VACN Trackday Rudskogen 26 juni 2009

Anbefalte innlegg

Kjekt med fører møter utover dagen slik at de som kommer langt fra eller ikke står opp tidlig har mulighet for å være med "hele dagen"...

 

Blir så fett dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg må vel ta turen jeg også...

jeg prøvdee å melde interesse som flaggvakt men spurte åssen muligheten var for å få kjørt også men det er aldri blitt besvart:P hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skal ! dobbelt hjulsett denne gangen !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg tatt meg fri fra jobb, så da sees man vel rundt klokken 08.00 på rudskogen da!

 

*æsj, da må jeg jo stå opp 1 time senere enn hvis jeg skulle vært på jobb da :P*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det absolutt høl i huet å bevege seg utpå der med 1 år gamle piggfrie vinterdekk?

Har ikke annet for øyeblikket og hadde vært så morro å kjørt. Vet jo at det ikke pålangt er optimalt med tanke på feste osv men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det absolutt høl i huet å bevege seg utpå der med 1 år gamle piggfrie vinterdekk?

Har ikke annet for øyeblikket og hadde vært så morro å kjørt. Vet jo at det ikke pålangt er optimalt med tanke på feste osv men...

 

man kjører på det man har ;)

 

morro er det uansett !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det absolutt høl i huet å bevege seg utpå der med 1 år gamle piggfrie vinterdekk?

Har ikke annet for øyeblikket og hadde vært så morro å kjørt. Vet jo at det ikke pålangt er optimalt med tanke på feste osv men...

 

Det går nok greit, men bare vær obs på at det lille grepet du har på tørr asfalt forsvinner fort når dekkene blir varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var nå en dag å ha denne banekjøringa på..Blir jo nødt til å ta meg fri fra jobb for å evt klare å bli med på dette siden jeg sikkert må være med på dette førermøtet tidlig på mårran.

 

Kunne den ikke vært på lørdag slik at flest mulig kunne blitt med?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er for seint ute. Alle vi andre har tatt oss fri fra jobben allerede...;)

 

Fører møte holdes jo utover dagen - ikke bare kl 8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoho, jeg så vi har flere førermøter så da er saken biff:D Jeg kommer med piggdekk uten pigg. Får prøve å ha det så morsomt som mulig med det lille som er av dekk. Har ingen planer om å kjøre for mye gris uansett så blir sikkert gøy likevel:) Kanskje ræva slipper av og til også ved mye pådrag:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dukker opp for og se på litt etter jobb på fredag i alle fall=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en måte uforsvarlig å dukke opp på asfalt-bane treff med vinterdekk.. tenk bremselengden da!!!

Men samtidig blir det jo bambi on ice i svingene da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en måte uforsvarlig å dukke opp på asfalt-bane treff med vinterdekk.. tenk bremselengden da!!!

Men samtidig blir det jo bambi on ice i svingene da :)

 

Enig.. har vel sett folk bremse seg inn i rævva på folk foran seg med bedre dekk /bremser før også så.. når det først er en teknisk kontroll før kjøring.. så mener nå jeg i allefall at dette med dekk er like viktig som mye annet! hva skal man med bra bremseveske om dekka suger.. og er som gele på varm asfalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har liggende sommerdekk som har halve grepet i forholdt til vinterdekka mine, så vinterdekk er nødvendigvis ikke det verste man kan kjøre på bane med :)

 

Uansett så gjelder det å vite bilens tekniske begrensninger, og de finner man ut ved å prøve seg frem litt og litt, helt til det ikke går lenger : smil : sistnevnte bør prøves ut i ensomme hjørner av banen, så blir det mindre brydderi for de rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det en liten endring i programmet. Portene åpner ikke før 09:00 , så da kan vi alle sove litt ekstra på freddan også. Programmet blir dermed forskjøvet med en liten time.

Jeg har liggende sommerdekk som har halve grepet i forholdt til vinterdekka mine, så vinterdekk er nødvendigvis ikke det verste man kan kjøre på bane med :)

 

Uansett så gjelder det å vite bilens tekniske begrensninger, og de finner man ut ved å prøve seg frem litt og litt, helt til det ikke går lenger : smil : sistnevnte bør prøves ut i ensomme hjørner av banen, så blir det mindre brydderi for de rundt.

 

Megeet godt poeng Ole!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at dere da har tatt med i beregningen grepet i vinterdekkene etter at de har blitt langt varmere enn gummi blandingen de er laget av er beregnet for?? Når den grensen først er nådd.. noe den fort gjør i 24 grader på varm tørr asfalt på bane, så har jeg vondt/nekter for å tro på at de vil sitte bedre enn et hvert sommerdekk i samme dimensjon. vinterdekkgummien blir som smør etter at denne grensen er nådd. har sett flere videoer på eksempler på dårlig bremselengde med vinterdekk på varmt sommerføre på flere dekk kurs jeg har vært på. og jeg vil fortsat påstå at det er teknisk uforsvarlig å slippe en bil utpå en varm tørr asfalt bane med vinterdekk smmen med andre biler med sommerdekk. uansett om man holder seg for seg selv på banen så godt det går.. så kan nødsituasjoner oppstå og det å unnamanøvrere/ bremse i en sliksituasjon med overopphetede vinterdekk er farlig. om de som tar teknisk kontroll før bilene slippes utpå ikke skjønner dette, så burde de få seg noen kurs i dekk og hvordan det faktisk funker.

 

Veit i hvertfall at jeg hadde stellt istand et hel''te uten like om en med vinterdekk dro inn i meg påbane i allefall når grepet slipper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at dere da har tatt med i beregningen grepet i vinterdekkene etter at de har blitt langt varmere enn gummi blandingen de er laget av er beregnet for?? Når den grensen først er nådd.. noe den fort gjør i 24 grader på varm tørr asfalt på bane, så har jeg vondt/nekter for å tro på at de vil sitte bedre enn et hvert sommerdekk i samme dimensjon. vinterdekkgummien blir som smør etter at denne grensen er nådd. har sett flere videoer på eksempler på dårlig bremselengde med vinterdekk på varmt sommerføre på flere dekk kurs jeg har vært på. og jeg vil fortsat påstå at det er teknisk uforsvarlig å slippe en bil utpå en varm tørr asfalt bane med vinterdekk smmen med andre biler med sommerdekk. uansett om man holder seg for seg selv på banen så godt det går.. så kan nødsituasjoner oppstå og det å unnamanøvrere/ bremse i en sliksituasjon med overopphetede vinterdekk er farlig. om de som tar teknisk kontroll før bilene slippes utpå ikke skjønner dette, så burde de få seg noen kurs i dekk og hvordan det faktisk funker.

 

Veit i hvertfall at jeg hadde stellt istand et hel''te uten like om en med vinterdekk dro inn i meg påbane i allefall når grepet slipper

 

Enig!

2 runder på 30 grader varm asfalt og bremselengden er det tredobbelte av han kompisen forran deg... ikke har du styrerespons heller, så unnamanøver er like nyttesløst!

 

Min personlige mening utifra at vacn har fått mye skryt for våre banetreff, er at dette strider med all fornuft mtp sikkerhet og seriøsitet.

"Dem kjører på vinterdekk på gatebil"; javel, la dem gjøre det! Der ser du ikke meg på banen uansett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig!

2 runder på 30 grader varm asfalt og bremselengden er det tredobbelte av han kompisen forran deg... ikke har du styrerespons heller, så unnamanøver er like nyttesløst!

 

Min personlige mening utifra at vacn har fått mye skryt for våre banetreff, er at dette strider med all fornuft mtp sikkerhet og seriøsitet.

"Dem kjører på vinterdekk på gatebil"; javel, la dem gjøre det! Der ser du ikke meg på banen uansett!

 

Jupp! Klubben har jo fremstått som meget seriøs på andre punkter feks bremseveske kokepunkt, olje lekk, og løse ting i bilen.. men si meg.. hva hjelper det å ha bremseveske med kokepunkt på 240grader fremfor å ha en med kokepunkt på 200 om dem med ny bremseveske kjører på dekk som er som på vei til å smelte.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra at dere forklarer her gutter.

 

Jeg er ikke ansvarlig for banetreffene og kan således heller ikke love at man får kjøre på vinterdekk. OG med de bra forklaringene som har kommet her nå regner jeg med at de som vurderer dette kjenner sin egen besøkelsestid ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det no biler med skikkelig trøkk i som kommer da? Bør jo være muligheter siden det er lov med prøveskilter osv. Hadde vært morro å tatt en tur om det er noe skikkelig liv på banen men er jo noen mil nedover. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En erfaring jeg kan dele her som jeg har fra bmw klubben (som er rimelig mye mere aktive på bane siden) som funker meget godt der er noe de kaller for "familie kjøring" der de som ikke vil hive seg utpå med de raskeste også kan kjøre, og det også er lov med flere enn 2 i bilen. (alle med hjelm). flere positive sider ved dette er at man får flere som antakelig vil prøve bilen sin på bane somkansje har holdt seg tilbake pga div andre som liker å satse alt:) og at de som liker å satse litt mere får kjørt med folk som også vil satse litt hardere:) er mere enn nok tid feks den 26 til å få til slikt. Bare en liten ide som jeg veit virker godt i andre klubber:) så og si alle i bmw klubben tar noenrunder på banen på deres treff pga dette.. også mere kr i kassa;)

 

De har også arangert "beste runde tid" på treffene hvor bilene slippes ut med jevne mellomrom 1 og 1 et stykke før starten så tar man tiden med tidtakingssystem. resultatene kommer også i deres "treffpunkt" , skaper også litt konkuranse utenom utstilling og en god stemning med premie utdeling:)

masterstarter 0-201m 2 om gangen utføres også.. og alltid en publikums slager på treffene:)

 

Bare noen ideer man kan kopiere fra andre tenker jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det dere sier er at ingen aldri har kjørt på piggfri eller piggdekk uten pigg på treffene deres? Det må jeg si at jeg har meget vanskelig for å tro;)

 

Men at man kjenner bilen sin har vel også litt å si når man kjører med forskjellige dekktyper? Slik er det jo på vanlig vei også. Hvorfor kjøpe nye dekk bare for å rassere på noen runder rundt en bane, når man har så si nye vinterdekk med gode spor?

 

Det er vel neppe bare jeg som har tenkt å komme med noe vinterdekk-type bare for å prøve litt, så må egentlig si at ved å ekskludere andre bare fordi de ikke kjører på dyre R-dekk blir litt dumt? (For å sette dette litt på spissen.)

 

Har vel aldri heller hørt om at det før på noe slags treff har vært "forbudt" å kjøre med en spesiell dekk type når det skal være et offentlig og koselig arrangemang.

 

Men dette hadde vært greit å fått svar på før fredagen kommer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo mere gummi det erpå vinterdekk jo mykere blir de og dårligere sitter de på varm asfalt. gate kjøring og bane kan på ingen måte sammenliknes normalt sett hva gjelder belastninger på dekk.. de erfaringene du evetuelt har fra før om vinterdekk på varm asfalt på gaten kan man glemme på bane. for når dekkene er under så mye belastning i en slik varme over litt tid så endrer egenskapene på dekkene seg drastisk til det farlige.. for fører selv og andre. veit at klubben ar tillatt vinterdekk tidligere.. senest på våler i år. men dette legger fortsatt ingen skjul på at dette er farlig og ikke burde vært lov. alle som har lit mere enn førerkortet som teknisk bakgrunn i bilkunskap skjønner dette.

 

Mitt utspill er på ingen måte ment for å være dust mot de som tenker stille med vinterdekk.. det er ene og alene basert på ønske om sikkerhet på banen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=512592 når det er farlig på gata.. da er det vel det på bane også:) sitat:Påkjørsler bakfra

 

I en undersøkelse foretatt i forrige uke med 6 varmegrader i luften, viste en økt bremselengde i 80 km/t på hele 10,5 meter.

 

- Når det blir mer sommerlig øker denne lengden ytterligere. Man skal ikke se bort ifra at mange påkjørsler bakfra skyldes bruk av piggfrie dekk på sommeren, sier Engebretsen.

 

 

:) har selv fått en bili bakfangeren i kø, han hadde piggfritt på sommern og hadde ikke sjangs til å stoppe fra en fart på ca 50kmt. de foran meg og bak han skjønnte ikke greia. han bak han sa at det så rart ut, bremselysa hans var på, det røyk fra hjula men bremsa liksom ikke farten.. alle andre stoppet uten at abs grep inn engang.. Bare et eksempel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.