Har du 2,5 Tdi V6-motor i din bil?

Anbefalte innlegg

Skjedd noe mer i denne sammenheng, eller? :)

 

Har nok dessverre ikke det...

 

Har hatt bilen på verkstedet mens jeg har vært på jobb, så er drøye 30000 fattigere...bilen er som den skal nå.

 

Møller er helt av, det samme er Tv2-hjelper deg! Så lenge folk ikke er mer ivrige etter å få tatt opp saken er jeg redd det hele sklir ut?! men for all del! de som har/har hatt de ovennevnte problemene med sine biler, legg inn "ja jeg vil også henvende meg til Tv2 hjelper deg" så skal jeg ta opp tråden igjen! Skal nok klare å stable et skriv som hver enkelt kan maile til Tv2 h d, så får vi se...

 

Jeg har i alle fall alle de defekte delene liggende her nå, så tenker jeg sender en mail med bilde av de til VAG i Tyskland, med en kopi til Møller. Men for å være helt ærlig er jeg dritt lei hele møllersystemet! Har en Passat 99-mod med rust på bakluka under vinduet...ikke noe uvanlig fenomen for å si det sånn! Men så lenge det ikke er gjennomrustet så går det ikke på 10-12 års garantien, om det var 10 eller 12 år viste han ikke helt (en på Nordlie Auto /&%¤&%#¤(/¤%#&(%/&%/& måtte de brenne.....), men da måtte jeg enten bestille en time (ca 4-6 uker) eller la bilen stå der oppe noen dager...nei! neste gang blir det et annet merke er jeg redd! et merke som er avhengig av at kundene er fornøyd og kommer tilbake...nattens lille utblåsning...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Jeg har en 2.5 v6 tdi, a6 99-mod, steptronic. Byttet kammer på 150k nå tidligere i år. fortvilt og forbannet. Har i ettertid sendt mail til både møller norge, og det aktuelle møllerverkstedet. Her er den"snille" mailen jeg sendte:

 

Hei! Jeg må desverre sende inn en klage vedrørende kvaliteten på enkelte deler i min Audi a6 2.5 tdi motor. I forbindelse med 30 000 km service på bilen tidligere i år, kunne Møller Haugesund konstatere slitasje på alle fire kamakslinger på motoren, og disse måtte jo da byttes. Reperasjonen kostet i overkant av 30 tusen NOK, og bil og motor var bare kjørt 150 000 km. Dette synes jeg burde være unødvendig. Serviceleder v/Møller Haugesund meddelte at de hadde hatt mange like tilfeller/feil på denne motoren. En så graverende svakhet, burde etter mitt skjønn, ført til at forhandler/produsent tar på seg de utgifter denne svakheten fører med seg. Som kjøper av deres produkter, forventer jeg meg service og kvalitet som overgår deres konkurenter. Jeg vil derfor oppfordre Møller Gruppen til å refundere de kostander jeg har hatt i forbindelse med reperasjon av slitte kamakslinger på min Audi A6 2.5 tdi. Mvh. Geir Opsal

 

Svar 1 fra møller norge:

Hei

 

Vedrørende din henvendelse. Vi beklager å høre at det er blitt en ikke-forutsett utgift på deres bil.

 

 

 

Audifabrikken har på '03 modeller og senere valgt en annen løsning på kamaksler og

 

vippearmer enn den de sannsynligvis har.

 

Slik sett må man vel kunne si at fabrikken har fulgt opp problemet, som nok skyldtes legeringen

 

eller tykkelsen på slitesjiktet.

 

For de kundene som er berørt av for tidlig slitasje, har imidlertid fabrikkene gitt en utvidet garanti

 

i inntil 4 år eller 100 000 km, begrenset av det som inntreffer først.

 

I Norge har vi også dekket utbedringer i inntil 5 år, under Kjøpslovens kriterier for reklamasjon.

 

Dette vurderes i hvert enkelt tilfelle av verkstedet.

 

 

 

Vår Garantiavdeling har hele tiden hatt en løpende dialog med fabrikken om utvidet garantidekning,

 

men har pr. i dag ikke konkrete planer om ytterligere utvidelse.

 

 

 

Vi er villig til å strekke oss langt dersom det oppstår feil også utenfor normal garantitid,

 

men håper likevel på forståelse for at vi må sette en grense for hvor lenge garantien skal gjelde.

 

 

 

Dermed kan vi ikke innrømme noe dekning av denne utbedringen for dem.

 

Vi beklager at vi ikke kunne gi deg et mer positivt svar denne gangen,

 

men ønsker deg samtidig lykke til videre med din Audi.

 

Mvh

Kundehenvendelser

Harald A Møller AS

 

 

Svar 2 fra det aktuelle verksted

Hei

 

Viser til din mail med spørmål rundt kvalitet på motordeler. Innledningsvis vil jeg si at jeg ikke er uenig i måten du tenker på. Likevel er det nok desverre slik at dette er et ansvar hverken fabrikant eller forhandler kan ta på denne bilen. Systemet er bygget opp på prinsippet om at fabrikken overlater mye av ansvaret til importørleddet i de enkelte land. Denne har igjen sine forhandlere som ivaretar kunden. Sammen sørger da importør og forhandler for at garanti og evnt. saker som kommer inn under reklamasjonsretten håndteres i henhold til gjeldene retningslinjer for dette.

 

På en bil som er av samme alder som din, vil det ofte være vanskelig å nå fram med en reklamasjon. Spesielt om bilen er kjøpt privat.

 

I din sak er det ikke mulig for meg å spore opp hvem som er selger/importør, men det er i så fall mot denne du må rette din henstilling. Bilen er bruktimportert til Norge, og da er det som sagt gjeldende importør/selger som har ansvaret for dette. Kjøpsloven gir deg inntil 5 års reklamasjonsrett fra kjøpet ble gjennomført, så jeg vet ikke om du kan stille noen til ansvar.

 

Håper dette gir deg en forståelse for vårt avslag på din oppfordring. Hverken vi som forhandler eller Harald A Møller som importør får refusjon fra Audi AG i slike saker.

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Geir Johannesen

Servicemarkedssjef

 

 

 

Møller Bil Haugesund AS

 

 

: klø :: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi A6 2001 modell

Gått 181000 km

De to første årene i sitt liv gikk den på LongLife olje, 15000 intervall etter det.

Motorkode AKE

Slitte kammer påvist på 181000 km, blir skiftet neste uke.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi A6 2001 modell

Gått 181000 km

De to første årene i sitt liv gikk den på LongLife olje, 15000 intervall etter det.

Motorkode AKE

Slitte kammer påvist på 181000 km, blir skiftet neste uke.....

 

Å du var uheldig du... Er det bil og tele som skal skifte det for deg? Fått pris på det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å du var uheldig du... Er det bil og tele som skal skifte det for deg? Fått pris på det?

 

Ja, en smule uheldig kan du si.......Jepp Auto-Sentrum(bil&tele) skal ta det. Det kan bli mellom 24-30tusen for jobben inkl. deler og arbeid.

Vedkommede jeg kjøpte bilen av tar en del av regningen:) Det hjelper på:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, en smule uheldig kan du si.......Jepp Auto-Sentrum(bil&tele) skal ta det. Det kan bli mellom 24-30tusen for jobben inkl. deler og arbeid.

Vedkommede jeg kjøpte bilen av tar en del av regningen:) Det hjelper på:)

 

Kan si at det kom på ca 23000,- de brukte 1 og en halv dag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd vi som kjøpte bil ikke fikk den informasjonen som nå står i ABCNyheter.no: : bh :

 

Det som er langt mer interessant for deg som bruktbilkunde, er hvilke bilmerker og -modeller som har blitt utelukket på bakgrunn av "kjente tekniske problemer".

 

Blant disse er "Alle Audi med 2.5 Tdi motor", noe som i praksis innebærer både A4 2.5 TDI, A6 2.5 TDI og Allroad 2.5 TDI. Disse bilene har ifølge If vært belemret med problemer knyttet til både kamaksler, turbo, automatgirkasser og dieselpumpe.

 

Håper allikevel at andre blir advart mot å kjøpe slike biler. Min har nå hatt alle feil som er nevnt over, og jeg er i ferd med å skaffe meg en overhalt gearkasse. : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Urovekkende lesing. Jeg har nylig kjøpt en nydelig A6 med 2.5 TDI av en bruktbilhandel...

Her er bilde ned oljepåfyllingen av min. Jeg har følt litt med et skrujern og kan ikke kjenne grader på de to synlige.

 

Spørsmål:

 

*Hvordan ser denne kammen ut? Bra? Dårlig?

*Er det alltid ujevn slitasje på kammene, slik at et annet sted kan alvorlig slitasje være på gang?

*Noen med en ide på hva en full inspeksjon kan koste?

*Hva er de tidligste symptomene på alvorlig kamslitasje?

 

Trykk på bildet for stor størrelse:

 

thumb-8458_4B5DD0AA.jpg

 

Alternativ link her!

 

Bil: Audi A6 2.5 TDI, Manuell

ÅR: 2000

Type: 4B2

Motor: AKN

Km: 152 000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det jeg fortsatt ikke skjønner er hvorfor folk fortsatt kjøper disse bilene med disse motorene, når di syter og klager på at ting ryker. Problemet med kammaksler og vippe armer på disse motorene burde vel snart være kjent for både mor og far...: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål:

 

*Hvordan ser denne kammen ut? Bra? Dårlig?

*Er det alltid ujevn slitasje på kammene, slik at et annet sted kan alvorlig slitasje være på gang?

*Noen med en ide på hva en full inspeksjon kan koste?

*Hva er de tidligste symptomene på alvorlig kamslitasje?

 

1. Vanskelig å si, da det egentlig bare er bilde nr 1 som viser sliteflaten. Det er isåfall der du må kjenne etter slitekant. Jeg ser jo at det er spor i metallet, men om den er så slitt at det er vits å gjøre noe med det er noe annet. Jeg sjekket bilen til en kollega av meg, og der hang skrujernet fast i slitekanten...

2. Varierer veldig fra motor til motor, enkelte har gått 300-500k km uten at det vises slitasje.

3. Tipper at det koster en tusenlapp eller to på verksted, det må demonteres litt for å komme til.

4. At bilen går dårlig/dårligere, mekaniske lyder fra toppene. Jeg har dog inntrykk av at de fleste som får metalliske lyder fra toppene er veldig kort tid unna et havari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg definitivt skal ha en max 10 000 km oljeskift intervall på denne og kanskje konferere verkstedet samtidig med problematikken. Særlig siden jeg har 3 måneders drivlinje garanti på dette kjøpet.

 

Gjelder dette alle 2.5TDI fra 98-03?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har følt litt med et skrujern og kan ikke kjenne grader på de to synlige.

 

Spørsmål:

 

*Hvordan ser denne kammen ut? Bra? Dårlig?

*Er det alltid ujevn slitasje på kammene, slik at et annet sted kan alvorlig slitasje være på gang?

*Noen med en ide på hva en full inspeksjon kan koste?

*Hva er de tidligste symptomene på alvorlig kamslitasje?

 

Ang skrutrekker: Bruk en liten/skarp trekker, kjenn på toppen av kamloben, før trekkeren fra midten og ut til siden (mot der vippearmen ikke ligger an).

Kjenner du ikke noen grader der så kan kammene gå et langt stykke til. Personlig ville jeg gått vekk fra longlife olje og i tillegg skiftet den oftere, jeg bruker selv Biltema helsynt 5W-50.

 

Tidligste symptomene er grader på toppene av kamlobene, senere symptomer er som andre over her har nevnt.

 

Ja det kan være mer slitasje på noen enn på andre kamlober, men slitasjen har ingen god grunn til å avvike veldig mye.

 

Kammene trenger ikke å være slitt selv om de ser like "stygge ut" som dine gjør, dette er muligens et produkt av oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Urovekkende lesing. Jeg har nylig kjøpt en nydelig A6 med 2.5 TDI av en bruktbilhandel...

Her er bilde ned oljepåfyllingen av min. Jeg har følt litt med et skrujern og kan ikke kjenne grader på de to synlige.

 

Spørsmål:

 

*Hvordan ser denne kammen ut? Bra? Dårlig?

*Er det alltid ujevn slitasje på kammene, slik at et annet sted kan alvorlig slitasje være på gang?

*Noen med en ide på hva en full inspeksjon kan koste?

*Hva er de tidligste symptomene på alvorlig kamslitasje?

 

Trykk på bildet for stor størrelse:

 

thumb-8458_4B5DD0AA.jpg

 

Alternativ link her!

 

Bil: Audi A6 2.5 TDI, Manuell

ÅR: 2000

Type: 4B2

Motor: AKN

Km: 152 000

 

Update: Forhandleren er på banen og skal få sjekket tilstanden på kammene. Meget ryddig. Mer kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 2004 allroad 2.5 TDI som har gått 201.000 ca. Ikke skiftet kammer og har ikke behov for å gjøre det heller. Har hatt den i 3 uker og så jeg vet ikke hva slags oljeintervall som er fulgt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 2004 allroad 2.5 TDI som har gått 201.000 ca. Ikke skiftet kammer og har ikke behov for å gjøre det heller. Har hatt den i 3 uker og så jeg vet ikke hva slags oljeintervall som er fulgt.

 

den motoren starter vel med B i motorkoden, og sliter ikke med dette i samme grad som di som starter med A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Audi A8 2.5 TDI V6, Tiptronic

ÅR: 1998

Type: D2, Typ 4D

Motor: AFB

Km: 305 000

Km ved problemer: 304 390

 

4 vippearmer hadde hoppet av.

Problemet var slitte løftere. Kammene var greie, men byttet alle kammene, alle vipperarmene, alle løfterne og alle brikkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde senest idag to allroader inne, 2001-03. Kammer knekt på drev, vipperarmer borte, turbo defekt, nedslitte kammer. km 260/180

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merke: AUDI A6 (4B) Quattro Diesel

Typ: 2.5 TDI

Registreringsår: 2001

Motorkode: AKE/BAU Motoreffekt: 132

 

Ole Opsahl sin tidligere bil. Bruktimport fra Tyskland. Byttet kammer på rundt 180 000 så vidt jeg vet.

Har nå kjørt den 300 000, går fint, men fikk problem med dieselpumpe som døde på meg. og den måtte kodes opp mot hjerne og nøkler. Men nå går bilen flott igjen. Tatt oljeskift på automatkassen men den har alltid giret bra, men lønner seg nok alikevel.

Kostet på bilen mye pga ryggesensorer forran og bak som tok kvelden, pluss lekkasje fra simringer i diffen bak.

7 seters bil med 2 sitteplasser bakfrem i baksetet for barn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.