A90 med S2 3B motor,STARTA I KVELD!!

Anbefalte innlegg

Diagnosepluggene er slik på min -91 S2 (fra før jeg skaffet vagcom, brukte diode til å blinke ut feilkoder):

S2_91_3B_Diagn.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

viss du ikkje har fordeleren inn tima så får du vel ikkje opna dysene? men er du sikker på att det er sjikli gnist? s2en min hadde eg hatt ute fordeleren på å då fikk eg ikkje gnist, pumpa gjekk ikkje, å dysene opna ikkje, trur det er ein samenheng mellom fordeleren å trigger får att alt skal virke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump.

 

Ingen som kan bekrefte/avkrefte om 7A fordeleren kan være synderen?

Noen som har kjørt med 7a fordeler på 3b før?f

 

Fikk opp forskjellige dele.nr .... Men sjekka gnist igjen i dag, og den så fin ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvordan et signal som skal åpne dysene skal "se" ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Signalet er bare vanlige likestrømspulser så vidt jg har fortstått.

 

 

Tror kanskje jeg har noen tanker om hva som er feil. Studerte skjemaer litt (med litt hjelp ;)) idag, og tipper problemet er akkurat releet (som vi vet at ikke fungerer som det skal)

 

J17 actually switches 12V power for many devices in the engine by means of its dual output pins 87 and 87a. These other devices are N71, N75, N80, Z19 and all of the fuel injectors. Checkout the schematics for more information.

(http://s2central.net/motronic_02.html)

 

J17 er bensinpumpereleet og står på plass 10 i sikringsboksen.

 

 

 

Skjekk denne tegningen.

 

skjema.jpg

(utdrag fra http://s2central.net/images/3B_ECU_Schematic.jpg )

 

 

Ligger skjemaer på http://s2central.net/wiring01.html (Trykk på 3B i toppen) så ser du hvilke kabler og slikt som skal være koblet inn i dette releet. Skjekk at det som skal være koblet på dette releet stemmer, tipper feilen ligger der..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser her , se her... ligger ann til cognac nå Vidar :D

 

Skal testes med ny iver i morgen, og se om vi klarer å lure den til å starte:)

Jeg og Jan får nok orden på dette ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Signalet er bare vanlige likestrømspulser så vidt jg har fortstått.

 

 

Tror kanskje jeg har noen tanker om hva som er feil. Studerte skjemaer litt (med litt hjelp ;)) idag, og tipper problemet er akkurat releet (som vi vet at ikke fungerer som det skal)

 

(http://s2central.net/motronic_02.html)

 

J17 er bensinpumpereleet og står på plass 10 i sikringsboksen.

 

 

 

Skjekk denne tegningen.

 

skjema.jpg

(utdrag fra http://s2central.net/images/3B_ECU_Schematic.jpg )

 

 

Ligger skjemaer på http://s2central.net/wiring01.html (Trykk på 3B i toppen) så ser du hvilke kabler og slikt som skal være koblet inn i dette releet. Skjekk at det som skal være koblet på dette releet stemmer, tipper feilen ligger der..:)

 

Alt under kontrol nå;) skal ha start iløpet av kvelden: smil :

 

ihvertfall bensin ut av dysene:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Signalet er bare vanlige likestrømspulser så vidt jg har fortstått.

 

 

Tror kanskje jeg har noen tanker om hva som er feil. Studerte skjemaer litt (med litt hjelp ;)) idag, og tipper problemet er akkurat releet (som vi vet at ikke fungerer som det skal)

 

(http://s2central.net/motronic_02.html)

 

J17 er bensinpumpereleet og står på plass 10 i sikringsboksen.

 

 

 

Skjekk denne tegningen.

 

skjema.jpg

(utdrag fra http://s2central.net/images/3B_ECU_Schematic.jpg )

 

 

Ligger skjemaer på http://s2central.net/wiring01.html (Trykk på 3B i toppen) så ser du hvilke kabler og slikt som skal være koblet inn i dette releet. Skjekk at det som skal være koblet på dette releet stemmer, tipper feilen ligger der..:)

 

Etter en hard kveld med feil søking tok vi kveld nå:o

Releet som Vidar nevnte her ,er nok en del av feilen.......

 

Som vi ser på tegningen så kommer det styresignal fra hjernen vi pin3 på ECU.

og går inn på plugg 47 på sikrings brettet....

Dette styrer bensinpumpe releet, ¨å problemet er : ikke signal fra ECU

 

så vi begynte å feilsøke.... : rolleyes

 

Har funnet ut:

-ECU har 12v på pinnene den skal:)

-ECU har jord der den skal:)

-Ikke brudd på ledningen noen steder

-bensinpumpe releet var i toppform, og hadde kontakt/signal alle veier utenom fra ECU

 

Hva er det som gir hjernen beskjed om å gi ut dette signalet?

Tips om videre søking mottas med jippi : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en hard kveld med feil søking tok vi kveld nå:o

Releet som Vidar nevnte her ,er nok en del av feilen.......

 

Som vi ser på tegningen så kommer det styresignal fra hjernen vi pin3 på ECU.

og går inn på plugg 47 på sikrings brettet....

Dette styrer bensinpumpe releet, ¨å problemet er : ikke signal fra ECU

 

så vi begynte å feilsøke.... : rolleyes

 

Har funnet ut:

-ECU har 12v på pinnene den skal:)

-ECU har jord der den skal:)

-Ikke brudd på ledningen noen steder

-bensinpumpe releet var i toppform, og hadde kontakt/signal alle veier utenom fra ECU

 

Hva er det som gir hjernen beskjed om å gi ut dette signalet?

Tips om videre søking mottas med jippi : smil :

 

tru vi e godt på vei no:)

håper det ihvertfall... hehe..

 

 

Kremt:

 

The decision to trigger J17 into the ON position is made by the ECU when engine speed exceeds about 25rpm. This is done for safety reasons so that the fuel pump is shut off in any accident that is heavy enough to stop the engine.

 

The trigger signal from the ECU to J17 is nothing more elaborate than a pin (#3) on the ECU (same pin on 3B and ABY) which is switched to ground in order to activate the fuel pump relay.

 

 

løsningen på at vi ikke fikk til at reelet slo inn i kveld ligger vel i at vi ikke hadde 25 rpm:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg trur du mangler trigersignal for att, va sånn på min vertfal. eg fikk ikkje gist bensin pumpa jekk ikkje å dysene fikk ikkje strøm. kan vere pg 7a fordeleren din attt du har gnist, kan og vere dene ikkje timer til ecuen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har feil søkt litt i kveld, og har funnet ut at:

 

G4: gir ca 3volt når triggerpinnen passerer, og ble målt til ca 900ohm

-Det er 7A svinghjul og 7A triggersensor:)

Fikk ikke signal med orginal 3B sensor, men den kan jo være defekt..?

 

G28: teller tenner på svinghjulet som den skal, og har ca 900ohm

 

(7A fordeler) Hallgiveren har konstant 12v( og går i jord hver gang rotor skal begynne på første sylinder)

Og det er gnist.

 

Fortsatt ikke signal ut til kontakt 47 i sikringsboksen,(som styrer bensinpumpe releet)

Så dysene åpner fortsatt ikke....

 

Hjelp....tips til videre feilsøking ??:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

12v på hallgiver...denne skal bare ha 5v den

Pin1 skal være jord

pin 2 skal bli 5v på hallgiver er i vinduet på den blekkskåla

pin3 skal være 5v

 

Er det et eller 5 vinduer på din hallgiver?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

12v på hallgiver...denne skal bare ha 5v den

Pin1 skal være jord

pin 2 skal bli 5v på hallgiver er i vinduet på den blekkskåla

pin3 skal være 5v

 

Er det et eller 5 vinduer på din hallgiver?

 

Korreksjon, det var 5v på pin 2..... :)

Og det er 1 vindu på den :)

 

Alt er (virker iallefall) som det skal, alle sikkeringer har strøm i sikkringsboksen

Men ECU gir ikke jord ut pin3 , som går til bensin releet.....

 

Prøvde å jorde på releet, da starta bensinpumpa... men dysene åpna fortsatt ikke

 

Vi gav opp for kvelden:), men skal prøve ny fordeler..... etter det bytter vi svinghjul...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er hallgiver iorden da....men når jeg leser en gang til har jeg faktisk vært bort samme sympton

Etter å ha bytta til alusvinghjul oppførte den på omtrent samme måte...den startet nesten før den stoppa...ikke mulig å få start på den.

 

Etter litt feilsøking fant vi ut at triggerpinnen på den nye alu svinghjulet var 4mm for kort!

Bytta ut triggerpinnen med den som sto på orginalsvinghjulet.

Monterte samme...og tror du ikke faenskapen startet med en gang....

Så går for svinghul med en gang du:)

 

Har du et 3b svinghjul ville jeg prøvd denne....bare for å prøve...så får du da sjekke triggerpinnen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er hallgiver iorden da....men når jeg leser en gang til har jeg faktisk vært bort samme sympton

Etter å ha bytta til alusvinghjul oppførte den på omtrent samme måte...den startet nesten før den stoppa...ikke mulig å få start på den.

 

Etter litt feilsøking fant vi ut at triggerpinnen på den nye alu svinghjulet var 4mm for kort!

Bytta ut triggerpinnen med den som sto på orginalsvinghjulet.

Monterte samme...og tror du ikke faenskapen startet med en gang....

Så går for svinghul med en gang du:)

 

Har du et 3b svinghjul ville jeg prøvd denne....bare for å prøve...så får du da sjekke triggerpinnen

.... må jeg krype til korset alikevell da: rolleyes

Skal uansett hente svinghjul i morgen: rock :

 

Skal også prøve annen ECU i morgen, så får jeg iallefall eliminert det alternativet :)

 

Takk for svar Christian:)

 

Mvh Bård

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samme feil på s2en min einegangen å då va det ein lodding på chippen som hadde løsna,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde Vidar sin ECU i dag, no respons :(

 

Vi har vel egentlig funnet ut at vi synes det var lite signal i fra triggersensor.

Prøvde annen sensor, fortsatt lite respons... men som sagt , vi synes vi så et lite hopp på 2-3volt..

 

Noen som vet hvor sterkt det signalt faktisk skal være?

 

Takk for innspill Stian og Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du ikkje måle på den du lånte ecu av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde Vidar sin ECU i dag, no respons :(

 

Vi har vel egentlig funnet ut at vi synes det var lite signal i fra triggersensor.

Prøvde annen sensor, fortsatt lite respons... men som sagt , vi synes vi så et lite hopp på 2-3volt..

 

Noen som vet hvor sterkt det signalt faktisk skal være?

 

Takk for innspill Stian og Christian

2-3v burde duge...litt vanskelig å måle da den bare trigger en gang pr runde.

Men du kan jo sjekke om triggerpinnen er lang nok da...er bare å ta ut braketten som sensorene sitter på.

Var jo det problemet vi hadde...den var rett og slett for kort

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ikke pinnen være 36 mm +-0.5?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, en skal plages litt tydeligvis. ECU er iallefall utelukket da, men jeg har villet pelt av 7A svinghjulet og satt på 3b fort som fy. Fikk tips fra annet hold (Se linken jeg sendte) om at enten så er svinghjulet (eller triggerpinnen) på tur, eller så er timinga 180c feil. Og det siste nekter jeg å tro siden vi skjekket det opp og ned.

 

Se lyst på det, du blir iallefall en hel del klokere på hvordan motronic fungerer ;) Fint den dagen du skal feilsøke på dri**en en annen gang :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tips fra annet hold (Se linken jeg sendte) om at enten så er svinghjulet (eller triggerpinnen) på tur, eller så er timinga 180c feil. Og det siste nekter jeg å tro siden vi skjekket det opp og ned.

 

akkurat.

da er vel timingen feil da: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke litt i morgen....

 

Kan ta av ,å sjekke 7a pinnen ....

Men tviler faktisk på at den er for kort, mener den er like lang som den jeg har på 3B svinghjulet ,1,5cm eller no:)

Skal ta ut og montere fordeler EN gang til, for å være 110% sikker......

 

Var innom Simon H i dag, men droppa å ta ut fordeler`n hans.... da det er "litt" vanskelig :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2-3v burde duge...litt vanskelig å måle da den bare trigger en gang pr runde.

 

Hva som gjør at denne er vanskelig å måle: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.