Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

Anbefalte innlegg

Kameraet er et simpelt Olympus c-1400 og det eneste som er gjort med bildene er å justere på skarphet i PS, som ble litt bedre til tross for at alt er noe ute av fokus. Likevel er disse blant favorittene av bilder jeg har knipset selv.

 

Her kommer et par ikke-bilrelaterte bilder jeg tok i 2002.

 

Undergrunnen i London

51632.jpg

 

"Utsikt" fra puben i Camden Lock

51152.jpg

 

Og et heller utydelig og brent bilde av et typisk, men svært fascinerende, islandsk "trafikkfenomen" - "Einbreið brú"

51987.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Førsteutkastet var bedre, men det fikk jeg sletta, så måtte lage det på nytt, dessverre. Ergo ble jeg ikke like fornøyd med resultatet, men til å være tredje gangen jeg redigerer et HDR-bilde, ble jeg slettes ikke skuffet. Liker HDR mye bedre enn å redigere i PS, merker jeg.

 

Har den funksjonen, men syns ikke den var noe særlig å bruke når jeg tok det første bilde, samt at jeg føler det er litt "juks" å ikke stille inn manuelt selv:o

 

 

juks og juks. AEB gjør en ting, endre over og under eksponeringen kun, du må selv stille inn hvor mye du ønsker å under over eksponere.

Det er forøvrig også en funksjon som finnes under helmanuell innstilling

du må selv velge blender og lukker tid.

Dette er en funksjon som er der for at du ikke skal gå bort å fikle med kamere når det står på stativet slik at du rissikerer å flytte på det.

trikset er jo å velge riktig belender etc. syns nå jeg vertfall

 

I HDR Guider er det faktisk og anbefalt å bruke slike funksjoner.

 

Syns det var litt rart at den funksjonen ikke er på 40d ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen flere tips til hvordan man gjør det?

 

Trikset er som jeg har skjønt, ta et under - et normal og et overeksponert. Det er greitt.

 

Har et program på mitt nikon kamera som akuratt gjør dette.

 

Men så er spørsmålet mitt her, hva gjør folk i tilegg til dette? Endrer dere på iso? Lukkertid osv ? Eller kjører dere på omtrent auto og bare endrer eksponeringen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sa, 40D har den funksjonen, men syns ikke resultatet ble like bra når jeg brukte den. Skal lese litt i instruksjonsboken en annen gang, kanskje jeg får satt meg mer inn i AEB funskjonen og dens fordeler da. Men hittil liker jeg best å stille inn alt manuelt, da jeg liker å ha litt kontroll over bildene jeg tar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg gjør det er å undereksponere med 2 trinn, og overeksponere med 2 trinn. (man klarer å hente ut 2/3-1 trinn fra en RAW fil.)

 

Enten endrer jeg på lukkertiden, eller blenderåpning. Avhengig av hvilken effekt jeg skal ha (dybdeskarphet osv).

IKKE ISO, den er konstant.

 

Jeg gjør alt selv, tar først et bilde hvor lysmåleren bestemmer. Og under/over eksponerer ut i fra det.

Krever kanskje litt mere knoting og tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken iso tar du vanligvis bilder på da? Eller avhenger det av situasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sa, 40D har den funksjonen, men syns ikke resultatet ble like bra når jeg brukte den. Skal lese litt i instruksjonsboken en annen gang, kanskje jeg får satt meg mer inn i AEB funskjonen og dens fordeler da. Men hittil liker jeg best å stille inn alt manuelt, da jeg liker å ha litt kontroll over bildene jeg tar.

 

Resultatet skal bli helt likt i utgangs punktet hvis du stiller inn AEB til å ta to eksponerings trinn over og under.

men for da andrer den lukker tiden i forhold til det du stiller inn kameraet til å ta.

men hvis du over under eksponerer med blenderen blir det ikke det samme.

 

jeg har også prøvd begge deler. men syns det ble helt identisk.

å i teorien skal det jo bli det og.

jeg pleiere bare å endre på lukker tiden ikke blender.

 

NB stiller du inn korrekt eksponering med 30sek eksponeringstid blir det jo feil for (hvertfall på mitt kamera) vil den ikke holde den lenger åpent.

så da vil du få 2stk riktig eksponert og 1 under eksponert og ingen over eksponert.

 

Noen som har noen flere tips til hvordan man gjør det?

 

Trikset er som jeg har skjønt, ta et under - et normal og et overeksponert. Det er greitt.

 

Har et program på mitt nikon kamera som akuratt gjør dette.

 

Men så er spørsmålet mitt her, hva gjør folk i tilegg til dette? Endrer dere på iso? Lukkertid osv ? Eller kjører dere på omtrent auto og bare endrer eksponeringen?

For å over eller under eksponere må du vel endre på enten lukker eller blender..

 

Hvilken iso tar du vanligvis bilder på da? Eller avhenger det av situasjon?

Jeg pleier oftest å bruke iso 100 hvis det lar seg gjøre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: vinke :

 

Lurer på hvordan i h... man skal klare og fokusere i meget mørke omgivelser? Slår over til manuell mn bommer jo hele tiden: haha :.. Tar dere et og ett bilde og ser på det og fokuserere i "blinde" deretter?:confused:

 

 

eks fra i kveld: flau :

2edtcfl.jpg

 

10pshp4.jpg

 

2h2o1h1.jpg

 

j5wler.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et fra meg som sagt driver jeg å prøver meg frem = )

IMG_2547copy.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer et fra meg. Har ikke justert noen ting

 

Bil.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slenger inn noen bilder =)

IMG_2945copy.jpg

IMG_2934copy.jpg

IMG_2931copy.jpg

 

Pene bilder, er det hdr eller vanlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk takk :D vanlig tror jeg har ikke peiling på hva hdr er :P heh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

canon eos 400d med sigma 70-300 tror jeg det er

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, ble i alle fall veldig stilige :) Brukte du noe mere lukkertid? Hvilken iso benyttet du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for det er bare i prøve status enda hehe men var iso 100 ivertfall og Hmm lukketid husker jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likte spesielt det i midten, et tips kan jo være å klone vekk skyggen av deg selv i photoshop :=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:D ja kan prøve litt senere ;) har noen flere bilder som er tatt i dag men har ikke redigert enda men kommer nokk ut flere i kveld =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da hiver jeg inn noen til vet ikke om de var så bra men men hehe

IMG_2962copy.jpg

IMG_2952copy.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fine bilder Kim.

 

Bildene mine er tatt med Canon Eos 400d, med kitobjektivet.

 

Har tatt endel bilder etter nyttår, og flesteparten er nok av den nye kjærligheten min, Einsah!

395.jpg

215.jpg

248.jpg

297.jpg

 

Og et som jeg har photoshoppa litt(nybegynner, men så ut som det var ment for å være)

218lowmitrimzcopy.jpg

 

Også var det ett par ikke bil bilder.

Phat kat

306.jpg

 

Og ett par tilfeldige kveldsbilder!

498.jpg

510.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for det fine bilder du hadde å de kveld bildan var veldg fine

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Carl Fredrik : Det ble veldig bra det PS bildet.. Ment to be ja..!

Fine bilder, kul katt ;)

 

Kim Rune : Likte godt det traktor bilde.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for det :D har kommet så masse snø nå så er fint å ta bilder hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.