Fra Biltilsynet ang godkjenning av dekk\felg

Anbefalte innlegg

Får fortsatt beskjed om det jeg tidligere har nevnt.

 

Forøvrig stilte jeg i dag opp med TUV på både felg og dekk. Og etter en del fram og tilbake fikk jeg beskjed om at mitt tilfelle skal takes opp til vurdering. Da oppsettet åpenbart ikke utgjør noen fare osv.

 

Men de tvilte da STRO (bibelen til biltilsynet) overkjører alle andre type godkjenninger.

 

For stro sier feks :

 

215/40/16 dekk på en 9 x 16 felg......... NEI, det går IKKE! (max felgbredde for ett 215/40/16 dekk er 8,5")

 

Stro sier også at HELE hjulets bredde (altså dekk og felg) skal være innom skjermkant. i så så mange grader framover og bakover....

 

Men fikk iallefall noe positivt ut av dagens møte, og servicen der nede var bra i dag. ill keep you up to date =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var i Trondheim og godkjente senkesett og felger på min bil, og der spurte de ikke etter noe papir på felgene. De bare sjekket innpress og dimensjon på felgen, og det står jo på felgen. Og så sjekket de rulleomkretsen selvfølgelig. Felgene mine er ikke "versting"-felger heller da, 8,5X20 ET42. Mulig det er derfor, men jeg fikk mine godkjent uten problemer. Real kar han jeg snakket med..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ET15 på felg + 20mm spacer blir vel ET-5 (eller misforstod jeg hva du mente?)?

 

My bad! Regner med dere har rett der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden kom sannelig i grevens tid for min del....! :)

Har time hos biltilsynet kl 10.00 i morgen for godkjenning/slakting av Dekk/felg etter å ha blitt stoppet i teknisk kontroll, hvor Vedkommende i gult mente at mine hjul var langt fra lovlig. :(

Gruer meg som FY siden hjulene er kjøpt hos Sharifs, hvor det ikke fulgte med noen papirer at all.

Var på Møller å fikk noen "omregningstabeller" for hva som er lovlig. (men bare opptil 17" felg dsv)

Håper de viser litt forståelse, selv om det ikke er det de er mest kjent for da!

Lykke til Ben!!

 

Kanskje litt OT, men men... Ville bare opplyse!

 

Nå sitter jeg her, ganske happy med et vognkort hvor det står under anmerkninger:

Alternative hjul: 8,5x19" ET35 sommer, og 8 x 18" ET43 vinter!! :)

Han brydde seg ikke mye om de stakk litt utfor skjermkantene, det som var viktig var at sporvidden ikke hadde økt 'så og så' mange mm iforhold til det som stod org. i vognkort.

Først ble den teoretiske delen tatt, noen få og enkle kontrollmålinger etterpå.

Takk til Svolvær trafikkstasjon for kjempeservice!

 

Fortsatt Lykke til til alle andre som skal få hjul og spacere godkjent!!

Mvh Preben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men men... Ville bare opplyse!

 

Nå sitter jeg her, ganske happy med et vognkort hvor det står under anmerkninger:

Alternative hjul: 8,5x19" ET35 sommer, og 8 x 18" ET43 vinter!! :)

Han brydde seg ikke mye om de stakk litt utfor skjermkantene, det som var viktig var at sporvidden ikke hadde økt 'så og så' mange mm iforhold til det som stod org. i vognkort.

Først ble den teoretiske delen tatt, noen få og enkle kontrollmålinger etterpå.

Takk til Svolvær trafikkstasjon for kjempeservice!

 

Fortsatt Lykke til til alle andre som skal få hjul og spacere godkjent!!

Mvh Preben

 

Koster en slik godkjenning noe? Vurderer om jeg skal ta turen selv: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster en slik godkjenning noe? Vurderer om jeg skal ta turen selv: klø :

 

Jeg betalte 430,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Men de tvilte da STRO (bibelen til biltilsynet) overkjører alle andre type godkjenninger.

 

For stro sier feks :

 

215/40/16 dekk på en 9 x 16 felg......... NEI, det går IKKE! (max felgbredde for ett 215/40/16 dekk er 8,5")

 

 

Be dem vise hvor i kjøretøyforskriften det står at STRO går foran andre godkjenninger, feks TÜV og Reifenfreigabe fra dekkfabrikanten.

 

Hvilket merke er det på dekkene dine?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne igjen jeg.

Sitter med vognkort foran meg nå og der står det 215/40zr17 min.Li=83 Min hast W

Sitter og ser på div nettsider nå. Og er usikker på om jeg skal gå for 19" eller 20"

Går det i det heletatt med 20"? Minste 20" er vel 225/30x20" Da kommer jeg til 6,7% ? Har jeg regnet rett da? Isåfall får jeg ikke det godkjent. Finnes det noen mindere 20" dekk? Skulle hatt 245/25x20"

Hvis jeg går for 19" Hva er det største 19" som ligger innenfor 5% regelen? Finnes 245/30x19"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ble godkjent med 205/40-16 og 9*16 felger, fikk først mangelapp pga. politi mente det ikke var lovlig, men BT sa det var greit og stemplet OK på mangelappen uten og se på bilen engang: smil ::P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ble godkjent med 205/40-16 og 9*16 felger, fikk først mangelapp pga. politi mente det ikke var lovlig, men BT sa det var greit og stemplet OK på mangelappen uten og se på bilen engang: smil ::P

 

hvor var dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har 205/55-16 orginalt på min bil. kan jeg få godkjent 225/40-18 uten problem? hvor stor er forskjellen på rulleomkrets?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne igjen jeg.

Sitter med vognkort foran meg nå og der står det 215/40zr17 min.Li=83 Min hast W

Sitter og ser på div nettsider nå. Og er usikker på om jeg skal gå for 19" eller 20"

Går det i det heletatt med 20"? Minste 20" er vel 225/30x20" Da kommer jeg til 6,7% ? Har jeg regnet rett da? Isåfall får jeg ikke det godkjent. Finnes det noen mindere 20" dekk? Skulle hatt 245/25x20"

Hvis jeg går for 19" Hva er det største 19" som ligger innenfor 5% regelen? Finnes 245/30x19"

 

Åssen bil er dette til?

 

Toyo har 215/30 20, det er det laveste 20 toms dekket som finnes. Deretter kommer Hankook 265/25. Så følger "horden" av 225/30 produsenter.

 

PS: Du får også 225/30 19 fra BF Goodrich hvis man vil ha 19 tom på en bil hvor "18 tom er max av hva man tror går" ;) 245/30 19 finnes også, fra Yokohama i hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var i Trondheim og godkjente senkesett og felger på min bil, og der spurte de ikke etter noe papir på felgene. De bare sjekket innpress og dimensjon på felgen, og det står jo på felgen. Og så sjekket de rulleomkretsen selvfølgelig. Felgene mine er ikke "versting"-felger heller da, 8,5X20 ET42. Mulig det er derfor, men jeg fikk mine godkjent uten problemer. Real kar han jeg snakket med..

 

gjorde dt samme på golfen med 8x19 , tok av ene felgen for å vise han ET også skrev han de inn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen bil er dette til?

 

Toyo har 215/30 20, det er det laveste 20 toms dekket som finnes. Deretter kommer Hankook 265/25. Så følger "horden" av 225/30 produsenter.

 

PS: Du får også 225/30 19 fra BF Goodrich hvis man vil ha 19 tom på en bil hvor "18 tom er max av hva man tror går" ;) 245/30 19 finnes også, fra Yokohama i hvertfall.

 

Skal på denne.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=113464

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Jepp tenkte kanskje det, men blei forvirra da du snakka om 20 tom, for det passer jo ikke på en Polo selv om det er cross/fun. 215/30 20 er 1 tomme større enn 215/40 17 og blir i største laget antar jeg, men mulig man kan lure det på. Ville heller satset på 225/30 19.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

genialt svar fra Stein, dette skal jeg vertfall trø oppi tryne på dem i trøndelag her. Vart huket inn på teknisk i høst,dette er jo greit nokk,men de nektet og godkjenne mine orginal borbetfelger,som ikke stakk utenfor skjermbuen, uten at jeg hadde tuv papirene på felgene. Genialt at noen har tatt seg bryet med å finne ut av dette:)

 

Obs,kansje litt uten for topick her,men måtte bare utrykke min glede med å se tråden her;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For stro sier feks :

 

215/40/16 dekk på en 9 x 16 felg......... NEI, det går IKKE! (max felgbredde for ett 215/40/16 dekk er 8,5")

 

Stro sier også at HELE hjulets bredde (altså dekk og felg) skal være innom skjermkant. i så så mange grader framover og bakover....

 

 

hmmmm, jeg har 215/40/16 på 9*16. dette sa ikke bilsakkyndig noe på til meg. Det dem hengte seg opp til meg var at jeg ikke hadde tuv papirer på felgene. Noe jeg forøvrig fant i hanskrommet da jeg kom hjem: bh :

 

Men har vi tilgang til "bibelen" til biltilsynet? slik at vi kan se lover og regler på deres måte? hvis du skjønner hva jeg mener: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp tenkte kanskje det, men blei forvirra da du snakka om 20 tom, for det passer jo ikke på en Polo selv om det er cross/fun. 215/30 20 er 1 tomme større enn 215/40 17 og blir i største laget antar jeg, men mulig man kan lure det på. Ville heller satset på 225/30 19.

 

Tenkte bare på det Morten sa om at denne hadde minst 18" da denne felgen ikke leveres i mindere.1968_6_cross1.jpg

Og når man ser hvor liten denne felgen ser ut inni hjulbuen tror/regner jeg ikke med at det er noe problem med 20"? Eneste jeg lurer litt på er om 20" rett og slett "ser" for stort ut på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fort få den traktorstilen om du velger for store felger. Jeg valgte 17"på min gamle audi og det ble seendes ut som en traktor.: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A4en min med S-line utvendig blir jo orginalt levert med 235/40-17. Jævli rart at det står orginal dim 205/55-16 i vognkort og alternativ 215/50-16.. Håper jeg ikke for problemer med å godkjenne 235/30-20!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toyo har 215/30 20, det er det laveste 20 toms dekket som finnes.

 

Nå har jeg googla og letet. Vært inne på Toyo sin egen side og sett også men finner ikke det dekket jeg. Har du en link til det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fort få den traktorstilen om du velger for store felger. Jeg valgte 17"på min gamle audi og det ble seendes ut som en traktor.: mad :

 

Skjønner tankegangen din. Men når du ser på de enorme hjulbuene på denne bilen vil det spise litt av størelsen på dekka hvis du kjønner. Godt mulig jeg går for 19" siden 215/30x20 blir 5,7% over org dim. Med 19" holder jeg meg hvertfall innenfor lovlig grense.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.