Anbefalte innlegg

: bh :

 

Får ikke godkjent senkinga på bilen min siden den er "for" lav!

Golf IV '01 er senkent av merkeverksted 3 år etter innkjøp til første eier, da var det ikke krav til at bilen måtte framvises på biltilsynet, men at merkeverksted kunne godkjenne dette. Senkinga er orginale VW deler med TUV papirer, og alt skulle være i orden.

Kjøpte bilen i juni '07 av toyota, skulle ta EU-kontroll på den nå, så gikk den ikke gjennom på bakrunn av manglende merking i vognkort på senking.

Toyota prøvde å få den godkjent i dag på biltilsynet, men biltilsynet mener den er for lav?!

Har alt av påkrevde papirer...

hva gjør jeg nå da?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: bh :

 

Får ikke godkjent senkinga på bilen min siden den er "for" lav!

Golf IV '01 er senkent av merkeverksted 3 år etter innkjøp til første eier, da var det ikke krav til at bilen måtte framvises på biltilsynet, men at merkeverksted kunne godkjenne dette. Senkinga er orginale VW deler med TUV papirer, og alt skulle være i orden.

Kjøpte bilen i juni '07 av toyota, skulle ta EU-kontroll på den nå, så gikk den ikke gjennom på bakrunn av manglende merking i vognkort på senking.

Toyota prøvde å få den godkjent i dag på biltilsynet, men biltilsynet mener den er for lav?!

Har alt av påkrevde papirer...

hva gjør jeg nå da?:confused:

 

hvor lav er den på laveste?

reglene sier vel at det skal minimum skal være 8cm på det laveste punktet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har aldri vert "godt nok" at merkeverksted har "godkjent" senkingen.

 

Nye krav fra nyttår sier den skal kunne kjøre over en hindring med spesifike mål.

 

Men høres merkelig ut har hatt golf 4 selv og da skal du jaggu skru den langt ned.

 

Har du bilder og hvilket senk står på den ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett annet relevant spørsmål er på hvilket biltilsyn ble bilen vist?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11cm er kravet til laveste høyde under bilen.. (etter nye retningslinjer)

Fikk høre dette for ei uke siden når jeg var på trafikkstasjonen for å få godkjent senkesettet i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11cm er kravet til laveste høyde under bilen.. (etter nye retningslinjer)

Fikk høre dette for ei uke siden når jeg var på trafikkstasjonen for å få godkjent senkesettet i vognkortet.

 

Overstyrer biltilsynet Tüv fra nå av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overstyrer biltilsynet Tüv fra nå av?

 

Dette lurte jeg også på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

såpass høyt:p

Laveste punkt under bilen motordeksel foran er vel 6 cm over bakken. den blir høyere med RS4 felgene, men man burde kansje ikke bruke dem til godkjenning.. Er det noen idet å sette på coilovers med høyde justering? Hvor får jeg tak i dette?

IMG_2358.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av dekselet hvis det åpner litt "friluft" under bilen :)

 

11cm er kravet til laveste høyde under bilen.. (etter nye retningslinjer)

Fikk høre dette for ei uke siden når jeg var på trafikkstasjonen for å få godkjent senkesettet i vognkortet.

 

Og jeg som trodde staten ville ha minst mulig SUV'er i landet mtp. miljøet osv. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått de nye krava så er det ikke gjenerelt krav om 11 cm under hele bilen. Kravet er forumlert slik: kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm. Ergo er det ikke noe problem om den er 6 cm ved motor da dette er mellom hjul og blir løftet over hindringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått de nye krava så er det ikke gjenerelt krav om 11 cm under hele bilen. Kravet er forumlert slik: kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm. Ergo er det ikke noe problem om den er 6 cm ved motor da dette er mellom hjul og blir løftet over hindringen.

 

Dette går hvis du har mindre enn 800mm sporvidde, for såvidt jeg vet har ingen biler det... Ikke vag vertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda,men det er laveste punkt, han på biltilsynet her sa at den var for lav midt under bilen, regner med det er mellom for- og bakjhula, Toyota snakker om å sette orginalfjærer på.. (fordi jeg har kjøpt bilen hos dem, er det demmes plikt at den er godkjent for vei i kjøpsøyeblikket)

Har ikke lyst at den skal heves så mye,: klø : trenger ikke flere traktorer hær i byen.

Foreslo at de kunne legge ut det som det kostet for orginalfjærer, så betaler jeg det som blir i mellom for noen coilovers eller lignende som kan godkjennes, men også senkes.: klø : får vite mer på mandag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men bilen har jo vært senket de 4 siste åra, det gode spørsmålet er hvorfor er det ikke reagert på dette tidligere, og har de nye reglene tilbakevirkende kraft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av dekselet hvis det åpner litt "friluft" under bilen :)

 

 

 

Og jeg som trodde staten ville ha minst mulig SUV'er i landet mtp. miljøet osv. : smil :

 

Genialt!! skal prøve i ettermiddag.. :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt!! skal prøve i ettermiddag.. :tilber:

 

Plukka av motordekselet, men det viser seg at bakre bærebjelke til motor er bare 9cm over bakken.. det betyr at bilen MÅ heves 3cm: bh ::shf:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle New Beetle var 8cm fra bunnpanne.. Og det var med originalt understell og 18". Men dette lover dårlig for planene jeg har med Seaten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men bilen har jo vært senket de 4 siste åra, det gode spørsmålet er hvorfor er det ikke reagert på dette tidligere, og har de nye reglene tilbakevirkende kraft?

 

Senkesett skal være skrevet inn i vognkortet på bilen din, uansett.

Hvis det ikke står skrevet inn så er det 2er feil på EU-kontrollen, det kan hende at det er en som er : haha :"svaksynt" som ikke har sett at det er senkesett på bilen din tidligre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle New Beetle var 8cm fra bunnpanne.. Og det var med originalt understell og 18". Men dette lover dårlig for planene jeg har med Seaten

 

joa, men etter som jeg fårstår så gjelder dette under "ombyggning/sekning"

Fatter'n snakka om at Golfen er senka m 7cm, vet ikke selv om hvor mye den er senka..:confused:

 

Skal ut å ta bilde..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilder, beklager at de er mørke

DSC00039.JPG

DSC00040.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synser litt nå, men kan det hende at dette 'direktivet' angir laveste klaring fra asfalt til innfesting av understell (stab.stag, bærearmer osv) i karosseri?

 

@Jonny Johan Aastrøm: Er det ikke bare den svarte plasten som vises på bildet der? Går jo an å fjerne den evt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synser litt nå, men kan det hende at dette 'direktivet' angir laveste klaring fra asfalt til innfesting av understell (stab.stag, bærearmer osv) i karosseri?

 

@Jonny Johan Aastrøm: Er det ikke bare den svarte plasten som vises på bildet der? Går jo an å fjerne den evt..

 

DU har helt rett, men den svarte plaste er skrudd flatt under, det vil si, bærebjelken bak til motorfeste (hvis det er det da) og denne svarte plasten flukter.

Tok det svarte plasdekselet av og da var det fortsatt bare 9cm mellom bakke og bærearm

under.GIF

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. ser da ikke så lav ut bilen din, men du får det ikke inn i vognkortet hos biltilsynet pga den er for lav?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. ser da ikke så lav ut bilen din, men du får det ikke inn i vognkortet hos biltilsynet pga den er for lav?
Toyota prøvde å få den godkjent i dag på biltilsynet, men biltilsynet mener den er for lav?!

Mensa neste, eller? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å prøve på et annet BT? Store forskjeller fra sted til sted dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.