Informasjon om ombygging av bil

Anbefalte innlegg

er akuratt det samme svaret eg fikk. så eg ringte til biltilsynet og snakket med teknisk leder der. han kunne fortelle att det eg måtte ha med i søknaden var

 

bekreftelse på att chassis er like sterkt som i donorbil altså en s6.

måtte ha tilsvarende bremser som på donor bil.

eg har nå byttet nesten alt uten om chassiet. (just in chase hehe)

 

men for å få skriftlig bekreftelse på att chassis er like sterkt som i donor bil må eg nokk snakke med tuv i tyskland.

noe eg ikk har lykkes med ennå. har vell gått 1 måned siden sist eg sendte di en mail. var umulig å komme gjennom på tlf.

 

så lurer på om noen som har hatt samme prosjekt som meg har lykkes med godkjenning?

angrer som faen på hele prosjektet nå. bare på grunn av ett trangsynt system.

 

begge bilene er c4 chassis og er helt identiske eg har ikk sett noe form for forsterkning på chassis.

da må di i såfall ha brukt andre metall på enkelte steder.

 

men uansett noen som har lykkes med å kontakte tuv her inne? trenger sårt noe hjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fekk en side med en kompis som holder på med en ener golf,, han er i kontakt med en side som heter: exclusive-tuningparts.de

mn veit ikke heilt om disse holderpå bare med golfer eller ka dei gjer, har ikke vert i kontakt med dei enda. Men kan jo vere en siste utvei for dei mest desperate:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg begynner så smått å angre som f... jeg også.

Hadde en dritstrøken A8 2,8, og nå har jeg to vrak jeg ikke kan bruke til noe som helst.

På toppen av alt har jeg solgt den gamle motoren, så jeg må eventuelt få tak i en gammel, sliten, brukt en for å ikke kaste begge bilene.

Forøvrig var svaret fra Vegvesenet at jeg måtte få bekreftelse fra verksmester hos merkeverksted (Audi).

Jeg fikk tips om typegodkjenning@moller.no, men tror jeg heller skal forsøke meg hos en eller annen verksmester.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fekk en side med en kompis som holder på med en ener golf,, han er i kontakt med en side som heter: exclusive-tuningparts.de

mn veit ikke heilt om disse holderpå bare med golfer eller ka dei gjer, har ikke vert i kontakt med dei enda. Men kan jo vere en siste utvei for dei mest desperate:p

 

ok sendte di nettopp en mail så ut som di kunne skaff hidden kort til di fleste biler. dvs att der står styrken på chassiet. og med det er det bare til å godkjenne på biltilsynet. men får vente å se om eg får noe respons.

fikk nytt håp no. men men skal ikk ta gleden på forskudd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, det er flere som venter i spenning på svaret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabrikken godkjenner ikke ombyggninger etter 1992 dessverre.

 

Her må du i såfall søke TÛV godkjennelse.

 

Det er ikke fabrikken eller importør som godkjenner ombygginger. Så hva enn Møller eller Volkswagen AG måtte si, så er det opp til SVV etter vurdering fra SFOOR å avgjøre om ombyggingen kan godkjennes.

 

Møller er vanskelige når det gjelder ombygging.. De gir ikke fra seg dokumentasjon som er knyttet til ombygging for modeller etter 1992, nettopp fordi produsenten ikke tillater dette.

 

På en annen side, skal du utføre et karosseribytte eller en reparasjon kan Møller levere ut dokumentasjon for at råkarosseriene er identiske. Noen som ser poenget mitt?

(Hint: jeg har et stemplet og signert dokument fra Møller som forteller meg at råkarosseriet til min 1998-modell Audi A3 1.8 er identisk med 1.8T av samme årsmodell)

 

Et råkarosseri har et delenummer. Her kan delelageret hos Møller bidra med hjelp, bare ikke nevn ombygging ;)

 

Til slutt:

Ikke se på dette som en garantert løsning, men en mulighet.

Jeg ønsker heller ikke gå ut med detaljer som navn, forhandler eller lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har lest gjennom svaret fra Vegvesenet (SVV) igjen, og selvsagt er det de som foretar godkjenningen, og ikke importør.

Det virker egentlig som om (når jeg leser svaret enda en gang) at det eneste SVV behøver er en bekreftelse fra verksmester hos merkeverksted (Audi) at jeg har brukt riktige deler.

I søknaden min la jeg ved diverse utskrifter fra ETKA, der jeg viste forskjellene og likhetene mellom hjuloppheng og bremsesystem. Kanskje det også holder med en utskrift av siden med karosseriet, der det fremgår at det kun er ett delenummer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du ETKA? kansje du skulle fått lov til å hjelpe meg med delenr angående bremser å sånt siden eg ikk har tilgang til det programmet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker egentlig som om (når jeg leser svaret enda en gang) at det eneste SVV behøver er en bekreftelse fra verksmester hos merkeverksted (Audi) at jeg har brukt riktige deler.

I søknaden min la jeg ved diverse utskrifter fra ETKA, der jeg viste forskjellene og likhetene mellom hjuloppheng og bremsesystem. Kanskje det også holder med en utskrift av siden med karosseriet, der det fremgår at det kun er ett delenummer?

 

ETKA er til stor hjelp når det å vise hvilke deler som skal benyttes. Men om SVV godtar dette som gyldig dokumentasjon for råkarosseriet er bare å spørre din saksbehandler om.

 

Personlig tror jeg at å sende en e-post eller prate med delelageret hos din lokale forhandler (Møller) hvor du kommer med en forespørsel om en enkel uttalelse om råkarosseriene, er det beste.

Skulle "ombygging" bli et argument mot, kan du prøve deg på "Det gjelder en reparasjon" eller "karosseribytte" :P

 

Trenger ikke bryte noen regler, bare vri og vende litt på dem ;)

 

Ønsker deg lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har vognkortene fra begge biler, så står jo typebetegnelsen der.

Er det samme typebetegnelse på donorbil og mbyggingsobjekt, så burde det holde for SVV.

Har gjort en del ombygginger på Golf II og Jetta, og her har alle de forskjellige utgavene typebetegnelse 19E, og da samme råkaross.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Dere som nå "sliter" med søknader og godkjenninger.

Da jeg fikk godkjent min gamle Audi 100 2.6 V6 Automat med 2.5 tdi 140hk med 6 tr. manuell, tok jeg utskrift fra ETKA katalogen (originale delekatalogen hos Møller for dere som ikke alt vet det) og utskrift fra Autohidden (nok et VELDIG fint program å ha) der typebetegnelse og forskjellige motorstørrelser står svart på hvitt, blått på hvitt osv.

Da jeg klasket det i bordet til dem og forklarte dem HVOR i hele det lange chassisnr typebetegnelsen er, ble det en HELT annen lyd i pipa.

Når jeg IGJEN også viste til delenr/dimmensjoner på bremser og drivverk så godt det går fra ETKA, der delene jeg hadde byttet/ikke byttet var markert med markeringtusj, sa biltilsynet ingenting bare at jeg hadde gjort en god jobb med å dokumentere saken.

 

P.S. Her i Tromsø har er det en myte med en viss sannhet at det er VELDIG vanskelig å få godkjent ombygginger, men etter min mening er de kanskje mer firkantet enn andre steder, jeg har iallefall ikke hatt noen problemer med godkjenninger på mine prosjekter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, når jeg leser svaret fra SVV *enda* en gang virker det som om dokumentasjonen jeg har lagt ved faktisk allerede er godt nok grunnlag for å godkjenne ombygningen på et teoretisk nivå.

Det er tydeligvis på det praktiske planet de ønsker å sikre seg; at jeg faktisk har gjort det jeg sier at jeg skal gjøre. Det virker som om de ønsker en inspeksjon fra en ekspert på A8 at delene jeg har brukt er i henhold til dokumentasjonen.

Jeg prøver meg på Møller. Får jeg ikke napp der får jeg finne noen andre.

Fred: Hvordan gjorde du dette? Viste du dem delenumrene på hver enkelt del, og at det tilsvarte utskriftene fra ETKA? Eller hadde du noen som kunne verifisere jobben for deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare legge til at SVV muligens vil kreve/ønsker en form for dokumentasjon på hvor motor kommer fra. Muligens det holder med et chassisnummer, kvittering eller kjennemerke. Ble ikke lagt ved da jeg sendte søknad, men måtte være tilgjengelig ved godkjenning.

 

Mulig dette varierer fra trafikkstasjon til trafikkstasjon, men greit å ha i bakhuet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det stemmer. De krever dokumentasjon på at delene er skaffet på lovlig vis. Jeg har lagt ved kopi av svensk vongkort/salgsmelding og fortollingspapirer for donorbilen. SVV ønsker å se originalene ved endelig godkjenning.

Jeg er i prosess med å finne et verksted som kan verifisere jobben jeg har gjort.

Har noen tips her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrev ut delenr på gamle deler og på byttede deler, merket dem med tusj og viste til at de hadde sittet på identiske karrosserier bare med forskjellig motor størrelse osv.

Så viste jeg også til at jeg valgte bremser som var mye større dimmensjonert enn de som sto på donorbilen, han biltitlsynmannen hengte seg opp i det at de jeg hadde på bilen ikke var fra donorbil, men da jeg sa at jeg negraderer ikke så viktige ting som bremser på MINE biler, sa han at det var logisk....som om ingen visste det. :P

Ingen andre enn meg, Autohidden, Etka og nummer her og der som verifiserer mitt arbeid ;)

 

Ja, når jeg leser svaret fra SVV *enda* en gang virker det som om dokumentasjonen jeg har lagt ved faktisk allerede er godt nok grunnlag for å godkjenne ombygningen på et teoretisk nivå.

Det er tydeligvis på det praktiske planet de ønsker å sikre seg; at jeg faktisk har gjort det jeg sier at jeg skal gjøre. Det virker som om de ønsker en inspeksjon fra en ekspert på A8 at delene jeg har brukt er i henhold til dokumentasjonen.

Jeg prøver meg på Møller. Får jeg ikke napp der får jeg finne noen andre.

Fred: Hvordan gjorde du dette? Viste du dem delenumrene på hver enkelt del, og at det tilsvarte utskriftene fra ETKA? Eller hadde du noen som kunne verifisere jobben for deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det stemmer. De krever dokumentasjon på at delene er skaffet på lovlig vis. Jeg har lagt ved kopi av svensk vongkort/salgsmelding og fortollingspapirer for donorbilen. SVV ønsker å se originalene ved endelig godkjenning.

Jeg er i prosess med å finne et verksted som kan verifisere jobben jeg har gjort.

Har noen tips her?

 

Så lenge ting ikke ser halvferdige ut og at ting ikke sitter løst og at du kan vise til dimmensjoner på bremser/akslinger, ant. bolter i nav, typebetegnelse, delenr og at bilene som tidl. nevn har samme delenr på chassis bare med forskjellige motor størrelse, tror jeg ikke det skal være noe større problem egentlig.

Du må kunne svare på ting de spør om og forklare evt. ting de henger seg opp i, samt stå for de tingene du sier og ikke være usikker i din sak.

Det er vel egentlig pr. idag ingen verksted som ønsker å verifisere jobben du har gjort ettersom at de da vil kreve å demontere evt. ha bilen inn i flere dager for en grundig gjennomgang, noe som da igjen havner tilbake hos Møller som gledelig tar imot bilen, men likevel ikke vil verifisere DITT arbeid ettersom at DE ikke har gjort det...skjønner ?

Ville du verifiert andres jobb hvis de hadde gjort en jobb som du kunne ha tjent gode penger på å gjøre, hvis du i tillegg hadde nok å henge fingrene i ?: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei alle,

 

Gode tips, men jeg tror nok man bør ringe og snakke med saksbehandler hos svv om man skal få dem til å godta at du selv verifiserer at riktige deler er brukt. Det er helt sikkert mulig, og kanskje også det mest fornuftige.

 

Uansett, bilen er nå godkjent, og i korte trekk gjorde jeg slik:

 

1. Kjøpte donorbil i Sverige.

2. Momset den inn.

3. Sendte søknad med utskrifter av ETKA der FORSKJELLER i bremsesystem og oppheng vises (vis til motorkoder på eksisterende bil og donorbil, ikke nevn noe om karosseriet; det er underforstått at karosseriet tåler det om begge motorkodene er nevnt på samme tegninger av bilen), i tillegg til kopier av vognkort fra donorbil og fortollingspapirer.

4. Fikk et lokalt audi-verksted (IKKE Møller) til å verifisere at de delene jeg hadde montert er de riktige (gjorde det lett for dem ved å vise til utvendige mål på bremseskiver og stabilisatorstag, som var det som var forskjellig), og fikk dem til å skrive under på en bekreftelse på dette. Her kan man sikkert i stedet dra fram et skyvelære hos svv, så lenge man har utskrifter fra ETKA med riktige dimensjoner på. NB! Det er ikke arbeidet jeg har utført de skal verifisere, kun dimensjonene på delene jeg har brukt. Jeg fikk dem til å gjøre dette samtidig som de sjekket og etterfylte automatolje, og de fakturerte selvsagt for jobben.

5. Bestilte time hos svv og tok med originalene av all dok.

 

Bilens vektgrenser får jeg ikke endret uten en ny vektgaranti fra fabrikken, noe jeg ikke har fått. Har forsøkt meg på TÜV, men ble høflig avvist.

Om ikke dette er noe problem i forhold til vekt på ny motor (det er det ikke for min del) slipper man også unna å skifte fjærer og dempere, da man kan argumentere med at det originale allerede er dimensjonert for vektgrensene bilen er godkjent for.

 

Dette viste seg å være den enkleste delen av jobben.

 

Til alle dere andre som tenker på å bygge om en 1995 A8 2,8 Quattro manuell til 4,2 automat sier jeg bare: Skaff deg en komplett donorbil, og TENK DEG OM TO GANGER, om du da ikke har sykt mye fritid. Jeg brukte rundt 300 arbeidstimer og kr 50.000 totalt. Det er voldsomt mange ting som er gjort annerledes, spesielt på det elektriske, og det tar TID å måle, merke, lodde, lese koblingsskjemaer osv. I tillegg er tunnellen i karosseriet forskjellig på manuell og automat. Her må man frem med vinkelsliper og popnagletang. Pass på at delen du tar ut av donorbilen er mye større enn det opprinnelige lokket som sitter i din egen bil, slik at du får godt med overlapp. Har du allerede automat er det sikkert enklere, men det aller enkleste er å selge bilen og kjøpe en annen. Selvsagt ikke i like god stand, og med like pene farger, men man sparer en masse tid, som man heller kunne ha brukt til å være sammen med familien om man har sånt.

Og forøvrig, til dere som tenker på å bygge om en ABZ-motor fra automat til manuell: tenk enda en gang. Jeg har blitt fortalt at motorstyringen og sensorene av en eller annen grunn er annerledes (digital kontra analog), og at du da har et enda større prosjekt foran deg. Dette har jeg ikke verifisert, men stoler på fyren som fortalte meg det.

 

Og forresten: SØRG FOR AT BILEN HAR VÆRT REGISTRERT MINST 10 ÅR I NORGE, slik at du slipper ekstra avgifter. Det med 1996, som sto i en posting med et brev fra fra SVV, gjaldt akkurat da brevet ble skrevet, siden det ble skrevet i 2006 (men det har dere andre kanskje allerede skjønt).

 

Når alt dette er sagt, må jeg også si at resutatet til slutt ble dritbra. Fortsatt akkurat den bilen jeg vil ha med tanke på farge og interiør, og med 300 gamp å leke med. Den er temmelig tørst, og gjør seg sånn sett best på langtur. Men skikkelig moro er det!

 

Og lykke til til alle dere andre!!

 

Georg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med godkjent ombygging! Slikt liker vi :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et lite tips ang hva som må byttes av forskjellige deler osv ved ombygging.

 

Ta kontakt med den lokale trafikstasjonen deres og hør med dem hva som må/skal byttes.di har side opp og side ned med dokumenter fra møller på ombygging fra feks g2 1,8l-->g2 gti 16v/g60 osv.. inkl diesel og alle andre modeller.

hadde i hvertfall det på Evje trafikkstasjon når jeg var der og spurte ang diesel ombyging.

(jeg så på listen på pc`en hans når han leitet etter papirer for ombygging fra g2 1,6l bensin --> 1,6td m intercoler.)

 

Han sa oxo at jeg bare måtte svinge innom et vw verksted etter ombygging for og få dem til og sjekke over bilen at alle deler var flyttet over slik at min bil da var identisk som en org g2 1,6td m intercoler.

(er vel litt strengere ang ombygging av feks fra en 112hk til 160hk??)

 

håper dette kan være til hjelp for noen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg driver å godkjenner bilen min Audi 100 2.3 quattro sedan til en S4 2.2 20vt.

Og driver sliter med dette vektgaranti :( Møller tekninsk avdelig i oslo vil ikke hjelpe meg ble bare stygt avvist igår :(

Så jeg skjønner ikke hva mer jeg skal gjøre!? Hvordan kan jeg få vektgaranti?

Bilen veier 1439kr org og nå så veier den fulstending ribba 1650kg ..

Er det bra nok med å få Møller til å gå over bilen min og bekrefte at bilen er bygd som en org S4?

 

Mvh Aslna

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe med eller gi meg noe tips på hva jeg kan gjøre :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

total vekta på bilen er sann eg forstår det nesten umulig å få endret på, må nok berre ribbe mer eller begynde å bytte til lett vekts matriell til panser, bakluke osv.. må vel måle vekta med full tank også, går jo an å kanskje gjer noe der? ;) ellers er jo de lisiumsbatteri og lettet interiør, vekta må nok berre ned.. vi hadde samme probleme da vi bygde om a4 til s4. (da ikke så stor vekt forskjell da). de skal veldig masse til før tyskerane begynder å endre vekter på en bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

total vekta på bilen er sann eg forstår det nesten umulig å få endret på, må nok berre ribbe mer eller begynde å bytte til lett vekts matriell til panser, bakluke osv.. må vel måle vekta med full tank også, går jo an å kanskje gjer noe der? ;) ellers er jo de lisiumsbatteri og lettet interiør, vekta må nok berre ned.. vi hadde samme probleme da vi bygde om a4 til s4. (da ikke så stor vekt forskjell da). de skal veldig masse til før tyskerane begynder å endre vekter på en bil.

 

 

Næmmen F*** daa :( Bør jo F meg ikke være noe problem når det fins S4 sedan skulle man tro... Biltisynet i Osli sier at alt er i orden med en skillevegg i bilen min i en SEDAN : bh : Det med vekta er jo en stor problem da. Fordi jeg joksa litt med bensin måleren og uansett så veide den 1650kg og jeg må ned til 1439kg som det stor i vgn kortet... det er jo 200kg og hvordan skal jeg klare å få ned så mye vekt, det går jo nesten ikke ann :( Må jo være noe løsning på dette her skulle man tro :( Kan man dra til Tyskland (TUV) og godkjenne der da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg driver å godkjenner bilen min Audi 100 2.3 quattro sedan til en S4 2.2 20vt.

Og driver sliter med dette vektgaranti :( Møller tekninsk avdelig i oslo vil ikke hjelpe meg ble bare stygt avvist igår :(

Så jeg skjønner ikke hva mer jeg skal gjøre!? Hvordan kan jeg få vektgaranti?

Bilen veier 1439kr org og nå så veier den fulstending ribba 1650kg ..

Er det bra nok med å få Møller til å gå over bilen min og bekrefte at bilen er bygd som en org S4?

 

Mvh Aslna

 

 

Jeg lurer på om jeg får samme problem når jeg skal bygge om til VR6. Sendte akuratt mail til typegodkjenning@moller.no for å få dokumentasjon til å bygge om.

Det burde vel være mulig å kunne flytte talla på egenvekt fra donorbil til ombygningsbil?

Ser ikke helt problemet hvis bilen blir så godt som 100% orginal.

 

Det er jo mange som har ombygd før... Hva har dere gjort med egenvekt?

 

mvh Jan Erik O

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.