Detailing clay eller ikke ?? Pluss og minus med å bruke det

Anbefalte innlegg

Har lest litt om sånn detailing clay (for lakkrensing) og syns det høres meget bra ut. Jeg har litt "nupper" i lakken under listene på bilen min,spesielt på dørene. Jeg er litt redd for å bruke rubbing for å fjerne det,derfor heller jeg litt over mot sånn leire-kladd ;) MEN så kommer mine spørsmål......hva er pluss og minus med å bruke slik leire på bilen ? Redd for å stripe opp hele siden på bilen : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruke Meguiars sin clay på min bil, å har bare en ting å si! Helt rått! Go for it!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruke Meguiars sin clay på min bil, å har bare en ting å si! Helt rått! Go for it!
Finnes den i forskjellige "grader" eller ? Frister veldig å kjøpe slik clay å gå over der det er nupper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar den bort alvorlig oksidering/matt lakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den finnes i forskjellige grader, men ikke så mange i norge tror jeg. Gå for den vanlige til meguaris du, fungerer fint. Ikke noe farlig å bruke på lakken ;) Fjerner nuppene og etterlater en babyræv glatt overflate :D hehe. Du fjerner eventuelt voks du har på bilen, så for å beskytte lakken igjen, må du legge på ny voks!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send en PM til Ben Øye... han kan meguiars sakene... Men clay er vel hovedsaklig en lakkrenser, som man må polere og vokse etterpå....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar den bort alvorlig oksidering/matt lakk?

 

Nei. Da må det rubbing/polering til ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte Meguiars Quick clay detailing system,Nxt generation tech wax og noen applikator-pads ifra Jegard Handel.......håper det skal funke til mitt bruk. Har ikke behov for noe polish til 1000 kr centilitern liksom.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar den striper som du ikkje klarer å polere vekk???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags striper? Den fjerner ikke riper, men forurensinger i lakken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For striper i lakken så er det 2 "ola normann" ting fra meguiars

1: Deep Crystal Polish

om den ikke gjør susen så er det over på

2: ScratchX

om den heller ikke gjør susen så er det bare å levere bilen til et bilpleie senter eller til noen som vet hva de gjør; våtsliping og maskin polering..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt dette på 4 biler nå og kommer ikke på noe negativt som helst! Blir like bra resultat hver bidige gang. Kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye "prikker" og "forurensing" du har på bilen fra før men. Lager ikke riper SÅLENGE du bruker sprayflaska som følger med clayen (quick detailer). Del claybaren i 3 like biter og ta den ene biten i hånda/lomma for å lettere forme den. Form den så den passer håndflata di og spray litt quick detailer på clayen OG der du skal bruke den på lakken. Bedre å bruke litt for mye enn for lite. Hvis du tar hele bilen, start på taket og jobb deg nedover! Gni clay`n i rette bevegelser, ikke runde/sirkelformede. Når du ikke har motstand lenger gå til neste området på bilen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leire er bra, men bruk litt varsomme hender og bruk synet. Mange ting som er skumlere...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte noe clay her om dagen men har ikke fått testet enda.. høres jo virkelig knall ut, gleder meg til å teste :D.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk nok glidemiddel så blir det helt sjef det!! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ramla inn en pakke i posten idag ifra Jegard Handel med clay-kit og litt polish ifra Meguiars. Gleder meg til å prøve clay på bilen..........å polere med Next gen. tech wax : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til! Regner med at du sier fra hvordan det går :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et kjapt spørsmål ang. Meguiars' Quik Clay kit. Jeg kjøpte denne i dag (selv om jeg er Autoglym-fan), og det jeg lurer på, er det meningen at man bare skal hive leirkladden (den er jo forseglet) når man er ferdig med èn bil? Sto ingenting i bruksanvisningen om akkurat dette, om den kan brukes om igjen, altså.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kan du bruke til den er "mettet", del den gjerne i 3 deler.. Bare brett sammen og sleng den på toppen av quick detaileren når du er ferdig å bruke den.. Mister du clay i bakken eller får en større partikkel i den som du ikke får bort er det bare å kaste..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vil den ikke tørke ut? (Leire gjør jo gjerne det). Kanskje pakke den inn i en lynlås-pose når jeg er ferdig med den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

f.eks.. har ikke tenkt så mye over det.. skal ned i kjelleren å finne fram clayen for å begynne på en merce stasjonsvogn som trenger litt TLC.. Men som sagt, du deler claybaren i 3, du vil gå tom for Quick Detailer lenge før du er fri for Clay, så om den tørker inn så er det nok ikke noe krise..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg som aldri har dreve me noen form for bilpleie, kan gå gått for clayen... utrolig kor god den var.. eg har fått ein heilt nye bil lakkmessig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vil den ikke tørke ut? (Leire gjør jo gjerne det). Kanskje pakke den inn i en lynlås-pose når jeg er ferdig med den?

 

Når du er ferdig med å bruke den på bilen, spray på litt Quick Detailer og legg den i en plastikkpose f.eks. Funker gull. Men ha det som blir igjen liggende inne i romtemperatur. Blir det liggende ute på høsten/vintern hjelper det itte med pose for å si det slik. Min har ligget i pose i snart 4 mnd, null problemos!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg overbevist. Har lest på diverse forum at Clay er et produkt en bare må prøve. Dette var jo helt riktig:) Tok for meg min samboers Ford Focus 2002 modell (jada, Ford fysj og æsj og alt det der) i dag. Vasket den i uken og vasket lett av den i dag før jeg begynte med clay-baren. Fytti rakkeren, hvorfor har ikke jeg brukt dette produktet før. Bilen ble jo som et speil og den var særdeles ru i utgangspunktet. (det er ett eller annet med damer og bilhold)

 

Ble ikke helt ferdig i dag fordi jeg skal på fest og har noen øl som roper. Tenkte å sluttføre i morgen og få på noe voks. Håper bare værvarslingen slår til, meldt opplett fra klokken 14.00 og utover og da har sikkert den verste fyllasjuken gitt seg også: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.