A90 med S2 3B motor,STARTA I KVELD!!

Anbefalte innlegg

Hehe, en skal plages litt tydeligvis. ECU er iallefall utelukket da, men jeg har villet pelt av 7A svinghjulet og satt på 3b fort som fy. Fikk tips fra annet hold (Se linken jeg sendte) om at enten så er svinghjulet (eller triggerpinnen) på tur, eller så er timinga 180c feil. Og det siste nekter jeg å tro siden vi skjekket det opp og ned.

 

Se lyst på det, du blir iallefall en hel del klokere på hvordan motronic fungerer ;) Fint den dagen du skal feilsøke på dri**en en annen gang :D

 

Begynner å få anelse om hvordan motronic virker nå : rolleyes

S2forum gutta ,mente iallefall at vi burfde sjekke timinga.....

 

Men med min flaks, så er jo 7a svinghjulet som er synder`n: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er "hjelp" kontaktet, og fordeler vil bli justert riktig i morgen kveld :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er "hjelp" kontaktet, og fordeler vil bli justert riktig i morgen kveld :D

 

Nå er det snart kveld :D:D:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heh.... ja det er nok det

 

Fikk justert kamdrev, og svinghjul slik det skal være.... og da sto fordeler ca 2cm feil innstilt :)

Retta opp det, gliste som bare det når jeg satte meg inn i bilen..... og prøvde å fyre........

 

 

Nei da....:( , lite tegn til start vilje...

MEN... nå går bensin pumpa som bare det....jippi : rock :

 

Dro ut pluggen som lukta BENSIN.... ::tilber:..... la pluggen mot jord..

Nå er det faen meg ikke gnist...%¤#/&%¤/ : bråk :

Det var det sist vi sjekka pluggene......: dum :

 

Den hvite sikringsholder`N (nr29) i sikringsboksen var nå plutselig uten strøm....

Vidar S sin S2 ville heller ikke starte uten den..... så da må vi lese litt skjema igjen:).....: dum :

 

Har fortsatt litt motivasjon....: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja vell...?!?

 

Fant ut at det var strøm på den sikringen nå alikevell , men fortsatt ikke noe tegn til å vise livstegn:(

Målte bensinpumpe rele, og det hadde 12v...så det fungerer nå :)

 

Men ingen gnist....

Prøvde annen coil uten hell....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så det va timinga så gjorde den ikkje hadde strøm til bensin pumpa ja, er ikkje noe u orginal alarm som lager kødd nå då?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veivføler...bytt veiv og omdreinigsføler...sal være sikker på at det er det som er feil...pinnene sitter på presis samme sted på 7A og 3B svinghjul så det går som bare det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke være alarm på denne nei : klø :

 

Sitter å leser igjennom 3B pinout info... og hva er "Coding plug(territory details unknown)" som jeg finner på pin: 02 , 38 , 39 , 54.....

Er dette noe orginalt startsperre greier??

 

Målte 12V på pin 27 som går til POS og Coil.... målte også 12V mellom kontakt 1 og 3 på N152

 

Gjenstår å måle hallgiver mellom kontakt 2 og 3... som skal vise om hallgiver er med.

Men hallgiver var med når vi målte på selve fordeleren., den bør fungere da??

 

Nesten komisk dette , faktisk morro å lese igjennom 150 skjemaer :)

Lærer jo mye også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veivføler...bytt veiv og omdreinigsføler...sal være sikker på at det er det som er feil...pinnene sitter på presis samme sted på 7A og 3B svinghjul så det går som bare det...

 

Har bytta triggersensor, og omdreiningsføleren gav oss fine tall... så disse skal være rett: klø :

 

Men skal jeg få bensinpumpe releet til å gå, hvis noen av disse er ukorrekte?

Hadde jo også gnist forrige uke: dum :, men da var bensinpumpe releet på bærtur...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jump bensinpumpa så den mater bensin hele tida..er ikke ettermontert startsperre på denna da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinpumpa går nå :) , så den funker som den skal :)

Nå mangeler det bare gnist :(

 

Kan det ligge noe startsperre i ECU??

Er ikke noe i bilen iallefall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke være alarm på denne nei : klø :

 

Sitter å leser igjennom 3B pinout info... og hva er "Coding plug(territory details unknown)" som jeg finner på pin: 02 , 38 , 39 , 54.....

Er dette noe orginalt startsperre greier??

 

Målte 12V på pin 27 som går til POS og Coil.... målte også 12V mellom kontakt 1 og 3 på N152

 

Gjenstår å måle hallgiver mellom kontakt 2 og 3... som skal vise om hallgiver er med.

Men hallgiver var med når vi målte på selve fordeleren., den bør fungere da??

 

Nesten komisk dette , faktisk morro å lese igjennom 150 skjemaer :)

Lærer jo mye også :)

 

hallgiveren er med ja. det målte vi den kvelden vi prøvde det meste:o

 

pinne 2, 38, 39 og 54 skal ikke tilkobles. (disse pinnene(denne pluggen) trur jeg har noe med å programmere ecu'n.)

 

vi begynner da å ha gode kjennskap til skjemaene å ledningsnettet på denne nå:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være hallgiver som har konka nå nyss. Dette skjedde med meg da jeg skulle kinne etter oljetrykk og senere kontrollsjekke tenninga med lampe. Fikk faktisk sett at den dæva. Resultat..0 gnist

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinpumpa går nå :) , så den funker som den skal :)

Nå mangeler det bare gnist :(

 

Kan det ligge noe startsperre i ECU??

Er ikke noe i bilen iallefall...

 

Om det er startsperra ville ikke starteren har gått, så den er det ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som gjør at denne er vanskelig å måle: klø :

Du får bare en puls pr omdr. vil ikke gi like bra spennings om rpm giveren som får en puls pr tann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får bare en puls pr omdr. vil ikke gi like bra spennings om rpm giveren som får en puls pr tann

 

ja men en ser jo utslaget på instrumentet likevel om det er 1000 pr runde eller om det er 1;)

får jo hvor høy den pulsen er i volt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 3 ting du må ha iorden for å få gnist. Hallgiver,rpm sensor og triggersensor. Er alle disse iorden skal du ha gnist.

Samt må du sjekke at du har 12v på alle 4 sikringene mens du kinner..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sånne føere må måles med skop..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja men en ser jo utslaget på instrumentet likevel om det er 1000 pr runde eller om det er 1;)

får jo hvor høy den pulsen er i volt

Men hvis du sammelinger resultatet mellom triggersensor og rpm sensor blir ikke utslaget like hvertfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja vell...?!?

 

Fant ut at det var strøm på den sikringen nå alikevell , men fortsatt ikke noe tegn til å vise livstegn:(

Målte bensinpumpe rele, og det hadde 12v...så det fungerer nå :)

 

Men ingen gnist....

Prøvde annen coil uten hell....

Prøvde du med forforsterkeren og eller bare coilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis du sammelinger resultatet mellom triggersensor og rpm sensor blir ikke utslaget like hvertfall...

 

hvorfor skulle ikke en få det?

høyden på signalet er jo like uansett om det er triggersensoren eller rpm sensoren: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde du med forforsterkeren og eller bare coilen?

 

Prøvde med en "hel pakke" dvs POS og Coil ja:)

 

Jaujau, skal ut å bytte trigger og rpm sensorene, + måle hallgiver nå....

 

Snakkes:)

Stikker innom om 15min:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sånne føere må måles med skop..

 

Har jo brukt skop når vi har sjekket;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo brukt skop når vi har sjekket;)

Bare brukt multimeter jeg da....sikkert derfor de ikke gir like mye pga treghet i multimeteret

Funker det om man måler ac spenning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare brukt multimeter jeg da....sikkert derfor de ikke gir like mye pga treghet i multimeteret

Funker det om man måler ac spenning

 

funker også om en måler dc;)

 

multimeter får du ikke mye ut av nei.. dem er ALT for trege til slike målinger. på et Oscilloskop så får en jo "opptegnet" pulsene på skjermen å kan regne ut hvor høy spenningen er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.