BBS RS/RM Tråden (spørsmål/svar/info/bilder)

Anbefalte innlegg

Hei, har sett att det er en del BBS felger under oppussing i klubben, og siden eg selv lurer på enkelte ting så lager eg denne tråden som alle kan spør og svare.

 

Kjør på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får begynne eg då.:)

 

Spørsmål 1:

Hvilken lakkeringsmåte anbefales? vil det være spesielt holdbart med vanlig 2k lakk?

har hørt att det kan være litt vanskeligt med pulverlakk da senterdekslene i noen tilfeller kan vri seg pga varmen. stemmer dette?

 

spørsmål 2

Eg har en sprekk i den ene innerbanen helt på kanten lar dette seg sveise? eller er felgene av en spesiell alu legering sånn att dette kan bli vanskeligt?

 

Sørsmål 3

Er boltene som holder felgen sammen strekkbolter? kan muttrene brukes på nytt vis eg kjøper nye bolter eller følger dette uansett med boltene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: RM dekslene tåler varmen fra "bakeovnen", ikke RS, visstnok. Da gjelder det kun den ytterste delen av sentermutteren, ikke hele (de kan splittes, som du sikkert veit).

 

Pulverlakkerte akkurat mine RM tønner, og er meget fornøyd med det. Pulverlakk holder som kjent bedre enn vanlig lakk, så der er det en fordel. Men er også som regel tykkere enn vanlig lakk, noe som gjør at ytterringene kan være litt trange å få på. Personlig bare dro jeg til fra fire kanter på felgene når jeg monterte de for at de skulle sentrere seg. Slipper også å sparkle eventuelle hakk i felgene etter glassblåsing om du går for pulverlakk, da dette som regel blir betraktelig tykkere enn vanlig lakk, som nevnt over.

 

2: Har aldri hørt om at RS/RM har en spesiell legering, så det er nok bare å levere til noen som bedriver alusveis og få de til å ta på seg jobben.

 

3: Boltene er strekkbolter, ja, men begrenset hvor mye de blir strukket av 16-20nm som de skal dras til med, så ingen fare å bruke de opp igjen. Derimot om de er stygge, så er det bedre å kjøpe nye.

 

Mutterene ville jeg ikke brukt opp igjen, men veit ikke om dette følger med når du kjøper bolter.

 

Til slutt: Du skreiv bilder i topicen, så da slår jeg til med et "skrytebilde" av mine nyoppussede BBS RM 9x15 og 8½x15:

IMG_6400.jpg

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mads Kristian: Er det RS eller RM ringer du har brukt..?

Har du nærbilde fra der boltene sitter langs kanten (fra utsiden hvis du skjønner)..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar Mads Kristian. eg kommer til å glassblåse senterene i løpet av uka må bare finne noen som kan pulverlakkere de for meg , men hva gjør eg da med senterdekslene skal eg ta sjangsen på att de tåler varmen? eller burde eg rett å slett gå for vanlig lakkering : klø :

 

De felgene dine blei drit lekre blir spennende å se vor mye de stikker utfor hjulbuene med det innpresset de har.

 

 

Mads Kristian: Er det RS eller RM ringer du har brukt..?

Har du nærbilde fra der boltene sitter langs kanten (fra utsiden hvis du skjønner)..?

 

 

Er det forsjell på RM og RS ringer?? hvilke ser i såfall penest ut legg gjerne ut bildeforsjell eller en skisse vis du gidder:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS og RM har akkurat samme ringene.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS og RM har akkurat samme ringene.......

 

Hmm, mener noen snakka om at på RM så gikk det liksom en kant "innover" fra boltenes flate, før den går utover mot ytterkanten igjen....

Mens på RS var kanten flat (uten denne innover kanten..) fra boltenes flate og den gikk deretter ut mot ytterkanten igjen...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mads Kristian: Er det RS eller RM ringer du har brukt..?

Har du nærbilde fra der boltene sitter langs kanten (fra utsiden hvis du skjønner)..?

Du, det har jeg neimen ingen anelse om. Har hørt at de skal være ulike fra RS og RM, men gud veit hva mine er ifra.

 

Sånn du meinte?:

IMG_6388.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

spørsmål 2

Eg har en sprekk i den ene innerbanen helt på kanten lar dette seg sveise? eller er felgene av en spesiell alu legering sånn att dette kan bli vanskeligt?

 

 

Disse kan helt fint sveises. Har selv nettopp fått sveiset innerbanen på en rs felg. Har ikke montert dekk og sjekket om det er tett osv, men regner med det går fint. Fyren som har sveiset for meg er en meget dyktig fyr som har sveiset slike felger mange ganger før.

 

Hmm, mener noen snakka om at på RM så gikk det liksom en kant "innover" fra boltenes flate, før den går utover mot ytterkanten igjen....

Mens på RS var kanten flat (uten denne innover kanten..) fra boltenes flate og den gikk deretter ut mot ytterkanten igjen...: klø :

 

Tror ikke dette stemmer. Denne innoverkanten du snakker om er på alle min RS'er. Mener jeg har lest noe om at uoriginale ringer ikke har denne lille knekken innover fra skruene før den går ut igjen til kanten, men vet ikke helt om dette stemmer. Kan kanskje ha noe med ringens bredde å gjøre også...? Får jo litt mer kant på smale ringer ved at den går litt inn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

U-orginale ringer har ikke buen innover, dette gjelder for mine 16" med sef. 34 skruer..:)

Dette var grunnen til jeg pusset disse , og ikke kjøpte repro...

 

Når det gjelder RS sentrene mine, Måtte de sandblåses, greide ikke ta grunningen med glassblås..

1"

06012009389.jpg

31032009306-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tore felgene dine er helt PORNO brukte du vanlig lakkering eller pulverlakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tore felgene dine er helt PORNO brukte du vanlig lakkering eller pulverlakk?

 

L31B på senter, standar lakk og grunning med sprøyte.

Tønnene er pulverlakkert sort., uten klarlakk

31032009303-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke dette stemmer. Denne innoverkanten du snakker om er på alle min RS'er. Mener jeg har lest noe om at uoriginale ringer ikke har denne lille knekken innover fra skruene før den går ut igjen til kanten, men vet ikke helt om dette stemmer. Kan kanskje ha noe med ringens bredde å gjøre også...? Får jo litt mer kant på smale ringer ved at den går litt inn...

 

 

Okei.

Her er noen 6,5x15 rm som jeg skal fikse.

Ser den kanten innover jeg snakker om der skyvelåret står nedi.

Kan ha noe med bredden å gjøre sikkert ja.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dêt?

 

Vil sette på 2" eller 2,5" på disse men vet da ikke om det er kant eller ikke på de ringene som selges rundt omkring..?

Og hva er finest..med eller uten denne innoverkanten..?

 

bbsrm002.jpg

 

bbsrm001.jpg

 

Mads Kristian: Ja var sånn jeg mente. Takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du måler bredden på ringen ved og måle:

Annlegsflate på ring mot senteret..til annlegsflate til dekk..

 

helt klart penest med orginal ringer, mener jeg,..;): vinke :

 

Felegen du har er 6,5 " ? Et 33?

mest sansynelig har du 0,5" ringer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du måler bredden på ringen ved og måle:

Annlegsflate på ring mot senteret..til annlegsflate til dekk..

 

helt klart penest med orginal ringer, mener jeg,..;): vinke :

 

Felegen du har er 6,5 " ? Et 33?

mest sansynelig har du 0,5" ringer..

 

Ok, ja disse er vel 0,5" originale de da.

 

Er ET33 ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, ja disse er vel 0,5" originale de da.

 

Er ET33 ja.

 

Jepp, ringen bygger 0,5" fra tønna men er omtrent 1" tykk totalt pga den buer innover før den går ut igjen. Skaper illusjon av bredere kant.

Har ikke sett noen aftermarket-ringer som har denne utforminen, men når man setter på 2" eller større så blir kanten såpass fet uansett på en 15" at det nok ikke har så mye å si.

17042009238.jpg

3" ring bak på Golf 3... = 9x15" ET1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg trenger litt regnehjelp og vis noen gidder.

Eg har felger som er 7x15 et 38 orginalt har tenkt å ha 2" ringer foran og 2,5 " bak alså 8" og 8,5, men eg må ha 5mm spacer foran for å gå klar gewinden hvilket ET ender eg da opp med foran?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ca..Et19 uten spacer og et14 med spacer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ca..Et13 uten spacer og et8 med spacer...

 

oi : eek : hmm går det då? takk for du gadd regne på det .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oi : eek : hmm går det då? takk for du gadd regne på det .

 

En liten pekepinn på orginale skjermer på mk1

 

Et 19 . 7,5" med mye camber..

_MG_0614.jpg

 

Så skal du ha ET 8..: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oi : eek : hmm går det då? takk for du gadd regne på det .

 

Det gjenstår jo å se det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten pekepinn på orginale skjermer på mk1

 

Et 19 . 7,5" med mye camber..

 

 

Så skal du ha ET 8..: vinke :

 

Skal stå på en scirocco 2 med breddere ,så det er litt mer plass i hjulbuene der, men ikke så mye, må uansett bli 185 45 15 dekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal stå på en scirocco 2 med breddere ,så det er litt mer plass i hjulbuene der, men ikke så mye, må uansett bli 185 45 15 dekk

 

Eg har 7x15 fremme med et 18 mener eg å huske. Og de ligger ganske så med kanten på hjulbuen, men da har ikke eg bredderne eg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7,5 x 15 ET 20 og 8 x 15 ET 15 med 175/50-15 på Leader.

 

Litt valsing, ellers "like a glove" ;)

 

Bilde_091.jpg

 

Bilde_081.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått lakket senterene på mine nå. satser på å få bestilt nye BBS emblem med hvit bakrunn å sort skrift fortløpende. blir spennende å se hvordan det blir med nye ringer.

Har lagt på en gammel ring sånn att det skulle være litt lettere å se for seg hvordan det blir til slutt : smil :

 

001(3).jpg

 

003.jpg

 

Ekprimentering på høyt plan :P (alle er sorte nå;) )

007(1).jpg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.