Informasjon om ombygging av bil

Anbefalte innlegg

Nedenstående er informasjon fra Tom Sagerud hos Harald A. Møller og sendt oss i forbindelse med ombygging og godkjenning av ombygde biler.

 

Takk til Freddy Svendsen som har sendt oss denne informasjonen.

 

----------

VW-AUDI CLUB NORWEGEN

 

S/tis 06-8365

 

typegodkjenning@moller.no

22. september 2006

 

 

EN LITEN ORIENTERING TIL VW-AUDI CLUB NORWEGENS MEDLEMMER OM DOKUMENTASJON PÅ OMBYGNING AV VOLKSWAGEN OG AUDI.

 

Hei, vi har igjen mottatt en forespørsel fra VW-Audi Club Norwegen om en samlet oversikt over godkjenningspapirer for ombygning utstedt av Harald A. Møller AS. Dette for å legge dem ut på nettsidene, slik at dere kan laste dem ned og benytte dem etter behov.

 

Det er uten tvil noe som ville være nyttig for mange av dere, og ville nok avlaste oss m.h.t antall henvendelser, men er nok dessverre foreløpig ikke gjennomførbart av forskjellige årsaker:

 

Trafikkstasjonen forlanger at et dokument skal være underskrevet av en godkjent person hos produsent eller importør, selv om det kommer på faks. I tillegg registrerer vi all utstedt dokumentasjon for ombygning ved utsendelse, slik at vi kan gå tilbake og bekrefte hva som faktisk skal stå i det utsendte dokumentet dersom Trafikkstasjonen ringer for å kontrollere opplysningene. Dette for å unngå at useriøse personer skal tilpasse dokumentet etter eget ønske, det har forekommet. Vi sender ut en bekreftelse på vegne av Volkswagen og Audi-fabrikkene, og de har ganske klare retningslinjer for slik dokumentasjon.

 

Det hender jo også at malene for denne dokumentasjonen revideres, slik at det ikke er ønskelig for oss å ha dette liggende ute til enhver tid uten at endringene blir foretatt.

 

Således må vi nok fortsatt sende ut denne dokumentasjonen herfra, og dere kan bruke typegodkjenning@moller.no for henvendelser rundt ombygning. Når denne adressen brukes, vil et svar på mail komme innen ganske kort tid, og ofte den samme dagen.

Typegodkjenning har også et telefonnummer: 95 14 44 18, hvor dere får hjelp med tekniske spørsmål og kan legge igjen hidden for å få dokumentasjon på ombygninger.

Selv om det som oftest vil være undertegnedes signatur på dokumentasjonen, er det ved bruk av et av disse alternativene dere får raskest respons, da henvendelsen alltid vil videresendes til den som har ledig kapasitet og kan fremskaffe dokumentasjonen på kort tid.

 

HVA SLAGS OMBYGNING KAN JEG FORETA PÅ MIN BIL?

 

For de mest kreative er nok ikke dette svaret så oppløftende:

Volkswagen og Audi-fabrikkene sier at ferdig ombygd bil skal tilsvare originalprodusert bil. Dette vil si at man f.eks ikke gir dokumentasjon på en 16V-motor i en Golf I, som ikke er originalt, eller for en annen populær variant, VR6 i Golf II eller Polo, dette er heller ikke tilgjengelig fra fabrikken. For slike henvendelser pleier vi å henvise til en av TÜVs (Technische Überwachungs-Verein) filialer i Tyskland, som er et frittstående godkjenningsorgan, og som tidligere har utstedt godkjenninger for ulike uoriginale løsninger.

 

Dokumentasjon for ombygning, altså forskjellen mellom to forskjellige motoriseringer, ble gitt ut som verkstedlitteratur fra fabrikken på 80-tallet, og strekker seg ikke lenger enn til ca.1990. Den begrenser seg til modeller som Boble, Transporter, Caddy, Golf I og II og noen Audi, som 80/90 og 100/200. Således kan vi dessverre ikke svare på ombygningsspørsmål på f.eks Golf III og Audi 80/A4/S2, og fabrikkenes kundesentere besvarer heller ikke slike henvendelser. Her må vi igjen henvise til TÜV.

 

Det samme gjelder for så vidt for dekk- og felgdimensjoner, her kan vi kun dokumentere det bilen er typegodkjent med. Her har vi imidlertid oppdaterte tabeller for alle modeller frem til i dag, og der står hvilke alternative løsninger fabrikkene godtar.

 

HVOR MYE EFFEKT KAN JEG HA I BILEN?

 

Dette er et vanlig spørsmål, og der kan vi heller ikke dokumentere noe utover originalmotoren, fordi typegodkjenning forenklet forklart foregår slik at bilene fremstilles for godkjenning med testresultater for den motorisering de skal produseres med. Således er max. effekt for Golf I 112 hk som i GTI. Utover dette foreligger ikke testhidden for effekt, og da er det igjen TÜV som evt. kan fremskaffe testresultater.

 

Vi har ca. 100 maler av typen ombygningsdokumentasjon, og utover dette har vi ikke kapasitet til å produsere nytt. Vi prøver så langt vi kan å hjelpe med ønsket dokumentasjon, men vi har som sagt fabrikkenes retningslinjer og forholde oss til, og de begrenser seg som regel til hva de forskjellige bilene er typegodkjent med.

 

Et godt tips når det gjelder ombygning til uoriginale utførelser er å sjekke med din lokale Trafikkstasjon hva slags dokumentasjon de vil forlange ved visning av bilen, og å sjekke om dette er en ombygning de ser å kunne godkjenne. Husk at det er de som har siste ord når det gjelder godkjenning av ombygning, og de har rett til å be om dokumentasjon på alt. Her er det erfaringsmessig stor forskjell på praksis fra sted til sted.

 

I forhold til klubbens ønske er vel ikke dette det helt optimale alternativet for deres del, men inntil videre er det ønskelig fra vår og Vegdirektoratets side at dokumentasjonen kommer herfra på forespørsel. På den annen side vil dere alltid være sikret at dere får oppdatert dokumentasjon i forhold til gjeldende bestemmelser.

 

Typegodkjenning vil være behjelpelig med dette til enhver tid, samtidig vil vi ønske alle klubbens medlemmer lykke til med gamle og nye prosjekter!

 

 

Med vennlig hilsen

pr. HARALD A. MØLLER AS

 

Tom Sagerud (NB, pr 2011 så jobber han på en helt annen avdeling)

Typegodkjenningsansvarlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk til Per Jensen som har sendt oss denne informasjonen.

 

 

----------

Retningslinjer for ombygging, Endre motorstørrelse.

 

Etter kjøretøyforskriften 4. oktober 1994 nr. 918 § 9-1 nr. 1 første ledd skal ”kjøretøy være bygd, innrettet og utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås”.

 

Utgangspunktet ved reparasjoner, ombygging og oppbygging av kjøretøy er kjøretøyforskriften kapittel 7 som regulerer og stiller krav til dokumentasjon. Videre regulerer kjøretøyforskriftens øvrige kapitler sammen med utfyllende rundskriv og brev fra Vegdirektoratet hva som kan gjøres på de enkelte komponenter mv.

 

Etter vegtrafikkloven § 13 er ett av hovedkravene i forhold til ombygging av kjøretøy at kjøretøyet ”skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe”.

 

4. Nærmere om motorbytte

 

4.1. Mindre endringer av motor

4.1.1. Mindre endring

Med mindre endring av motor mener vi ombygging av bil hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen/-modellen kunne leveres med i største/kraftigste utgave fra fabrikanten. Som eksempel på slik ombygging kan vi nevne ombygging fra VW Golf V 1,4 med 55 kW til VW Golf V 2,0 FSI turbo med 147 kW.

 

Ved slik endring av motor må følgende kontrolleres/dokumenteres:

 

- Biltypene må ha samme råkarosseri; dvs. at det ikke er forsterkinger mv på råkarosseriet til modellen med den største effekten.

 

- Den nye (den man bytter til) motoren må minst oppfylle/tilfredsstille de samme konstruktive kravene til støy og avgass som gjelder for den bilen den skal brukes i. Dersom motor mv brukes fra en lik biltype, bør det kunne godtas at denne ”donorbilen” tilfredsstiller kravene til avgass og støy.

 

- Det må brukes understell (styring, hjuloppheng, bremser mv) tilsvarende det som brukes på bilmodellen med størst effekt. Ved bruk av andre bremser og/eller

ved ombygging til tyngre motor, må det legges særlig vekt på kontroll av bremsekraftfordelingen og blokkeringsrekkefølgen, særlig for biler uten ABS-bremser.

 

- Det må påses at bilens aksellaster og totalvekt ikke overskrides selv med fører og eventuelle passasjerer i bilen.

 

Vegdirektoratet presiserer at en eventuell ombygging til en vesentlig tyngre motor, vil påvirke kjøretøyets egenvekt med konsekvenser for kjøretøyets nyttelast. Lavere nyttelast kan medføre at kjøretøyet må godkjennes med færre sitteplasser, eksempelvis ved fjerning av passasjersete foran ved fører. Godkjenning av kjøretøyet med færre sitteplasser skal bare godtas i unntakstilfeller. Det må videre i slike tilfeller vurderes om det er behov for ny fabrikantgaranti.

 

Tillatt totalvekt kan ikke oppjusteres etter slik ombygging med mindre fabrikanten tillater det, jf. Sveisnr. 2006/22175. Videre må motorvolum og effekt korrigeres. Det samme gjelder for dekk- og felgdimensjon samt eventuelt hastighetskode for dekk i forhold til høyere topphastighet pga ombyggingen.

 

Det skal innføres som vognkortanmerkning at bilen er ombygd med motor og understell fra den aktuelle bilmodellen. Bilmodell og type skal ikke endres, mens det for typegodkjent bil bør fremkomme at den er ombygd.

 

Ved ombygging til annen motor med samme eller mindre effekt, vil kravene til råkarosseri og understell stort sett falle bort med mindre det benyttes en vesentlig tyngre motor. For biler som er førstegangsregistrert i Norge etter 01.01.1996, må eventuell tilleggsavgift for motorvolum, effekt og egenvekt mv avklares med Tollvesenet.

 

Vegdirektoratet viser dessuten til at en tyngre motor vil kunne påvirke flere elementer i bilen, så som bremser, forstilling, bærende konstruksjon osv. Det må derfor vurderes om endringen vil være å anse som en omfattende endring, jf. punktet nedenfor.

 

 

4.2. Omfattende endring av motor

Med omfattende endring av motor mener vi ombygging hvor det benyttes motor med større effekt enn det som denne biltypen er levert med i største/kraftigste utgave fra fabrikant. Ved slike omfattende endringer av motor og effekt er det ikke lenger mulig å støtte seg til bilfabrikanten med mindre denne eller importøren finner å kunne dokumentere en større motor/effekt.

 

Dersom slik dokumentasjon ikke kan fremlegges, må det kunne fremlegges annen relevant dokumentasjon mv som gir tilfredsstillende sikkerhet for at bilens karosseri, styring, hjuloppheng, bremser mv tåler de påkjenningene som oppstår av den økte motoreffekten/ dreiemomentet.

 

Det bør stilles strenge krav til at slik type dokumentasjon er relevant og er i tråd med egne vurderinger og erfaringer, fordi bilen med den ombygde og kraftige motoren ikke lenger er tråd med det produktet bilprodusenten har levert og har ansvar for. I praksis betyr det at Statens vegvesen i større grad står ansvarlig for bilen med en kraftigere motor.

 

I tillegg må det godtgjøres at bilen klarer de konstruktive kravene til støy og avgass som tidligere nevnt. I forhold til endring i Autosys, endring av vekter mv, henvises det til forrige hovedpunkt.

 

Det kan også nevnes at når det gjelder effekt, bør det legges til grunn motorens opprinnelige/ originale effekt eller eventuelt oppjusterte effekt. Det bør ikke legges til grunn en effekt som er oppnådd ved nedtrimming av en motor.

 

Vegdirektoratet tilrår på grunn av sakenes alvorlighetsgrad og kompleksitet at de behandles av regionskontaktene i hver enkelt region. Dette vil også fremme likebehandling av tilnærmet like saker. I tvilstilfeller, ved vanskelige og/eller omfattende saker eller ved store effektøkninger bør disse fremlegges for SFOOR for uttalelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved slike omfattende endringer av motor og effekt er det ikke lenger mulig å støtte seg til bilfabrikanten med mindre denne eller importøren finner å kunne dokumentere en større motor/effekt.

 

dette er interessant. kunne møller ha backet opp ett tüv papir f.eks blt turbokit til mk1, så ville særdeles mange godkjenninger blitt enklere.

 

hvordan det skulle løses er en annen sak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et ønske om å få samlet inn informasjon om forskjellige byggverk, både ombygging, endring, bytting av karrosseri osv. osv. ja alt sammen, jeg har to prosjekter selv som er fullgørt, godkjent og fungerer finfint, og det hadde da vært fint om folk her på forumet kunne ha scannet inn dokumenter til pdf eller jpg filer og deretter sendt dem til meg eller lagt dem opp på en og samme tråd, alternativt at jeg putter dem på serveren min og legger ut link på forumet i en tråd som låses og deretter oppdateres jevnlig med ny info :)

Altså, det jeg mener er at jeg ønsker at vi kan få ordnet med et system slik at det blir lettere for folk å finne og hente ut info slik at ting kan gå fortere mtp godkjenninger osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg støtter et slikt arbeid og vi kan helt sikkert få til noe slik at dokumentene blir samlet på ett sted her på forumet eller lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har lagt ut et eks. på hvordan man enkelt kan gjennomføre dette med scanner og pdf filer. Her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei er trenger papirer på ombygging fra G60 te Vr6 er i en Corrado vet du hvor eg kan finne noen som kan hjelpa meg me det?..MVH Christoffer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei er trenger papirer på ombygging fra G60 te Vr6 er i en Corrado vet du hvor eg kan finne noen som kan hjelpa meg me det?..MVH Christoffer

 

Ta kontakt med Møller. De er de eneste som kan utstede papirer på ombygging.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe har hørt me de men de er ikje så sammearbeidvilige:-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta kontakt med Møller. De er de eneste som kan utstede papirer på ombygging.

 

Nei, for å få tak i papirer på slike ting må man til TUV i tyskland, Møller har ikke noen papirer på at f.eks Corrado passer/er godkjent med annen motor med mer effekt enn det som er originalt levert med den karrossen, dette gjelder Audi'er også og dette vet jeg fordi jeg har sjekket.

 

hehe har hørt me de men de er ikje så sammearbeidvilige:-(

 

At Møller er lite samarbeidsvillig er kanskje riktig ja, hvis dette betyr at de vil ha inn en bil for å se på den til 1000-1200.- i timen når du stiller spørsmålet om de har papirer for å dokumentere at an Audi Coupe Quattro har samme karross som en Audi S2 karross og at du vil ha papirer på akkurat dette da du har en 2.2 20VT som du vil putte i bilen istedenfor en 2.3 20V.

Dvs. de mangler vel egentli kompetanse og info på alt som ikke er originalt levert med hvert enkelt karrosseri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:-S...for og vær heilt ærlige så forsto ikje eg så mye av de du skreiv der:-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, for å få tak i papirer på slike ting må man til TUV i tyskland, Møller har ikke noen papirer på at f.eks Corrado passer/er godkjent med annen motor med mer effekt enn det som er originalt levert med den karrossen, dette gjelder Audi'er også og dette vet jeg fordi jeg har sjekket.

 

Vel...så vidt meg bekjent er Corrado levert med VR6 originalt og da kan Møller gi deg et dokument på hva som må gjøres for ombygging.

 

 

At Møller er lite samarbeidsvillig er kanskje riktig ja, hvis dette betyr at de vil ha inn en bil for å se på den til 1000-1200.- i timen når du stiller spørsmålet om de har papirer for å dokumentere at an Audi Coupe Quattro har samme karross som en Audi S2 karross og at du vil ha papirer på akkurat dette da du har en 2.2 20VT som du vil putte i bilen istedenfor en 2.3 20V.

Dvs. de mangler vel egentli kompetanse og info på alt som ikke er originalt levert med hvert enkelt karrosseri.

 

Det er mulig de mangler kompetanse, noe jeg tviler på, men det ligger vel heller i at de ikke har lov å gi ut dokumenter på noe annet enn det som har vært lever originalt.

 

Jeg har full forståelse for at Møller og andre importører ikke gir ut dokumenter på noe de selv ikke har produsert og/eller levert, det sier seg i grunnen selv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm..oki..ka bør eg gjør då:-P?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, Jeg skulle hatt papirer på 1.8 Motoren som står i passat 3b og 1,8T motoren som står i samme bil

 

Må jeg henvende meg til TUV da ? Eller finnes det slike papirer på nettet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, Jeg skulle hatt papirer på 1.8 Motoren som står i passat 3b og 1,8T motoren som står i samme bil

 

Må jeg henvende meg til TUV da ? Eller finnes det slike papirer på nettet ?

 

Ta kontakt med Møller så hjelper de deg så sant de kan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her som vet hva forskjellen på en a4 1,6 b5 og en 1,8t? Er det noe karosseri forskjeller? Sitter vel sterkere oppheng, drivverk og bremser på 1,8t'n.. Men andre vesentlige forskjeller utenom eksos og det elektriske?

 

Tenkte å ta kontakt med møller, men er lite vits om det er større endringer som må taes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La oss nå håpe det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle tro det er valg snart...... :)

 

En godkjenningsgruppe hadde det faktisk vært interessant å vært med i. Kjekt å fått sjekke ut/prøve litt heftige bygg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her som faktisk må ha fart til tuv for å vise bilen? har planer om å reise nedover, men må vite kem eg skal kontakte osv for å avtale time og ka som må gjerest for at det skal ver vits.

Har hørt med folk rundt meg som holderpå med det samme og da forsto eg de sann at det er div verksted som gjør dette for tuv. som spesialiserer innen dei forskjellige bilmerka, men hvordan finner eg då et verksted som driver med audi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her som faktisk må ha fart til tuv for å vise bilen? har planer om å reise nedover, men må vite kem eg skal kontakte osv for å avtale time og ka som må gjerest for at det skal ver vits.

Har hørt med folk rundt meg som holderpå med det samme og da forsto eg de sann at det er div verksted som gjør dette for tuv. som spesialiserer innen dei forskjellige bilmerka, men hvordan finner eg då et verksted som driver med audi?

Har du fått noe respons på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg holder på å byggge audien min om fra 2,8 til 2,2t og sendt mail til tuv. har ikk fått svar ennå og er vell gått en måned no.

får vell prøvfe å ringe ned. alt eg trenger å vite er om karosseriet er like sterkt i som i donor bil. noen sam har lykes med å få papirer fra tuv????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått noe respons på dette?

 

Har ventet med sjølve tuv godkjenninga. har sendt inn søknad til biltilsynet først for å sjå ka dei krever, om eg kanskje slipper unna turen til tyskland:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I norge er det enkleste å søke til biltilsynet ang ombygging, ha dokumentasjonen (papierer med delenr og dimmensjoner på bremser, drivverk) klart i søknaden.

Slik som med Kim Andre sitt prosjekt, sterk reduksjon i cc, men økning i hk og nm, så er det vektforskjell, bilen bli lettere noe som er en fordel da, men så kan biltilsynet henge seg opp i hk/nm økningen.

Nå vet jeg ikke hvordan Audi Kim Andre holder på med, men slik som den gamle Audi 100'en min har samme chassis som A6, S4, S6, og på S6 har det som vi vet vært levert 4.2 V8 motor med originalt 290hk (AEC) og 326hk (AHK).

Mao, man kan forsvare effektøkning i denne typen chassis ettersom at chassis er 4A.

Man må da i tillegg dokumentere dimmensjoner på bremser i hovedsak.

Det er iallefall min oppfatning og erfaring med bilttilsynet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei alle,

 

Jeg er ny her, så det er mulig dette er gammel info.

Poster det nå likevel.

 

Jeg hadde planer om å bygge om min 1995 A8 2,8Q til 4,2Q, og fikk svar fra Møller (typegodkjenning@moller.no) i mai om at de hadde liten kapasitet, og at jeg måtte vente til høsten før de kunne hjelpe meg.

 

Jeg gikk likevel i gang med ombyggingen, og er nesten i havn, men fikk dette svaret i dag:

 

"Hei,

 

Ser at dette gjelder kjøretøy som er nyere enn 1992.

 

Fabrikken godkjenner ikke ombyggninger etter 1992 dessverre.

 

Her må du i såfall søke TÛV godkjennelse.

 

mvh

Kenneth Rombo Oddaker

Typegodkjenning

Harald A. Møller AS "

 

Så da er jeg der dere andre sannsynligvis er, at jeg må kontakte TÜV.

 

Er det noen som faktisk har fått hjelp fra TÜv med akkurat dette, og hvor henvendte dere dere da?

 

Takknemlig for alle tips!

 

Georg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.