BBS RS/RM Tråden (spørsmål/svar/info/bilder)

Anbefalte innlegg

Sikker på det ikke er omvendt? VW spyttet jo ut Golf/Corrado G60 med RM felger

 

Tja, kanskje, men de spyttet ikke akkurat ut.. Det var vel ekstra utstyr :)

Men RM lages jo også kun i 15" da så det begrenser jo også litt :)

Man har jo også kunnet kjøpe disse nye hos Møller helt opp til ifjor eller året før,

om det er pga rest på lager eller om de faktisk er produsert helt til da vet jeg ikke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel øyet som ser, og egentlig en avsporing fra tråden siden det ikke er noe standardsvar på hva et felgsett er verdt - er jo veldig forskjellig hva man kan få for dem eller må gi for dem. Et felgsett er verdt det kjøper må/vil ha for å skille lag med det, og som kjøper er villig til å betale. Enig så langt?

 

Kostnaden ved å pusse opp felgene er vel omtrent den samme vil jeg tro, for ringene koster det samme uansett - jeg har jo originale RS-ringer på mine RMs. Og siden jeg har pusset dem opp ved å bruke et uant antall timer på pussing og polering av disse kontra å kjøpe nye ringer, så er de mye verdt for meg. Og RM i den dimensjonen jeg har nå flyter det jo ikke av akkurat, men er jo ikke rakettforskning å bygge et sett, jeg klarte det jo.

Men er mange som ikke tenker over hva det koster å pusse opp felgene. Jeg vet at JEG ikke visste det på forhånd...trodde noen billige ringer og litt tlc var alt som skulle til...

Poleringssett, pussepapir, lakk til tønner, ventiler, fugemasse - alle slike ting drar fort avgårde hundrelappene.

 

Om jeg hadde like strøkne og like brede RS og RM på hånda og prisen skilte mange tusen så hadde jeg personlig heller gått for RM og brukt det jeg sparte på noe annet, men generelt betales det vesentlig mer for RS enn for RM, og det er vel det som spiller inn når prisvurdering av felgsett gjøres?

 

Hadde det dog vært snakk om RS i en dimensjon som man ikke får RM i, f.eks 16" til Golfen eller noen kjempebrede 18" til Passaten så....: sikle :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel øyet som ser, og egentlig en avsporing fra tråden siden det ikke er noe standardsvar på hva et felgsett er verdt - er jo veldig forskjellig hva man kan få for dem eller må gi for dem. Et felgsett er verdt det kjøper må/vil ha for å skille lag med det, og som kjøper er villig til å betale. Enig så langt?

 

Kostnaden ved å pusse opp felgene er vel omtrent den samme vil jeg tro, for ringene koster det samme uansett - jeg har jo originale RS-ringer på mine RMs. Og siden jeg har pusset dem opp ved å bruke et uant antall timer på pussing og polering av disse kontra å kjøpe nye ringer, så er de mye verdt for meg. Og RM i den dimensjonen jeg har nå flyter det jo ikke av akkurat, men er jo ikke rakettforskning å bygge et sett, jeg klarte det jo.

Men er mange som ikke tenker over hva det koster å pusse opp felgene. Jeg vet at JEG ikke visste det på forhånd...trodde noen billige ringer og litt tlc var alt som skulle til...

Poleringssett, pussepapir, lakk til tønner, ventiler, fugemasse - alle slike ting drar fort avgårde hundrelappene.

 

Om jeg hadde like strøkne og like brede RS og RM på hånda og prisen skilte mange tusen så hadde jeg personlig heller gått for RM og brukt det jeg sparte på noe annet, men generelt betales det vesentlig mer for RS enn for RM, og det er vel det som spiller inn når prisvurdering av felgsett gjøres?

 

Hadde det dog vært snakk om RS i en dimensjon som man ikke får RM i, f.eks 16" til Golfen eller noen kjempebrede 18" til Passaten så....: sikle :

 

Helt enig i det du skriver her..

Morsomt å lese at det er flere som har gjort og trodd det samme som meg..

Jeg pusset opp felger fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe ferdig oppussede den gangen,

så det virker billigere å betale litt og litt... Man tenker jo ikke på tiden man bruker!

Den får man jo aldri igjen...

Men som du sier, felgene blir mer verdt for deg når du har gjort arbeidet selv,

Tror vi bikka 30timer bare i glassblåsing hos meg, så er det jo fin pussen etterpå osv osv... :)

Men jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å gjøre det selv (selv om det tar meg et halvt år hver gang) :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kjøpe skrudde felger for å pusse dem opp er som å kjøpe felger på avbetaling ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på det ikke er omvendt? VW spyttet jo ut Golf/Corrado G60 med RM felger

 

Var jo bare Edition One og Edition blue av golfene som kom med de.... og de fleste corradoer ble levert med udelte BBS i samme design eller Westwood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kjøpe skrudde felger for å pusse dem opp er som å kjøpe felger på avbetaling ;)

 

Knallkommentar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man ikke ferdig polerte ringer til RM, eventuelt uorginale? hvore mye vil det koste for 4 slike ringer og bolter for å få 9" RM? Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lasse J: Var til Lasse N det om 10k var for lite :)

 

Men billigere å kjøpe ferdig ja..

 

tørr ikke tenke på hva mine kommer til å havne på med omborring til 4x100, skruer, dekk, osv osv..

 

dog 16" eller hadde jeg kjøpt ferdig pusset opp!

 

Men er det dumt å bruke rustfrie skruer på polert alu? vil det reagere mot hverandre?

 

Men org. boltene er de forniklet(hvordan er det å polere opp slike evt?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man ikke ferdig polerte ringer til RM, eventuelt uorginale? hvore mye vil det koste for 4 slike ringer og bolter for å få 9" RM? Noen som vet?

 

Fant denne siden, men forstår jo ikke annet en prisen på ringene :) Noen som har handlet her?

Finnes det steder som er billigere?

 

http://ph-server.com/iclair/index.php

 

Er det 2,5" ringer jeg trenger for å få 9"? er vel 6,5 orginalt på RM?

Må jeg bytte muttere og bolter til ringene? hvor mange trenger jeg i så fall? Ser der er både gull og sølv, men blir vel billigere om man har gull bolter, men sølv mutter? ser vel ikke mutterene uansett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger 3" for å få 9"...

 

Håkon Sandberg har til bra pris ifølge Mr.Juvkam :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant denne siden, men forstår jo ikke annet en prisen på ringene :) Noen som har handlet her?

Finnes det steder som er billigere?

 

http://ph-server.com/iclair/index.php

 

Er det 2,5" ringer jeg trenger for å få 9"? er vel 6,5 orginalt på RM?

Må jeg bytte muttere og bolter til ringene? hvor mange trenger jeg i så fall? Ser der er både gull og sølv, men blir vel billigere om man har gull bolter, men sølv mutter? ser vel ikke mutterene uansett?

 

RM har 120 skruer totalt og trenger ikke mutter da de er 2 delte. Sitter vel skrud i tønna de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man ikke ferdig polerte ringer til RM, eventuelt uorginale? hvore mye vil det koste for 4 slike ringer og bolter for å få 9" RM? Noen som vet?

 

Du må ha 3" ringer,når jeg handlet sist (2005/6) så gav jeg vel ca 5000 for fire nye ringer (2/2,5") og skruer ferdig levert på døra i norge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant denne siden, men forstår jo ikke annet en prisen på ringene :) Noen som har handlet her?

Finnes det steder som er billigere?

 

http://ph-server.com/iclair/index.php

 

Er det 2,5" ringer jeg trenger for å få 9"? er vel 6,5 orginalt på RM?

Må jeg bytte muttere og bolter til ringene? hvor mange trenger jeg i så fall? Ser der er både gull og sølv, men blir vel billigere om man har gull bolter, men sølv mutter? ser vel ikke mutterene uansett?

 

Jeg har handlet skruer og ringer hos Iclair.. Nydelige ringer, men chrome skruene var ikke bra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha 3" ringer,når jeg handlet sist (2005/6) så gav jeg vel ca 5000 for fire nye ringer (2/2,5") og skruer ferdig levert på døra i norge

 

Da er det vel like grett å handle med Håkon Sandberg da, 6560 for 4 3" ringer med bolter kom det på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lasse, da har felgene dine havnet i Bergen:) Hentet de på søndag, og har idag fått nye bolter (dette tok faktisk hele ettermiddagen hehe) Men ble fine..

DSC_1598.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herligt gratulerer med rå felger: rock : eg kommer garantert til å angre på at eg kvittet meg med de for å si det sånn: flau : eg fikk desverre ikke mulighet til å polere kanten før eg leverte de til Andre, men tror ikke det er noe stor sak vis du ikke alerede har gjort det.:)

 

til slutt hvilken bil skal de stå på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått polert kantene..De skal på en Golf1 Cabriolet:)

Håper det blir bra, skal lage en prosjekt tråd når jeg får de på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket ET får man om man setter på 2,5" og 3" ringer på RM som har ET 33 orginalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3" ring gir en 9x15" ET1

2" ring gir en 8x15" ET13

2,5" ring gir en 8,5" ET 7

 

.....sånn ca.

 

Og i tråden om Golfen min så finner du ut hvor langt det faktisk stikker ut på en Golf 3...Passer ikke sånn uten videre for å si det sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For hver halve tomme du øker ringen, minsker ET med en kvart tomme, dvs 6,35mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal eventuelt brukes på jetta 2 eller en rallye, så da blir vel 9" i bredeste laget vil jeg tro :) hvordan vil 8,5 et 7 være i forhold til 9" et 15 ? blir det ca likt skal tro ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her som vet hvor jeg kan få tak i nye skruer/muttere til LM'ene mine?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal eventuelt brukes på jetta 2 eller en rallye, så da blir vel 9" i bredeste laget vil jeg tro :) hvordan vil 8,5 et 7 være i forhold til 9" et 15 ? blir det ca likt skal tro ?

 

Altså - det enkleste når du har med RM å gjøre, er å tenke på hvor mye lengre ut felgkanten kommer.

ET endres med halve breddeendringen, men en 3" ring stikker 1/2" lengre ut enn en 2,5" ring. Ettersom du bytter ringer så kommer all endringen i bredde på felgen utover. Så når jeg bygde om mine RM fra 6,5" til 9" så kom felgkanten 2,5" eller 62mm lengre ut.

I et av høstens PVW var det en G2 med 9,5" brede RM eller RS bak - med originale breddere vel å merke. Så "alt" går.

Enkleste er vel å måle på de felgene du har fra før hvor langt ut du har til skjermen når bilen står flatt, og så regne litt på hva som går. Jeg har jo 195/45 bak på 9" og weitec gewinde skrudd omtrent i bunn, og med kraftig valsing så fikk jeg det faktisk kjørbart - og mønsteret innenfor. Er ikke ekstremstrekk på dekket heller.

 

Svigerinnen min har en 91 Jetta, jeg har litt lyst å prøve felgene mine på den just 4 fun, for å få et bilde av hva som går an å få plass til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal eventuelt brukes på jetta 2 eller en rallye, så da blir vel 9" i bredeste laget vil jeg tro :)

Du får lettere plass til 9" ET1 på MK2 enn på MK3. Rallyen ville jeg ikke hatt de på, for det kreves litt valsing, men på Jettan er det "ikke noe problem" å få det til om du har breddere. Brett ut skjermkanten eller vals den ut, lim på bredderne og kjør standheftig uten noen store problemer. Går jo også uten breddere, men da er det jo en selffølge at en som er godt kjent med valse valser hjulbuene din så det blir pent, noe som ikke er så nøye når du har breddere på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

saken er at jeg har 9x16 et 15 på en 2er nå, dog med 3er understell(1cm bredere), så da må det vel være plass til 8,5x15 et 7 på en 2er med coils?(uten 3erunderstell) Alt i skjemen er kappet så er kun G60 bredderene som kan subbe. Mulig det går med 9" bak og 8,5" fremme da skulle jeg tro :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.