hjelp! Kan jeg kjøre uten "overgangsring" på navet haster

Anbefalte innlegg

Kanskje jeg tolker siden du linker til feil, men er det ikke her snakk om at det finnes to fundamentalt forskjellige navløsninger ?

 

En som er basert på at boltene holder fast og tar opp energien fra hjulet og en som er basert på at felgen toucher senter og at energien absorberes der ?

 

Jeg kan love at en liten plastring ikke har noe å gjøre med å absorbere energien, men årsaken til vibrasjoner osv på "bolt løsninger" (ref over) uten ring er rett og slett at det er montert feil. Monteres det med ring vil det være tilnærmet umulig å montere feil og således skape en farlig situasjon.

 

Det er litt som "guns don't kill people, people kill people." bare med "rims dont kill rims, people kill rims.". Årets dårligste modifiserte slagord? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at jeg måtte lete etter litt mer info på dette. Jeg er fremdeles av den oppfatning at det er senter av felgen som tar mesteparten av kreftene, vel og merke ved slag som er mer enn vanlig, men også friksjonen mellom felg og nav tar en del. Selv om sentreringsringen er av plast, er den plasten ganske så hard og tåler mye. Den skal jo komprimeres før den blir ødelagt. Flaten som kreftene virker på er jo ganske stor, så lenge klaringen mellom ring og nav er liten nok. Dette er det sikkert ingeniører som leser her som kan forklare nærmere.

 

Jeg fant denne forklaringen. http://www.sportssix.info/wheelhidden.php

 

Som det står der, er løsningen med sentrering på boltene dårligere enn sentrering på senterringen, på grunn av at man kan bøye boltene m.v.

 

Til dere som mener at boltene holder i massevis og at plastringen ikke har noe å stille opp med mot 8.8-bolter, husk på hvilken vei kreftene går her. En bolt skal MYE til for å strekke av, men tåler jo betydelig mindre sideveis. Det er jo også noen som nevner lenger opp at de har prøvd å kjøre uten senterring, og har fått litt ovale bolthull. Hvorfor skjer det hvis boltene skal være tilstrekkelig til å holde fast hjulet? Selvfølgelig, under vanlig kjøring merkes ikke noe, men den gangen man kjører i et hull og får et kraftigere slag enn vanlig, flyttes kanskje felgen noen tidels millimeter før den stopper i sentreringsringen.

 

Etter litt søking på nett tror jeg at vi har delvis rett alle sammen. Ved vanlig kjøring er det boltene og friksjon som holder hjulet på plass, men ved ekstra belastninger trenger de hjelp av senterringen.

 

En M12 8.8 bolt tåler 5,8 tonn i strekk og 3,3 tonn i skjær, så den har nok kapasitet til å bære bilen og vel så det ja. Dessuten gir strekket friksjon mot navet som også overfører bilens last til hjulene. Navringen er kun som styring ,det er derfor det går fint å kjøre uten senterringer i 8 av 10 tilfeller. Kjørte selv 3 sesonger uten senterringer bak på min Passat 3BG (Merce-felg på VW) og det var ikkeno problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delebilen jeg kjøpte (A200TQ) hadde ikke disse ringene og det funka knall uten! Er bare for lettere montering. Hjulboltene mine er koniske så felgen kunne ikke komme utenfor senter, HELT UMULIG! Bare kjør på! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir dette med adapter? Adapterne mine har ikke noe sentreringsring...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt på dette jeg også, da jeg kjøpte brukte 15" felger, og fikk ikke med sentreringsringer. Har ikke kjøpt løse sentreringsringer før, bare fått med TSW-felgene (17"), og da fikk jeg ringer i metall, ikke plast.

 

1) Er det bare å bestille sentreringsringer til Golf III? Eller kommer det andre ting inn i bildet (nav-hull på felg)? Skal sies at disse felgene er blitt brukt på Golf II tidligere i flg. forrige eier av felger.

 

2) Dere som har kjørt UTEN sentreringsringer, ca hvor mye "slakk" ble det på felgen ved montering?

 

P.S. Haster litt dette, da jeg må kjøre en del resten av uken (50-70mil). Vurderer sterkt å bytte til original-hjula, selv om dem er på grensen til lovlige...... :confused: :confused:

 

Gidder liksom ikke å ødelegge 4 felger, eller miste hjula rundt omkring heller. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) Er det bare å bestille sentreringsringer til Golf III? Eller kommer det andre ting inn i bildet (nav-hull på felg)? Skal sies at disse felgene er blitt brukt på Golf II tidligere i flg. forrige eier av felger.

 

2) Dere som har kjørt UTEN sentreringsringer, ca hvor mye "slakk" ble det på felgen ved montering?

 

 

1) Da jeg bestilte mine ringer så dro jeg til Dekkmann, tok med en av ringene som sto i felgene som jeg kjøpte brukt, disse ringene var beregnet til en 323, så dem tok utgangspunkt i ytre dim på ringene og bestilte ringer med indre dim beregnet for Golf2. Så mål navhullet hos deg, og oppgi felgtype til dem du bestiller fra, så bestiller dem deretter til deg:)

 

2) Jeg kjørte ca. en uke uten ringene, og merket jeg en svak risting i fart. Kanskje en mm forskjell vil jeg tro det blir hvis en ikke har noen som kan hjelpe til med å sentrere når en skrur fast:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2) Jeg kjørte ca. en uke uten ringene, og merket jeg en svak risting i fart. Kanskje en mm forskjell vil jeg tro det blir hvis en ikke har noen som kan hjelpe til med å sentrere når en skrur fast:)

 

Det jeg mente, var på en måte hvor mye for stort var navhullet i felgen i forhold til navet på bilen? I mitt tilfelle er det snakk om ganske mye. I flg boltsirkel-listen på forumet her er det snakk om ca 10mm større hull i felgen. Målte kjappt, og fant ut at hullet i felgen er 66,5mm.... 66,5mm - 57,1 = 9

,4mm. 9,4mm / 2 = 4,7mm. Vil det da si at jeg må ha en ring med tykkelse 4,7mm? :)

 

Hva er "normalt"? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg mente, var på en måte hvor mye for stort var navhullet i felgen i forhold til navet på bilen? I mitt tilfelle er det snakk om ganske mye. I flg boltsirkel-listen på forumet her er det snakk om ca 10mm større hull i felgen. Målte kjappt, og fant ut at hullet i felgen er 66,5mm.... 66,5mm - 57,1 = 9

,4mm. 9,4mm / 2 = 4,7mm. Vil det da si at jeg må ha en ring med tykkelse 4,7mm? :)

 

Hva er "normalt"? : klø :

 

66,6 mm senterhull har du da, dvs Merce-felg. http://www.bilprodukter skaffer deg senterringer fra dette til 57,1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

runar, du vet ikke tilfeldigvis hva senterringene for Oz Opera 2 8,5X19 er?

Skulle kanskje hatt de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

runar, du vet ikke tilfeldigvis hva senterringene for Oz Opera 2 8,5X19 er?

Skulle kanskje hatt de.

 

Jeg tipper det er 66,6, men også mulig det finnes flere utgaver... Antas av originale senterringer kan bestilles fra http://www.hafnor.no, ellers kan man bruke Bilprodukter sine med en lett modifisering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.