#226 Skrevet Februar 1, 2011 Fordi jeg har best erfaring med Makita, og kvaliteten er suveren.. Den bosch'en du linker til er en muttertrekker med 1/2" feste,og det blir vanskelig å skru veranda med den...: Mens den jeg linket til har 1/4" vanlig bitsfeste... Skal man sammenligne må det nesten være i samme klasse.. Sterkere og samme pris.. http://www.toolstop.co.uk/makita-btw251rfe-18v-lxt-li-ion-impact-wrench-2-batteries-p2663 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#227 Skrevet Februar 1, 2011 Hehe... merker jo nå hvor grønn jeg er på dette området ja... Så en muttertrekker er ikke hva man kjøper hvis man vil ha en alt-i-ett drill som skal fikse biffen med hjulbolter/hverandaskruing/boring? Disse er da altså ene og alene beregnet for å trekke til muttere ala hjulbolter etc. og ikke brukes til vanlig boring/skruing? Hvis jeg har forstått rett så er en vanlig "boremaskin" kun beregnet på skruing av skruer og boring og ikke til feks. hjulbolter... for da trenger man vel en boremaskin med slagtrekker? Ahh.. er helt blank på detta altså.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#228 Skrevet Februar 1, 2011 Jeg syns Makita sine er litt klumpete og "ubalanserte" ikke noe å bruke over lengre tid. vi gikk over til hitachi på jobben nå og alt vi har fra dem er helt suverent, spesielt drillene. perfekte form, gode å holde i og holder lenge med fullkraft hele tiden. Eneste negative er at du ikke får noe forvarsel på når den går tom. Den bare dør, men sånn er jo alle lithium batterier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#229 Skrevet Februar 1, 2011 Så det beste er kanskje alikevel å ha to eller flere driller som dekker forskjellige oppgaver? Det jeg altså trenger en drill til er som følger: 1. Den må klare og skru ut samt feste hjulbolter på 4stk. biler uten at kreftene forsvinner. 2. Den bør kunne holde til langvarig skruing av hveranda etc. 3. Den bør sef. også kunne brukes til småskruing for å henge opp bilder etc. Spørsmålet mitt blir da: Trenger jeg da en slagbormaskin for at kriteriene over skal utfylles og hvordan fungerer en slagbormaskin ved vanlig småskruing? Eller er det bedre å kjøpe en egen billigere sak til å skru opp bilder og feste kroker med, og heller bruke storebroren til de tyngre oppgavene? Ser for meg at drillen må være lett og liten og da stiger vel kanskje prisen. Men pris er egentlig ikke så veeeldig viktig. Er ute etter noe som funker. Så kommer ett spørsmål til: Trenger jeg 14V eller 18V drill? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#230 Skrevet Februar 2, 2011 Min erfaring er at hitatchi ikke leverer i nærheten av oppgitt moment. Dette testet vi med bolter i skrustikke og momentnøkkel.. Beste er nok å kjøpe min. 2 typer, selv har jeg 3, en drill,en slagtrekker med 1/4" og den store 1/2" muttertrekkeren. Slag maskinen med 1/4" er helt suveren til montering og skruing, går iallefall dobbelt så raskt som en vanlig drill... Kjøp for all del i samme serie slik at du kan kombinere batteriene, er og mange som kan kjøpes løst uten koffert/batteri. Toolstop er nok en av de butikkene som er billigst. Og enkelt med tanke på lader som er 230v, trenger kun å bytte støpsel. Mens de ifra Usa trenger ombygging eller omformer siden de vanligvis er 110v. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#231 Skrevet Februar 2, 2011 siden jeg først er i siget kan jeg jo tipse om denne også.http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400141291604&ssPageName=STRK:MEWNX:IT kom på 300kr totalt og fungerte perfekt Takk for tipset! 291,73kr ble det her... Måtte bare bestille, latterlig billig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#232 Skrevet Februar 2, 2011 Så det beste er kanskje alikevel å ha to eller flere driller som dekker forskjellige oppgaver? Det jeg altså trenger en drill til er som følger: 1. Den må klare og skru ut samt feste hjulbolter på 4stk. biler uten at kreftene forsvinner. 2. Den bør kunne holde til langvarig skruing av hveranda etc. 3. Den bør sef. også kunne brukes til småskruing for å henge opp bilder etc. Spørsmålet mitt blir da: Trenger jeg da en slagbormaskin for at kriteriene over skal utfylles og hvordan fungerer en slagbormaskin ved vanlig småskruing? Eller er det bedre å kjøpe en egen billigere sak til å skru opp bilder og feste kroker med, og heller bruke storebroren til de tyngre oppgavene? Ser for meg at drillen må være lett og liten og da stiger vel kanskje prisen. Men pris er egentlig ikke så veeeldig viktig. Er ute etter noe som funker. Så kommer ett spørsmål til: Trenger jeg 14V eller 18V drill? Min erfaring er at en slagdrill sjelden fungerer bra nok til å borre i mur. Det er rett og slett ikke nok vandring på slaget. For borring i mur vil jeg anbefale en dedikert borhammer. Med ledning. Jeg selv har tenkt å investere i den nye gule til biltema. http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=borhammer Så har jeg nylig innvistert i en liten borskrutrekker fra makita 14,4v. Den takler maks 10mm bor i kjoksen, men er meget anvenlig og lett. Valgte en av de minste da jeg videre har: En atlas copco slagdrill med ledning. Den er meget bra. Kjøpt i 1998. Og takler 13mm i stålkjoksen sin. Bruker ikke slagfunksjonen da den suger. Maskinen er drit sterk. Så ser jeg nå at disse 18v muttertrekkerne begynner å bli bedre og billigere som trolig gjør at lufttrekkeren legges på hylla en dag;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#233 Skrevet Februar 2, 2011 Etter å ha kjøpt den gule slagdrillen fra Biltema, har jeg blitt veldig skeptisk til denne såkalte proff-serien til Biltema. Den er bare søppel og klarer knapt å lage et hull i leca. Chuck-en løsner også ved bruk av slagfunksjonen, slik at boret blir liggende og slenge. Egner seg best som fyllmasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#234 Skrevet Februar 2, 2011 Etter å ha kjøpt den gule slagdrillen fra Biltema, har jeg blitt veldig skeptisk til denne såkalte proff-serien til Biltema. Den er bare søppel og klarer knapt å lage et hull i leca. Chuck-en løsner også ved bruk av slagfunksjonen, slik at boret blir liggende og slenge. Egner seg best som fyllmasse. Jeg kjøpte den gule vinkelsliperen og den har jeg vært veldig fornøyd med så langt. Det ver derfor jeg tenkte å kjøpe den gule borhammeren også. Men da skal jeg ikke det;) Da sparte jeg de 1600 kronene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#235 Skrevet Februar 2, 2011 Er det forresten fler her som har testet disse: http://www.bahco.com/files/s4rm_3t_loadcuhstaupgchfjucbqnguo.pdf Jeg ser http://www.jula.no har disse til en grei pris... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#236 Skrevet Februar 2, 2011 Er det forresten fler her som har testet disse:http://www.bahco.com/files/s4rm_3t_loadcuhstaupgchfjucbqnguo.pdf Jeg ser http://www.jula.no har disse til en grei pris... De nøklene er iallefall helt geniale på jobb, 4 dimensjoner på hver nøkkel. Bare for å oppklare litt Ove: En muttertrekker har ingenting med en drill å gjøre. Muttertrekker er et verktøy som slår MED skruretningen, og er dedikert til å skru, de har også ganske karakteristisk lyd som du har hørt når proffer skifter hjul. Jeg vil ikke anbefale deg å trekke til hjulbolter med en muttertrekker, da de som regel blir overtrekt. Skru de inntil med trekkeren, og teit de for hånd, evt. med momentnøkkel. 120NM pleier å være bra i nærheten av riktig moment på de fleste biler. Slagboremaskin/borhammer er en drill som slår inn og ut, og er laget for å bore hull i mur og stein, de støste kan også brukes som meisel, og de minste som vanlig drill. Skrumaskin/drill er en boremaskin som kan kjøre begge veier, slik at den kan brukes til å skru både inn og ut, det er denne du skrur terrassen med. Disse har IKKE slag og erstatter derfor ikke en muttertrekker. Det er greit å legge merke til at mange skrumaskiner i dag kommer med vanlig 6-kant feste, slik at du bare kan bruke bits eller bor med slikt feste, det mest anvendlige for mannen i gata, er de som har god gammeldags chuck som du kan spenne hva som helst i. Håper du ble litt klokere nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#237 Skrevet Februar 3, 2011 De nøklene er iallefall helt geniale på jobb, 4 dimensjoner på hver nøkkel. Bare for å oppklare litt Ove: En muttertrekker har ingenting med en drill å gjøre. Muttertrekker er et verktøy som slår MED skruretningen, og er dedikert til å skru, de har også ganske karakteristisk lyd som du har hørt når proffer skifter hjul. Jeg vil ikke anbefale deg å trekke til hjulbolter med en muttertrekker, da de som regel blir overtrekt. Skru de inntil med trekkeren, og teit de for hånd, evt. med momentnøkkel. 120NM pleier å være bra i nærheten av riktig moment på de fleste biler. Slagboremaskin/borhammer er en drill som slår inn og ut, og er laget for å bore hull i mur og stein, de støste kan også brukes som meisel, og de minste som vanlig drill. Skrumaskin/drill er en boremaskin som kan kjøre begge veier, slik at den kan brukes til å skru både inn og ut, det er denne du skrur terrassen med. Disse har IKKE slag og erstatter derfor ikke en muttertrekker. Det er greit å legge merke til at mange skrumaskiner i dag kommer med vanlig 6-kant feste, slik at du bare kan bruke bits eller bor med slikt feste, det mest anvendlige for mannen i gata, er de som har god gammeldags chuck som du kan spenne hva som helst i. Håper du ble litt klokere nå Muttertrekker: Takker for oppklarende svar, og forstår jeg deg rett så blir det da nærmest litt unødvendig å kjøpe en batteridrevet muttertrekker da man alikevel ikke bør bruke den til å feste hjulbolter med? Slagbormaskin/borhammer: Har man mulighet til å slå av slagborfunksjonen på disse og dermed bruke den som vanlig batteridrill for skruing av terasse etc? Altså slik at man kun trenger EN drill til alle oppgaver (untatt som muttertrekker) eller bør man ha en egen "vanlig" drill til terasse og bildeskruing? Skrumaskin/drill: Det er jo nettopp dette jeg har i dag (en 12-volts Bosh (grå) med waterfunksjon) Funker jo fint den, men den blir fort slapp og man skal ikke skru inn mange skruene før den begynner å bli slapp i avtrekkeren. Så sett at jeg da foreløpig blåser i muttertrekkeren til hjulboltene, men konsentrerer meg om en drill som takler ALLE de andre oppgavene som er sterk nok. Kan jeg da gå for en slagbormaskin, eller går det kanskje ikke ann å bruke slagbormaskin som vanlig skrumaskin/drill? Så ett spørsmål til: Hvis det aller beste hadde vert og hatt to maskiner (sett bort fra muttertrekkeren. Den glemmer vi foreløpig). Altså en til lett boring i mur samt festing av større skruer og en til småoppgavene som å feste bilder på veggen samt skru veranda. Hva bør jeg satse på av driller da? Helt til slutt vil jeg si at jeg var og snakket med en mann som jobbet på Proffpartner i Tromsø og han forklarte meg at en 18V muttertrekker med rundt 200NM. fort blir for slapp til festing og LØSNING av hjulbolter og rådet meg til å heller bruke momentnøkkel. Skulle jeg ha en batteridrevet muttertrekker så annbefakte han meg ett beist av en maskin (batteridrevet) med over 400NM. til rundt 4.000,- Dette var en ganske tung og stor maskin og da synes jeg hele greia blir litt unødvendig. Er jo kun min egen bil jeg skal bytte hjul på... Så liksom for meg en liten og nett muttertrekker til slike oppgaver, men ser jo kanskje nå at det er bedre å bruke pengene på en drill som kan brukes til de andre oppgavene... ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#238 Skrevet Februar 3, 2011 Hvis jeg var deg, ville jeg glemt muttertrekker, ja. Bare så det er nevnt, bør du ikke bruke momentnøkkelen til å løsne boltene, det kan ødelegge den. Du får batteridrevne slagboremaskiner som du kan skru av slaget på ja, men de er ofte veldig store og tunge, dessuten vil jeg tro det er heller sjelden du trenger slagbor. Grunnen til at batteridrillen din blir fort slapp, er garantert at du bruker den for lite, og det er en maskin med nikkelbatterier (NiMh eller NiCd), disse batteriene krever regelmessig bruk for å fungere lenge, så om du skal ha ny nå, bør (må) du kjøpe en med lithium batterier, disse holder myyye lenger, samt de har nesten ingen selvutlading, slik at det faktisk er strøm på de den dagen du trenger den. Så jeg tror det beste for deg, er å kjøpe en god batteridrill uten slag, f.eks. denne: http://www.bosch-pt.no/boptocs2-no/H%C3%A5ndverksindustri/Verkt%C3%B8y/NO/no/gw/10%2C8+volt+series/119043/GSR+10%2C8-2-LI/23272/index.htm Den har jeg selv, og den kan virkelig anbefales, den finnes også i ett sett for ikke mange kronene ekstra, 3-4000 mener jeg, der du i tillegg til denne, får en muttertrekker som ser omtrent lik ut, veldig grei til småplukk, trekker rundt 100NM, en vinkelskrutrekker (kommer til på trange plasser) en multimaskin (alla Fein multimaster) og en god lommelykt, samt 3 batterier i en god koffert, jeg har dette settet, og er veldig fornøyd. Det er verdt å merke seg at dette er proffserien til Bosch (blå) den koster bare litt mer enn hobbyserien (grønn), og tåler mye mer. I tillegg ville jeg kjøpt en billig slagmaskin med ledning, f.eks. Biltema. For vanlige folk mener jeg det er helt meningsløst å kjøpe batteridrevne slagmaskiner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#239 Skrevet Februar 3, 2011 Detta med valg av den perfekte drill var jaggu meg vanskeligere enn jeg hadde trodd altså... Har vel kanskje litt med interessen også kanskje.... Kjøpte jo en drill til min far for noen år siden og kjøpte bare omtrent den første og den beste. Det eneste jeg hadde i bakhodet er at jeg skulle ha ett kjent merke. Det ble vertfall en gråfarget Bosch med slik waterfunksjon (12V) og mener å huske at denne kostet den gang rundt 1000-lappen. Jeg vet jo forskjellen nå, men jeg vet fortsatt ikke om jeg trenger en slagskrutrekker eller bare en vanlig skrumaskin (uten slag) Kan ikke helt se at jeg har savnet en slagskrutrekker heller da den vanlige skrudrillen til min far har blitt brukt til det meste, men til veranda/terasse skruing gikk den fort tom for krefter. I hvilke tilfeller i det vanlige liv er det man får bruk for den slagfunksjonen da? Jeg merker jeg detter mer og mer tilbake på en vanlig borskrutrekker (uten slag) men da kanskje en 14.4V-18V som har plenty med krefter. Jeg vil også at den ikke skal være så voldsomt stor i størrelse og jo mindre jo bedre. Så hva er best til mitt bruk: En 14.4V slagskrutrekker (vanlig drill med slag)? Eller en 14.4V drill uten slag ? Jeg kommer vel kanskje ikke til å bruke den til å borre mye i mur/betong/leka etc. Men lit boring i tre kan forekomme ofte. Det viktigste er at den har krefter som holder lenge og at man kanskje kan skru en hel arbeidsdag uten at den mister pusten. Mulig jeg gjentar meg selv her nå... men jeg er fortsatt litt i villrede over hva jeg faktisk trenger... hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#240 Skrevet Februar 3, 2011 (endret) Vil bare komme med ett lite tips til dere som er ute etter dette settet fra Bahco: Det selges hos http://www.osloverktøy.no for 359,- inkl.mva. Har nettopp bestillt meg dette selv og med frakt ble det 455,- Synes ikke dette var så galt, siden Proffpartener skulle ha 615 + moms i butikken i Fredrikstad. Kamasa har også ett slikt sett, men koster en god slump mer: Kamasa Quattro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#241 Skrevet Februar 14, 2011 Jeg tillater meg å poste videre her jeg, da jeg synes det har kommet mange gode utfyllende svar på det jeg spør om... Jeg har vert litt i tenkeboksen i det siste anngående valg av drill og jeg har vel bestemt meg for at jeg ikke har bruk for annet enn en vanlig skrudrill. Med det så tenker jeg på den serien til Bosch/Makita som har batteriet intigrert i skaftet. MEN... jeg ser 10.8V drillene kun har 1.3ampere... Det vil vel si at dem ikke varer like lenge som de med 3ampere? Får man i det hele tatt 10.8V serien med 3ampere batterier? Jeg barer lurer på om 10.8V blir sterk nok når man feks. skal begynne å skru veranda... i forhold til en 14.4V 3ah. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#242 Skrevet Februar 14, 2011 Jeg tillater meg å poste videre her jeg, da jeg synes det har kommet mange gode utfyllende svar på det jeg spør om... Jeg har vert litt i tenkeboksen i det siste anngående valg av drill og jeg har vel bestemt meg for at jeg ikke har bruk for annet enn en vanlig skrudrill. Med det så tenker jeg på den serien til Bosch/Makita som har batteriet intigrert i skaftet. MEN... jeg ser 10.8V drillene kun har 1.3ampere... Det vil vel si at dem ikke varer like lenge som de med 3ampere? Får man i det hele tatt 10.8V serien med 3ampere batterier? Jeg barer lurer på om 10.8V blir sterk nok når man feks. skal begynne å skru veranda... i forhold til en 14.4V 3ah. En Bosch 10,8V holder i massevis til å skru terrasse, iallefall med tre batterier. Når jeg skrur så fort jeg makter å jobbe, holder det akkurat med 3 batterier. 3A vil selvsagt holde lenger, men det blir jo også tyngre, og vil ta lenger tid å lade med samme lader. Edit: noe mer enn 10,8V er egentlig ikke nødvendig for privat bruk, det er på tyngre jobber det har noe særlig for seg med 14,4V men da blir det veldig mye større og tyngre. Stikk innom en forhandler som har Bosch sin 10,8V og be om å få prøve den litt, så tror jeg nok du blir overbevist 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#243 Skrevet Februar 14, 2011 Jeg har en Bosch og er veldig fornøyd med den, men jeg ville ikke ha 14,4 volt, jeg gikk rett opp til 18 volt. Høyere spenning gir høyere moment. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#244 Skrevet Februar 14, 2011 18V er jo blytunge iforhold til 14.4V lithium-ion, og trenger du egentlig mer moment? Jeg har en Panasonic EY7440 som er 14.4V og har blandet både fliselim og fugemasse uten at drillen har hatt problem i det hele tatt! Kjenner det godt i hånda når en må holde drillen igjen! Har til og med sett håndverkere med samme drill, og den har en fornuftig pris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#245 Skrevet Februar 14, 2011 Har 12v utgaven av panasonic drillen på jobb. Svart drill med gul skrift. Fikk den når jeg begynte som elektrikker og den går på det 8. året nå. Og den har blitt brukt til MYYYYE både på dagtid og kveldstid ( ) og skrudd alt fra 150mm skruer til 127mm hullsag. Samme batterier til å med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#246 Skrevet Februar 14, 2011 18V er jo blytunge iforhold til 14.4V lithium-ion, og trenger du egentlig mer moment? Jeg har en Panasonic EY7440 som er 14.4V og har blandet både fliselim og fugemasse uten at drillen har hatt problem i det hele tatt! Kjenner det godt i hånda når en må holde drillen igjen! Har til og med sett håndverkere med samme drill, og den har en fornuftig pris. Vi har 5 sånne og bare klart å ha to på service siste to åra. De blir misbrukt etter alle kunstens regler med Schvære hølbor og andre ting man bør være forsiktig med. *fem rattar* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#247 Skrevet Februar 14, 2011 18V er jo blytunge iforhold til 14.4V lithium-ion, og trenger du egentlig mer moment? Jeg har en Panasonic EY7440 som er 14.4V og har blandet både fliselim og fugemasse uten at drillen har hatt problem i det hele tatt! Kjenner det godt i hånda når en må holde drillen igjen! Har til og med sett håndverkere med samme drill, og den har en fornuftig pris. støtter denne. eg jobber som trikker og har hatt 2 hilti maskiner på 5år, kjøpte ein milwakee i fjor og har vert missfornøyd sidan dag 2. henta meg ein panasonic 14.4v forrige veka og er kjempe fornøyd. ganske lett maskin. milwanker dirtet var tung og batteria ladet seg fort ut. borra 6 spott hull i gips og batteriet var tomt. og eit anna tips ang sager. mange sverger til bacho sine sager til 200kr++++ men kjøper man clas ohlson sine blå sager (til ca 70kr) så kjøper du bacho sag. bare det står clas ohlson på den og bacho på håndtaket med liten skrift;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#248 Skrevet Februar 14, 2011 99kroners drill fra clas-ohlson skikkelig plast jall, men den tok faktisk alle punktsveisene baki energolfen på ett batteri (kvalitetsborr dog) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#249 Skrevet Februar 14, 2011 Takker så mye for gode svar folkens! Men en her sier at 10.8V holder i massevis til terasseskruing, mens andre her sverger til både 14.4V og 18V.... Jeg tror nok kanskje 18V blir overkill i mitt tillfelle, men alternativet blir jo da 14.4V evt... Noen her som vet hvor mange ampere en ca. 8 år gammel 12V drill har? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#250 Skrevet Februar 14, 2011 18V er jo blytunge iforhold til 14.4V lithium-ion Nei, det er den ikke, den veier 200 gram mere enn 14,4 modellen (1550 gram vs 1350 gram), en forskjell jeg ikke syns jeg merker noe til. Den jeg har heter altså Bosch PSR 18 LI-2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...