Anbefalte innlegg

Dette leste jeg med gru. : mad :

Har tenkt å senke passaten nå til våren og mener jeg så ett sted her at orginal klaring er 12,4 cm. Stemmer det bør onkelene på BT være i godt humør den dagen jeg skal innom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette leste jeg med gru. : mad :

Har tenkt å senke passaten nå til våren og mener jeg så ett sted her at orginal klaring er 12,4 cm. Stemmer det bør onkelene på BT være i godt humør den dagen jeg skal innom.

 

Ja det skjønner jeg godt. Var å bestillte time for etterkontroll på H&R fjærer. Fikk anmerkning av Audisentrum på dette når jeg tok EU kontroll(passe råttent...) Tok med papirer for å sjekke at det var greit det jeg hadde av dokumentasjon. Joda, det så fint ut det. Bare ta med papirer på 4 hjulskontroll så er det greit. Så spurte han meg om jeg var sikker på at jeg skulle ha disse fjærene. Joda det skulle jeg. Da gliste han og sa at bilen måtte passere under en kloss på 110 mm!!

Jeg tror jeg monterer originalfjærene tilbake. Kommer nemlig aldri til å gå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

passere over i hvert fall.

 

målte laveste punkt på golfen i stad.. 11cm. hehe.. absolutt 0 å gå på. blir artig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet om tilsynet kontrollerer om man har senket innenfor rammen som er angitt i Tuv? For mitt gewinde så er det minimum 30mm, maksimum 60mm.

Hva om jeg justerer til originalhøyde? Dvs 0 senk, og så stikker til tilsynet for godkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet om tilsynet kontrollerer om man har senket innenfor rammen som er angitt i Tuv? For mitt gewinde så er det minimum 30mm, maksimum 60mm.

Hva om jeg justerer til originalhøyde? Dvs 0 senk, og så stikker til tilsynet for godkjenning.

 

Hvorfor ikke justere så den klossen på 11cm passerer de hindringene, og så godkjenne. Justere ned gjør du jo etterpå..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet om tilsynet kontrollerer om man har senket innenfor rammen som er angitt i Tuv? For mitt gewinde så er det minimum 30mm, maksimum 60mm.

Hva om jeg justerer til originalhøyde? Dvs 0 senk, og så stikker til tilsynet for godkjenning.

 

Hvorfor ikke justere så den klossen på 11cm passerer de hindringene, og så godkjenne. Justere ned gjør du jo etterpå..?

Den går kanskje ikke under etter at du har justert minimum....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke justere så den klossen på 11cm passerer de hindringene, og så godkjenne. Justere ned gjør du jo etterpå..?

Ja det er det jeg mener.

Greia da er jo at jeg ikke er innenfor 30-60 senkinga som det står i tuvpapirene..og da var spørsmålet og tilsynet sjekker dette, eller om de bare sjekker om man kan passere over hindringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har 33cm foran fra senter og opp og 33cm bak ,det var ikke noe problem å godkjenne..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på hvor store felger? Når ble dette godkjent? hvor mye bakkeklaring har du? måtte du ta testen med å kjøre over denne berømte 11cm hindringa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var på Biltilsynet å sjekket hva de egentlig gjør ved kontroll.

De legger frem en hindring som er 110mm høy og 800mm lang. Den skal du kunne kjøre over uten at du tar borti. Du kan lesse på med så mye TÜV du bare gidder. Det er denne hindringen som gjelder.

Så spurte jeg om hva som skjer hvis jeg setter bilen tilbake til originalstand, og den fremdeles tar borti?

Ja da gikk det helt i stå for de på BT. Konklusjonen ble at man måtte ha med et skriv fra Audi som viste at bilen nå var original.

Blir for mye pes med senk. Ikke gøy i det hele tatt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var på Biltilsynet å sjekket hva de egentlig gjør ved kontroll.

De legger frem en hindring som er 110mm høy og 800mm lang. Den skal du kunne kjøre over uten at du tar borti. Du kan lesse på med så mye TÜV du bare gidder. Det er denne hindringen som gjelder.

Så spurte jeg om hva som skjer hvis jeg setter bilen tilbake til originalstand, og den fremdeles tar borti?

Ja da gikk det helt i stå for de på BT. Konklusjonen ble at man måtte ha med et skriv fra Audi som viste at bilen nå var original.

Blir for mye pes med senk. Ikke gøy i det hele tatt....

 

Hvordan er denne hindringa egentlig? Skjønner at den er 110mm høy, men når det blir sagt 800mm lang blir den da lagt i bredden? eller hvordan funkerer detta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om typegodkjenning av biler med lavere klaring enn 110mm nå blir en saga blott?

For det kan vel ikke være sånn at man med typegodkjenning fint kan kjøre rundt i en bil med originalt sportsunderstell som har lavere klaring enn 110mm, men man blir nektet å ettermontere et identisk sett på en identisk bil som er levert uten dette originalt?

 

Eks:

Bil A og Bil B er identiske, med unntak av følgende:

Bil A: Levert originalt med sportsunderstell, 40mm senk, typegodkjent med bakkeklaring 90mm

Bil B: Levert originalt med standard understell, 0mm senk, bakkeklaring 130mm

 

Bil B får montert originalt sportsunderstell som er identisk med Bil A.

Bil B kan ikke godkjennes fordi bakkeklaring er for lav ihht nye regler fra BT, selv om TÜV går god for dette, og på tross at det leveres som originalt...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva grunnen til det tallet er, jeg. 11cm kan jo sees på som tilstrekkelig for å kjøre over flueklattene i trondheim f.eks, men alle vet jo at man jo bare kjører med ett hjul på hvis det er det om å gjøre.

 

Ikke ser jeg helt grunnen til å ha så høy klaring som absolutt minimum heller. KJører man over noen med 11cm bakkeklaring, så gjør man ca like mye skade som om man kjører over noen med 4cm bakkeklaring...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er denne hindringa egentlig? Skjønner at den er 110mm høy, men når det blir sagt 800mm lang blir den da lagt i bredden? eller hvordan funkerer detta?

 

De hadde hjemmesnekret en sak som var 110mm høy og 800mm bred. Den la de da på tvers på gulvet.

Jeg tar det videre med Vegdirektoratet jeg nå. Poenget med målene har med fartsdumper å gjøre.

Det er da for pokker ingen som kjører rett på en fortauskant for å komme over, med mindre du har Hummer, Landcruiser el.l.

BT som bruker denne metoden mistolker hvordan de skal kunne kontrolere dette. Slik oppfatter jeg det pt. Kommer ikke til å gi meg på dette jeg nå. Nå skal jeg pinadø ha dette skriftelig fra rette instans, fortrinnsvis fra de som har fattet vedtaket, på hvordan dette skal tolkes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De hadde hjemmesnekret en sak som var 110mm høy og 800mm bred. Den la de da på tvers på gulvet.

Jeg tar det videre med Vegdirektoratet jeg nå. Poenget med målene har med fartsdumper å gjøre.

Det er da for pokker ingen som kjører rett på en fortauskant for å komme over, med mindre du har Hummer, Landcruiser el.l.

BT som bruker denne metoden mistolker hvordan de skal kunne kontrolere dette. Slik oppfatter jeg det pt. Kommer ikke til å gi meg på dette jeg nå. Nå skal jeg pinadø ha dette skriftelig fra rette instans, fortrinnsvis fra de som har fattet vedtaket, på hvordan dette skal tolkes.

 

La du merke til om de sjekke om man hadde senket innenfor det som står i tuvpapirene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer fremdeles på hvordan de har kommet frem til den tolkningen som de har. at man skal kunne kjøre over en 11cm hindring er jo greit nok, men det finnes jo mange måter å gjøre nøyaktig det på. Og sånn som jeg har skjønt det, så tar de jo den måten som betyr at flest mulig blir påvirket (dvs hindret) i å senke bilen sin ut ifra fabrikk. Jeg ser ikke helt hvorfor de skal velge denne metoden, dog.

 

De nevner jo 10cm som høyeste topp på fartsdumper, og såvidt jeg har skjønt så skal de være minimum 70cm brede for å hindre folk i å kjøre over i for høy hastighet, men uten å gi folk problem som f.eks at man slår nedi med nesa eller ødelegger felger eller understell pga kanten til fartsdumpen er for bratt.

 

Fortauskanter skal man jo ikke kjøre opp på uansett, så jeg ser ikke helt at det skal kunne være et argument, og når man kjører på flueklattene i f.eks trondheim, så kjører man jo vanligvis sånn at man har minst 2 hjul på klatten, ofte 4 og hvis man prøver å treffe midt på for å holde høyere hastighet. Dette vil fremdeles bety at man får bilen løftet opp litt, sånn at man fremdeles har i det minste litt klaring til klatten. Og fartsdumper osv innebærer jo også fremdeles at de fleste biler vil ha alle 4 hjul oppå dumpen, med mindre dumpen er mindre enn forskriftene, eller med mindre bilen er jævlig lang eller skamsenka beyond belief.

 

Det hadde vært kjekt å få vite om TÜV faktisk bruker samme tolkning som BT nå, for i såfall tror jeg det er mye som er TÜV-godkjent på feil grunnlag, eller TÜV har endret reglene sine nå nylig. For såvidt jeg har fått det med meg, så skal min s2 avant ha 107mm bakkeklaring originalt, og HR-understellet jeg har fått på min skal vel senke 40mm på det høyeste. Det betyr i såfall at det jeg kjøpte før disse reglene ble offentliggjort bare kan kastes i søpla, fordi BT aldri vil godta det, OG det kan ikke sendes tilbake til tyskland heller, siden TÜV som kjent er gud der borte (såvidt jeg har skjønt, iallefall), og TÜV da etter nye retningslinjer kommer til å mene at HR-demperne mine ikke er godkjente lengre på s2 avant.

 

That's nice.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om typegodkjenning av biler med lavere klaring enn 110mm nå blir en saga blott?

For det kan vel ikke være sånn at man med typegodkjenning fint kan kjøre rundt i en bil med originalt sportsunderstell som har lavere klaring enn 110mm, men man blir nektet å ettermontere et identisk sett på en identisk bil som er levert uten dette originalt?

 

Eks:

Bil A og Bil B er identiske, med unntak av følgende:

Bil A: Levert originalt med sportsunderstell, 40mm senk, typegodkjent med bakkeklaring 90mm

Bil B: Levert originalt med standard understell, 0mm senk, bakkeklaring 130mm

 

Bil B får montert originalt sportsunderstell som er identisk med Bil A.

Bil B kan ikke godkjennes fordi bakkeklaring er for lav ihht nye regler fra BT, selv om TÜV går god for dette, og på tross at det leveres som originalt...?

 

Det er sånn jeg har det, Orginale fjærer fra VW, men ikke montert når bilen ble førstegangsregistrert..: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. ja. det er så evig håpløst hele greiene. virker som de bare har plukka 11 cm ut av lufta.

 

sitter selv med et flunka nytt gewinde til 7 lapper som jeg EGENTLIG ikke kan bruke. men men...får montere det og prøve å godkjenne. blir det avslått så driter jeg i godkjenninga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De hadde hjemmesnekret en sak som var 110mm høy og 800mm bred. Den la de da på tvers på gulvet.

Jeg tar det videre med Vegdirektoratet jeg nå. Poenget med målene har med fartsdumper å gjøre.

Det er da for pokker ingen som kjører rett på en fortauskant for å komme over, med mindre du har Hummer, Landcruiser el.l.

BT som bruker denne metoden mistolker hvordan de skal kunne kontrolere dette. Slik oppfatter jeg det pt. Kommer ikke til å gi meg på dette jeg nå. Nå skal jeg pinadø ha dette skriftelig fra rette instans, fortrinnsvis fra de som har fattet vedtaket, på hvordan dette skal tolkes.

 

Ja, det er forbanna idiotisk!!! Dessuten er bilen min lavest mellom framhjula.. hvordan skal jeg liksom bottne en fartshump mellom framhjulene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det kommer til å bli mange som blir sure ved neste EU-godkjenning, samt mange som må kjøpe originaldempere/fjærer, hvis det virkelig er sånn det skal tolkes, da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er EU standaren for fartsdumper som fører til denne nye regelen.

 

Dog har vi ikke disse EU dumpene i Norge da men......

 

De man skal rette frustrasjonen mot er Vegdirektoratet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å hørte på biltilsynet angående dette.. fikk svar at så lenge bilen kom opp på klossene (1 forran og 1 bak på motsatt hjul) og ved fullt rattomslag og det ikke subber da så var det ikke noe problem og godkjenne(så lenge alle papirere på senkesettet var der samt 4 hjulskontroll etc)

 

Han nevnte at den nye loven var mere en formalitet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La du merke til om de sjekke om man hadde senket innenfor det som står i tuvpapirene?

 

Ja settet måtte være innenfor det som står i papirene, men kom det i konflikt med 110 mm var det avslag fra BT Billingstadsletta i Oslo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å hørte på biltilsynet angående dette.. fikk svar at så lenge bilen kom opp på klossene (1 forran og 1 bak på motsatt hjul) og ved fullt rattomslag og det ikke subber da så var det ikke noe problem og godkjenne(så lenge alle papirere på senkesettet var der samt 4 hjulskontroll etc)

 

Han nevnte at den nye loven var mere en formalitet...

 

Ja her har vi nok en tolkning på hvordan det skal gjøres......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er EU standaren for fartsdumper som fører til denne nye regelen.

 

Dog har vi ikke disse EU dumpene i Norge da men......

 

De man skal rette frustrasjonen mot er Vegdirektoratet

Ettersom jeg har skjønt, så er det jo sånn at reglene EU har for fartsdumper er vesentlig mer behagelig en en del av fartsdumpene i vårt kjære land, hvor noen av de er over 15cm høye og under 70cm brede/lange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.