Oppussing Techart Championship Formula

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg tilslaget på ett sett svært sjeldne Techart-hjul : rock :

Dette settet er fra 1996, og kostet den gangen 5.940 Euro, altså rundt 48.000 for 4 felger.

Techart designet felgen, som ikke er ulik Oz mito, det er da også OZ som produserte disse for Techart.

 

Dimensjon forran 8,5x18 et 41

Dimensjon bak 10*18 et 47,5

Felgene er 5x130 boltsirkel selfølgelig, må altså ha ombygginspacer for at de skal passe Golfen.

 

Felgene skal være runde og uten nevneverdige kantskader, men er mye klarlakkslipp på dem.

Det som er ganske unikt, er at senterkoppene er hele, og at de er der i det hele tatt, for disse er vistnok VELDIG sjeldne!

 

Planer: Demontere alle fire hjula, pusse ned ytter-ring, eventuellt dreie av dersom det er kantskader.

Buffe opp ringen til mirror-finish.

Polere skruene 160 stk

Lakkere senter og innsiden av felgen.

Dette gleder jeg meg til :)

31_-1598496023.jpg

31_-128257398.jpg

31_369747739.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

britrått: rock :: rock :

gler meg til å komme på besøk å sete å drikke kaffi å sjå på kor du polerer skruane;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett tips er å gi f*** i å polere skruene og heller kjøpe nye. Koster lite i forhold til hvor mye tid som går med på å polere opp de gamle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan vel ikke polere skruene heller, de er nok fornikla.

Si ifra hvis du vil ha mindre felgkant. Har noen kanter liggendes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med nye felger! Disse hadde vært arti å prøve på rs2'n! Passer rett på. Botsett fra at de sikker er litt brei bak :P

 

Edit: Er det vinterdekk jeg ser? 50 000 i vinterfelger er litt sykt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med gromfelger!

 

Så disse når dem kom ut (tråler dekk&felg sidene på finn flere ganger daglig :P).

Fikk dem vel til en ok pris også med tanke på verdien av det når du har pussa dem opp. :)

Om du har tenkt til å gjøre alt selv er et tips å kjøpe settet dem har på gasolin til polering. Fjerne all klarlakk, slipe ned ytterringen så kantmerkene blir borte og polere hele felgringen med det settet. Blir knallbra! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe du kjøpte dem ja ? ;) Skruene bør/må du bytte uansett da det er strekk-bolter. Et helvetes liv å polere de også forsåvidt,så du sparer MANGE timer på å kjøpe de ny. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett tips er å gi f*** i å polere skruene og heller kjøpe nye. Koster lite i forhold til hvor mye tid som går med på å polere opp de gamle.

 

Ok, hvor får jeg tak i nye?

Du kan vel ikke polere skruene heller, de er nok fornikla.

Si ifra hvis du vil ha mindre felgkant. Har noen kanter liggendes

 

Tror jeg har perfekt kant på disse, vet ikke hvor breie dem er egentlig :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med nye felger! Disse hadde vært arti å prøve på rs2'n! Passer rett på. Botsett fra at de sikker er litt brei bak :P

 

Edit: Er det vinterdekk jeg ser? 50 000 i vinterfelger er litt sykt :P

Ja det er vel bolt on på Rs2!

Ja er vinterdekk som står på på bildene!! Jeg kjøpte dem uten dekk ;)

Gratulerer med gromfelger!

 

Så disse når dem kom ut (tråler dekk&felg sidene på finn flere ganger daglig :P).

Fikk dem vel til en ok pris også med tanke på verdien av det når du har pussa dem opp. :)

Om du har tenkt til å gjøre alt selv er et tips å kjøpe settet dem har på gasolin til polering. Fjerne all klarlakk, slipe ned ytterringen så kantmerkene blir borte og polere hele felgringen med det settet. Blir knallbra! ;)

He he, ja tråler etter spesielle felger sikkert 2-3 ganger pr dag jeg og ;)

Gasolin? Har du en nettside til dette Håkon?

Tips er supert, da jeg aldri har pussa opp felger før ;)

Hehe du kjøpte dem ja ? ;) Skruene bør/må du bytte uansett da det er strekk-bolter. Et helvetes liv å polere de også forsåvidt,så du sparer MANGE timer på å kjøpe de ny. ;)

 

Ja fikk dem for en ok pris, så klarte ikke si nei!

Er det virkelig strekk-bolter?? Det ante jeg ikke!

 

Min gode venn Erik, har henta felgene for meg i dag, prøve å ordne frakt hit opp over helga :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bilde av disse på en MK4 ?

Blir spennende å se, jeg personlig syns de blir litt merkelige, selv om de både er sjeldne og koster 50.000.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettsiden er så enkelt som http://www.gasolin.no.

 

Går inn på polering så ser du oversikt over de settene de har. 6" settet har jeg.

Hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre. Har pussa opp flere sett felger. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettsiden er så enkelt som http://www.gasolin.no.

 

Går inn på polering så ser du oversikt over de settene de har. 6" settet har jeg.

Hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre. Har pussa opp flere sett felger. :)

 

Takker, tar sikkert kontakt med deg utover høsten for tips og råd ;)

Har polert mye aluminiumsdeler til min goe gamle einser, men aldri hjul.

 

Dette er sære felger Anders, ikke alle blir like happy, men sånn er det når man skal skille seg ut.

 

Er en fra statene som hadde disse på sin R32 hpa 360 :)

IMG_1997.jpg

IMG_1996.jpg

708.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med gromme felger, blir garrantert bra tøft på R32en (selv om de hadde vært enda penere i 5x100 pga litt rar utforming av senter på OZ felger når de har 5x130)

 

Skjeldne felger, men de er alikevell ikke skjeldnere enn at det ligger ett til sett på Finn.no av de :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse felgene ligger nå i bagasjerommet på Range Roveren min :)

Klarlakken er veldig flasset og stygg, men ellers ser felgene slett ikke gale ut! De er minimalt om ikke helt frie for kantkjøring-skader.

 

Selger kom i en trimmet Porsche 928 GTS med en 5.4 (?) liters V8 med nye typen TechArt felger, så han er visst svak for denne Porsche-tuneren.

Han har også 5 928'er til, derav 2 banebiler, stående i sitt andre hjem i Sverige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo nå at det er samme selger som har de andre OZ/Techartene også, muligens på den nevnte 928en:

 

99_-1742147247.jpg

 

Grom bil og gromme felger!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo nå at det er samme selger som har de andre OZ/Techartene også, muligens på den nevnte 928en:

 

99_-1742147247.jpg

 

Grom bil og gromme felger!

 

Der har vi bilen han kom i ja.

Men den var nå utstyrt med disse felgene:

2.jpg

 

Han fortalte om de med sort senter som han hadde pusset opp for en tid tilbake også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hvor får jeg tak i nye?

 

Er det tikant eller tolvkant skruer? Mest sannsynlig tikant pga. OZ har vært innblandet, og da bør du handle piper samtidig, da tikant er umulig å oppdrive i Norge omtrent.

 

Er det M7x32mm skruer på disse også? Ytterdiameter på hodet?

 

Frank Andre Rui kjøpte vel nettopp skruer til OZ Mito felgene sine, han kan nok fortelle hvor dette skaffes til en grei pris. Ligger ellers en del på ebay.de hvis du søker etter "Felgenschrauben" men der er det nok mye tolvkant, så det spørs hvor nøye du er på å få det 100% originalt eller ikke. tolvkant er mye lettere å skaffe piper til, bl.a. Biltema har ett billig tolvkant pipesett (kun piper).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter: Det er tikant-skruer, har ikke målt hode enda :)

Jeg må nok bytte skruene, noen er angrepet av rust.

Felgene kom i hus i dag, har vasket dem så godt jeg klarte ute i mørket med hodelykt og felgvask.

 

Ingen skader på ytterkantene, ikke så mye som ett hakk!

 

Meen, masse klarlakkslipp;

 

001-3.jpg

 

002-2.jpg

 

018-2.jpg

 

028.jpg

 

029-3.jpg

 

027-3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja,sparer deg noen kroner på å kjøpe bare skruene da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boltene er ikke strekkbolter, da blir disse sendt til Rosenborg Krom. Snakket med dem nå, og de tar jobben med å fjerne nåverende krom, og fornikkle dem på nytt.

Begynnte med en felg i går, demontert ventil og senterkopp, og "behandlet" ringen med malingsfjerner.

Tar en ny runde i dag, da ikke all klarlakken slapp.

Måtte selfølgelig prøve med autosol, og det blir gnistrende blankt ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville heller kjøpt nye skruer å muttrer....får jo de i rustfritt som er mye bedre enn kromma skruer som vil ruste uansett hva du gjør. Jeg har hørt at når du skrur opp skruer på slike felger så bør man bytte de. Litt kjipt å spare noen kroner på det å evt. få en felg som deler seg i fart : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis skruene er fine ser jeg ingen grunn til å bytte de hvis de kan reddes. Uansett mye finere med orginale oz skruer enn noe e-bay no name.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

misunner deg IKKE denne jobben az:( hehe, pussa opp felger her selv i vår og malingsfjerner har gjort meg konstant høy tror jeg: haha :: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis skruene er fine ser jeg ingen grunn til å bytte de hvis de kan reddes. Uansett mye finere med orginale oz skruer enn noe e-bay no name.
Ikke noe problem å få tak i orginale OZ skruer da,men skruene er jo 10.9 kvalitet enten det står OZ eller Tingstad på de ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det tid for oppdatering her :)

Mr. Rui lånte meg verktøy til skruene, slik at jeg får delt felgene, dette fikk jeg i går, og satte da igang med den første felgen.

Veldig greit å løsne, ingen av skruene eller muttrene ble ødelagt.

Men har ikke satt kluter til for å dele senter, bakfelg og ytterring, dette sitter noe jææ... : rolleyes

 

Her er skuene fjernet

001-4.jpg

 

Våtsliper ringene med 800 papir for å få bort de sygge merkene etter salt antagligvis!?

Skal fortsette med 1000, 1200, 1500 og 2000 til slutt.

011.jpg

 

Måtte ta en test med autosol før jeg avsluttet i kveld.

Herregud dette kommer til å ta evigheter, har sikkert brukt 4 timer på å pusse med 800 i dag, på denne ringen:o

043-1.jpg

 

siste for i kveld, jeg tror det skal bli bra til slutt

049.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.