Anbefalte innlegg

 

Sikker på at det oljas "feil" at motoren så sånn ut da..??

Kan ikke ha noe å gjøre med skiftintervaller, eller annen feil/skade på motoren å gjøre også kanskje..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det oljas "feil" at motoren så sånn ut da..??

Kan ikke ha noe å gjøre med skiftintervaller, eller annen feil/skade på motoren å gjøre også kanskje..?

 

Ja det er jeg ganske sikker på. Bilen har gått på Kendall olje siden med samme intervall uten en eneste avleiring.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er jeg ganske sikker på. Bilen har gått på Kendall olje siden med samme intervall uten en eneste avleiring.:)

 

Hva slags olje var det kompisen din brukte? Jeg kjører biltema olje i en Ford Connect uten problemer, diesel forbruket har faktisk gått ned etter at jeg skifta over. (5-30). Så tror jeg ikke helt på at biltema kan merke olja med specifikasjoner fra audi uten at audi gir tillatelse til det. Tviler på at audi hadde latt det skje, virker ikke logisk. Jeg tror hvertfall de helsyntetiske oljene er av god kvalitet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestandig mange som mener litt av hvert om Biltema sine produkter. Jeg har selv opplevd veldig varierende kvalitet på en mengde deler. Er derfor veldig skeptisk til oljen fra de selv også. Vet at den har kommet bra ut i tester, men en olje skal ikke fungere bare under en test, men også etter et vist antall kilometer osv. Noen som vet om noen tester hvor de er utsatt for belastning over tid, gjerne i forholdt til forskjellig andre merker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får så rimlig olje her i klubben på Agip så eg skjønner ikkje at folk tør å spare ein 50 lapp på dette. Kjøp ordentlig olje det har du igjen for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Hmmmmmm, da skulle jeg ønske jeg visste hvem som vant olje testen jeg leste for 2-3år siden, for på 2.plass så kom Biltema med sin helsyntetiske olje og slo Castrol som lå på 3.plass. Så da skal jeg finne ut hva slags olje som vant testen. Farlig å kjøpe en bil som har gått på noe annet enn den som vant den testen da ettersom Biltema ødelegger en motor slik, så tørr jeg ikke å tenke på hva slags skader det er på bilen min ute for den har gått på Castrol og en liten dæsj med Esso olje for jeg måtte fylle på en liten skvett. Vis olja er så dårlig så tror jeg neppe de hadde solgt den idag etter alle de årene de har solgt olje, Biltema er ikke så dårlig når det gjelder verktøy heller så lenge man kjøper det som det står 10års garanti på, får det man betaler for når det gjelder verktøy. Og dessuten så er skralla i de settene som det er 10års garanti på produsert av Kamasa:) Men tilbake til olje, Så lenge Biltema har vært i Norge så er Oljen levert av Statoil, se bak på kanna eller bare se på korken den er helt lik. Men en ting som er helt sikkert som jeg vet om er at vis du bruker Fram Olje filter på en Toyota Hiace så synker oljetrykket så man kan risikere havari.

 

Så folk for mene og tro hva dem vil, men utspill om at Biltemaolja lager en slik motor alene er vel litt drøyt. Da jeg så en slik motor så hadde den gått i mange år uten å ha blitt byttet oljefilter på og kun etterfylt med all slags mulige merker, så vil heller tro at det er noe slikt som har blitt gjort.

Men på Diesel biler så anbefaler dem ikke Biltema olja for den oppfyller ikke alle kravene der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmmmm, da skulle jeg ønske jeg visste hvem som vant olje testen jeg leste for 2-3år siden, for på 2.plass så kom Biltema med sin helsyntetiske olje og slo Castrol som lå på 3.plass. Så da skal jeg finne ut hva slags olje som vant testen. Farlig å kjøpe en bil som har gått på noe annet enn den som vant den testen da ettersom Biltema ødelegger en motor slik, så tørr jeg ikke å tenke på hva slags skader det er på bilen min ute for den har gått på Castrol og en liten dæsj med Esso olje for jeg måtte fylle på en liten skvett. Vis olja er så dårlig så tror jeg neppe de hadde solgt den idag etter alle de årene de har solgt olje, Biltema er ikke så dårlig når det gjelder verktøy heller så lenge man kjøper det som det står 10års garanti på, får det man betaler for når det gjelder verktøy. Og dessuten så er skralla i de settene som det er 10års garanti på produsert av Kamasa:) Men tilbake til olje, Så lenge Biltema har vært i Norge så er Oljen levert av Statoil, se bak på kanna eller bare se på korken den er helt lik. Men en ting som er helt sikkert som jeg vet om er at vis du bruker Fram Olje filter på en Toyota Hiace så synker oljetrykket så man kan risikere havari.

 

Slik jeg har forstått det så får man som regel det man betaler for.

 

Edit.

Vil også bare nevne at uansett spesifikasjoner som måtte være skrevet på kannen så er teori og fakta to vidt forskjellige ting.

 

Så folk for mene og tro hva dem vil, men utspill om at Biltemaolja lager en slik motor alene er vel litt drøyt. Da jeg så en slik motor så hadde den gått i mange år uten å ha blitt byttet oljefilter på og kun etterfylt med all slags mulige merker, så vil heller tro at det er noe slikt som har blitt gjort.

Men på Diesel biler så anbefaler dem ikke Biltema olja for den oppfyller ikke alle kravene der.

 

Du kan no tro hva du vil,men fakta er at sånn så det ut når jeg tok av toppdekslene. Vet ikke hvilken biltema olje som ble brukt men det var biltema. Det hadde han kjørt på regelmessig i et par år.

Men det er no engang sånn at ikke all olje passer på alle motorer uansett hvilken test de har vunnet.

fyller man feks shell olje på en 6.2 diesel(gm) så havarerer den.Dette er fordi oljen er årsaken til at oljetrykket forsvinner.

Det er nok greit og bruke billig olje til en billig bil man ikke bryr seg om,men sånn jeg ser det er olje bilens blod og det er nok dumt å bruke "billigolje" da ?

Jeg skifter olje på bilene jeg har hatt på 5000km uansett og har prøvd en del typer. Valvoline er den jeg er mest fornøyd med.

Kan nevne at jeg i et nødstilfelle hadde kendall olje på tt`n jeg hadde rett før jeg skulle til rudskogen og kjøre. Det viste seg at oljetempen økte mye raskere enn valvoline oljen jeg normalt bruker og til temperaturer som gjorde at jeg måtte kjøre nedkjølingsrunde hver 3 runde. Det betyr ikke at den oljen er dårlig men den passer ikke til 1.8t motorer.

Man kan krangle og kverulere så mye man vil men jeg bruker iallefall ikke "billigoljer" som comma og biltema uansett hvem som produserer dem.Da resultatet kan bli mye dyrere enn det man sparer på olje.

Uansett så må man bruke det man føler for og det er ikke mitt problem,men ingen bil jeg sender ut fra service blir fyllt på noen annen olje enn dem jeg har gode erfaringer med.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant som Kenneth sier lenger oppe i tråden, biltemaolje kommer fra Statoil, her på østlandet blir det tappet om i biltemakanner i østfold et sted mener jeg å ha lest. Akkurat der må dem inneholde samme spesifikasjoner som alle andre, eller så er det vel fare for at det hadde blitt dyrt for dem, hvis den ikke holdt mål. Men akkurat pumpedysemotorene skal ha en spesiell olje, og det tror jeg ikke biltema har tatt inn. Selv så bruker jeg castrol sin olje som er spesiellt til PD-motorer, fra mekonomen, og kjenner du noen der, betaler du ikke mer enn 540,- for 4 liter olje og oljefilter med pakninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt på Felleskjøpet 10w40 (statoil olje) på alle mine biler samt dama sin, og kan med handa på hjerte anbefale den olja til dere med bruksbiler. Har hatt noen havarier på 80 quattroen (sprekk i blokk, knekt ventil, skeiv veiv osv. ) og hver gang jeg har hatt oppe motoren så har det sett nytt ut inni :)

 

Nå er kanskje ikke FK olja den råeste på grisekjøring da den blir for tynn for 80quattroen, men ei flott allround olje!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er vel FK oljen fra Statoil, så den er jo ikke av humbug kvalitet den heller da. Har kjørt FK på mange biler i familien i flere år, og det har ikke syntes på noe vis sålangt at den ikke skal holde mål iallfall.

Men har merket at FK sin olje medfører et noe tidligere oljeforbruk enn bl.a. Castrol.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamlemotoren min fikk rådebank... den gikk da på biltema helsyntetisk... neppe årsaken, men tar ikke sjansen på det igjen så holder meg unna det... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig med deg Trond Kenneth at ikke alle biler fungerer like godt på samme type olje og må finne ut hva som fungerer best. På min Passat 1.8T kommer jeg til å gå over til Valvoline Longlife da jeg har hørt mye bra om den oljen på denne type motor. Brukte Castrol GTX på en Golf GTi jeg hadde og den drakk 1,5l olje på 2 uker men etter at jeg byttet og fylte på Quaker State så brukte den ikke olje i det hele tatt. Så som sagt må prøves frem, og Biltema olje på en 6.2Diesel er ikke å anbefale og det står det også flere steder da man søker litt på Biltema olje at den ikke har egenskapene som kreves til Amerikanske Diesel motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger, men er vel ikke blitt mye klokere.

Ser ikke ut som at det er noe "fasit" svar på spørsmålet mitt : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte Castrol GTX på en Golf GTi jeg hadde og den drakk 1,5l olje på 2 uker men etter at jeg byttet og fylte på Quaker State så brukte den ikke olje i det hele tatt.

 

Har litt vanskelig for å tro på dette altså..måtte vel være noe annet feil med den motoren : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen bilder av en 2,5 tdi R5 motor som har gått 100.000 km etter overhaling. Jeg har tatt noen bilder av alt griseriet som Biltema-oljen i følge enkelte her skulle ha skapt. Bilen har gått på Biltema syntetisk 5W-50, skiftintervallene har vanligvis ligget på 5.000 - 7.000 km mellom olje/filterskiftene. Det lengste som er kjørt er 12.000 på et skift.

 

På bildene er motoren kaldstartet, flyttet og stoppet. Oljen var altså ikke varm og har derfor ikke rent skikkelig av. Oljen har på bildet gått minst 5.000 km og er derfor blitt litt mørk.

 

Det var ingen synlige tegn til slitasje på kammer eller løftere. Det var ingen antydning til koks, grøt eller andre ulumskheter. Min oppfatning er derfor at Biltema syntetisk er helt OK så lenge man skifter passe ofte slik jeg har gjort.

 

1biltema olje1.jpg

 

1biltema olje2.jpg

 

1biltema olje3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt vanskelig for å tro på dette altså..måtte vel være noe annet feil med den motoren : klø :

 

Klø så mye du vill for min del, har vitner på at den drakk så mye på 2uker ja og ingen ting da vi bytta over på quaker state. svogeren min som tok over bilen etter meg og et par til kan bekrefte det samme. Som sagt noen biler reagerer forskjellig enn hva andre gjør på olje. Samme ved olje filter også, noen oljefiltre kan redusere oljetrykket på bilen din vis du er uheldig. Hiace er litt kresne der. Men slike ting kan man diskutere til man går i grava.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde en bil som var gått på biltema mineralsk, og den var det sinnsykt mye koks i motoren, men hel-synt olje skal jo rense opp så den burde ikke være sånn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en MB 230(124) som hadde gått ca 370K og tikket fælt.

Gikk over til rimelig mineralolje fra Quaker State og den ble god som gull: haha :

Gikk penere og brukte mindre olje.

 

Etter olje- og filterskift mellom 7 og 9000 km hele tiden og overgang til Quaker State olje var den gullende ren innvendig og gikk relativt stille og fint da jeg solgte den etter at den hadde rundet 430K.

Det eneste jeg ellers hadde gjort med den da var å skifte kamkjede...

 

Kjører med quaker state syntetisk på 5-ern og er kjempefornøyd med det.

Men hvis man får Agip olje til en drøy 50lapp for litern er jo det verdt å prøve..

Hvor får man det i Østfold?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quaker State og Pennzoil er heleiet av Shell. Er det europeisk tappet Quaker State eller Pennzoil, er det samme innhold i flaskene merket Shell.

 

Merkelig at enkelte har mer tiltro til italienere enn svensker mht. motorolje. Spesielt med tankte på hvilket kvalitetsrykte italiensk bilindustri har hatt gjennom tidene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klø så mye du vill for min del, har vitner på at den drakk så mye på 2uker ja og ingen ting da vi bytta over på quaker state. svogeren min som tok over bilen etter meg og et par til kan bekrefte det samme. Som sagt noen biler reagerer forskjellig enn hva andre gjør på olje. Samme ved olje filter også, noen oljefiltre kan redusere oljetrykket på bilen din vis du er uheldig. Hiace er litt kresne der. Men slike ting kan man diskutere til man går i grava.

 

Klør bare mer og mer...: rolleyes

Men det stemmer sikkert det du sier da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Castrol kurs via jobben for en stund tilbake.. Husker ikke så alt for mye av det, men noe tror jeg at jeg fikk med meg, haha.. Selv om det står samme spesifikasjon på flaska, så betyr ikke det nødvendigvis at olja er kliss lik, og like bra.. Billige merker utvikler ofte olja slik at den akkurat er innenfor, mens dyrere merker som bruker enorme summer på forskning, har ofte oljeer som ligger godt innenfor spesifikasjonene, og ofte en del bedre.. Castrol bruker enormt mye tid og penger på forskning, og de har testet sin olje opp mot de fleste andre merker.. De billige oljeene har ofte tilsetningsstoffer som ikke alltid er helt bra for motoren, og de har som regel mye mindre vaskeegenskaper, da det er kostbart å mye slike "riktige" tilsetninger i olja..

 

Skal ikke påstå det ene eller det andre om oljeer jeg ikke har testet selv, sier bare noe av det vi ble fortalt på olje kurset.. Selv kjører jeg kun Agip, og er veldig fornøyd med det.. Hvis man passer på å kjøre en sånn kartong (6x4l), gruppekjøp, castrol på mekonomen i forhold til møller forhandler, osv, er det ikke så fryktelig mye dyrere enn de billigste.. Så jeg hadde ikke tatt sjangsen på å spare et par kr litern på å kjøpe noe billig.. Alle har forskjellig meninger, og så lenge man skifter olje regelmessig, er det nok mye som funker bra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig sier Castrols folk det du nevner. De er betalt for å si det.

Fakta er at INGEN lager motorolje som er MYE bedre enn den spesifikasjonen den er laget for å oppfylle. Castrol og eieren BP er ett av Europas selskaper med høyest inntekter. Det får man ikke ved å lage produkter som er mye dyrere å produsere enn konkurrentene.

 

All motorolje med en gitt spesifikasjon er mer eller mindre like god. Evt. forskjeller er så små at det i praksis ikke er mulig å måle (innenfor normale testregimer for motorolje).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært på Shell sitt kurs, og de også anbefaler å bruke olje fra anerkjente produsenter...

 

Men, i en pause, så pratet jeg med en fra Shell, som var storleverandør av smøremidler til der jeg jobbet, Forsvaret. Oa han kunne berette at det var 1 olje de ikke klarte å få innenfor kravene som stiltes, selv om den spesifikasjonsmessig skulle være god nok. Greia var at Mobil1 klarte det, så i det tilfellet var Shell nødt til å levere Mobil1 olje, for å klare å levere den bredden av smøremidler som trengtes.

 

Utfra tidligere diskusjoner om Shell sin olje og tikkeegenskaper så er jeg ikke overrasket...men bruker det som eksempel på at ikke alle oljer er like selv om spesifikasjonene er like og forskningsbudjettene store...noen ligger ett hestehode foran.

Men nok om Shell...dette er en tråd om Castrol og Biltema...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han sa faktisk ikke "castrol er best".. Det han sa var at de dyrere oljeene har mer % av de gode tilsetningsegenskapene enn billigere oljeer.. Ville tro oljeer som mobil1, agip, castrol osv har noe bedre egenskaper til feks å vaske rent, og dra med seg smuss og drit, og de forskjellige egenskapene holder seg kanskje lenger..

 

Hvis du mener at olja er kliss lik uansett merke, hvorfor er det forskjellig pris da?! Det blir jo som med alt annet her i verden, man får det man betaler for.. Er jo en grunn til at feks Audi er dyrere enn Lada, eller at Idun ketchup er dyrere enn FirsPrice ketchup.. NOE forskjell må det jo være..

 

Dette blir jo å sette ting helt på spissen.. Har hverken prøvd castrol eller biltema selv så skal ikke uttale meg om de forskjellige produktene.. Men nekter å tro at alt inneholder helt like stoffer..

 

Det viktigste er nok uansett å skifte olje regelmessig.. Da er det nok som nevnt over minimale forskjeller, som sikkert ikke merkes før man evt sender inn prøve til labratorium.. hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.