Detailing clay eller ikke ?? Pluss og minus med å bruke det

Anbefalte innlegg

Kan også anbefale Pinnacle ultra clay, kommer i en eske som også er fin til å oppbevare clayen i.

Til nå har jeg brukte ca halve klumpen til 1stk volvo S40, 1/2 passat og en Honda 1200k motorsykkel, med supert sluttresultat. Så er pakke clay holder ganske lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay fjerner urenheter PÅ lakken, lakkrens fjerner i hovedsak urenheter I lakken.. :) Har man asfaltnupper, kvae, lakkstøv og slikt er clay tingen, har man småriper og matt lakk hjelper ikke dette. Da må det lakkrens til. Kjører man på lakkrens på en "sandpapiroverflate" vil man dra med mange av de små urenhetenene som forårsaker akkurat den overflaten rundt, og da blir det ihvertfall småriper.. :)

 

Kjøpte en pakke clay første gang i vår og er ihvertfall overbevist. Enkelt å bruke, idiotsikkert og gir et kjemperesultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig at det tok 57år før clay ble populært. Det er rett og slett genialt!

Jeg tørr ikke å behandle biler uten å ha clayet de først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisann: vinke :

I går når jeg skulle vaske bilen min merket jeg at den var blitt sjur som sandpapir: mad :

Jeg vet ikke åssen dette er skjedd eller hva som er kommet på bilen,jeg kan igrunn ikke se noe på lakken men jeg kjenner det veldig godt med hånda..

tror dere clayen vil ta dette og kan du bruke clayen på vinduer også?

Dette er krise for en bilglad kar;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på med clay, den tar det. Clay kan du bruke på så og si alt, lakk, vinduer, lykter, felger, motordeler osv. Men pass på svarte lister da clay ofte kan legge fra seg merker som kan være vaskelig å få vekk.

 

Ofte bruker man "oppbrukt" clay på felger og vinduer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på med clay, den tar det. Clay kan du bruke på så og si alt, lakk, vinduer, lykter, felger, motordeler osv. Men pass på svarte lister da clay ofte kan legge fra seg merker som kan være vaskelig å få vekk.

 

Ofte bruker man "oppbrukt" clay på felger og vinduer.

 

Kjempe,håper dette gjør susen: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du ikke alt vekk med clay, er det bare å kjøre på med lakkrens. Det skal være trygt, men kan gi litt swirls.

Meguiar's Clear Coat Body Scrub fungerer fint til det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blei til at jeg sendte bilen inn til bilpleie i dag grunnet tidsmangel pga jobb.. fikk bilen tilbake i ettermiddag og er kjempefornøyd: smil :

lakken er strøken og heilt glatt: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får jeg tak i Meg clay kit?

Prøvde webshopen men fant ikke dette der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får jeg tak i Meg clay kit?

Prøvde webshopen men fant ikke dette der..

 

Jeg fant det hos BilXtra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilextra ja

Den fungerer utmerket

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

clayet bilen fredag.. begynte å bli ru i lakken starten på vintersessongen!!

Møkka gikk ikke så lett av i selvvaskhallen lenger :( Men nå ble den som ny

igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilextra ja

Den fungerer utmerket

 

Hvor mye koster det clay "kittet" på Bilextra da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det er "trygt" å bruke clay på en bil behandlet med Ditec? Skader det lakkforseglingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er trygt. Se på clay som en utvidet vask bare.

 

Dag-Øyvind: Clay kittet koster ca 250kr på BilXtra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er trygt. Se på clay som en utvidet vask bare.

 

Det er gode saker. Bakluken og nedre del av dørene er jo helt klart et problemområde som blir mye lettere å håndtere med clay. Utrolig hvor my asfalt og drit som fester seg etter en lang vinter: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, på biler i "Golf-klassen" er bakluka forferdelig utsatt. Min blir grå etter 35meter :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det er "trygt" å bruke clay på en bil behandlet med Ditec? Skader det lakkforseglingen?

 

Det er trygt. Se på clay som en utvidet vask bare.

 

Det skal være trygt ja, men det sies at ved litt for intens gnikking med en mer agressiv clay kan man fjerne forsegling.

Men "vanlig" Meg`s clay og Riccardo (gul) som Ketil selger, skal være harmløs, men effektiv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være trygt ja, men det sies at ved litt for intens gnikking med en mer agressiv clay kan man fjerne forsegling.

Men "vanlig" Meg`s clay og Riccardo (gul) som Ketil selger, skal være harmløs, men effektiv :)

 

Det var "vanlig" clay fra Meguiars jeg hadde i tankene. Tenkte å dra den forsiktig over bilen på de utsatte stedene for å fjerne asfaltprikker og annet griseri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg rører ikke bilen min mtp polish og voks før jeg har gått over med Riccardo (gul) clay,helt rått! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom den lokale "lakkbehandlersjappa" i haugesund i dag og hørte om han hadde clay. Men det jeg fekk som svar var at han ikkje førte dette lengre pga at han ikkje var fornøyd med den "nye" clayen som ble solgt nå.

I stedet hadde han ein slags grå svamp med ett hard belegg på toppen som var litt gråere, han brukte dette i stedet for clay nå. Vist jeg husker rett så snakkte han om at det var ca samme grovhet som 4000papir, men litt usikker på det.

Noen som har ein formeining om hva det er, og hvor bra det er i forhold til clay?

 

Beklage vist det var litt OT:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var "vanlig" clay fra Meguiars jeg hadde i tankene. Tenkte å dra den forsiktig over bilen på de utsatte stedene for å fjerne asfaltprikker og annet griseri.

 

Den skal være ganske så ufarlig, ja, så lenge du ikke overdriver bruken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter å venter på to kit med Pinnacle Ultra Poly Clay nå, hadde egentlig håpet de skulle komme i kveld, men ser ut som jeg må vente til i morgen ettermiddag :( Er jo perfekt vær og sesong for bilpleie nå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom den lokale "lakkbehandlersjappa" i haugesund i dag og hørte om han hadde clay. Men det jeg fekk som svar var at han ikkje førte dette lengre pga at han ikkje var fornøyd med den "nye" clayen som ble solgt nå.

I stedet hadde han ein slags grå svamp med ett hard belegg på toppen som var litt gråere, han brukte dette i stedet for clay nå. Vist jeg husker rett så snakkte han om at det var ca samme grovhet som 4000papir, men litt usikker på det.

Noen som har ein formeining om hva det er, og hvor bra det er i forhold til clay?

 

Beklage vist det var litt OT:)

 

Har ikkenoe tro på dette egentlig. Den svampen er vel bare for å holde på fuktigheten.

Problemet med den slipeflaten er vel at den er såpass tett, at skitten ikke unnslipper, og ligger heller mellom slipeflaten og lakken og blir gravd inn i lakken.

 

4000 sliper ned klarlakken. Unødvendig når man bare skal fjerne noen flekker. Dessuten krever 4000 papir at man polerer opp etterpå.

 

Det geniale med clay er at du ikke MÅ polere opp etterpå. F.eks hvis du har ny lakkforseglet bil, kan du bruke clay. Hadde du brukt noe som var likt 4000 papir, hadde den fjernet lakkforseglinga og litt av klarlakken. Dermed måtte du ha polert opp og lagt på forsegling igjen. Unødvendig opperasjon.

 

Ta det jeg skriver med en klype salt da. Det er jo ikke sikkert det er en hard flate han "sliper" med. Dette var bare sånn jeg forstod det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert stemme det du sier Antonsen. Sånn som jeg forstod så brukte han det til f.eks fjerne malingsprikker og slikt som var kommet på lakken, som clayen ikkje tok lenger.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.