Hvordan oppbevarer/lagrer du felgene dine? Tips og triks

Anbefalte innlegg

Felgene min rengjøre jeg nøye. Gjerne plukker ut litt stein av mønsteret. Legger felgene i en stabel på et mørkt lunka sted, i dekk poser.

 

20" har jeg papp plater mellom, men ellers likt som de andre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke dekk kunne lagres i minusgrader? Vinterdekk er vel ute i minusgrader store deler av sesongen sin..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene mine blir lagret innendørs i leiligheta på vinterstid, blir vasket, polert, etterbehandlet med extra glass protection og stillt ut på stua ( i tur og orden ) : smil :

 

Førsteklasses innredningstips!

 

Godt det er flere som har skjønt det :)

 

gullideckel%20010.jpg

 

vil jo lukte færlt ettervært og, vis man har dekka i stua.. har mine under terassen jeg, de skal jo uansett byttes til neste år.. ;)

 

Neida, lukter ikke. I over et år nå har jeg hatt minst et sett felger med dekk (i perioder to) liggende inne i stua. Mulig det er jeg som ikke reagerer på lukta lenger, men det hender jo jeg har besøk, og det er aldri noen som reagerer på det. (lukt vel og merke, mange som synes det er rart at jeg har hjul liggende til utstilling i stua... :confused:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noen her som har et god ide om noen bra løsning og få hengt på vegen. og hvor man får kjøpt dette til en vetug pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rengjører hjulene godt og legger på swissvax autobahn og legger hjulene under senga. men helst linet opp etter veggen ved side av hverandre så jeg kan se på de før jeg sovner hver kveld :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er tydeligvis mange ungkarer i denne tråden...

 

Felgene blir stort sett kjapt vasket og plukket rene for stein, før de havner innerst i bua, i en stabel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare av ren nysgjerrighet... Hvorfor tar alle ut småstein av dekkene? Fordi de ikke skal dette av mitt i boden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor det er å få kjøpt kroker eller lignende for å få hengt opp felgene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare av ren nysgjerrighet... Hvorfor tar alle ut småstein av dekkene? Fordi de ikke skal dette av mitt i boden?

 

Jeg gjør det hovedsaklig på vinterdekka. Dette fordi vinterdekk, og piggfrie spesielt, har masse små spor hvor det setter seg små stein. Jeg har innbilt meg at disse små steina kan gjøre at dekket ikke fungerer som de skal da gummien ikke får beveget seg like godt, og man dermed får redusert grep, spesielt på isen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjør det hovedsaklig på vinterdekka. Dette fordi vinterdekk, og piggfrie spesielt, har masse små spor hvor det setter seg små stein. Jeg har innbilt meg at disse små steina kan gjøre at dekket ikke fungerer som de skal da gummien ikke får beveget seg like godt, og man dermed får redusert grep, spesielt på isen.

 

Hehe, okei. Så da plukker du jevnlig ut av dekkene over hele vinteren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har. :)

 

De er for korte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Det kan hende. Mener å huske at disse er litt tynne. Men får sjekke det ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart de må koses med også:D

 

Bilde000.jpg

 

Hahaha, bra bilde : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor det er å få kjøpt kroker eller lignende for å få hengt opp felgene?

 

Jeg bruker ekspansjonsbolter som jeg bare borrer et par cm inn i betongen å slår de inni. Evnt en fransk treskru om det er treverk. Det enkle er ofte det beste.

 

Eller så vasket jeg vinterfelgene til a6'en i 4 timer når jeg bytta til sommerdekk sist og la de pent i stoff-dekkbagene fra audi :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med lagring av dekk i horisontal eller vertikal retning blir avgjort av om det er felg i dekket. Nye hjul lagres vertikalt og tak ikke skade av det. Dekk på felg kan lagres horisontalt uten å ta skade. Skal man lagre en bil med hjul på kan man etter en tid få flat spots. Dette kan gå ut over balanseringen på hjulet. Ett løst dekk kan fint ligge flatt, men flere dekk i høyden vil da kunne ødelegge de nederste dekkene pga vekten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekk blir urunde hvis de står for lenge på samme sted med bilens vekt på seg. Derfor burde man jekke opp bilen og sette den på bukker hvis den feks skal lagres over vinteren.

Er det så lurt da, mtp. foringer, dempere etc.? Da henger de jo i løse luften uten noen form for belastning.

Jeg har egne "lagringsdekk" og felger, slik at bilen står i sin "normale" posisjon gjennom hele vinterhalvåret. Jeg har for meg at det er det beste, men hva vet vel jeg. Ikke sikkert det er det mest optimale heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått vaska felgene for i år :) Med tanke på str. på min leilighet så har en felg havna under et bord, 2 på soverommet og 1 som "utstilling" så langt. Vurderer fortsatt om jeg skal henge de opp eller kjøpe poser fra møller.

 

Lite bilde av ene felgen:

Alphardsutstilling.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne igjen da jeg lurer på hva folket bruker i 2013?

 

Leser litt rundt på hva som er riktig oppbevaring av felg og dekk men virker som om det er delte meninger.

Kjøpte denne fra Biltema idag, funker fjell men maks dekkbredde er bare 225, så det er kun vinterhjul som får plass på den i skrivende stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne igjen da jeg lurer på hva folket bruker i 2013?

 

Leser litt rundt på hva som er riktig oppbevaring av felg og dekk men virker som om det er delte meninger.

Kjøpte denne fra Biltema idag, funker fjell men maks dekkbredde er bare 225, så det er kun vinterhjul som får plass på den i skrivende stund.

 

 

Hvordan blir denne i bruk om du har 225 dekk på 9,5" felg?

 

Vinterhjula henger på kroker men sommerfelga blir lagret på gulv med papp og tepper i mellom hver, er litt dekkstrekk så det er felga som tar all vekt. Men skal opp på vegg etterhvert som eg får laget nye kroker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir denne i bruk om du har 225 dekk på 9,5" felg?

 

Vinterhjula henger på kroker men sommerfelga blir lagret på gulv med papp og tepper i mellom hver, er litt dekkstrekk så det er felga som tar all vekt. Men skal opp på vegg etterhvert som eg får laget nye kroker.

 

Det tror jeg ikke går, er ca én cm mellom dekkene nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg ikke går, er ca én cm mellom dekkene nå...

 

Så egentligt burde det stå passer opp til 8,5" breie felger, for det er her begrensingen vil ligge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så egentligt burde det stå passer opp til 8,5" breie felger, for det er her begrensingen vil ligge?

 

Det må jeg nesten prøve. Felgene som er på stativet jeg kjøpte fra Biltema er 7" bred og det ser ikke ut som det er mye plass å gå på. Men det lar seg nok enkelt modifisere litt, bare å borre hull i senterrøret litt lengre fra hverandre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo nå at en slik hadde vært MYE mer genial!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.