Sotede ruter forran b-stolpen

Anbefalte innlegg

Ser ofte at importbiler har sotede ruter også forran b-stolpen, så jeg antar dette ikke er lovlig i Norge pga. en eller annen tullete regel.

 

Har bestilt en VW med sotede ruter fra b-stolpen og bakover, men vil ha sotede ruter fremme på sidene også. Da uten å benytte film...

 

Ruter til fremdørene er vel å anse som reservedeler, slik at man kan vel bestille dette fra utlandet og ettermontere i en norsk bil slik at man får originalt sotede ruter i hele bilen (utenom frontruta).

 

Er det noen som har gjort dette? Eller er tanken "helt fjern"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm. Noe jeg mener at om man har papirer på at sotinga er fabrikk sota så er det gjort på en lovlig måte.. Sier ikke at det er sånn, bare mener jeg har hørt noe om det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du sier så er ikke dette lovlig i Norge (med mindre det har kommet nye regler og jeg er helt på jordet : dum : )

 

Når det gjelder ruter som er orginalt sotet ved levering, ville jeg ikke bli spesielt overrasket om dette også er ettermontert solfilm (men, garantert av forhandler).

 

Kjøp av nye orginale og ferdig sotete ruter fra utlandet, høres dyrt ut. Da tror jeg du kan få et like godt resultat ved å få profesjonelle til å legge på solfilm på rutene i fordørene, og det blir vel aller best dersom du demonterer rutene først.

 

Navnet virker kjent, du går ikke under kallenavnet BIA???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler vel egentlig på at det er å få kjøpt org. ruter foran med soting. (Finnes til boble forresten...) De som har dette har 99% sikkert film.

Film blir bra det så lenge en med peil legger den! Ikke mulig å se/merke at der er fillm på ruta...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste for lenge siden i Bilsport at en fyr hadde kjøpt sideruter fra Russland til Volvoen sin. Der borte er det lov med sota ruter, og derfor kunne bilene (iallfall Volvo) leveres med sota ruter på sidene framme. Kan godt hende det er slik med andre merker i Russland også, men jeg vil tro at du kan betale en bot eller to for det det koster å kjøpe rutene fra Russland. Men hvis man likevel er på biltur der borte så....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel ikke bot for å kjøre med sotinga foran b-stolpen, men tingen er at om det ikke er godkjent/orginalt så må du på visning seinere, UTEN soting.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Får vel ikke bot for å kjøre med sotinga foran b-stolpen, men tingen er at om det ikke er godkjent/orginalt så må du på visning seinere, UTEN soting.. :P

 

Der jeg er fra er det skikkelig texas-politi, og der får du en advarsel hvis du er heldig, og beskjed om å vise bilen. En gang til så får du bot. 800 om jeg ikke husker feil.. En kompis av meg ble stoppet, og da var de så storsinnet at han fikk velge mellom å ta det vekk eller å få bot (og helt sikkert ta det vekk da også). Altså velge mellom en ting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke politiet bryr seg mye om det der, for da hadde mange her på forumet hatt bøter i massevis...

 

Hvor lett er det å fjerne den filmen ordentlig da, dersom man skulle ha behov for å "angre"?

 

Nupen: Jepp. That's me. Takk for sist. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Sætremyr

Leste for lenge siden i Bilsport at en fyr hadde kjøpt sideruter fra Russland til Volvoen sin. Der borte er det lov med sota ruter, og derfor kunne bilene (iallfall Volvo) leveres med sota ruter på sidene framme. Kan godt hende det er slik med andre merker i Russland også, men jeg vil tro at du kan betale en bot eller to for det det koster å kjøpe rutene fra Russland. Men hvis man likevel er på biltur der borte så....

 

Ja, dette har jeg også lest i ett eller annet Bilsport..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Ivar Amundsen

Tror ikke politiet bryr seg mye om det der, for da hadde mange her på forumet hatt bøter i massevis...

 

Hvor lett er det å fjerne den filmen ordentlig da, dersom man skulle ha behov for å "angre"?

 

Nupen: Jepp. That's me. Takk for sist. :)

 

Broren min hadde en Golf2 der alle rutene med untak av frontruta var sotet. Han ble stoppet flere ganger og måtte vise bilen innen 4 uker uten soting på siderutene foran. Han løste det problemet ved å ha 2 sett vinduer til frontdørene. Ett sett med soting og ett sett uten soting som ble montert når bilen måtte vises til EU kontroll eller etter å ha blitt stoppet av politiet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som har prøvd å montere to sett med ruter da? :) montere ett sett på innsiden med sveiv og uten soting.. skulle vel funke bra de? sikkert litt styr å få til, men om man har peiling så er det nok null problem.. trenger jo ikke vere tett siden den på utsiden er tett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Petter Sætremyr

ingen som har prøvd å montere to sett med ruter da? :) montere ett sett på innsiden med sveiv og uten soting.. skulle vel funke bra de? sikkert litt styr å få til, men om man har peiling så er det nok null problem.. trenger jo ikke vere tett siden den på utsiden er tett :)

 

hva med rullegardin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ole Opsahl

hva med rullegardin?

 

jamen da blir det jo ikke sota ruter.. ikke like tøft det vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ole Opsahl

hva med rullegardin?

 

: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begrensninger ifbm. soting (hentet fra http://www.bilglass.no ):

 

Solfilm

 

Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i framdører ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt. For de øvrige ruter i bilen finnes ingen slike bestemmelser.

 

Påføring av såkalt solfilm må ta hensyn til disse kravene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jo saken klar, men vi ønsker jo ikke å måtte reise til Haugesund eller Kristiansand for å få dette gjort. Hvilke muligheter finnes i Stavanger distriktet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hurtigruta Carglass leverer ikke solfilm, ihvertfall ga de meg et negativt svar da jeg var inne å fikk reparert en glass skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...men da "lyver" de på hjemmesiden. Må sjekke ut det i morgen. : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, de "lyver"! ikke, men de monterer ikke film selv... i østlandsområdet bruker de eclipse solfilm til å montere for seg, så like greit å gå direkte til eclipse da

 

...men da "lyver" de på hjemmesiden. Må sjekke ut det i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyttig, men de skriver jo "...Rutefilm er et produkt som vi monterer rett på dine gamle ruter..."

 

Ja, ja. Får lete vidre da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To andre alternativer du kan forsøke er:

 

Autover Bilglass A/S i Sandnes (Prosmyrveien 3, tlf: 51 67 87 60)

 

og

 

http://www.idco.no/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idco så proffe ut (og mulignes dyre?). Må sjekkees ut. Takk for tipset, Tore. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

viss du holder til i Arendal så kan du jo ta turen innom Kurt på Atac! http://www.atac.no hyggelig danske som er veldig flink med sotfilm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tore Nyrén

To andre alternativer du kan forsøke er:

 

Autover Bilglass A/S i Sandnes (Prosmyrveien 3, tlf: 51 67 87 60)

 

og

 

http://www.idco.no/

 

Autover i sandnes legger ikke film iallefall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.