Har du 2,5 Tdi V6-motor i din bil?

Anbefalte innlegg

Det er vel en kjent sak at disse er litt både og, spesielt med tanke på kamaksler, vippearmer osv. Tenkte jeg skulle få en slags oversikt, litt statistikk, på hvor stor andel av bilene med denne motoren som har problemer.

 

Skriv gjerne inn om du har eller kjenner noen med denne motoren i bilen sin. Jeg ønsker at alle som har noen slags erfaring med disse skriver; også de som ikke har hatt problemer med den!

 

Informasjon som gjerne må være med:

 

- Biltype, årsmodell

- Km. stand

- Evt km.stand ved havari av kammer

- Motorkode

- Andre opplysninger som kan være av interesse

 

 

Dette er en veldig uhøytidelig undersøkelse, jeg er bare litt nysgjerrig hvor utbredt dette egentli er... (Ja, jeg har søkt på forumet :P)

For de som skulle lure, har jeg ikke planer om å kjøpe en slik. Jeg bare hadde en 2002 A6 q 2,5 Tdi 180hk på lån i helga, og begynte å fundere litt på hvor tikkende disse "bombene" egentlig er :P

Selger (hos Audi-forhandleren) påstår at 180hk'n ikke er berørt av dette; det har jeg litt vanskelig for å tro på...

 

Vel, nok om det. Kjør på med eksempler på bra og dårlige utgaver av denne motoren!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en A6 2,5 tdi 180hk 2003 mod.

Der er kammer og vippearmer byttet 2,5 ganger (førstegangen kun på ene rekka)

Førstegangen var bilen gått bare 20 tusen ca, andre gangen ca 170 tusen, tredje gangen var på rundt 230 tusen..nå er bilen gått 250 tusen..

Det er bare tull att ikke 180hk utgaven ikke er berørt..

Kammene mine var helt blå og hadde dype groper, og rundt om i toppen lå det masse spon. Tydelig at det hadde vært varmt. Stiller et stort spørsmål ved disse "Long life servicene" Bare fanteri spør du meg.

Sikkert et par stykker som ikke har fått dette problemet på sine biler (enda) og det er da bra og vel, men det er et stort usikkerhets moment. Kan jo gjøre en vanlig mann til raka fant. Koster skjorta for nye deler og allt arbeidet.

Hvis du skal kjøpe en slik bil sørg for at det er garanti på motor for ellers er det en god bil.

Min er forøvrig for salg (med 3 års garanti på kammer og løftere)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 1999 mod A6 med en slik motor(150hk) og automat, den er inportert i '01 og har nå gått 227.000km.

Ifølge forrige eier har det ikke vært noe med motoren.

Men jeg synes det rakkler mye når jeg kaldstarter den, så vi får se om de ser på kammene når den skal inn hos Møller for rep. oljelekk. motor.

 

Update 13/11:

Ved bytta av bunnpannepakning ble det funnet 4 stk. biter av vippearmene i bunnpanna: bh :

Så da skal jeg bestille kamaksler, vippere og løftere så snart som mulig, tar med regreim strammehjul og vannpumpe i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.....

Informasjon som gjerne må være med:

 

- Biltype, årsmodell

- Km. stand

- Evt km.stand ved havari av kammer

- Motorkode

- Andre opplysninger som kan være av interesse

.....

 

- A6 Avant, '98 mod.

- 285.500km ;)

- Kjører fortsatt med original kammer, uten noe kamrelaterte problemer!

- AFB

- Chip siden 240.000km, 6-trinns manuell, norsk bil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi A6 2,5TDI Quattro Avant

- Kamakselhavari ved 190.000 km

- AFB

- Importbil, kamakslingene i seg selv var ikke slitt, derimot var hydrauliske løfterne til vippearmene defekte. Dette medførte at vippearmene løsnet. Alt ble byttet, total delekostnad for kammer, løftere og vippearmer: 17000kr. Ble byttet reg.reim osv samtidig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi Allroad 2001 modell.

Tiptronic

Kammer byttet på 120 000 km

Km nå er 140 000 km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1999 A6 Quattro tiptronic, AFB 150 hk Km 358tkm. imp. 01.

 

Begge topper byttet i 2005 (330 tkm) pga løs bolt reimhjul til dieselpumpe og følgende reg.havari. Kammer hadde veldig lite slitasje iflg verksmester på merkeverkstedet, uten at jeg selv har sett disse. KCR-boks siden da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2001 Passat 2.5 v6 tip. Motorkode ukjent (for lat til å stikke ut:p) 150 hk ihvertfall. Markant dieselkakling siste halvåret, så kamaksler ble inspisert og byttet på 198500 km. Var totalt havarert, løse vippearmer etc i toppene der. Gikk som ei kule allikevel, men går nå merkbart stillere og sikkert noe bedre (det bør den etter å ha lagt igjen 40000,- hos verkstedet). Byttet regreim, et par løpehjul og vannpumpe i samme slengen sammen med oljeskift. Bilen vurderes solgt. km-stand 200000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 2003 mod A6 2.5 TDI Q 180 hk.(import) Km 109 000. Har sett på kamaksel gjennom oljepåfylling og kan ikke kjenne/se slitasje. På 95 000km fikk jeg verkstedet til å sjekke det samme og de kunne ikke se noen slitasje de heller.

Ellers så bytter jeg olje hver 10-12000 km og bilen gikk vekk fra longlife etter 76 000km. Det har ifølge sevicehefte vært longlife intervaller for 76000km men dog ca skifet olje etter ca hver 25 000km.

Håper kammene holder en stund til, for motoren er behagelig. Det ertrist at den skal slite med dårlig kvalitet på løftere og kammer.

Dieselpumpen er vel også en syke 2.5 tdi har slitt med. Hvertfall de første modellene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

99 modell A6 2.5tdi quattro avant. ABF motor 150hk.

156000 km, ikke byttet kammer, og ingenting tyder på at det er på tide heller..

Gått med Castrol olje og 15000km intervall.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

'99 A6 Avant 150HK

Motorkode AFB

KM. 237k

Begge topper overhalt på 234k. Var da iflg. selger ikke nevneverdig slitasje på kammer, men ble byttet i frykt for ras. Har gått på longlife-service de siste årene - usikker på hvilken olje som har blitt brukt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A6 2,5 TDI 150 HK org. Chip til 196 HK. Tiptronic.

Kammer er ikke byttet på denne. Kjører på org. innmat i motor. har gått 243 000.

En sak møller ikke finner ut av er en olje lekkasje. Hadde regninger på neste 20 000 som bare ble kanselert da de ikke klarte å finne feilen. Den har vært inne på service for det manger ganger uten å finne feilen. Fortsatt lekkasje.

Noen som har tips?. Alt under og forfra er sjekket, demontert og byttet det som er av pakninger/ silikon.

Kammene ble også sjekket - OK

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en 99 modell A6 2.5tdi quattro avant tip. ABF motor 150hk uten skift av kammer gått ca 155'

Har nå en 04 A6 2.5tdi quattro avant tip. Sjekker motorkode litt senere uten skift av kammer gått ca 76'

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2001 Allroad 2,5TDi 180hk manuell m/lavserie. Motorkode er vel AKE, om jeg ikke blander sammen.

Svensksolgt bil, gått i norge siden 2002, samtlige servicer på merkeversted. Longlifeintervall.

 

Dette er bilen som er opprinnelsen til første post i den etterhvert så berømte tråden:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293&highlight=kammer

 

 

Kammer m/løftere og det hele ble skiftet hos merkeverksted v/237'km i februar 2006.

 

Har nå akkurat fått bilen tilbake fra èn mnd opphold hos Møller igjen pga jobben ikke ble skikkelig gjort første gang. I og med at den hadde gått med dårlige løftere i lang tid før skifte var kanaler/ventiler etc i toppen grodd igjen ved sylinder nr 6. Dette hadde de ikke greid å oppdage i fjor og de måtte nå ta den rengjøringen på garanti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott med bra respons!

Håper på fler innlegg etter hvert, så blir det kanskje mulig å lage en slags intern statistikk :)

Det blir sikkert ikke nok som represensativt utvalg, men det gir vel et visst bilde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2003 A4 2,5 TDI QA

 

Ulyd i motor ved 132 000 km

Motorkode AKE 180 hk

 

Åpnet og konstatert at kammene var lite slitt men at ventilløftere og vippearmer var utslitt. Dette hadde ført til løse vippearmer, og gryende slitasje på kammene.

Kjørt i hht til longlife til 83 000 km i Tyskland. Jeg har deretter skiftet olje etter "vettug standard!"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 2002 A6 TDI Q tip

AKE 180hk

km. 135000

Import fra tyskland des. 05 km. ca. 99000

 

Har hatt en økning av "diesel-tikking" men tror/håper ikke det kan være første indikasjon på problemet med disse. Dette kom allerede etter første vinteren med mye småkjøring og kald vinter som det var i Jan - feb 06. Jeg syns at det ikke er noen uvanlig ulyder og att "diesel-tikkingen" forsvinner en del når motoren blir varm. Syns heller ikke at han har blitt noe tregere heller. Men jeg har ikke så greie hva jeg skal lytte etter så hvis noen kan sende en lydfil på hvordan en slik motor bør høres og en som har de defekte delene så kan vi andre dødelige kanskje får en bedre grunnlag til å kunne avgjøre om vår bil er på lista.

 

Hilsen

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2001 mod A6

2,5tdi

Gått 225000, Denne har så vidt eg veit ikkje blitt skiftet kammer på, er skiftet olje hver 15000, har ikkje hatt noken problem enda... Tikker ikkje ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selger (hos Audi-forhandleren) påstår at 180hk'n ikke er berørt av dette; det har jeg litt vanskelig for å tro på...

 

Mekaniker hos Bj.Rødseth i Molde fortalte meg senest i går kveld at dem har hatt 2 stk 180hk overhalinger men INGEN 150hk...

Så tall/fakta varierer jo like mye som antall spurte...:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2001 A6 quattro tip. 180hk, gått ca 190.000 på longlife.

Rundt 15k intervaller, ingen problemer sålangt, men vurderer å bytte til "vanlig" olje og relativt korte intervaller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi A6 2,5 TDI, 163 HK, multitronic, 2004 modell, 76.000km

Motorkode BDG

Bilen er bruktimportert fra Tyskland i mai 2007, da gått ca 67.000 km.

 

Bilen har hatt longlife service i Tyskland jevnlig. Siste gang jeg skiftet olje var på ca. 70.000, men ikke med "longlife olje".

Bilen tikker litt ved kaldstart, men det gjorde min 1,9 tdi i A4 (2001) også. Rolig og fin jevn gange når motor har gått i ett par minutter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, kjekt at noen tar seg bryderiet med å samle info. om dette. Det er viktig at også de som ikke har hatt problemer svarer slik at du ender opp med et lite "hylekor" mens alle de andre kjører fornyøyde rundt .....

 

Her er i alle fall hidden på min bil:

 

- Biltype, årsmodell : A6 2.5tdi Quattro tiptronic, 2002

- Km. stand: ca. 120.000

- Evt km.stand ved havari av kammer

- Motorkode : AKE

- Andre opplysninger som kan være av interesse: Egenhendig kjøpt i - og importert fra Tyskland i 2004. Km.stand da var ca. 70.000 og den hadde gått på long-life service inntil da. Etter det har jeg kjørt på long-life olje, men byttet olje og filter hver 15.000 km. Har kikket ned i oljepåfyllingshullet, men ikke sett nok mistekelig (men vet at det nødvendigvis ikke er tilstrekkelig for å få en full status...). Bør vel plukke av ventilkåpen for å få sjekket skikkelig, men motoren går som en klokke og alt virker normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette innlegget kan godt slettes for ryddighetens skyld, men må bare påpeke at de aller færreste merker noe som helst på motoren. Jeg hadde ingen indikasjoner på at noe var galt, annet enn at den kanskje hadde litt mer dieselknakking enn jeg kunne huske at den hadde ved innkjøp. Ble noe stillere etter bytte, men går like godt som før. Kav umulig å si noe om status før man plukker av toppdekslene. Min motor hadde løse vippearmer liggende strødd under begge dekslene, men den gikk like bra uansett altså...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2001 Allroad, AKE motorkode, tip. Siftet kammer på ca 150 000. har no gått 170 000. denne bilen har altid gått på Long Life olje, vurderer no og skifte til vanleg olje og ta oljeskift kvar 10 000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.