Sotede ruter forran b-stolpen

Anbefalte innlegg

angående det med film på siden rutene foran, så kommer det veldig ann på bilen og hvor mørk toningen er. gammel sabby bil, med mørke vinduer... politiet reagerer. nyere a6 eller liknende, gjerne svart bil, med toning hele veien rundt... tror nok da det skal være rimelig mørkt før onkel sier noe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ganske nylig fått lagt på proff solfilm på min A6. Jeg valgte heller en lysere folie, for så å filme alle vinduene fremfor en mørkere folie på alle vinduene bak B-stolpen, og ingenting foran. Da hadde jeg heller latt vær å tone for å si det sånn. Dette har jeg også gjort før på Passaten jeg hadde tidligere (vist under tråden "soting av vinduer"). Tror prosenten ligger på 35 på A6`n, helt identisk med Passaten. På bakvinduet har jeg montert en litt mørkere folie slik at vinduene ser like mye tona ut uansett om en står på siden av bilen ( og da ser igjennom to lag film ) eller står bak bilen ( og da ser igjennom ett lag film ). Jeg kjørte med solfilm på alle sidevinduer og bakvindu i 3 år og hadde aldri problemer med hverken Biltilsyn eller Politi, på tross av x antall visninger og kontrollposter. Håper og tror ikke at filmen på A6`n vil tilkalle for mye oppmerksomhet hos de overnevnte. Da må vi finne på et eller annet.....

 

Jeg tror neppe problemet med toning av alle sidevinduene og da spesielt de foran B-stolpen bør by på særlig problemer hvis en ellers har en clean bil med ikke altfor ekstreme modifikasjoner. Det er jo som kjent mye annet som er som lokkemat for Politi og Biltilsyn, og såfremt en holder seg unna det mest ekstreme og/eller harry-løsninger tror jeg nok det skal gå bra.

 

Jeg har tatt et par kjappe bilder av bilen etter at solfilmen er lagt på. Som dere ser vil lysforholdene ellers i stor grad påvirke hvordan filmen blir seende ut, og det nettopp fordi filmen har "ray ban-effekt" og vil forandre seg ift. lysforholdene ute. Bilde nr. 1 har dessuten en hvit vegg i bakgrunnen, noe som gjør at filmen ser lysere ut enn hva den er i realiteten.

 

Men bilder lyver jo nesten alltid, så det virkelige resultatet får en igrunnen bare ved å se bilen i virkeligheten. Jeg har iallefall forsøkt å gi dere en pekepinn på hvordan ting blir og dele litt erfaringer. For å si det sånn hadde jeg garantert droppa solfilm hvis valget stod mellom montering av film fra B-stolpen og bakover kontra ingen film. Da kan du etter min mening liksågodt montere grønne skilter i samme slengen. Dessuten er det etter min mening lite pent å se en bil som ellers er strøken men som kun har film fra B-stolpen og bakover. Da er helheten ødelagt og bilen fremstår etter min mening i en helt annen klasse enn hva den kunne vært.

 

Mvh

Kristian.

a6sidetona.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett til, fra en litt annen vinkel og med sterkere sollys.......

a6fronttona.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tona alle bortsett fra frontruta på bilen min, tokk den minste tonigen du kan ha, så hvis man blir stoppet av politi/biltilsynet hvordan skal de vite at du ikke har 70% toning og ikke 40%??

 

siden 40% er mørkest så kan dem vel tippe, men bevisbyrden ligger jo hos dem,

fått sota ruter.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket kjøretøyforskriften som sier følgende om solfilm:

 

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran).

 

 

Dermed slås det fast at solfilm på frontrute og sidevinduer foran er ulovlig og vil føre til mangellapp ved en eventuell kontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tore Nyrén

Sjekket kjøretøyforskriften som sier følgende om solfilm:

 

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran).

 

 

Dermed slås det fast at solfilm på frontrute og sidevinduer foran er ulovlig og vil føre til mangellapp ved en eventuell kontroll.

 

Ja dette veit di men må jo være lov og prøve seg da om mann blir stoppet he he he ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja selvfølgelig gambler vi med det. Alt for utseende og helheten... Om vi så skulle bli stoppet i kontroll får vi heller rive av filmen, vise bilen på Biltilsynet, for så å montere ny film deretter...

 

Kristian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo opp til hver enkelt om man ønsker å montere solfilm på siderutene foran og eventuelt frontruten, men det er jo greit at man er klar over at det er ulovlig slik at det ikke kommer som en overraskelse dersom man skulle bli stoppet i en kontroll.

 

Teksten som Riis Bilglass (http://www.bilglass.no) har på sine internettsider er derfor ikke korrekt når de skriver:

 

Solfilm.:

Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i framdører ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt. For de øvrige ruter i bilen finnes ingen slike bestemmelser.

 

Påføring av såkalt solfilm må ta hensyn til disse kravene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig poeng det der. Det jo tross alt i en sånn situasjon de fleste av oss kan havne etterhvert. Når vi går til fagfolk for å få gjort en jobb, regner vi det jo som en selvfølge at korrekt informasjon blir gitt. Og da er det jo litt kjedelig for en person som i god tro monterer solfilm etter å ha orientert seg på Riis Bilglass sine nettsider, for så i ettertid kan risikere å bli stoppet i kontroll med beskjed om å fjerne filmen umiddelbart. Da tror jeg nok jeg hadde vært raskt på pletten hos firmaet, og i det minste bedt de dekke kostnader ifm. fjerning av folie, visning hos Biltilsynet, samt et visst beløp for "tort og svie".

 

Nei....man kan ikke stole på noen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner egentlig ikke hvorfor dette skal vere så ulovlig.. så lenge man ikke ødlegger sikten.. har en streamer på 30cm i frontruten.. Denne er ikke i veien i det hele tatt.. ser alt jeg trenger å se.. så lenge det ikke kommer et helikopter like over bilen da.. men dette skjer vel ikke så veldig ofte? har hatt den på siden februar, og har ikke angret et sekund på at jeg tok den på.. er jo bare praktisk når det er litt sol.. Hadde først en på 20cm som jeg fikk beskjed om å fjerne da jeg vart stoppet i fartskontroll.. fjernet den og satte på en ny på 30cm like etter.. har ikke hørt noe mer fra de :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

....og dessuten når en sitter inni bilen og sammenligner "fargen" på frontruta uten solfilm og sidevinduet foran b-stolpen med film, er det jo nesten ikke forskjell !!!! Politiet og Biltilsyn er sikkert av den ville oppfatning at det er like problematisk å se ut av bilen som inn. Folien er jo mye mørkere utenfra og inn, kontra innenfra og ut. Med en lett type toning burde ikke det by på problemer i det hele tatt. Så lenge ikke filmen er for mørk bør det ikke være problematisk å få med seg det en ellers ville gjort uten film. Da er iallefall Politiets prioritering så totalt på jordet som det kan gå an å bli.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siste tiden har onkel p blitt ganske hissig når det gjelder sota ruter og streamer i frontruta.. Har lagt merke til at det som oftest er eldre biler de tar. Gamle bmw'er og volvoer og slikt.. Så da ligger jeg godt an foreløbig :D nå til dags kommer jo mange biler med litt tonede ruter originalt, så det er ikke så veldig lett for onkel p å finne ut om man har lagt på film etterpå eller om det er originalt (så lenge det ikke er altfor mørkt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja nettopp, og det var nemlig det som var mye av grunnen til at jeg tok sjansen på solfilm foran b-stolpen på nok en bil (hadde det på den gamle også, selv om den ikke var gamlere enn `98). Mange mer eller mindre lurvete biler som går med solfilm og som får problemer med onkel p har jeg sett. Der er det liksom ikke måte på soting heller da. Gjerne billigfilm fra Biltema e.l med null gjennomlys. Høy harryfaktor så det hooooolder !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian Reinholt

....og dessuten når en sitter inni bilen og sammenligner "fargen" på frontruta uten solfilm og sidevinduet foran b-stolpen med film, er det jo nesten ikke forskjell !!!! Politiet og Biltilsyn er sikkert av den ville oppfatning at det er like problematisk å se ut av bilen som inn. Folien er jo mye mørkere utenfra og inn, kontra innenfra og ut. Med en lett type toning burde ikke det by på problemer i det hele tatt. Så lenge ikke filmen er for mørk bør det ikke være problematisk å få med seg det en ellers ville gjort uten film. Da er iallefall Politiets prioritering så totalt på jordet som det kan gå an å bli.....

 

Det er ikke det som er argumentet til myndighetene, det at du ikke kan se ut med film.

 

Argumentet som myndighetene bruker for at solfilm ikke er lov er fordi man ikke kan oppnå øyekontakt med andre billister. Andre billister har ingen oversikt over hvordan du oppfører deg bak rattet, noe som er viktig i f.eks bykjøring. Hvor godt du ser ut bryr myndighetene seg ikke om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Skotner

Det er ikke det som er argumentet til myndighetene, det at du ikke kan se ut med film.

 

Argumentet som myndighetene bruker for at solfilm ikke er lov er fordi man ikke kan oppnå øyekontakt med andre billister. Andre billister har ingen oversikt over hvordan du oppfører deg bak rattet, noe som er viktig i f.eks bykjøring. Hvor godt du ser ut bryr myndighetene seg ikke om.

 

hmm.. jaja.. da bør dei kanskje innføre at d ikkje e lovli å køyre bil etter det har blitt mørkt og da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp ;) Det kommer nok snart det også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tviler ikke.. fra og med 1. januar 05 blir det ikke lenger lovlig å kjøre fra kl 08:00 til kl 18:00

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå tar vell diskusjone her av litt he he he.

Men var jo faktisk på tale for en tid tilbake og ikke la ungdom 18-20 få kjøre bil etter kl 20 00 (litt usiker på kl slettet da)

 

så blir ikke i det minste overasket over et slikt lov forslag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbake til tema:

 

Noen nevnte tidligere at en ny bil vil bli behandlet anderledes enn en gammel bil. En ny bil uten styling, men kun med lett sotede ruter forran, vil nok passere kritiske blikk hos "onkel". Ser bilen ut som en ungdomsbil, er nok fokus fra "onkel" en annen. Like det, eller mislike det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørn-Ivar,

 

Jeg snakket med Idco idag og de anbefalte ikke solfilm på sideviduene foran. Han hadde visst forsøkt det selv på egen bil og blitt stoppet i kontroll og da hadde statens vegvesen (tidligere biltilsynet) blitt rimelig gale : bråk :

 

Havner du i kontroll spiller det derfor ingen rolle om bilen er ny eller gammel....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Skotner

Det er ikke det som er argumentet til myndighetene, det at du ikke kan se ut med film.

 

Argumentet som myndighetene bruker for at solfilm ikke er lov er fordi man ikke kan oppnå øyekontakt med andre billister. Andre billister har ingen oversikt over hvordan du oppfører deg bak rattet, noe som er viktig i f.eks bykjøring. Hvor godt du ser ut bryr myndighetene seg ikke om.

 

Hmmm, hva ugunstig å kjøre med solbriller og da skulle man tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tore Nyrén

Bjørn-Ivar,

 

Jeg snakket med Idco idag og de anbefalte ikke solfilm på sideviduene foran. Han hadde visst forsøkt det selv på egen bil og blitt stoppet i kontroll og da hadde statens vegvesen (tidligere biltilsynet) blitt rimelig gale : bråk :

 

Havner du i kontroll spiller det derfor ingen rolle om bilen er ny eller gammel....

 

Hei Tore.

 

Prosentsatsen på lysfiltreringen må jo bety noe. Jeg er villig til å ta sjansen, da det a) ser bedre ut og b) er lovlig innen de %-satsene vi snakker om.

 

At det er 5 uker til jeg får ny bil, er mer plagsomt. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også tatt sjansen, og gjort det i 4 år nå, uten problemer. Skal ikke si at jeg ikke vil få problemer i framtida, men siden fortiden har vært så bra, er jeg selvfølgelig villig til å sjanse på solfilm igjen. Den første måneden med filma A6 har iallefall gått smertefritt. Håper fortsettelsen blir likedan....

 

Se på forskjellen på en filma bil og en uten film da !! Solfilm er et must for mange av oss, og etter min mening prikken over i`en innen bilstyling. Jeg er overbevist om at mange av dere er enig med meg i den påstanden. Dere må bare prøve først !! Ta sjansen, det er uansett verdt det. Dessuten er det utrolig behagelig å kjøre en bil med solfilm. Man sitter jo såååå skjerma og behagelig.......kjøreglede så det holder !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian Reinholt

Jeg har også tatt sjansen, og gjort det i 4 år nå, uten problemer. Skal ikke si at jeg ikke vil få problemer i framtida, men siden fortiden har vært så bra, er jeg selvfølgelig villig til å sjanse på solfilm igjen. Den første måneden med filma A6 har iallefall gått smertefritt. Håper fortsettelsen blir likedan....

 

Se på forskjellen på en filma bil og en uten film da !! Solfilm er et must for mange av oss, og etter min mening prikken over i`en innen bilstyling. Jeg er overbevist om at mange av dere er enig med meg i den påstanden. Dere må bare prøve først !! Ta sjansen, det er uansett verdt det. Dessuten er det utrolig behagelig å kjøre en bil med solfilm. Man sitter jo såååå skjerma og behagelig.......kjøreglede så det holder !!

 

Må bare si meg enig i dette :cool:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og må si meg enig der, det er absolutt verdt d. Har blitt stoppa av politiet med soting på da fikk jeg beskjed om å rive det av og så var det greit. Så hvis du er litt hyggelig og treffer på en kjekk politimann eller dame så er det ingen problem...:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.