmann skal ha 250.- for 4stk til mine Rial felger, så ligger vel kanskje deromkring:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er som kjent ikke jeg noen ekspert på dekk og felg, men jeg må ærlig og oppriktig si meg uenig med dere.

Denne ringen er primært for å sentrere felgen når du skal sette på boltene, det er boltene som holder hjulet og står for belastningen.

 

Jeg har kjørt hele vinteren uten da det manglet på 2 av felgene mine og det har vært helt problemfritt.

Kan jo også nevne at da jeg fikk lagt om sommerdekk på dekkverksted i fjor sommer så satte de på sommerhjulene igjen uten disse ringene.

 

Enfoldig som jeg er så stoler jeg på at dekkforhandleren vet hva de gjør og at de dermed ikke ville montert hjulene uten hvis det var veldig viktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enfoldig som jeg er så stoler jeg på at dekkforhandleren vet hva de gjør og at de dermed ikke ville montert hjulene uten hvis det var veldig viktig.

 

Vet du Lars-Inge, jeg har tenkt på akkurat det samme som deg, men da jeg prøvde sommerfelgene igår så merket jeg risting i rattet i høy fart(80++), og felgene er nettopp balansert, så vet ikke helt hva jeg skal tro: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er som kjent ikke jeg noen ekspert på dekk og felg, men jeg må ærlig og oppriktig si meg uenig med dere.

Denne ringen er primært for å sentrere felgen når du skal sette på boltene, det er boltene som holder hjulet og står for belastningen.

 

Jeg har kjørt hele vinteren uten da det manglet på 2 av felgene mine og det har vært helt problemfritt.

Kan jo også nevne at da jeg fikk lagt om sommerdekk på dekkverksted i fjor sommer så satte de på sommerhjulene igjen uten disse ringene.

 

Enfoldig som jeg er så stoler jeg på at dekkforhandleren vet hva de gjør og at de dermed ikke ville montert hjulene uten hvis det var veldig viktig.

 

Henger meg på her, har vanskelig for å tro at en plastring skal ta opp alle kreftene..

Har kjørt uten denne ringen selv uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis kjøpt seg en Golf 2. Denne fulgte det med et sett Rial sommerhjul til. Når vi la om til sommerhjulene med Rial felgene som mandlet senter"ringen" så ristet det mye i hele bilen til tross for at vi skrudde til i kryss, og dro til skikkelig osv.

 

Jeg dro opp på jobben (jobbet da på continental, som også selger Rial felger å hentet en pose med slike senterringer (noe det ligger utallige av på lageret))

Vi monterte disse i felgene, og jeg kan faktisk bekrefte at ALL risting i bilen ble borte etterpå.

 

Jeg må da si dette er god nok grunn til å montere ringer (så ja jeg snakker av egen erfaring)..

 

Men selvfølgelig alle kan ha forskjellige opplevelser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt med så stor respons når det hasta litt:)

Nå satt jeg bare på vinterhjulet igjen, så får jeg ta turen til johs lunde i morgen å få tak i slike ringer. Sko hatt litt finere og blankere bolter anyway.

Det så ikke særlig bra ut med di gamle rustne på di fine nye felgene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt 2-3 mil uten på min gamle bil. Førte til risting . boltene løsnet . jeg stoppet og strammet . Løsnet igjen . Ikke safe .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå kjørt 3 vintre uten sentreringsringer som det heter og det går jo greit. Dette har vært på noen Borbet i 7x15 med 185/55x15 og felgene har hatt noen skader så det har ristet litt i noen hastigheter.

MEN har nå sett at boltehullene i felgene har blitt litt slitt og ovale slik det nevnes tidligere i tråden her..: rolleyes

Ristingen kan sikkert også komme av at ringene mangler.

 

Sommerhjul skal snart på MED sentreringsringer så da blir det forhåpentligvis null risting:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse ringene er bare for sentrering av felgen. Men har ikke noe og si om du kjører uten.. du mister ikke hjulet pga av disse.. Har kjørt mye uten disse og ikke hatt noe problem.. Eneste er ikke så lett og unngå risting, men det går..

Det jeg gjør er og løftet hjulet litt opp og ned forsiktig.. så jeg kjenner boltkonen kommer i senter av felgen. Skrur denne forsiktig inntil.. og slik gjør jeg til alle boltene ligger godt inntil og i senter på hvert hull. Så er det bare og stramme vanlig.. Går fint og få til dette uten og få risting da..

 

 

Er viktig og være sikker på at disse konene treffer skikkelig ihverandre og ikke bare skrur boltene rett inn.. Da vil man få problem med at boltene kan løsne og hullene bli slitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med å diskutere hvordan man kan kjøre UTEN sentrerings-ringer, når 4 stk. koster vel 200,- kr. Har du ikke råd til slike, eller ikke gidder å montere slike, synes jeg ikke du skal kjøre bil heller.

 

Men, det er nå min mening:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo enig i dette..

Men tenkte siden det hastet så fælt. så er det mulig og sette på sommerhjulene uten problem selvom man mangler disse.

Veit hvordan det er når man vil noe der og da.. Og det er jo ikke alle som får dratt og kjøpt ting med en eneste gang.

 

Er jo helt klart en fordel med disse ringene da.. er jo mye enklere og sette på hjulet uten og få risting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er som kjent ikke jeg noen ekspert på dekk og felg, men jeg må ærlig og oppriktig si meg uenig med dere.

Denne ringen er primært for å sentrere felgen når du skal sette på boltene, det er boltene som holder hjulet og står for belastningen.

 

 

Her er jeg uenig med deg. Det er senter av felgen som skal ta belastningene, da via en sånn sentreringsring. Boltene har kun en oppgave, og det er å holde hjulet fast til navet. Det er jo også mer logisk, da flaten som tar opp kreftene er mye større rundt sentreringsringen enn på fem bolter. Klart, det går stort sett bra å kjøre uten også, men med større risiko for å klippe boltene i en ordentlig dump. Det er ikke uten grunn av TUV-godkjenningen på felger har med at det skal brukes sentreringsring for at felgene skal være godkjent, hvis de ikke er spesielt tilpasset bilen. Ringen er også for å sentrere felgen, begge deler er like viktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har kjørt i en sesong uten slike ringer.. uten noen form for risting el noe slikt.. men for all del. er bedre og ha de ringene. men etter min meining fungerer det i nødstilfelle og kjøre uten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis denne ringen skal ta all belastningen må den være i noe annet materiale enn plast, når man snakker omm å klippe bolter som har en minimum strekkfasthet på 8.8 så har vel ikke denne plastringen mye å stille opp med.

Og i alle tillfelle hvis denne ringen skal ta all belastningen, hvorfor da bruke kone bolter og ikke vanlige sekskantskruer? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At dere gidder diskutere dette. Trådstarter har vel fått svar nok i massevis?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart, det går stort sett bra å kjøre uten også, men med større risiko for å klippe boltene i en ordentlig dump.

 

Tenk deg litt om her nå. Om humpen er så stor at den klipper 4-5 bolter, hvordan tror du felgen ser ut da? Tror du virkelig at en liten plastring hjelper noe som helst da? :confused:

 

Er ingen problem å kjøre uten, MEN det er viktig å få felgen helt sentrert og satt boltene med riktig moment! Som nevnt tidligere, det er enklere å få sentrert felgen med denne ringen, men du klarer det fint uten og om man tar seg det lille minuttet ekstra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med å diskutere hvordan man kan kjøre UTEN sentrerings-ringer, når 4 stk. koster vel 200,- kr. Har du ikke råd til slike, eller ikke gidder å montere slike, synes jeg ikke du skal kjøre bil heller.

 

Men, det er nå min mening:)

 

Det var ikke det at jeg ikke hadde råd til senterringene, men jeg fikk nye sommerfelger fra danmark i går. Og da ville jeg jo selvfølgelig ha de på med en gang. Men det var ingen senterringer med. Derfor spurte jeg om det gikk å kjøre uten senterringer, men senterringene og ny bolter kom i posten i dag. Så nå er alt ordnet, og felger MED senterringer er montert!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke det at jeg ikke hadde råd til senterringene, men jeg fikk nye sommerfelger fra danmark i går. Og da ville jeg jo selvfølgelig ha de på med en gang. Men det var ingen senterringer med. Derfor spurte jeg om det gikk å kjøre uten senterringer, men senterringene og ny bolter kom i posten i dag. Så nå er alt ordnet, og felger MED senterringer er montert!!!
Goody : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er jeg uenig med deg. Det er senter av felgen som skal ta belastningene, da via en sånn sentreringsring. Boltene har kun en oppgave, og det er å holde hjulet fast til navet. Det er jo også mer logisk, da flaten som tar opp kreftene er mye større rundt sentreringsringen enn på fem bolter. Klart, det går stort sett bra å kjøre uten også, men med større risiko for å klippe boltene i en ordentlig dump. Det er ikke uten grunn av TUV-godkjenningen på felger har med at det skal brukes sentreringsring for at felgene skal være godkjent, hvis de ikke er spesielt tilpasset bilen. Ringen er også for å sentrere felgen, begge deler er like viktig.

 

Denne ringen har KUN en oppgave: Å sentrere felgen på navet slik at det ikke blir kast eller risting.

 

Er tross alt boltene som holder fast hjulet, og ikke plasten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at jeg måtte lete etter litt mer info på dette. Jeg er fremdeles av den oppfatning at det er senter av felgen som tar mesteparten av kreftene, vel og merke ved slag som er mer enn vanlig, men også friksjonen mellom felg og nav tar en del. Selv om sentreringsringen er av plast, er den plasten ganske så hard og tåler mye. Den skal jo komprimeres før den blir ødelagt. Flaten som kreftene virker på er jo ganske stor, så lenge klaringen mellom ring og nav er liten nok. Dette er det sikkert ingeniører som leser her som kan forklare nærmere.

 

Jeg fant denne forklaringen. http://www.sportssix.info/wheelhidden.php

 

Som det står der, er løsningen med sentrering på boltene dårligere enn sentrering på senterringen, på grunn av at man kan bøye boltene m.v.

 

Til dere som mener at boltene holder i massevis og at plastringen ikke har noe å stille opp med mot 8.8-bolter, husk på hvilken vei kreftene går her. En bolt skal MYE til for å strekke av, men tåler jo betydelig mindre sideveis. Det er jo også noen som nevner lenger opp at de har prøvd å kjøre uten senterring, og har fått litt ovale bolthull. Hvorfor skjer det hvis boltene skal være tilstrekkelig til å holde fast hjulet? Selvfølgelig, under vanlig kjøring merkes ikke noe, men den gangen man kjører i et hull og får et kraftigere slag enn vanlig, flyttes kanskje felgen noen tidels millimeter før den stopper i sentreringsringen.

 

Etter litt søking på nett tror jeg at vi har delvis rett alle sammen. Ved vanlig kjøring er det boltene og friksjon som holder hjulet på plass, men ved ekstra belastninger trenger de hjelp av senterringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.