Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

Anbefalte innlegg

Så sant du kan se hva som lager flekken på linse elementet, vil det forsvinne ved vask.

 

Hvis ikke, så er det på bildebrikken din du har støv. Da kan du kjøpe et rensekit og prøve deg på jobben selv.

Eller du kan levere inn til en forhandler og få det rensa der for 3-400,-

 

Små riper osv på det ytterste linseelementet vises ikke så godt på bildene med mindre det er snakk om store greier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis som har en "penn" som han bruker. Er ikke sikker på om den inneholder væske som fordamper av seg selv eller om du kun er en spiss på "penna" som er av samme stoff som disse brilleklutene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par jeg tok av junior sommeren 2007 ett fra Tusenfryd og ett fra Kefalonia (liten gresk øy).

IMG_4490-2 copy.jpg

IMG_3159-3 copy.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre ikke noen her nå, får høre med noen som bruker briller i morgen ;)

 

Her ser du flekken:

DSC_0224.jpg

 

Har pusset linsen osv nå, og blir ikke noe bedre. Får ta meg en tur på expert i morgen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen kule bilder jeg fant på pcen (skulle vel kansje også vert på inspirasjons tråden)

Var sikkert ikke klar nok :) DET ER IKKE JEG SOM HAR TATT BILDET :D (skulle ønske)

ISO 100. 21mm. f 5,6. 4.0sek lukkertid

_F4U6992.jpg

 

s

 

Sikker på at det er 4sek lukkertid??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er noen bilder tatt med det nye 10-20mm sigma objektivet

HDR

hdrhgsd01copy.jpg

 

IMG_6869.jpg

 

HDR

5drligejomfruer.jpg

 

IMG_6912.jpg

 

 

 

Tatt med canon 50mm blender 1,8

Adeleportrett01.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det er 4sek lukkertid??

 

Det var det som stod i exif hiddenen..

 

men det er jo ikke jeg som har tatt bildet så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve meg jeg også da.

Nettopp kjøpt meg Canon EOS 400D

 

Pleier dere og bruke stativ?

Håper og lære mye nyttig fra postene her :)

 

Untitled-1+3copy.jpg

 

Blenderåpning f/29

ISO 100

Lukkerhastighet 30 sec

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med lang lukker tid er det et must med stativ, ellers kan du jo sette kamera på noe en stein feks. men hvis jeg ikke har hatt med meg stativet

ut så finner jeg sjeldent noe som passer å sette kamera på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DSC_0128.jpg

 

DSC_0137.jpg

 

Skulle gjerne redigert disse i PS, men min versjon har gått ut :P

EDIT: Bildene er forøvrig tatt med ett Nikon D80, lukkertid etc er ukjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve meg jeg også da.

Nettopp kjøpt meg Canon EOS 400D

 

Pleier dere og bruke stativ?

Håper og lære mye nyttig fra postene her :)

 

Untitled-1+3copy.jpg

 

Blenderåpning f/29

ISO 100

Lukkerhastighet 30 sec

 

Mulighet å sende meg det bildet der i 1600 x 1200 oppløsning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bildet var RÅTT

 

Kan du sende det til meg også : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går dere frem når enn tar HDR? Tar man mange bilder av nett samme ting, fra samme vinkel , og legger dem oppå hverandre i et hdr program?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett stk. veldig lett røramme

01DEC07091.jpg

 

Pluss

 

Ett stk. 5,7 Corvette motor

01DEC07081.jpg

 

LIK

 

Noe som ser jævlig morro ut, og høres så deilig ut at du nesten detter i bakken! Men den var ikke til utleie tror jeg, så jeg fikk nøye meg med en 250ccm 4 hjuling

 

Bildene er tatt med ett Cannon EOS 400d , med Sigma 18-200 objektiv. f\8

Lånte det av faren min, men kjøpte meg ett likt, men med kit objektivet pluss ett Tamron 55-200 , av type ekstremt billig. Det objektivet kosta 400kr :)

01DEC07098.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve meg jeg også da.

Nettopp kjøpt meg Canon EOS 400D

 

Pleier dere og bruke stativ?

Håper og lære mye nyttig fra postene her :)

 

Untitled-1+3copy.jpg

 

Blenderåpning f/29

ISO 100

Lukkerhastighet 30 sec

 

Utrolig stili bilde!!

Kan du sende det til meg og?

på mail hvis du kan? prebenbirkeland@hotmail.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går dere frem når enn tar HDR? Tar man mange bilder av nett samme ting, fra samme vinkel , og legger dem oppå hverandre i et hdr program?

 

Når jeg tar HDR bilder bruker jeg som oftest stativ. Både for å forsikre meg om at utsnittet blir det samme, men ofte bruker jeg også lukkertider som tilsier det.

 

Leser at flere her tar og justerer ned og opp eksponeringsverdien for hvert bilde.

 

Selv gjør jeg dette med å bruke manuelle innstillinger og prøve meg frem til hvilke verdier jeg vil ha.

Eks kan jeg ta 2sec lukkertid på det første bilde. La lysmåleren bestemme et for normal verdier, og så et siste hvor jeg kanskje bruker 1/500s. Bare et kjapt eksempel siden dette er avhengig av hvilken situasjon man tar bilde.

Blender kan selvfølgelig også justeres, men det spørs hvilken dybdeskarphet man vil ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med lang lukker tid er det et must med stativ, ellers kan du jo sette kamera på noe en stein feks. men hvis jeg ikke har hatt med meg kamera ut så finner jeg sjeldent noe som passer å sette kamera på..

 

Stativet ligger alltid bak i Caravellen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde

 

1600 x 1200 kan lastes ned her.

Alltid hyggelig med tilbakemeldinger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går dere frem når enn tar HDR? Tar man mange bilder av nett samme ting, fra samme vinkel , og legger dem oppå hverandre i et hdr program?

 

På mitt canon kamera er det en innstilling som heter AEB da kan du velge hvor mye over og under eksponert du vil ha bildet.

jeg pleier ta +-2

etter på tar kamera en serie med 3 bilder 1 "normal" 1 under og 1 overeksponert.

men som finn kristian sier er det mangen forskjellige måter å gjøre det på.

For meg som er rimelig ferks i dette syns jeg Photomatix er et lett program.

 

 

jeg bruker photomatix

http://www.hdrsoft.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mitt canon kamera er det en innstilling som heter AEB da kan du velge hvor mye over og under eksponert du vil ha bildet.

jeg pleier ta +-2

etter på tar kamera en serie med 3 bilder 1 "normal" 1 under og 1 overeksponert.

men som finn kristian sier er det mangen forskjellige måter å gjøre det på.

For meg som er rimelig ferks i dette syns jeg Photomatix er et lett program.

 

 

jeg bruker photomatix

http://www.hdrsoft.com

 

 

Hjertlig Stian... Nå fikk jeg og det til!

Hadde fundert litt på den der AEB funksjonen! Nå vet jeg hva den skal brukes til...

Har en anelse om at det kan være lurt å kjøpe seg fjernutløser... Koster bare 300,- for en stk..

Må jo nesten være verdt pengene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et stativ er jo nesten et must hvis en skal ta bilder med litt lang eksponeringstid. Selv bruker jeg ofte stativ, selv når jeg ikke "trenger" det. Bruk av stativ gir mange muligheter som man ikke vil få til ved å holde kameraet for frihånd. En ting jeg legger merke til blir utelatt av samtlige her, er hvitbalanse. Den er ganske så vesentlig for utfallet av bildet og gir også veldig mye rom for triksing av stemning etc.

 

Fjernutløser er veldig greit å ha, spesielt hvis du er avhengig av å ta bildet iløpet av et kort øyeblikk. Selv bruker jeg som regel alltid selvutløseren når jeg bruker lang eksponeringstid, for å unngå at jeg "rugger" kameraet/stativet i det jeg trykker/slipper utløseren.

 

 

Er ikke noen spesielt gode bilder, men de viser iallefall forskjell på bruk av hvitbalanse. Begge er tatt med samme, egendefinerte hvitbalanse, mens det ene har litt kompensering for fargetemp. ( ingen endringer utover bildestørrelse er gjort )

 

Begge bildene er tatt med :

 

Canon EOS 350D med den originale kit linsa ( Canon 18-55 )

ISO 200

13 sek lukkertid

F/3.5 blender

18mm brennvidde

 

 

 

IMG_5990.jpg

IMG_5986.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å slippe å tenke på hvitebalansen, kan det være lurt å ta bilder i RAW format. Da kan man justere hvitebalansen etterpå.

 

Ellers et veldig godt eksempel på forskjellen ved hvitebalanse Kurt-Richard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å slippe å tenke på hvitebalansen, kan det være lurt å ta bilder i RAW format. Da kan man justere hvitebalansen etterpå.

 

Ellers et veldig godt eksempel på forskjellen ved hvitebalanse Kurt-Richard

 

Helt enig, men jeg har inntrykk av at de aller fleste her ikke tar bilder i RAW, så var ment som et eksempel på hvor mye hvitbalansen kan gjøre med et bilde ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig, men jeg har inntrykk av at de aller fleste her ikke tar bilder i RAW, så var ment som et eksempel på hvor mye hvitbalansen kan gjøre med et bilde ;)

 

 

Veldig bra kommentert må jeg og få si.

 

Men som Finn kristian sier. RAW format et en god ide.

Jeg ville vel kansje gå så langt som å si det er et must. å det er vel ikke noen god unskyldning at det tar stor plass heller i dag ?

lagringsplass er ikke akkurat snakk om store summer.

det som er greit med eos 350 er at hvis du tar "helt vanlige bilder" og setter kamera i auto så lagrer den ikke rav det gjør den kun på de "skikkelige" programmene.

du har mye mer å justere med RAW, jeg pleier bruke L+Raw

 

Så har jeg og hørt at EOS 350 og 400 komprimerer JPG filene vell mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertlig Stian... Nå fikk jeg og det til!

Hadde fundert litt på den der AEB funksjonen! Nå vet jeg hva den skal brukes til...

Har en anelse om at det kan være lurt å kjøpe seg fjernutløser... Koster bare 300,- for en stk..

Må jo nesten være verdt pengene?

 

 

jeg kjøpte meg fjernutløser og nå i stad. er verdt pengene ja.

før det satte jeg den på timer når jeg skulle ta HDR av feks natur. slik at kamerea fikk "roe seg"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.