HøstCruising til Lillehammer

Har du lyst til å være med til lillehammer?  

37 stemmer

  1. 1. Har du lyst til å være med til lillehammer?

    • Klart jeg blir med!
      21
    • Dette var et teit forslag!
      0
    • Nei, alt for langt å kjøre
      4
    • Vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Luis:

vi er da ikke flinkere på noe annet i klubben? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ola L Lereim

åååååh Arne, din tullebukk! :D

 

parten avslutter samtalen fra sin radio med over, også "over slutt" fra startende part når sambandet er ferdig :rolleyes:

10-4 Mr. Loverboy...hehe:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si jeg gleder meg til den turen :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

10-4 Mr. Loverboy...hehe:D

 

 

Nåja, ikke skjedd noe enda hvertfall! :D

men vi får vel prøøøve å ikke herpe denne tråden også Arne, tross alt forumets to mest seriøse *humre*

 

SLUTT fra "bergenseren"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ola L Lereim

Luis:

vi er da ikke flinkere på noe annet i klubben? :D

det har vi ikke hørt før:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må kjøpe meg slik walkie-talkie jeg også så jeg får vært med på litt KÅLPRAT! :D

 

Noen som vet om det koster noe å gå inn på veimuseet?

Er det inne på selve hunderfossen familiepark?

Da koster det sikkert litt å gå inn..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stig Are Amundsen

Jeg må kjøpe meg slik walkie-talkie jeg også så jeg får vært med på litt KÅLPRAT! :D

 

Noen som vet om det koster noe å gå inn på veimuseet?

Er det inne på selve hunderfossen familiepark?

Da koster det sikkert litt å gå inn..?

nei nei nei, det er kjøretøyhistorisk museum jeg mente, det ligger ca mellom Sentrum og Maihaugen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

nei nei nei, det er kjøretøyhistorisk museum jeg mente, det ligger ca mellom Sentrum og Maihaugen

 

ahhh.. da er jeg helt på jordet jeg.

Aner ikke hvor det er engang enda jeg bor 3 mil unna... :rolleyes:

 

Men da får jeg da sett det og. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som sagt, Elkjøp selger Cobra MT 525 for 399.

Disse er veldig kurante, og jeg anbefaler på det STERKESTE disse fremfor 500-2 (som da mangler sub channels).

 

Å ha subchannels har en stor fordel, at når du står på (et eksempel) Ch 5 SCh 16 hører du og samtalepartneren kun dere selv og ikke de andre på Ch 5 (men alle Ch 5 brukere hører samtlig Ch 5 trafikk men... : nei : )

 

Denne funksjonen tror jeg kan være grei på hovedtreff etc når det er endel som løper rundt med Cobra 446 radioene ;)

 

 

Og til deg som lurte på politiradio (den tar helt sikkert 446 radioer, da dette er lisensfritt bånd - 446MHz, derav navnet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stig Are Amundsen

Jeg må kjøpe meg slik walkie-talkie jeg også så jeg får vært med på litt KÅLPRAT! :D

 

Noen som vet om det koster noe å gå inn på veimuseet?

Er det inne på selve hunderfossen familiepark?

Da koster det sikkert litt å gå inn..?

 

Spleise på slik 2-pack? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vil ha endret eller lagt til "stoppesteder" på ruten til Lillehammer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Frank Waldal

Spleise på slik 2-pack? ;)

 

Jeg og Luis gjorde som sagt det. 200 kr på hver bare. Er nice price det da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Frank Waldal

Spleise på slik 2-pack? ;)

 

Stikk og kjøp så får du igjen 200,- av meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ola L Lereim

som sagt, Elkjøp selger Cobra MT 525 for 399.

Disse er veldig kurante, og jeg anbefaler på det STERKESTE disse fremfor 500-2 (som da mangler sub channels).

 

Å ha subchannels har en stor fordel, at når du står på (et eksempel) Ch 5 SCh 16 hører du og samtalepartneren kun dere selv og ikke de andre på Ch 5 (men alle Ch 5 brukere hører samtlig Ch 5 trafikk men... : nei : )

 

Denne funksjonen tror jeg kan være grei på hovedtreff etc når det er endel som løper rundt med Cobra 446 radioene ;)

 

 

Og til deg som lurte på politiradio (den tar helt sikkert 446 radioer, da dette er lisensfritt bånd - 446MHz, derav navnet)

funker faktisk overraskende bra.. skulle bare ta en callings til en kammerat som var lenger nedi veien, også hørte en annen kammerat av oss (som skulle være med å kjøre ikveld ) på lunner, ca 15 km unna.. så det er utrolig bra rekkevidde.. nå skal det sies att jeg var hos dama og hun bor på snau fjellet:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ola, du som kan radio, jeg har disse 2 Cobra radioene som jeg kjøpte i USA i 2oo1, kan jeg bruke disse sammen med de som er nevnt før her? Freq: 462.5625 - 467.7125

 

B00004TKUN.01.LZZZZZZZ.jpg

 

 

Disse var suverene i Disney World osv...

 

 

Product Description

 

Affordably priced and easy to use, Family Radio Service (FRS) two-way radios like the Cobra FRS 220 microTALK will give you peace of mind on your next hiking adventure, amusement park excursion, or trip to the mall. With an FRS radio, you can give each family member a radio and not have to worry about cell phone coverage or expensive roaming charges. Reach anyone instantly without dialing or make announcements to everyone in your group at the same time.

What is Family Radio Service (FRS)? In 1996, the Federal Communications Commission (FCC) set aside one part of the FM radio frequency spectrum for use by small groups at short ranges. Use of this UHF range--from 462.5625 to 467.7125 MHz--is free and doesn't require an FCC license. (GMRS, or General Mobile Radio Service, does require an FCC license.)

 

When using an FRS radio, expect reception to be affected by the terrain--thick woods, buildings, and electrical sources will cut your range. However if you're transmitting to another radio from a mountaintop or other high point, you could reach someone up to two miles away.

 

Cobra's microTALK radios come with features that make using FRS simple and enjoyable. The Cobra FRS 220 microTALK features an automatic squelch that prevents the radio from activating until a voice signal is received. With squelch, you won't hear random popping and hissing from other electronic devices or atmospheric signals. The keypad lock prevents accidental pressing of buttons, and the call key allows you to signal anyone in your party with a distinctive tone.

 

This radio comes with all 14 available FRS channels plus 38 CTCSS subchannels, or "privacy codes," per channel. CTCSS codes are actually tones that "code" and "decode" a signal, allowing the people in your group to transmit on the same channel without having to listen to other radio traffic on the same channel. Note that these privacy codes won't keep others from listening to you--FRS users without a CTCSS code-enabled radio will still hear your transmissions. (For more about privacy codes, see our Two-Way Radio Buying Guide.)

 

Families looking for affordable and dependable communication should consider the power and versatility of the Cobra FRS 220 microTALK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, de virker ikke, det er samme type teknologi, men de opererer på andre frekvenser (Det er forskjellige frekvenser som er frigitt for lisensfri radio i Europa/EU og USA). De norske radioene opererer på 446 MHz dvs en lavere frekvens. Dine radioer er ulovlige å benytte i Norge (vet ikke om de aktuelle frekvensene på din enhet er i bruk til noe annet da).

Her ser du litt info om frekvensbruk:

http://www.npt.no/iKnowBase/FileServer/notifikasjon.pdf?documentID=595

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Nei, de virker ikke, det er samme type teknologi, men de opererer på andre frekvenser (Det er forskjellige frekvenser som er frigitt for lisensfri radio i Europa/EU og USA). De norske radioene opererer på 446 MHz dvs en lavere frekvens. Dine radioer er ulovlige å benytte i Norge (vet ikke om de aktuelle frekvensene på din enhet er i bruk til noe annet da).

Her ser du litt info om frekvensbruk:

http://www.npt.no/iKnowBase/FileServer/notifikasjon.pdf?documentID=595

 

BB

Oki Bjørn... Takker. Da blir det tur på Elkjøp mandag da....;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Her kan du søke etter bruk av frekvenser:

http://www.npt.no/portal/page?_pageid=80,42543,80_42577&_dad=portal&_schema=PORTAL

 

462 MHz - 467MHz er i bruk for NMT 450 (ut året, dvs de legger vel ned NMT 450 da tror jeg)

 

BB

Vel, du får gjette om jeg gidder...hehe...sikkert billigere å kjøpe et sett enn å søke....BTW: trenger ikke du en radio også? Spleise på ett sett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et par Cobra MT725 fra før jeg, når jeg tenker meg om så kan du egentlig låne en radio av meg, trenger jo bare en selv på turen.

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Jeg har et par Cobra MT725 fra før jeg, når jeg tenker meg om så kan du egentlig låne en radio av meg, trenger jo bare en selv på turen.

 

BB

Takker for det Bjørn, men det er kanskje like greit å kjøpe et sett iom. at mine er ulovlige (US spec)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir det med kanal valget? blir det kanal 7 som bjørn nevnte tidligere i tråden?

 

Og hvordan funker de under kanalene? prøvde de ut igår men uten noe videre hell tror vi..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja vi bruker kanal 7.

 

Underkanalene på en frekvens er egentlig samme frekvens, forskjellen er at når du trykker på talk knappen sender den ut en tone på en av 38 frekvenser (som du velger). Dette gjør at en kan slippe å høre andres samtaler på samme frekvens. For at det skal fungere så må begge radioene i sambandet ditt stå på samme hovedfrekvens (kanal), og samme subtone (underkanal).

 

Setter du radioen på 7-00 så hører du alt som skjer på kanal 7, også underkanalene. Setter du radioen på 7-23 så hører du bare samtaler som blir sendt på 7-23.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Ja vi bruker kanal 7.

 

Underkanalene på en frekvens er egentlig samme frekvens, forskjellen er at når du trykker på talk knappen sender den ut en tone på en av 38 frekvenser (som du velger). Dette gjør at en kan slippe å høre andres samtaler på samme frekvens. For at det skal fungere så må begge radioene i sambandet ditt stå på samme hovedfrekvens (kanal), og samme subtone (underkanal).

 

Setter du radioen på 7-00 så hører du alt som skjer på kanal 7, også underkanalene. Setter du radioen på 7-23 så hører du bare samtaler som blir sendt på 7-23.

oki, så da kan man ikke ha en privat samtale på den kanalen og alikelvel få med seg om det skjer noe nytt? er det sånn å forstå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Denne tråden er stengt for flere svar.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.