Fra Biltilsynet ang godkjenning av dekk\felg

Anbefalte innlegg

Hei

 

Til tross for en temmelig stor kunskapskrets i bilmiljøet jeg tilhører er det ingen som kan svare på følgende:

 

Når jeg går fra orginale 16” til 20”, med riktig rulleomkrets (3,6% over orginal rulleomkrets, innenfor 5% reglen), innpress som er tilsvarende orginalt ET35, dekkbanen er innenfor hjulbuene, men det ikke kommer TÜV papirer på felgene til denne bilen, er det mulig å få det godkjent? Det eneste jeg kan se for meg er et lite problem ville måtte være Load Index, som på orginal dekkene er 91, men da trolig forutsatt at bilen hadde henger feste, som nå er fjernet, bør vel kanskje være mulig å få endret dette fra Møller sin del, slik at de bekrefter at LI90 er godkjent?

 

Noe jeg har glemt?

 

Mvh

 

Ben \ Tønsberg

 

-------------

 

Hei.

det er ikke krav til spesiell TÛV gordkjenning av felg til bil. Fabrikanten skal merke felgene med fabrikant/merke, dimensjon, innpress og evt. belastning. Selger/importør skal imidlertid kunne oppgi maks. belastning på felgen. Når det gjelder dekk skal min. loadindeks følges. Det vil ikke være aktuelt å redusere den til 90 når maks akselvekt krever 91. Dekk evt. felgkant får under ingen omstendighet stikke utenfor skjermene, selv om innpress og rulleomkrets er innenfor angitte toleranser.

 

 

 

 

Med hilsen

Stein Erichsrud

 

Faggruppe: Kjøretøy Vestfold

 

---

 

Hei

 

Takk for raskt og presist svar.

Jeg vil bare få dobbelsjekket en ting du skriver her da jeg har hørt begge deler både av andre i klubben og utsagn fra folk i biltilsynet.

Er det dekkbanen (Slitedelen) eller hele dekket + felgkant som må være innenfor øvre del av skjerm?

Når man ser f.eks pickups med dekk som stikker godt utenfor skjermene så er det vel andre regler for de eller så er biltilsynet ikke

så ivrige på å huke inn disse bilene?

Jeg har både felger og senkesett som skal inn i vognkortet og vil bare sørge for at alt er i orden før jeg melder meg til time for innskrivning

i vognkortet.

 

Mvh

 

Ben \ Tønsberg

 

 

------

 

 

Hele dekkant/felgside skal være på innsiden. Pick Up med dekkside på utsiden er ikke tillatt og skal ikke godkjennes. Dette skal tas ved evt. utekontroll.

 

Hilsen Stein Erichsrud

 

-------

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant jo i etterkant ut at LI min er minimum 88 og jeg har 90 så det var ett hinder mindre..

Så det jeg mangler er

-Papirer som bekrefter LI på felg

-Utskrift fra dekkprogram som bekrefter at jeg er 3,6% over normal rulleomkrets

-Fjerne spacere og leke litt med vinkelsliper der felg tar i fjørbein

 

Presto godkjent iflg denne herremannen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Fjerne spacere og leke litt med vinkelsliper der felg tar i fjørbein

 

Presto godkjent iflg denne herremannen..

 

Dekket/felgen (hele hjulet da) skal ha MINST 1 cm klaring til "alt" ........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Utskrift fra dekkprogram som bekrefter at jeg er 3,6% over normal rulleomkrets

 

Trafikkstasjonene pleier å ha liste (bok) fra STRO som har de "offisielle" målene på alle dekk. Jeg sjekket dette en gang for mange år siden, og kontrolløren var ikke fornøyd når han fant at dekkene jeg spurte om var 5 mm under 5%-grensen : smil :

 

STRO = Scandinavian Tire and Rim Organisation, et offisielt råd for fastsettelse av normer innen dekk- og hjulindustrien.

 

http://www.stro.se/noindex.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden kom sannelig i grevens tid for min del....! :)

Har time hos biltilsynet kl 10.00 i morgen for godkjenning/slakting av Dekk/felg etter å ha blitt stoppet i teknisk kontroll, hvor Vedkommende i gult mente at mine hjul var langt fra lovlig. :(

Gruer meg som FY siden hjulene er kjøpt hos Sharifs, hvor det ikke fulgte med noen papirer at all.

Var på Møller å fikk noen "omregningstabeller" for hva som er lovlig. (men bare opptil 17" felg dsv)

Håper de viser litt forståelse, selv om det ikke er det de er mest kjent for da!

Lykke til Ben!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekket/felgen (hele hjulet da) skal ha MINST 1 cm klaring til "alt" ........

 

Mine RSL har mindre og det står i tüv hva som er kravet....

 

Preben:Du er ikke første man som har handlet på sharif og ikke fått med tüv... sjekk også load index da de ofte ikke er så nøye på det heller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg satte på mine 20" uten 3mm spacer så tok felgen i fjørbeinet, m 3mm spacer er det ca 1mm klaring.. sjekker de virkelig dette? dette er jo en del som har en konstant avstand?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg satte på mine 20" uten 3mm spacer så tok felgen i fjørbeinet, m 3mm spacer er det ca 1mm klaring.. sjekker de virkelig dette? dette er jo en del som har en konstant avstand?!

 

Det er hva jeg har fått opplyst hos biltilsynet.

 

Det er det de sjekker. Samt at de er nazi på spacere. og det at skjermene skal dekke hele hjulets bredde i så så mange grader. Men jeg har nå en sak pågående der for tiden da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt på å få godkjent bilen min med 9x18 ET35 med 255/35 dekk bak..........bilen er jo allerede godkjent med 8,5x18 ET 32 rund baut. Men kanskje jeg skal sjekke opp med mitt lokale Biltilsyn da det virker som om det er forskjellige "regler" ute å går her og der. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt på å få godkjent bilen min med 9x18 ET35 med 255/35 dekk bak..........bilen er jo allerede godkjent med 8,5x18 ET 32 rund baut. Men kanskje jeg skal sjekke opp med mitt lokale Biltilsyn da det virker som om det er forskjellige "regler" ute å går her og der. : rolleyes

 

Det er det ingen tvil om. Har fått muntlig beskjed av ansatte hos biltilsynet at jeg får godkjent mitt oppsett både i Trondheim og Bergen. Men at om jeg går til det skritt for å godkjenne der, vil de kunne stryke denne godkjenningen om jeg blir stoppet her hjemme igjen.

 

Så ja, det lønner seg ABSOLUTT å kontakte sitt lokale biltilsyn før godkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på en ting da....jeg har jo forskjellig felg og dekk-bredde foran og bak. Mon tro hva de sier til det ?? Jeg bor knappe 200 meter unna Biltilsynet å kjører forbi der hver dag,så tror jeg skal ta arbeidsbilen bort dit eller gå å høre. Tar ikke sjansen på å kjøre med Passaten hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen skal ha lik dim fremme og bak, med mindre bilen har forskjellig originalt, og i slike tilfeller skal økningen være prosentvis lik.

(om ikke dokumentasjon sier annet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på en ting da....jeg har jo forskjellig felg og dekk-bredde foran og bak. Mon tro hva de sier til det ?? Jeg bor knappe 200 meter unna Biltilsynet å kjører forbi der hver dag,så tror jeg skal ta arbeidsbilen bort dit eller gå å høre. Tar ikke sjansen på å kjøre med Passaten hehe

 

Jeg vet Big Wheels har levert papirer på ulik felgdim. Du kan jo høre med de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen skal ha lik dim fremme og bak, med mindre bilen har forskjellig originalt, og i slike tilfeller skal økningen være prosentvis lik.

(om ikke dokumentasjon sier annet)

Rulleomkretsen du mener ?? Den er så lik det er mulig å få den,derfor jeg har 225/40 dekk foran og 255/35 dekk bak,det skiller 6 mm (2000 mm foran og 1994 mm bak)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rulleomkretsen du mener ?? Den er så lik det er mulig å få den,derfor jeg har 225/40 dekk foran og 255/35 dekk bak,det skiller 6 mm (2000 mm foran og 1994 mm bak)
Sitat reglene;

Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik.

 

Hjelper nok ikke å ha tilnærmet lik, da det på din bil vel er originalt lik dimensjon fremme og bak.. :)

Så å fremskaffe dokumentasjon er nok tingen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da dreit vi plutselig i den godkjenninga gitt :rolleye: å fremskaffe papir på felger som er gått ut av produksjon for flere år siden er nok ikke enkelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke se bort i fra at det er mulig å få skaffet/laget dokumentasjon på det. Du kan jo begynne med å høre med Big Wheels

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får heller aldri godkjent felger som trenger spacer for å passe ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det ingen tvil om. Har fått muntlig beskjed av ansatte hos biltilsynet at jeg får godkjent mitt oppsett både i Trondheim og Bergen. Men at om jeg går til det skritt for å godkjenne der, vil de kunne stryke denne godkjenningen om jeg blir stoppet her hjemme igjen.

 

Så ja, det lønner seg ABSOLUTT å kontakte sitt lokale biltilsyn før godkjenning.

 

Kan biltilsynet i Krsund/Molde stryke noe som du har fått godkjent i Bergen/Molde????

Det synes jeg høres merkelig ut,er en ting godkjent så er det godkjent vel?

 

 

Sitat reglene;

Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik.

 

Hjelper nok ikke å ha tilnærmet lik, da det på din bil vel er originalt lik dimensjon fremme og bak..

Så å fremskaffe dokumentasjon er nok tingen..

 

Dette gjelder vel ikke om man har tüv på den aktuelle kombinasjonen?

Nesten så jeg får lyst til å ta turen innom biltilsynet med 16v`en med 8&9x14 for å få det godkjent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres litt for drøyt ut at et biltilsyn kan overstyre et annet.

 

Biler blir jo tross alt solgt over kommunegrenser her i landet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får heller aldri godkjent felger som trenger spacer for å passe ???
Spacer er lov, så lenge man har dokumentasjon på den. :)

 

Kan biltilsynet i Krsund/Molde stryke noe som du har fått godkjent i Bergen/Molde????

Det synes jeg høres merkelig ut,er en ting godkjent så er det godkjent vel?

 

Dette gjelder vel ikke om man har tüv på den aktuelle kombinasjonen?

Nesten så jeg får lyst til å ta turen innom biltilsynet med 16v`en med 8&9x14 for å få det godkjent

Om noen mener godkjenningen var feil, tas vel dette opp på en ellerannen måte, men regner med at både de som godkjenner og de som mener noe annet diskuterer det seg imellom, før noe som helst slettes..?

 

Har du dokumentasjon på dimensjonen stiller du litt sterkere, ja. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får heller aldri godkjent felger som trenger spacer for å passe ???

 

Nja, hvis spaceren er TUV godkjent og ikke hjemmelaget + den er montert for å få felgen til å "treffe" bilens lovlige innpress skal det la seg gjøre. F.eks Golf 2 35ET. Påmontert ET15 felg med 20 mm spacer = 35ET.

 

Om spaceren er montert for at det skal se bra ut eller for å hindre at felgen tar borti er det noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan biltilsynet i Krsund/Molde stryke noe som du har fått godkjent i Bergen/Molde????

Det synes jeg høres merkelig ut,er en ting godkjent så er det godkjent vel?

 

 

Det er hva jeg får beskjed om hos mitt lokale biltilsyn....... De er "litt" nazi for tiden...... Og ja, det høres helt riv ruskende sprøtt ut.

 

Kjell Vidar med RS4 Avant ligth hadde vel noe rare møter med dem pga felgene feks......

 

Edit . jeg stikker ned på biltilsynet om en time ell noe. Så kan jeg avlegge raport etter besøket.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F.eks Golf 2 35ET. Påmontert ET15 felg med 20 mm spacer = 35ET.
ET15 på felg + 20mm spacer blir vel ET-5 (eller misforstod jeg hva du mente?)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ET15 på felg + 20mm spacer blir vel ET-5 (eller misforstod jeg hva du mente?)?

 

Korrekt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.