Anbefalte innlegg

Faktisk ER innholdet i flaskene likere enn du tror. Det finnes bare noen få produsenter av baseolje og additivpakker. F.eks. deler Shell og ExxonMobil, Infineum (http://www.infineum.com) som er deres felles kilde av additivpakker. Infineum leverer også til mange andre "motoroljeblandere".

Det er et fåtall som lager baseoljen og additivpakke selv.

 

Prisforskjellen kommer ofte av hvor aggresiv markedsføring produsenten velger og hvilket "segment" man vil tilhøre. Kvalitet har svært lite å si for utsalgsprisen. Samme oljer som i Norge koster kr 250 pr liter, koster mindre enn kr 50 pr liter i USA.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...han kunne berette at det var 1 olje de ikke klarte å få innenfor kravene som stiltes, selv om den spesifikasjonsmessig skulle være god nok...

Enten leverer en olje i henhold til spesifikasjon(er) eller så gjør den det ikke. Kanskje Shell ikke klarte å levere iht. spesifikasjon og dermed valgte Mobil1s olje. Ikke så merkelig da forsvaret har en hel del oljespesifikasjoner som ikke er normal hyllevare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Prisforskjellen kommer ofte av hvor aggresiv markedsføring produsenten velger og hvilket "segment" man vil tilhøre. Kvalitet har svært lite å si for utsalgsprisen. Samme oljer som i Norge koster kr 250 pr liter, koster mindre enn kr 50 pr liter i USA.

 

Så vidt jeg kjenner til har ikke alle oljene i statene samme tilsettningene som her i europa, kan gi utslag på prisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg kjenner til har ikke alle oljene i statene samme tilsettningene som her i europa, kan gi utslag på prisen.

Priseksemplene jeg kom med var Mobil1 0W-40. Den er den samme i Europa og USA.

Billigolje i USA koster under 7 kroner pr liter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo snakk om billige olje her (som da blir nevnt Tema, og FK).. og dyre (nevnt blir mobil1, Agip, Castrol) osv.. og i neste setning sies det at AGIP ikke koster mer enn 50 kr pr liter, og ved litt smart handling koster Castrol / 'agip / mobil1 nesten ikke mer enn biltema.. hmmm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo snakk om billige olje her (som da blir nevnt Tema, og FK).. og dyre (nevnt blir mobil1, Agip, Castrol) osv.. og i neste setning sies det at AGIP ikke koster mer enn 50 kr pr liter, og ved litt smart handling koster Castrol / 'agip / mobil1 nesten ikke mer enn biltema.. hmmm...

 

Lett valg IMHO :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett valg IMHO :)

 

Poenget mitt var vel det at det sies i tråden her at man får det man betaler for, og at den og den oljen er dyr.. og i neste sekund er den jo ikke noe dyrere enn billig oljen... så hvorfor skulle den da være bedre? (nei jeg betviler ikke at oljen ikke er bra... ) (Og ja, jeg tar ikke risken med Tema olje en gang til, pga det var den oljen som bilen hadde da den rasa.. årsak eller ikke anes ikke.. )... Greia er vel kanskje heller hvor mye marginer de ulike leddene har lagt inn? Er jo nada problem å få 50% eller mer på "dyr" olje somregel hvis man "kjenner noen"... sier litt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvalitetsbegrepet når det gjelder olje er en studie i seg selv...

 

Det er baseoljen og additivene som er avgjørende for motoroljens kvaliteter. Billigolje laget av mineralsk baseolje og en "billig" additivpakke kan gjerne møte spesifikasjonene når den er i kanna, men er den like god etter 2000km? Antakelig ikke. En høykvalitets syntetisk olje med gode additiver beholder som regel sine egenskaper lenger enn en billig mineralsk olje. Jo bedre baseolje, jo dyrere er normalt olja. Så kan man spørre seg selv om Biltema kjøper olje fra øverste hylle for å selge billig, eller om det er noe annet i kanna.... jeg vet hva jeg tror...

 

Baseoljer er klassifisert i 5 grupper etter svovelinnhold og viskositetsindeks, hvor gruppe 1, 2 og 3 er rene mineraloljer hvor hydrokarbonkjedene er uforandret, og gruppe 4 og 5 som er rene syntetiske baseoljer. Mineralske baseoljer har tildels dårlige egenskaper i en forbrenningsmotor i utgangspunktet, men kan forbedres ved hjelp av additiver, og det er dette som stort sett selges til Ola Dunk.

 

Gruppe 4 baseolje er mineralolje hvor hydrokarbonkjedene er cracket og satt sammen igjen på en bestemt måte for å oppnå visse egenskaper, altså blir dette en syntetisk, "man-made" olje. Mobil1 er etter det jeg vet basert på en gruppe 4 baseolje, dvs en fullsyntetisk olje. Gruppe 5 baseolje er laget av estere, og molekylene i en esterbasert olje er designet for "klistre" seg til metallet i motoren, samt å tåle høy oljetemperatur uten at de ødelegges/forbrennes. Esterbaserte oljer á la Motul 300V og Silkolene Pro S tåler varmen i motoren langt bedre, og oljen vil derved opprettholde sine egenskaper i større grad enn olje av lavere "kvalitet".

 

Foruten å ikke spare seg til fant ved å kjøpe billigolje, anbefales det å bruke et skikkelig oljefilter. Mahle, som du får på Mekonomen er meget gode oljefiltre, og definitivt mange hakk over f.eks Fram.

 

Dette ble mye på en gang, og inneholder sikkert litt feil også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

anbefales det å bruke et skikkelig oljefilter. Mahle, som du får på Mekonomen er meget gode oljefiltre, og definitivt mange hakk over f.eks Fram.

 

Off-topic:

Hvorfor "mange hakk over Fram.."..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje diskusjon... må være et av verdens mest mottagelige temaer for synsing osv. så jeg joiner inn...

bare fordi en motor hvor olja har begynt å sludge.. eller rettere sagt delt seg og blitt fast masse, trenger ikke å bety at det er olja sin skyld.. det skjer med alle oljer om de blir utsatt for ritkige forhold. Tilsettningstoffer(ja tilsatt av "smarte eieren" som ønsker seg ræserbil på kanne til 500kr), eksos, dritt, for langt skifte intervall osv. er typiske årsaker til det... Og ikke stol på tidligere eiere at den har blitt bytta osv., det er en selvfølge...

 

Longlife oljer vs biltema olje? virkelig? mikroskopiske spon osv. forsvinner ikke fra olja pga magiske tilsettningsstoffer, da ville den i så fall spist resten av motoren også. Ja, du har et oljefilter, men de blir fulle av drit de også. Også har vi det her med sludging da... eller mindre avleiringer igjen... det vil trolig skje om du kjører 30k på samme olja.. longlife er som mcdonalds.. det funker veldig bra og du sparer tid og penger helt til den dagen "proppen" løsner og setter seg et sted du ikke ønsker å ha den...

 

 

Så hva er problemet med biltema egentlig? har noen noe håndfast bevis? (ja, det vil si konkrete bevis og ikke "bevis" som kan skyldes 1001 andre ting)

jeg sier ikke at jeg ville brukt den på en blodtrimma motor som blir pint og til slutt ville fått et nærmere bekjentskap med autovernet(evt. jordet over alle haugene, for de som liker den litt mer luftige varianten) på rudskogen uansett, men den holder jaggu til mange biler...

Får du ræserolje til samma prisen så er det bare å slå seg løs, men jeg gidder ikke betal x ganger mer for olje som ikke vil ha noen som helst annen postitiv påvirkning på motoren min annet enn hva enkeltes propaganda av den fantastiske placeboeffekt og troen på snåsa-effekten vil gjøre...

 

Men for all del, jeg forventer ikke at noen skal ta det her for god fisk, akkurat som jeg ikke forventer at oppegående mennesker ikke skal la seg lure av allverdens reklame og magiske løsninger :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Off-topic:

Hvorfor "mange hakk over Fram.."..??

Hold en av hver i hånda, så skjønner du med en gang hvorfor... :)

-filterkonstruksjon

-filterareal

-filtermateriale

-bypass som åpner raskere pga tett filter (som skyldes dårlig filtermateriale og mindre filterareal) = ufiltrert olje rett tilbake i motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å klargjøre litt om amerikanske motoroljer... Noen nevnte de her

 

Mange av disse oljene er beregnet for biler med lavere turtall.

 

Det vil si at en del som kjører med store V8-ere og automat og en avslappet kjørestil sliter med motorer som kokser igjen hvis de kjører på europeiske oljer.

 

En del av de amerikanske oljene rengjør bedre ved lave turtall.

Har snakket om dette med det lokale US-verkstedet her som har åpnet en del koksede amerikanske motorer.

 

Og til de som tror at Quaker state og Shell ere samme olja: Tro om igjen.:P

Shell olje bruker å legge igjen ei tjukk gusjete smørje i motoren.: mad :

Quaker state olja gjør det gullende reint.;)

Jeg vet det av erfaring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt mail til VW:

Hei.

Mye mas fra min side her nå, men ville forsikre meg om at dette vil gå bra :) Ser at denne oljen skal oppfylle de spesifikasjonene motoren krever. Oljen det er snakk om er denne:

Helsyntetisk motorolje 5W–30, Longlife

Helsyntetisk motorolje utviklet for bruk i nye VW-modeller ved forlengede oljeskiftintervaller. Gir lett ved lave temperaturer. God slitasjebeskyttelse, noe som forlenger motorens levetid. Anbefales for motorer der det foreskrives en olje iht. spesifikasjon VW 504.00 og 507.00. Oppfyller også følgende spesifikasjoner: ACEA A3/B4, ACEA C3. 1 l.

 

Mvh

Bjørnar

 

Hei.

 

Så lenge det står på kannen som du beskriver er denne godkjent fra fabrikk.

Vi har selv ikke noen erfaring med bruk av denne oljen,men så lenge den tilfredstiller de forskrevne VW-normer så skal det ikke være noe problem :-)

 

 

 

Med vennlig hilsen

Kundehenvendelser

Harald A Møller AS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Så lenge det står på "kannene" at den tilfredstiller riktig VW-Norm så skal denne kunne brukes.

Send oss gjerne reg.nr eller chassis.nr så kan jeg sjekke hvilke normer du kan bruke på din bil.

 

 

Med vennlig hilsen

Kundehenvendelser

Harald A Møller AS

 

 

Hei.

 

Du kan på din bil bruke VW-Norm : 504.00/ 507.00 og 506.01 (disse er longlife olje typer )

Du kan også bruke VW-Norm: 505.01 men den MÅ skiftes ved max 15000 km.

 

 

 

Med vennlig hilsen

Kundehenvendelser

Harald A Møller AS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=258412

http://www.naf.no/Eie-Bil/Vedlikehold/Motorolje/

 

Selv skal jeg inrømme at jeg klarer glatt å styre unna biltema sin olje på A4'en, og eventuelle dyrere biler med spesielle motorer. Hadde jeg hatt en "billigbil" ville jeg gått for biltema sin olje der oljeskift blir satt til 10.000km

 

Kanskje noen som kan svare på hvorfor de bruker purolator filter som et eksempel? Orginalt er ikke mye dyrere, og ut fra det jeg tidligere har lest skal orginale filter være mye bedre enn "billig-filterene"! Disse har en annen oppbygning, annet filter og litt annet diverse. (Dette er jo noe som kan sjekkes, og det skal jeg jammen gjøre!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Purolator er ikke noe dårlig kvalitet. Har eksistert på markedet i flere tiår. Og selvfølgelig Mahle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Purolator er ikke noe dårlig kvalitet. Har eksistert på markedet i flere tiår. Og selvfølgelig Mahle

Purolator og Mahle er sikre valg. Ikke koster det noe mer enn andre "billigmerker" heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg drista meg til å prøve 5-50 olja til tema på 200`n min nå..

 

Motoren går pent som ei klokke, og har minst 1 bar høyere oljetrykk enn med agip 10-60 hele tiden.. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder Fram-filtre må man også merke seg at de som markedsføres til europeiske motorer har en helt annen produsent enn de som markedsføres til amerikanske motorer. Sistnevnte har visstnok vesentlig høyere kvalitet, mens de vanlige til europeiske motorer er på Biltema-nivå. Uansett koster et originalt oljefilter så lite, så jeg ser ikke vitsen med å være gnukk der.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

Jeg har sett flere motorer som ser slik ut innvendig, som aldri har gått på Biltema-olje.

De blir slik når olje sjeldent blir skiftet. Enkelt og greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg drista meg til å prøve 5-50 olja til tema på 200`n min nå..

 

Motoren går pent som ei klokke, og har minst 1 bar høyere oljetrykk enn med agip 10-60 hele tiden.. : rock :

På gammal Golf funker ikke Biltema-olja noe særlig bra etter min erfaring.. Tikking oppstår med en gang, og ved bytte til "bedre" olje, forsvinner tikkinga. Så det er kanskje noe de sparer på, når olja selges så billig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På gammal Golf funker ikke Biltema-olja noe særlig bra etter min erfaring.. Tikking oppstår med en gang, og ved bytte til "bedre" olje, forsvinner tikkinga. Så det er kanskje noe de sparer på, når olja selges så billig?

 

Har jo ganske mye å si hva slags viskositet du kjører også... "biltema olje" kan være så mangt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt på Biltema-olje på alt fra Fords gamle V6-motorer til Audis V8-motorer. Fungerer like bra. Aldri en ulyd, og rent og pent innvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker delsyntetisk 10W-40 på min 20vT å det et problemfritt, har ikke merket noen forksjell på tross av at jeg brukte ganske dyr olje før. Har også en 94 Passelat TDI hjemme som får olje av sammen type, merker ikke noe negativt av å bruke biltema sin olje:)

 

Løp og kjøp er mine ord:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett flere motorer som ser slik ut innvendig, som aldri har gått på Biltema-olje.

De blir slik når olje sjeldent blir skiftet. Enkelt og greit.

 

Det tviler jeg ikke på.Det var bare for å vise hvordan denne så ut. Skiftet forøvrig olje på en Toyota previa her om dagen og det som kom ut var tett på karamellsaus.. Så bare hvordan oljen "stablet" seg opp i trauet. :P så jeg spurte eier om hvilken olje som var brukt, og det var den gode gamle tema oljen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.