Anbefalte innlegg

Hei.

Har et spørsmål.

Jeg har til nå brukt Castrol SLX Longlife 3 5W-30 til den nette sum av 299 eller var det 399 per liter! Jeg har gått bort fra Longlife servicen, men beholdt den samme oljen etter anbefaling fra vw forhandleren her i byen.

Fant olje med samme spesifikasjoner hos Biltema:

Helsyntetisk motorolje 5W–30, Longlife

Helsyntetisk motorolje utviklet for bruk i nye VW-modeller ved forlengede oljeskiftintervaller. Gir lett ved lave temperaturer. God slitasjebeskyttelse, noe som forlenger motorens levetid. Anbefales for motorer der det foreskrives en olje iht. spesifikasjon VW 504.00 og 507.00. Oppfyller også følgende spesifikasjoner: ACEA A3/B4, ACEA C3. 1 l.

Denne oljen koster 99,90,- per liter.

Men så det store spørsmålet, er dette en sjangs å ta selv om de hevder å ha de samme spesifikasjonene som Castrol sin?

Er det forskjell på org motor kontra chippet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor i det hele tatt kjøre med longlife olje?

 

Agip Extra HTS 5W-40, helsyntetisk kvalitetsolje, får en til 56kr literen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor i det hele tatt kjøre med longlife olje?

 

Agip Extra HTS 5W-40, helsyntetisk kvalitetsolje, får en til 56kr literen.

 

tar du deg bryderiet med å formidle hvor man får dette til den prisen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor i det hele tatt kjøre med longlife olje?

 

Agip Extra HTS 5W-40, helsyntetisk kvalitetsolje, får en til 56kr literen.

 

Den årsaken jeg fikk var at denne var anbefalt av vw og hadde spesifikasjonene 504.00 og 507.00

 

Jeg har ikke greie på dette derfor spør jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge motoren ikke er pumpedyse-type (aner ikke hva som er det og ikke) kan du bruke en vanlig helsyntetisk motorolje ja. Pumpedyse-motorene skal ha en olje med egen spesifikasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge motoren ikke er pumpedyse-type (aner ikke hva som er det og ikke) kan du bruke en vanlig helsyntetisk motorolje ja. Pumpedyse-motorene skal ha en olje med egen spesifikasjon.

 

Må bruke samme oljen i de nye CR motoerne også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare å lese på kannene, har di den spesifikasjonen du skal ha så ere greit.. Da kan di hete Arne og Thorvald for min del. Kjøpte olje på Eurorpris jeg, Fina. Hadde samme viskositet og spesifikasjoner som det stod i boka til bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hadde vell hørt det fra sinte forbrukere om det er DÅRLIG olje da..

Skal tru om labben på jobb kan analysere to "identiske" oljer fra to merker og se om det er stor forskjell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje, er ikkje olje. Ein god olje er laget på god base olje. Så dei som seier at olje er olje tar grundig feil.

Har høyrt at biltema olja, ikkje er godkjent for vag sjølv om det står det. Er nokon spesielle tegn som seier at produsent meiner den er god nok men ikkje VAG konsernet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke di har lov til å skrive at den er godkjent innenfor visse standarder hvis den ikke er det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En produsent kan kjøpe en baseolje, og kjøpe en additivpakke som skal gi en viss spesifikasjon.

Men er ikke alle produsenter som sjekker at den faktisk tilfredstiller det etter den er blandet... Og dersom en benytter en annen baseolje (fra f.eks. Saudi i stedet for Nordsjøen) enn den additivpakken er beregnet på, så kan en også få en olje i andre enden som ikke er helt heldig...

 

Men største forskjellen på en billig og dyr olje er at de ikke nødvendigvis er gått gjennom det samme testprogrammet. Det betyr at den godt kan være like god, men trenger ikke være bedre enn minimumskravet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bla. vaskeegenskapene til biltema olja er dårlig. Utrolig mye avleiring i motor etter bruk av denne.

Om spec. er samme på flaska, er det langt ifra samme "innhold". Med tanke på de tilsetningsstoffene de mer kjente og gode merkene har.

Finnes ingen organ som kontrollerer innholdet i flaska bortsett fra om den er mineral, delbasert eller fullsyntetisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje fra nordsjøen er også meeeeget forskjellig fra felt til felt..

Men konklusjonen er at når det kommer til bil så er det ikke allti det billigste er det beste..

Olje er da bilens viktigeste vitamin, og bør prioriterest..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er imponert at fina oljen på europris jeg, fylt castrol flere ganger og mobil 1 osv, en 1.8t som gikk på castrol og tikka som bare hjuling fylte jeg fina på og den blei helt 100% stille. Jeg går jaffal for denne oljen fremover, viktigste er uansett og bytte oljen, heller 3 ganger fina skift enn 1 castrol skift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så er jo ikke Fina en ukjendt leverandør av hydrokarboner da..

Men Biltema er liksom en altmuligleverandør, og burde kanskje heller solgt ett merke enn å "lage" sin egen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fina olja på Europris har jeg også god erfaring med. Desverre er Europrisene rundt Stavanger distriktet alltid utsolgt og en får Agip til samme pris, så da bulker jeg opp en kartong i ny og ne. Bytter olje pr. 10k og kjører bruksbilen 40k i året. 4 oljeskift i året er sikkert overkill, men jeg hører ting begynner å skje med oljekvaliteten rundt da, og da skifter jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å skifte olje på en motor er vel ikkje akkurat det dyreste du gjør...det lønner seg å skifte ofte, billig forsikring det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så er jo ikke Fina en ukjendt leverandør av hydrokarboner da..

Men Biltema er liksom en altmuligleverandør, og burde kanskje heller solgt ett merke enn å "lage" sin egen..

 

Statoil olje biltema leverer. Var i såfall det for en liten tid siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge motoroljen har rette spesifikasjoner er den god nok.

Ingen lager motorolje som er "mye" bedre enn spesifikasjonen den er ment å oppfylle. Hvis ExxonMobil (Esso, Mobil), BP (BP, Castrol), Shell (Shell, Pennzoil, Quakerstate), Total (Total, Fina, Elf), etc, drev business på den måten, ville de ikke vært noen av verdens mest innbringene foretak (konsernets brands i parantes).

 

Kan nevne at ExxonMobil ble tatt med buksen nede i fjor når Mobil1 5W30 ikke klarte ett av minimumskravene fra API (bare Mobil1 5W-30 i USA/Canada). Dette ble avslørt av en annen motoroljeprodusent, Valvoline, og brukt i markedsføringen av Valvolines olje.

Du kan være helt sikker på at Biltema ville blitt ræ*kjørt av resten av motoroljebransjen hvis Biltema motoroljen ikke holdt mål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge motoroljen har rette spesifikasjoner er den god nok.

Ingen lager motorolje som er "mye" bedre enn spesifikasjonen den er ment å oppfylle. Hvis ExxonMobil (Esso, Mobil), BP (BP, Castrol), Shell (Shell, Pennzoil, Quakerstate), Total (Total, Fina, Elf), etc, drev business på den måten, ville de ikke vært noen av verdens mest innbringene foretak (konsernets brands i parantes).

 

Kan nevne at ExxonMobil ble tatt med buksen nede i fjor når Mobil1 5W30 ikke klarte ett av minimumskravene fra API (bare Mobil1 5W-30 i USA/Canada). Dette ble avslørt av en annen motoroljeprodusent, Valvoline, og brukt i markedsføringen av Valvolines olje.

Du kan være helt sikker på at Biltema ville blitt ræ*kjørt av resten av motoroljebransjen hvis Biltema motoroljen ikke holdt mål.

 

"Rævkjøring" er vel ikke lov i Norge, bare i USA de reklamerer på den måten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema olja funker mer enn bra nok til de fleste vanlige biler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med biltema 5/50 synt.på mine biler.Motorene er gullende rene innvendig!Egner seg svært godt til grisekjøring også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Rævkjøring" er vel ikke lov i Norge, bare i USA de reklamerer på den måten.

Var ikke det som var poenget i min post, derfor "sladdingen"... :)

 

Her er hvordan Ashland (Valvoline) går ut mot ExxonMobil når de oppdaget problemet med Mobil1 5W-30:

http://www.ls1.com/forums/showpost.php?p=1758975&postcount=1

 

Litt om testen der Mobil1 5W-30 feilet:

http://www.swri.org/4org/d08/GasTests/IVAtest/default.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.