#1 Skrevet Juni 12, 2009 Hei, har sett att det er en del BBS felger under oppussing i klubben, og siden eg selv lurer på enkelte ting så lager eg denne tråden som alle kan spør og svare. Kjør på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 12, 2009 Får begynne eg då. Spørsmål 1: Hvilken lakkeringsmåte anbefales? vil det være spesielt holdbart med vanlig 2k lakk? har hørt att det kan være litt vanskeligt med pulverlakk da senterdekslene i noen tilfeller kan vri seg pga varmen. stemmer dette? spørsmål 2 Eg har en sprekk i den ene innerbanen helt på kanten lar dette seg sveise? eller er felgene av en spesiell alu legering sånn att dette kan bli vanskeligt? Sørsmål 3 Er boltene som holder felgen sammen strekkbolter? kan muttrene brukes på nytt vis eg kjøper nye bolter eller følger dette uansett med boltene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 13, 2009 1: RM dekslene tåler varmen fra "bakeovnen", ikke RS, visstnok. Da gjelder det kun den ytterste delen av sentermutteren, ikke hele (de kan splittes, som du sikkert veit). Pulverlakkerte akkurat mine RM tønner, og er meget fornøyd med det. Pulverlakk holder som kjent bedre enn vanlig lakk, så der er det en fordel. Men er også som regel tykkere enn vanlig lakk, noe som gjør at ytterringene kan være litt trange å få på. Personlig bare dro jeg til fra fire kanter på felgene når jeg monterte de for at de skulle sentrere seg. Slipper også å sparkle eventuelle hakk i felgene etter glassblåsing om du går for pulverlakk, da dette som regel blir betraktelig tykkere enn vanlig lakk, som nevnt over. 2: Har aldri hørt om at RS/RM har en spesiell legering, så det er nok bare å levere til noen som bedriver alusveis og få de til å ta på seg jobben. 3: Boltene er strekkbolter, ja, men begrenset hvor mye de blir strukket av 16-20nm som de skal dras til med, så ingen fare å bruke de opp igjen. Derimot om de er stygge, så er det bedre å kjøpe nye. Mutterene ville jeg ikke brukt opp igjen, men veit ikke om dette følger med når du kjøper bolter. Til slutt: Du skreiv bilder i topicen, så da slår jeg til med et "skrytebilde" av mine nyoppussede BBS RM 9x15 og 8½x15: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 13, 2009 Mads Kristian: Er det RS eller RM ringer du har brukt..? Har du nærbilde fra der boltene sitter langs kanten (fra utsiden hvis du skjønner)..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 14, 2009 (endret) Takker for svar Mads Kristian. eg kommer til å glassblåse senterene i løpet av uka må bare finne noen som kan pulverlakkere de for meg , men hva gjør eg da med senterdekslene skal eg ta sjangsen på att de tåler varmen? eller burde eg rett å slett gå for vanlig lakkering De felgene dine blei drit lekre blir spennende å se vor mye de stikker utfor hjulbuene med det innpresset de har. Mads Kristian: Er det RS eller RM ringer du har brukt..? Har du nærbilde fra der boltene sitter langs kanten (fra utsiden hvis du skjønner)..? Er det forsjell på RM og RS ringer?? hvilke ser i såfall penest ut legg gjerne ut bildeforsjell eller en skisse vis du gidder:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 14, 2009 RS og RM har akkurat samme ringene....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 14, 2009 RS og RM har akkurat samme ringene....... Hmm, mener noen snakka om at på RM så gikk det liksom en kant "innover" fra boltenes flate, før den går utover mot ytterkanten igjen.... Mens på RS var kanten flat (uten denne innover kanten..) fra boltenes flate og den gikk deretter ut mot ytterkanten igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 14, 2009 Mads Kristian: Er det RS eller RM ringer du har brukt..? Har du nærbilde fra der boltene sitter langs kanten (fra utsiden hvis du skjønner)..? Du, det har jeg neimen ingen anelse om. Har hørt at de skal være ulike fra RS og RM, men gud veit hva mine er ifra. Sånn du meinte?: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 14, 2009 spørsmål 2 Eg har en sprekk i den ene innerbanen helt på kanten lar dette seg sveise? eller er felgene av en spesiell alu legering sånn att dette kan bli vanskeligt? Disse kan helt fint sveises. Har selv nettopp fått sveiset innerbanen på en rs felg. Har ikke montert dekk og sjekket om det er tett osv, men regner med det går fint. Fyren som har sveiset for meg er en meget dyktig fyr som har sveiset slike felger mange ganger før. Hmm, mener noen snakka om at på RM så gikk det liksom en kant "innover" fra boltenes flate, før den går utover mot ytterkanten igjen....Mens på RS var kanten flat (uten denne innover kanten..) fra boltenes flate og den gikk deretter ut mot ytterkanten igjen... Tror ikke dette stemmer. Denne innoverkanten du snakker om er på alle min RS'er. Mener jeg har lest noe om at uoriginale ringer ikke har denne lille knekken innover fra skruene før den går ut igjen til kanten, men vet ikke helt om dette stemmer. Kan kanskje ha noe med ringens bredde å gjøre også...? Får jo litt mer kant på smale ringer ved at den går litt inn... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 14, 2009 U-orginale ringer har ikke buen innover, dette gjelder for mine 16" med sef. 34 skruer.. Dette var grunnen til jeg pusset disse , og ikke kjøpte repro... Når det gjelder RS sentrene mine, Måtte de sandblåses, greide ikke ta grunningen med glassblås.. 1" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 14, 2009 Tore felgene dine er helt PORNO brukte du vanlig lakkering eller pulverlakk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 14, 2009 Tore felgene dine er helt PORNO brukte du vanlig lakkering eller pulverlakk? L31B på senter, standar lakk og grunning med sprøyte. Tønnene er pulverlakkert sort., uten klarlakk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 14, 2009 (endret) Tror ikke dette stemmer. Denne innoverkanten du snakker om er på alle min RS'er. Mener jeg har lest noe om at uoriginale ringer ikke har denne lille knekken innover fra skruene før den går ut igjen til kanten, men vet ikke helt om dette stemmer. Kan kanskje ha noe med ringens bredde å gjøre også...? Får jo litt mer kant på smale ringer ved at den går litt inn... Okei. Her er noen 6,5x15 rm som jeg skal fikse. Ser den kanten innover jeg snakker om der skyvelåret står nedi. Kan ha noe med bredden å gjøre sikkert ja. Noen som kan bekrefte/avkrefte dêt? Vil sette på 2" eller 2,5" på disse men vet da ikke om det er kant eller ikke på de ringene som selges rundt omkring..? Og hva er finest..med eller uten denne innoverkanten..? Mads Kristian: Ja var sånn jeg mente. Takk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 14, 2009 Du måler bredden på ringen ved og måle: Annlegsflate på ring mot senteret..til annlegsflate til dekk.. helt klart penest med orginal ringer, mener jeg,.. Felegen du har er 6,5 " ? Et 33? mest sansynelig har du 0,5" ringer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 14, 2009 Du måler bredden på ringen ved og måle:Annlegsflate på ring mot senteret..til annlegsflate til dekk.. helt klart penest med orginal ringer, mener jeg,.. Felegen du har er 6,5 " ? Et 33? mest sansynelig har du 0,5" ringer.. Ok, ja disse er vel 0,5" originale de da. Er ET33 ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 14, 2009 Ok, ja disse er vel 0,5" originale de da. Er ET33 ja. Jepp, ringen bygger 0,5" fra tønna men er omtrent 1" tykk totalt pga den buer innover før den går ut igjen. Skaper illusjon av bredere kant. Har ikke sett noen aftermarket-ringer som har denne utforminen, men når man setter på 2" eller større så blir kanten såpass fet uansett på en 15" at det nok ikke har så mye å si. 3" ring bak på Golf 3... = 9x15" ET1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 14, 2009 Eg trenger litt regnehjelp og vis noen gidder. Eg har felger som er 7x15 et 38 orginalt har tenkt å ha 2" ringer foran og 2,5 " bak alså 8" og 8,5, men eg må ha 5mm spacer foran for å gå klar gewinden hvilket ET ender eg da opp med foran? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 14, 2009 (endret) ca..Et19 uten spacer og et14 med spacer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 14, 2009 ca..Et13 uten spacer og et8 med spacer... oi hmm går det då? takk for du gadd regne på det . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 14, 2009 oi hmm går det då? takk for du gadd regne på det . En liten pekepinn på orginale skjermer på mk1 Et 19 . 7,5" med mye camber.. Så skal du ha ET 8.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 14, 2009 oi hmm går det då? takk for du gadd regne på det . Det gjenstår jo å se det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 14, 2009 En liten pekepinn på orginale skjermer på mk1 Et 19 . 7,5" med mye camber.. Så skal du ha ET 8.. Skal stå på en scirocco 2 med breddere ,så det er litt mer plass i hjulbuene der, men ikke så mye, må uansett bli 185 45 15 dekk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 14, 2009 Skal stå på en scirocco 2 med breddere ,så det er litt mer plass i hjulbuene der, men ikke så mye, må uansett bli 185 45 15 dekk Eg har 7x15 fremme med et 18 mener eg å huske. Og de ligger ganske så med kanten på hjulbuen, men da har ikke eg bredderne eg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 14, 2009 7,5 x 15 ET 20 og 8 x 15 ET 15 med 175/50-15 på Leader. Litt valsing, ellers "like a glove" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 7, 2009 Har fått lakket senterene på mine nå. satser på å få bestilt nye BBS emblem med hvit bakrunn å sort skrift fortløpende. blir spennende å se hvordan det blir med nye ringer. Har lagt på en gammel ring sånn att det skulle være litt lettere å se for seg hvordan det blir til slutt Ekprimentering på høyt plan (alle er sorte nå ) . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...