Verktøytips for hobbymekanikeren!

Anbefalte innlegg

Problemet med de billige er at det er for langt mellom hvert "bank". En god muttertrekker slår mye fortere enn de billige jeg har prøvd (hhv. Biltema og KCL).

 

Mulig dumt spørsmål, men har du prøvd trekkerne på samme kompressor? Når det går for lang tid mellom vært bank høres det for meg ut som for lite trykk/flow. Ikke at jeg er ekspert på mutter trekkere, men for meg virker det sånn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dumt spørsmål, men har du prøvd trekkerne på samme kompressor? Når det går for lang tid mellom vært bank høres det for meg ut som for lite trykk/flow. Ikke at jeg er ekspert på mutter trekkere, men for meg virker det sånn...

 

Har prøvd begge på store kompressorer med mellom 8 og 10 bar og korte, tjukke slanger.

 

Du hører merkbart forskjellen på en god og en dårlig muttertrekker ved bruk - de billige bråker mye og lager en metallisk lyd mens gode muttertrekkere er mer støysvake. Det er i hvert fall min erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting å tenke på når det gjelder luftverktøy er at disse trenger trykk som mange vet, men det som mange ikke tenker på er at du også må ha flow, som faktisk er noe av det viktigste på en muttertrekker.

 

Nå skal jeg ikke si at muttertrekkerne til biltema er bra, men når den trekker så mye mindre enn den skal så har du nok enten for liten kompressor, for tynn slange eller den er rett og slett ødelagt

 

Har prøvd den på en liten kompressor, men med dobble slanger til muttertrekkern. Selv om kompressorn er liten spiller det ingen rolle, for jeg tester jo når trykket er 8 bar og i 3-5 sek på slag for og stramme. Self skal man bruke en muttertrekker aktivt så trenger man mye større kompressor, skjønner seff det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Momentnøkkel er vel noe som er smart å ha for alle og enhver. Det samme med et lite multimeter (til å sjekke spenning, strømstryke osv).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Momentnøkkel er vel noe som er smart å ha for alle og enhver. Det samme med et lite multimeter (til å sjekke spenning, strømstryke osv).

 

Jepp, og hvis du i tillegg finner ut hvor dette er billig og bra så er vi glad :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen andre enn Petter som har erfaring med muttertrekkeren fra Clas Göran?

 

Evt. andre bra som koster under tusenlappen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen andre enn Petter som har erfaring med muttertrekkeren fra Clas Göran?

 

Evt. andre bra som koster under tusenlappen.

 

Angående muttertrekkere er erfaring at man får det det koster.

Billig=dårlig

Dyrt=bra

 

Vi har en tusenkroners fra KCL som fungerer greit men ikke like bra som en Ingersoll Rand til 3 lapper.

Den dyre veier også halvparten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal bruke den på jobb Marius, så er det like greit å kjøpe en i 2-3000 kr klassen først som sist. Mer tjent med en skikkelig muttertrekker, enn noe du må bytte ut 3 ganger i året.

 

Og trenger du noe skikkelig, så er det bare å si fra ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at kvalitet koster, men ofte finnes det en middelvei. Nå fikk jeg ikke noe svar før jeg allerede var hos Clasern og kjøpte den til 895,- så da får vi se hvordan den duger.

 

Foreløpig virker kvaliteten bedre enn KCL i hvert fall! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen erfaring med mutter trekker'n fra gasoline.no?

Den koster vel 1.500,-

Er dette noe å satse på??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om noen bra ventilfjør-tvinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor nøyaktig er denne her. Eller må jeg opp en del i prisklassen?

 

Momentnøkkel 20–210 Nm

I proffutførelse, med høy presisjon: maks. avvik ± 4 %. Med skrallefunksjon, 1/2" firkantfeste, vindu som viser innstilt moment, og låsefunksjon for momentet. Lengde: 405 mm. Leveres i formstøpt plasteske

10-241_l.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor nøyaktig er denne her. Eller må jeg opp en del i prisklassen?

 

Momentnøkkel 20–210 Nm

I proffutførelse, med høy presisjon: maks. avvik ± 4 %. Med skrallefunksjon, 1/2" firkantfeste, vindu som viser innstilt moment, og låsefunksjon for momentet. Lengde: 405 mm. Leveres i formstøpt plasteske

 

Eg kjøpte en slik momentnøkkel på biltema og viste den til en en kompis som har kjøpt en helt indentisk men fra Bacho (selvfølgelig) vi testet dem i forskjellige Nm, og selv på det høyeste momentet var biltema sin momentnøkkel LIKE nøyaktig som Bacho sin. så i dette tilfellet er det kun merket du betaler for ;)

Kjekt å vite :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk denne på mail i dag (tilbud på muttertrekkere).

 

Bestilte en ista - så får vi se om den er noe tess.

 

Den fra Clas Ohlson var ikke en vinner forøvrig - låseringen til pipene gikk istykker ganske fort, så pipene detter av. Ellers er kvalitetsfølelsen god.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte en ista - så får vi se om den er noe tess.

 

Den fra Clas Ohlson var ikke en vinner forøvrig - låseringen til pipene gikk istykker ganske fort, så pipene detter av. Ellers er kvalitetsfølelsen god.

 

Er vel bare å gå å bytte den da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om noen bra ventilfjør-tvinger?

 

Den fra biltema fungerte da fint? (Selv om det måtte en teoretiker til for forklare hvordan den fungerte :D)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fra biltema fungerte da fint? (Selv om det måtte en teoretiker til for forklare hvordan den fungerte :D)

 

Biltema sin fungerer fint den ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel bare å gå å bytte den da :)

 

Hvis jeg finner kvitteringa... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fra biltema fungerte da fint? (Selv om det måtte en teoretiker til for forklare hvordan den fungerte :D)

 

Hehe, sant det. Men om det ikke er noen stor prisforskjell på en som er litt mer bruker/toppvennlig så kan det hende jeg vurderer en slik en istedenfor.... men igjen.. det er ikke akkruat no vanvittig hastverk : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par verktøy jeg har kjøpt hos Biltema som jeg syns er helt geniale da de er små og passer veldig greit der hvor det er skikkelig trangt (f.eks. i motorrom).

 

Denne første har jeg i 10mm og 13mm.

 

Kombinasjonsnøkkel

Av CrV-stål. Ekstra kort modell for arbeid på trange steder. Ringenden har 72-tenners sperrefunksjon med 5° omtaksvinkel (microlock).

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81919

 

11-320_l.jpg

 

Denne "skrallen" har jeg i 1/2", og denne er bare fantastisk genial. Den har ingen vanlig skrallefunksjon, i stedet bruker den et enveislager. Dette gjør at du slipper å måtte vri den over det siste "kneppet" for å få maks utslag på trange steder, og med det utrolig korte skaftet er det lettvint å skru på de forferdelig trange stedene man alltid finner i en bil.

 

Skralle, kort

Av mattpolert CrMo-stål. Egnet for arbeid på trange steder. Omstillbar mellom høyre-/venstregange.

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=79599

 

10-501_l.jpg

 

Og, til slutt, et verktøy jeg kjøpte på Mekonomen en gang i tiden. Dette er et bremeluftingsverktøy. Denne er et lokk som passer på bremsevæskereservoiret, med en slange som man kobler til et reservedekk. Med ca 2 bar trykk så kan man enkelt lufte bremsene på egenhånd da man kjører bremsevæsken igjennom med trykk istedet for å pumpe med pedalen. Fungerer også på biler med ABS. Gjør luftingen til en enkel enmannsjobb.

 

Mekonomen's art.nr. er 42-71340

 

Info: Luftman Sätt på locket på bromsvätskebehållaren. Anslut slangen till locket och till ett däck. När luften är avlägsnad lossar du först nippeln i däcket och därefter skruvar du av locket. Komplettera med bromsvätska och bilen är körklar igen.

Pris: 232.50 kr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye kjekke verktøy. Og verktøyfanatiker som jeg er, så må jeg abonnere på denne :)

 

To verktøy jeg bruker mye er vinkelsliper og sveiseapparat :D

 

Vinkelsliperen er vel 10år gammel og fra AEG, meget fornøyd med denne. Har vært med på mange oppdrag opp igjennom.

Ettersom denne sikkert har gått ut av produksjon for ca 9.5år siden, så kan jeg her kun anbefale AEG som merke :P

 

Når det gjelder sveiseapparat har jeg brukt Biltema sitt Mig-Mag 150A-apparat. Billig og greit apparat til hobbysveising:)

Finner det ikke på sidene dems, men har nr til 180A-apparatet, som er likt, bare mer kraft ;) 44-726

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Og, til slutt, et verktøy jeg kjøpte på Mekonomen en gang i tiden. Dette er et bremeluftingsverktøy. Denne er et lokk som passer på bremsevæskereservoiret, med en slange som man kobler til et reservedekk. Med ca 2 bar trykk så kan man enkelt lufte bremsene på egenhånd da man kjører bremsevæsken igjennom med trykk istedet for å pumpe med pedalen. Fungerer også på biler med ABS. Gjør luftingen til en enkel enmannsjobb.

 

Mekonomen's art.nr. er 42-71340

 

Info: Luftman Sätt på locket på bromsvätskebehållaren. Anslut slangen till locket och till ett däck. När luften är avlägsnad lossar du först nippeln i däcket och därefter skruvar du av locket. Komplettera med bromsvätska och bilen är körklar igen.

Pris: 232.50 kr

 

Denne er kjempebra, men vær obs på at en del bremsevæskebeholdere som sitter på VW/Audi er svake, det er visstnok en produksjonsfeil på dem ifølge de på delelageret hos min lokale Audiforhandler.

 

På min bil fungerte det utmerket, men på en kollega sin A4 fra 1996 så sprengte tanken til bremsevæsken.

 

Dette skal være utbedret på nyere modeller, men han visste ikke sikkert når de var av en bedre kvalitet.

 

En ny tank koster rett i underkant av 500 kroner, og det er ingen stor jobb å bytte.

 

Vi tok en loddebolt og plastsveiset beholderen som en nødløsning, og det fungerte aldeles utmerket : smil :

 

Det er kansje en idè å slippe ut litt luft før man bruker den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.