Reisebrev fra Wörhtersee Tour 2009 - via Davos & Stelvio

Anbefalte innlegg

Forstår ikke hvorfor Mattis ble stoppa, for etter hva jeg så så var det så og si bare biler fra Østerrike som ble stoppa og folk som vi spurte sa det var bare de som grisekjørte eller de som bråkte og lagde sjau som ble stoppa. Dessuten var det maaaange biler som gled rundt Wörthersee som var like lave om ikke lavere uten problemer med Polizei : klø :

 

Er vel ikke utenkelig at de så norske skilter og tenkte rikt land her kan vi få inn penger.

 

*lese resten av reisebrevet*

 

Rå bilder! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, skal vi se da. Da var vi vel kommet til Onsdag og på planen stod frokost, pakking og kjøreturen til Wörthersee over Davos og Stelvio.

 

Frokosten ble unnagjort og bilene pakket mens Mattis unnagjorde den tradisjonelle vinke-med-det-norske-flagget-midt-i-alpene-tradisjonen.

 

IMG_7158.jpg

 

Så kom vi oss ca 100 meter nedi gata hvor vi fyllte vann på flaskene fra en fontene og posa litt for kamera

 

IMG_7169.jpg

 

Vi fikk også tatt ett par bilder av bilene (rart hvordan det nesten er "viktigere" enn å ta av oss gutta på tur ;) )

 

IMG_7166_sized.jpg

(ja, jeg veit det har vært tidligere i tråden, men det er jo ille fint da :P )

 

Neste stopp på turen ble Davos hvor den tidligere omtalte dårlige researchen vi hadde gjort i forkant av turen slo til igjen. Det var jo ingen av oss som visste hvilken vei som ville føre oss til Stilfser Johc eller Stelvio-passet om du vil... Jeg overlot kartlesinga til de andre gutta og knipsa bilde av Tdi'n ved siden av en Mk6 Gti hos den lokale VW-forhandleren.

 

IMG_7173.jpg

 

Om dere er lite imponert over servicenivået hos norske VW-forhandlere så kan jeg trøste dere med at det slettes ikke var noe særlig bedre i Sveits. Vi tusla inn og tenkte at det hadde vært moro med en nøkkelring fra forhandleren eller noe og var frekke nok til å spørre... Det kunne vi ha spart oss for, for snøftinga og ristinga på hodet var ikke vanskelig å oversette til norsk for å si det sånn... Men, de har hyggeligere priser da.. En Passat R36 med litt utstyr lå på omtrent 440000,. nok der nede den gitt.

 

Etter at kartboka hadde gått på rundgang fant vi ut av veien og styrte ut av Davos med kurs for Livignio. Den veien ville føre oss til det som skulle bli turens høydepunkt, nemlig Stelviopasset. Veiene ble brattere og brattere og svingene krappere og krappere.

 

IMG_7174.jpg

 

Som dere ser er dette bildet tatt gjennom frontruta. Slikt blir det jo ikke skikkelig fotografi av, så Marius hang seg ut av vinduet på passasjersiden for å knipse litt skikkelig.

 

IMG_7178.jpg

 

Marius knipsa til den store gullmedaljen mens Tom-Rune filma ut av Mattis sin bil. Nok engang skulle det vise seg at slik oppførsel nok ikke var helt innenfor de rammene folk burde forholde seg til. Dette ga utslag i to Politimenn med veivende armer i speilet. Heldigvis stod de litt oppi en skråning og gjorde ikke allverdens forsøk på å løpe til bilen sin, så da gadd ikke vi å gjøre noe særlig forsøk på å stoppe heller ;)

 

Vi roa ned reisedokumenteringa for ett lite øyeblikk og tok ikke kameraene opp igjen før vi var ett stykke unna. Nok en gang hang begge passasjerene ut av vinduet for å forevige det snødekte landskapet. Temperaturen sank proposjonalt med at meterene over havet ble flere og gutta klagde til og med på at det var litt kaldt på fingrene. Det hjalp sikkert ikke for Tom-Rune at han mista lua heller ;)

 

IMG_7200.jpg

 

Vi plukka opp lua og fant ut at det var like greit å stoppe bilene for litt tryggere foreviging av omgivelsene.

 

IMG_7206_sized.jpg

 

På andre siden av fjellpasset, hvis navn fremdeles forekommer noe usikkert for oss, gikk veiene jaggu enda brattere nedover enn de hadde gått oppover på andre siden. Det var også skikkelig tøft å se hvor fort det endret seg fra snødekt landskap, som nesten var litt tundra-aktig, til landskap som var langt grønnere og skikkelig frodig.

 

IMG_7216.jpg

 

IMG_7221.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt mer kjøring ankom vi innløpet til Punt la Drossa-tunnelen som skulle ta oss over til Livignio og Stelviopasset. På andre siden av tunnelen ligger grensa mellom Sveits og Italia.

 

IMG_7231.jpg

 

Denne tunellen er det bare ett løp i, og det var rødt lys når vi kom. Det var kanskje like greit for da fikk vi anledning til å snakke litt med grensevaktene som lurte på hvor vi var fra og hvor vi skulle. Når vi sa vi skulle kjøre Stelvipasset kom det bare kort "Then you have a problem".... (sett inn dyster musikk her)

 

Det viste seg nemlig at Stelviopasset var dekket av "I don't know how many meters of snow" og var stengt... Bummer!

Så da var det bare å snu bilene og kjøre rundt gitt... Slukøret satt vi kursen videre mot Østerrike, denne gangen via Merano i Italia.

 

Vi var nok litt mer skuffa enn vi latet som over å ikke få kjøre over Stelvio, så det ble stille i bilene og kameraene ble tatt opp litt for sjelden. Fra Merano har jeg kun bildet under, noe som er veldig synd, for byen så ut som en liten perle av en by med brostein og gatekafeer overalt.

 

IMG_7241.sized.jpg

 

Men, gatekafeene plantet i det minste en liten ide i hodene våre og innen vi kom til Bolzano var det bestemt at når vi først var i Italia måtte vi jo ta en pizza. Så fort gutta hadde ringt hjem til mor ble det pizzaen servert og livet var igjen ganske herlig der vi satt på en uterestaurant full av sjarm og koste oss i langt over 30 grader :)

 

IMG_7242.jpg

 

IMG_7244.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir bare mer og mer misunnelig på turen deres, ser jo bare syyyykt rått ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil lese mer!! Se mer bilder! Helt sjukt så rått dere må ha hatt det. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til å ha vært en topp tur med unntak av "stoppet"... Utrolig fine omgivelser dere har kjørt i! Foreslo for en kompis med en 993 å ta turen nedover, men han ville ikke på VW treff : bråk : Ser det har vært bilder av en del Porscher, så kan dere bekrefte dette, så skal jeg se om jeg ikke kan klare å overtale han til å bli med nedover neste år : vinke : Jeg har ivhertfall VELDIG lyst!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På andre siden av fjellpasset, hvis navn fremdeles forekommer noe usikkert for oss, gikk veiene jaggu enda brattere nedover enn de hadde gått oppover på andre siden. Det var også skikkelig tøft å se hvor fort det endret seg fra snødekt landskap, som nesten var litt tundra-aktig, til landskap som var langt grønnere og skikkelig frodig.

 

Flüelapass het passet. :)

 

Og til alle dere som er misunnelige; JA, dere har GOD grunn til å være det! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Back in rainy norway.. Litt uvant fra 28-35 grader forrige uke ja.

Tom-Rune er vel igang med redigering og uploading av 1400 bilder..

 

Antall kjørte km. endte på rett over 4800 (hvis jeg husker rett)

Golfen fungerte tilfredstillende på turen, med unntak av fjuskete DSG kasse på køkjøringen i Reifiniz.

Skal på service asap. Ble litt surt med bot, og mye unødig fjas med myndighetene, men alt i alt var dette en KONGE tur.

Herlig avslutning med tur til Ingolstadt og Autostadt på vei hjem.

 

Nå kommer kjernen til å sette seg ned og bestille oppholdssted for Wörthersee 2010.

Vi kommer til å ha det enda fetere neste år, så heng på de som vil.

 

Skal få slengt ut noen bilder av battlescars på felgene og bilde av sinna-papirene fra "Bundesanstalt für verkehr" imorgen.

 

Candygolfen - Too low for Austria... : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy faen så rå tur dere har vært. Er kjempe misunnelig på dere. (unntatt Mattis som ble stoppet av politiet og fikk en liten bot og mangel lapp)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kunne jeg virkelig tenkt meg og bli med på neste år! *smiske med noen som har vw*

 

Det og lese her gir meg ikke mindre lyst på en biltur i europa heller :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er med, glatt. Nå har jeg i hvertfall bil som funker ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting de kicket paa, og som jeg ble bötelagt for var bl.a

Sportsluftsfilter

 

Du kjører åpent filter og fikk bot for det?! Sykt..

 

Ser jo ut som en helt rå tur. Ut i fra bildene ser det jo helt knall ut! Må prøve å få til en tur dit en gang : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvom Joachim har tegnet og fortalt, og lagt ut mange fine bilder velger jeg å suplementere med noen ekstra kjørebilder i første omgang:

 

Et stykke nedover i Tyskland

w_rtherseetour_066.jpg

 

Her måtte vi stoppe og kjøpe såkalte Vignettmerker så vi kunne kjøre lovlig i Østerrike og Sveits

w_rtherseetour_068.jpg

 

De så da slik ut

w_rtherseetour_074.jpg

 

Etter flere hundre kilometer på Autobahn var det på tide å få rensa Golfene for fluer og andre insekter

w_rtherseetour_091.jpg

w_rtherseetour_092.jpg

 

Ved hotellet vi hadde rett utenfor Davos

w_rtherseetour_140.jpg

 

På vei ned de smale gatene fra hotellet

w_rtherseetour_147.jpg

 

Dette er tatt fra Davos-sentrum

w_rtherseetour_157.jpg

 

Bilder fra Flüelapass

w_rtherseetour_170.jpg

w_rtherseetour_176.jpg

w_rtherseetour_178.jpg

w_rtherseetour_188.jpg

 

Schnapps-brenneri langs veien mot Wörthersee

w_rtherseetour_226.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere bilder vil komme i morgen fra Wörthersee, Autostadt og Ingolstadt:):)

 

Stay tuned!

wörtherseetour 921_.JPG

wörtherseetour 1209_.JPG

wörtherseetour 1156_.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo ut som årets begivenhet dette.

Jeg sier som resten att jeg håper jeg får sett det neste år!

Gleder meg også til mere bilder, skryt til dere alle for bra info, fin tråd og masse fine bilder.

Er kult og lese og se;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, da har gutta kommet hjem også ja :)

 

Blir sikkert litt frem og tilbake med bilder fra forskjellige dager her nå, men jeg fortsetter i samme duren som jeg startet og forsøker å beskrive dag for dag jeg.

 

Sist vi slapp var vi altså ferdig med å spise pizza i Italia og kjøreturen gikk videre mot Østerrike. Kjøreturen gjennom Italia skal vi la forbigå stillhet da det, bortsett fra alle varmegradene, var mye som å kjøre i Norge. Lastebiler og bobiler sørget for å lage kø, og veiene bø på heller lite forbikjøringsmuligheter.

Idet sola var på vei over horisonten nærmet vi oss Wörthersee og vi begynte å skjønne at det som så langt hadde vært en meget bra tur skull bli enda bedre. Etter å ha stoppet og vasket bilene i Villach som ligger litt øst for Wörthersee bar veien mot Pörtschach hvor Tom-Rune og Mattis skulle bo. Dette er ett lite tettsted eller landsby om du vil på sjøens sørside og allerede her var det folk og biler hvor enn man snudde seg. Klokka var jo allerede litt utpå kvelden og folk hadde tatt oppstilling på det som var av parkeringsplasser, bussholdeplasser og i alle rundkjøringene. Langs hele veien satt de folk i lystig lag og drakk, skravlet og så på bilene som passerte. For oss stakkars nordmenn var dette ihvertfall helt vilt. Det var også en liten forsmak på akkurat hvor mye folk som faktisk hadde tatt turen til treffet.

 

Tom-Rune og Mattis sjekket inn på hotellet i Pörtschach mens Marius og jeg forsatte videre til hotellet vårt i Klagenfurt på sjøens vest-side. her ble det en dusj før vi møtte Stian og Ronny for en øl i baren. Tom-Rune og Mattis kom også bortom men utover det gikk onsdag kveld stille for seg da vi tross alt var litt slitne etter å ha kjørt 2300 km på siden mandag.

 

Torsdagen startet med like bra vær som de andre dagene hadde hatt og alle forutsetninger lå til rette for en knalldag der vi sneglet oss i kø oppover til treffet som offisielt ble avholdt i Reifnitz. Vi stod vel fort en time eller to i kø oppover før vi kom inn den første "porten" hele veien her var det også tjukt med folk som satt i veikanten og vinket og smilte. Vel innenfor løste trafikken seg litt opp før vi kom helt inn til Reifnitz. Og det var her moroa begynte! Folk, musikk og biler absolutt over alt. Tenk dere 17 mai-tog med modifiserte folkevogner og dere begynner å nærme dere sannheten!

 

IMG_7257.jpg

 

IMG_7261.jpg

 

IMG_7264.jpg

 

Vi traff også på Stavanger-gutta som hadde brukt apostlenes hester innover til byen. Og i god norsk tradisjon fikk vi selvsagt en hyggelig hilsen ;)

 

IMG_7272.jpg

 

Etter en liten tur gjennom byen (som vel tok 2-3 timer siden trafikken nesten ikke bevegde seg) møtte vi igjen Stian og Ronny som hadde vært tidlig ute og kapret parkering til oss. Vi fikk da lurt MkV'ene inn bak en hekk og parkert.

 

IMG_7278.jpg

 

Ronny ser kanskje ikke helt fornøyd ut nederst i bildet der, men jeg lover dere at han koste seg han også :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Stian har vært inne på i reisebrevet sitt er det noe for en hver smak blant de europeiske bilene. Alt er nok ikke helt som vi gjerne skulle hatt det her på berget hvor less som regel er more, men felles for alle bilene vi så på treffet var vel at standarden på det utførte arbeidet var meget høy og alt er skikkelig gjennomført. De som driver med "kustom"-ting her i klubben har også mye å lære ;)

 

Europeerne er ikke redd for å sette vinkelsliperen i bilene sine og ei heller å ta litt dristige fargevalg :) Vi kunne kanskje ønsket oss litt mindre singleframe-griller, LED-lamper og kromfelger, men at det går 13 vr6'er på dusinet og at det ihvertfall var mer enn en W12 motor representert i gatene var bare helt riktig :D

 

IMG_7258.jpg

 

IMG_7266.jpg

 

IMG_7267.jpg

 

IMG_7270.jpg

 

IMG_7289.jpg

 

IMG_7296.jpg

 

IMG_7312.jpg

 

I tillegg til alle bilene som stod parkert rundt omkring var det selvsagt også salgsboder og haller rundt forbi. Tradisjonen tro styrte vi Nordmenn innom det som var av slikt, og som dere ser av den målbevisste gangen; -her skulle det hanldes krombiter!

 

IMG_7316.jpg

 

Inne i hallene var det meste representert, her rosemalte felgkanter på ny Scirocco.

 

IMG_7322.jpg

 

ASA hadde også lukket frem en Scirocco for å vise frem hjul. I tillegg til de som satt på denne bilen hadde de flere bra design. Så selv om jeg ikke vil at Sharif ikke igjen skal tapetsere markedet med slike, håper jeg at vi får se noen biler med ASA-hjul fremover.

 

IMG_7326_7_8.sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha tusla rundt blandt sagsbodene bar det nedover mot vannkanten igjen. Her nede lå Volkswagen sin stand rett ved siden av det mest trafikerte krysset i Reifnitz.

 

IMG_7342_001.jpg

 

IMG_7390_001.jpg

 

Volkswagen sin stand var som tidligere omtalt helt enorm.

 

IMG_7358_001.jpg

 

De hadde også tatt med seg endel artige biler, både tidligere viste og noen som var plukket frem spesielt for dette treffet

 

IMG_7364.jpg

 

IMG_7367.jpg

 

Som vi alle kjenner til, så ligger nøkkelen til å lage en fet bil i detaljene, og Volkswagen viser her at de har det i seg de også

 

IMG_7386.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha stått som sild i tønne hos Volkswagen en stund tok vi turen litt lenger opp i byen og det manglet ikke på ting å kikke på på veien.

 

IMG_7391.jpg

 

IMG_7398.jpg

 

IMG_7400.jpg

 

IMG_7415_001.jpg

 

IMG_7436.jpg

 

IMG_7440.jpg

 

Om det var mye liv og leven for oss "voksne" var det også ting for de litt yngre:

 

IMG_7448.jpg

 

IMG_7450.jpg

 

Er vel fler av oss som kunne tenkt seg en bilbane med Einsere tenker jeg ;)

 

Om vi sier at hovedgatene i byen dannet ett triangel var det alltids noe å se på innimellom her også. Litt roligere var det faktisk, men det var bare godt. Disse gutta her hadde ihvertfall ordnet seg der huset de hadde leid lå midt inne i byen.

 

IMG_7456.jpg

 

Driftige Østerrikere tok noen € av alle som ville parkere her, mens det selvsagt var gratis å tusle rundt og kikke

 

Gress_Panorama1.sized.jpg (klikk å bildet for å se det større)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag 1 i Reifnitz ble avsluttet med en kjøretur gjennom sentrum i nitiden på kvelden, og stemningen blantt folk steg i takt med alkoholinntaket. Men, uansett hvor fulle folk var virka det som om det var en gjennomgående respekt for andre folks biler og det var helt udramatisk å kjøre gjennom byen. Der har vi nordmenn absolutt noe å lære ;)

Etter å ha kjørt Tom-Rune tilbake til hotellet stakk jeg og Marius ut og tok en matbit før det ble tidlig kvelden igjen. Vi skulle jo tross alt opp tidlig dagen etter også :)

 

Dag to hadde Stian og Mattis ordnet seg plass helt nede ved Volkswagen standen noe som sikret at enda fler fikk sett bilene deres. Selv fikk jeg plass litt lenger opp i gata. Vi tok beina fatt og begynnte på enda en runde av området. Gatene var igjen fulle av folk, selv om det kanskje var litt mindre enn dagen før. Av biler var det masse "nytt" å se, det vil si at enda fler hadde kommet til treffet, og det var ingen fare for å komme hjem med bilder av bare de samme tingene som vi hadde tatt bilde av dagen før.

 

IMG_7470.jpg

 

IMG_7473.jpg

 

IMG_7479.jpg

 

Som nevnt var det meget høy standard på det aller meste av biler, og ett område de var langt lengre fremme enn oss nordmenn på var blandt annet motorrom og interiør:

 

IMG_7504.jpg

 

IMG_7506.jpg

 

IMG_7508.jpg

 

IMG_7516.jpg

 

IMG_7519.jpg

 

IMG_7664.jpg

 

IMG_7498.jpg

 

IMG_7500.jpg

 

( Noter "die sexy beifahrerin" i passasjersetet - Coming to ett treff near you soon)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer bilder av den blå A3'n?! : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fantes også en stor scene på treffet hvor det ble avholdt alt fra driftekonkurranser med Golf 4, go-kart kjøring og diverse publikumskonkurranser. Desverre var trengselen her så stor at jeg bare har ett bilde fra når det var ett eller annet uinteressant som skjedde :P

 

IMG_7522.jpg

 

Treff som dette samler naturligvis mye rart. Alt fra rosa pelskledde golf 3 (med vaskelapp selvsagt)...

 

IMG_7541.jpg

 

...til 40 år gamle damer i trange klær som skal posere overalt...

 

IMG_7557.jpg

 

Når det er sagt var det mye fint som poserte også...

 

IMG_7568.jpg

 

både frivillig... og kanskje litt mer ufrivillig...

 

IMG_7633.jpg

 

Etter å ha stått i ring og tilsynelatende tatt bilder av hverandre litt gikk Stian lei og ville dra hjem til Norge.

 

IMG_7566.jpg

 

IMG_7571.jpg

 

Så mens Stian og Ronny tok med seg x-antall gigabyte med bilder og tidenes solbrenthet tilbake til Norge stod vi fire andre igjen og tusla opp til Audi sin stand.

 

Nok en gang manglet det ikke på ting å ta bilde av på veien

 

IMG_7525.jpg

 

Denne gule Mk2'n skulle vi forøvrig stifte nærmere bekjentskap med litt senere.

 

IMG_7574.jpg

 

Jägermeister var også godt representert. De hadde disse to søte jentene som hadde ett konstant behov for å sjekke om hornet på MkVI'n deres funka og en R8 med logo som jeg ikke finner bilde av i farten.

 

IMG_7675.jpg

 

IMG_7682.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk noen av dere tatt noen bilder av min der nede? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audistanden stod absolutt ikke noe tilbake for Volkswagen sin og hadde masse godbiter utstilt. A1-konsept, Audi 50 av tidlig årgang, R8 LMS og V10 og fabrikkstuna Q7 og litt annet snop er vel stikkord nok.

Audi_Panorama1.sized.jpg

(nok ett klikkbart "panoramabilde")

 

IMG_7594_5_6.jpg

 

IMG_7608.jpg

 

IMG_7610.jpg

 

Bra med folk var det også der:

 

IMG_7617.jpg

 

inkludert ett par nordmenn som nok begynnte å bli litt slitne i bena etter all gåinga.

 

IMG_7618.jpg

 

IMG_7620.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.