Hvordan oppbevarer/lagrer du felgene dine? Tips og triks

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Tenkte det hadde vært kjekt med en slik tråd. For jeg lurer nemmelig på hvordan jeg på best og mest plassbesparende måte jeg skal lagre mine dekk og felger. Slik som i dag, hvor de ligger oppå hverandre er egentlig bare tull, da det tar uforbeholdent mye plass. Er jo til enhvertid 12 til 16 dekk og felger som ligger i garasjen og boden.

 

Så hvordan gjør dere det? Og hvem har gode annordninger til dette formålet?

 

Tenker litt på noe som kan henges på veggen feks, men som er skånsomt til felgen.

 

Og hva har temperatur/fukt osv å si egentlig?

 

kjør på med linker til fin fine produkt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først gnukke 2-3dager på de i dusjen på badet, så æresplass i stua på hver side av tvén!:)

 

Bilder kommer:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av lodda og vaske de godt. Så slenge de i dekkhylla på verksted... Enkelt og greit. heh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av lodd er jo rimelig ulurt om man ikke har tilgang til avbalanseringsmaskin så man kan avbalansere selv (gratis)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har som trådstarter ett stort problem her.

Har 7 biler i familien jeg bytter på.

+ at Audien har 4 sett felger og dekk.

Det vil si at jeg har 40 dekk eller 10 sett liggende i uthuset til enhver tid.

Tar jo over halve uthuset det.

Men jeg skifter på bilen og vasker felgene. Peller ut alle steiner som sitter i dekk sporene. Har en sponplate på gulvet så de ikke ligger rett på betongen. Så er det bare å begyne å stable. Får 8 dekk i høyden så det blir 5 stabler med dekk:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bestefaren min har dekkhotell i lillestrøm han, får beskjed når han har time for omlegging, Og dem lagrer det når de ikke brukes.

 

Er på Vianor i lillestrøm :)

 

Såkalt Dekkhotell.. for di som gidder å betale penger for omlegging og dekklagring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bestefaren min har dekkhotell i lillestrøm han, får beskjed når han har time for omlegging, Og dem lagrer det når de ikke brukes.

 

Er på Vianor i lillestrøm :)

 

Såkalt Dekkhotell.. for di som gidder å betale penger for omlegging og dekklagring.

 

Men hvordan behandler de dekkhotellene felgene? Blir de vasket? Blir stein pelt ut av dekkene etc?

 

Mine felger står forøvrig bare i en bod i kjelleren i dekk-bagger fra møller :)

 

Er jo mange stativer/festeordninger til felger... Henge på vegg/tak etc.. Vet naf solgte noen sånne..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De blir nok vasket ja, nesten alle dekkforhandlere har jo "vaskemaskin" til felger, så er vel bare å fortelle dem att de skal bli vasket og pellt ut steiner ifra :) kan hende dem tar litt for det.. men det er det verdt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker, rengjør og lakkforsegler felgene før de legges bort for vinteren. Da legges de i rengjorte dekkbagger med logo på selvfølgelig og stuet innendørs så de ikke ligger kaldt. :D Så tar jeg dem opp av og til for å kose... hehe,.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så tar jeg dem opp av og til for å kose... hehe,.

 

Klart de må koses med også:D

 

Bilde000.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene mine blir lagret innendørs i leiligheta på vinterstid, blir vasket, polert, etterbehandlet med extra glass protection og stillt ut på stua ( i tur og orden ) : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene mine blir lagret innendørs i leiligheta på vinterstid, blir vasket, polert, etterbehandlet med extra glass protection og stillt ut på stua ( i tur og orden ) : smil :

 

Førsteklasses innredningstips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekspertene strides når det kommer til oppbevaringstemperatur. Noen mener at det beste for dekkene er minusgrader, andre mener at minusgrader er skadelig. Alle er imidlertid er enige om to ting - at temperaturen ikke bør være for høy, og at den bør være så jevn som mulig. Det er derfor ikke noen god ide å plassere dekkene i samme rom som fyrkjelen.

 

Så stua er ikke akkurat optimalt da heller. selv om temperaturen ikke overstiger stort mere en 25 grader i løpet av vintern så har dekka dine det bedre i boden eller kjellern. Er sjelden det kommer seg under minusgrader i isolerte rom av den typen.

 

Jeg for min del rengjør de og legger de fint i stabel i værste der jeg har god plass til flere sett. Ligger vel fire fem sett der nå. Men har tenkt ofte på dekkhyller osv. problemet er at dekk er aldri annbefallt å stå lagret på sliteflaten. ergo er mange dekkhyller ubrukelige med en gang. fare for deformasjon er for stor og det er kjedelig å måtte kjøpe nye dekk når sesongen begynner pga det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste en gang at dekk ikke skal ligge i stabel, så mine sommerhjul stå linet opp langs veggen i garasjen!

Sikkert ikke så nøye, har også stablem mye dekk uten trøbbel... Penere å se på når Opera-ene står bortover

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Logikken forteller meg at dekk burde ligge istede for å stå stablet på et punkt. når det ikke er belastning på dekksiden bare felgen så vil det ikke bli urundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker for meg ulogisk at et dekk skal ta skade av å hvile på dekkbanen med kun sin egen vekt, da er det jo livsfarlig å la en bil stå parkert på en og samme plass litt for lenge.

Derfor bryr jeg meg lite om hva "ekspertene" sier og lagrer dem i hjemmelaget dekkreol, like "runde" og fine hver vår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil jo lukte færlt ettervært og, vis man har dekka i stua.. har mine under terassen jeg, de skal jo uansett byttes til neste år.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rengjøres nøye med div børste og en syrefri felgvask, så rengjøres med en rens, før det legges på swissvax autobahn! Så er det i stabel i garasjen, +15-20c

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekk skal stå (helst i reol). Komplette hjul (med felg, altså) bør henges opp. Uansett tror jeg ingen her merker noe forskjell om dekkene har ligget i stabel eller stått i reol en vinter.

 

Hva er vitsen med å ta av lodd??

 

PS. Bertel O. Steen på Ensjø har dekkhotell for kr 895,-/sesong som inkluderer 2 hjulskift, vask, kontrollering av dekk og lagring. Fryktelig billig!

Uvisst om det gjelder for alle eller om det er de som har kjøpt bil der, dog.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker for meg ulogisk at et dekk skal ta skade av å hvile på dekkbanen med kun sin egen vekt, da er det jo livsfarlig å la en bil stå parkert på en og samme plass litt for lenge.

Derfor bryr jeg meg lite om hva "ekspertene" sier og lagrer dem i hjemmelaget dekkreol, like "runde" og fine hver vår.

 

Dekk blir urunde hvis de står for lenge på samme sted med bilens vekt på seg. Derfor burde man jekke opp bilen og sette den på bukker hvis den feks skal lagres over vinteren.

 

Når det kommer til å lagre felger og dekk så tror jeg ikke at tempratur har så altfor mye å si, ha de et sted hvor det ikke er minus og smør de inn med gummifornyer før du stabler dem vekk. Burde ha et godt utgangspunkt til å ha fin gummi neste år også da.

Selv så anbefaler jeg å spinne ut dekka før de blir tatt av og kjøpe nye når det er sommerdekk tid igjen:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle som behandler motorsykkelen sin seriøst hever begge hjula fra bakken for å hindre at de blir urunde. Det er ikke livsfarlig å ha urunde hjul, men jævlig ubehagelig. Sjøl så lagrer jeg hjula min liggende i stabel ute i låven. 1 vinter ute i kulda tåler nok sommergummien å.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv så anbefaler jeg å spinne ut dekka før de blir tatt av og kjøpe nye når det er sommerdekk tid igjen:p

 

Beste tipset så langt, men har ikke bil å spinne de bort med lenger :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dekkene blir urunde på bil går det seg ofte til etter en stund, men like greit å lagre liggende så man slipper problemet. :) Jeg rengjør dekk og felger skikkelig, polerer enten før jeg legger dem bort eller før jeg setter dem på igjen. Lagres i garasjen eller i verkstedet jeg leier. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av lodd er jo rimelig ulurt om man ikke har tilgang til avbalanseringsmaskin så man kan avbalansere selv (gratis)..

 

Men det har jeg tilgang til :P

 

Grunnen til at jeg skal ta de av nå er at det ble ikke gjort skikkelig sist, så skal plukke av lodd og alt å gjøre de HELT reine... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.