fremgangsmåte forarbeid lakk

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å lakke bilen min, og har tenkt å gjøre forarbeidet selv. Jeg har litt erfaring fra slikt arbeid men ikke mye. Jeg lurer på om noen vet om en internettside, bok eller dokument som beskriver litt om forarbeid til lakkering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe

 

Er ny på forumet her så jeg vet ikke helt om du fikk pm med meg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo fikk det:) og besvart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg vil også ha pm :P

 

Kan godt sende deg PM, jeg. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er vitsen med et forum om dere sender pm for sånt som det her? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at mange tror det er 0 problem å ta slikt forarbeid selv - men får seg ofte en stor skuff når bilen kommer fra lakk. Forarbeidet før lakk er MEGET viktig at blir skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at mange tror det er 0 problem å ta slikt forarbeid selv - men får seg ofte en stor skuff når bilen kommer fra lakk. Forarbeidet før lakk er MEGET viktig at blir skikkelig.

 

Word!

Er billakkerer selv, og må si at det er skremmende hvor lett enkelte tar det.. mange som har spurt om kun selve lakkeringa og da jeg tar en titt på forarbeidet så får jeg bakoversveis!:P

 

Forarbeid er viktigere enn selve lakkprosessen..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

derfor jeg sendte pm. handlet ikke om noe lakktips i det heletatt:) men noe annet. vil skyte inn at det er skjeldent/aldri at en lakkerer ikke vil ta grunnarbeidet selv om man ikke stoler på personen 200%:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så la meg forstå det her korrekt. Det er så viktig at dere ikke vil si hvordan det gjøres ordentlig? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke gidder du å kjøpe utstyr til å få det bra å ikke gidder du å bruke tid nok til å få det bra heller;)

om ingen andre gidder så kan jeg sikkert skrive en liten mal i morgen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Go Samuelsen!

 

Gi oss med mye tid (les: lite tid, men over en tiårs periode blir det litt) og lite penger en oppskrift!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne sett disse PM'ene jeg og da jeg skal begynne med akkurat det samme selv..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skrive en liten guide i kveld;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut - trenger en guide jeg også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svein Tore fikser det :D !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette blir bare en bulk fiks på metall:)

 

-spyle/vaske, slik at det ikke er dritt

-vaske med silikonfjerner

-slipe rent med p120 R

-hammer/mothold for å slippe å bygge mye med sparkel

-sparkle, husk å ikke ha for mye herder i ! det skulle værtfall være ca 2% på SIKKENS sparkel

-slipe med p120-p180 planklosse eller tilsvarende (jo grovere man bruker jo lettere er det å forme)

-så må du sikkert sparkle flere ganger

-slipe med p240 R, slip litt utfor der du har sparklet (ikke for mye, da man ikke vil skape et større skadeområde)

-slipe med p500 R, her sliper man det området som man vil legge på fyller

-matte over med RØD mattematte (rødklut)

-vaske med silikonfjerner, sprøyte det på det området man skal rengjøre og tørker med papir som ikke loer

-skyggemaskere slik at man ikke sprøyter rett på en tape kant, eventuellt ikke legge fyller helt ut til kanten

-FYLLER

 

herfra er det mange måter å gjøre det på

siste plassen jeg jobbet på gjore vi det slik

 

-slipe over med p500 R med ei "mellomlags pute" mellom rondellmaskinen og slipepapiret slik at man ikke lager profiler

også viktig å være forsiktig ved profiler og kanter så man ikke sliper gjennom

-slipe over med p1000 vått, dette er ikke noen lett jobb, viktig å være dritnøye

-matte over med GRÅ/GULL mattematte og slipepasta for å få mattet ned alt man skal lakke

-vaske over med silikonfjerner, samme fremgangsmåte as allways

-tørke/blåse alle sprekker og generellt

-maskere

 

R = osilerende rondell maskin

 

nå kommer det ennå flere variasjoner, siden vær lakkprodusent har sin fremgangsmåte

 

 

nå håper jeg å ikke bli slaktet av andre lakkerere, men det er fritt fram for korrigering/tilføying

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange verksteder har forskjellige måter å gjøre dette på, så jeg kan skrive en liten "how to" jeg også.

 

(Mye blir det samme som Tom har skrevet)

 

-Vaske/spyle

-Vask med siliconfjerner

 

Om du bare skal lakke bilen uten å rette bulker og sånt pusser du over hele bilen med P500 R, og våtsliper med P800/P1200.

Om du skal rette bulker fortsetter du:

 

-Pusse med P240/P120 R der skaden er

-Rette bulken med hammer og mothold (Dette kan være litt vanskelig for de som ikke har erfaring med det, men gjør så godt du kan. Og pass på å ikke få "sprellemann" som det kalles)

-Om det er en rustflekk på et panster eller noe bruker du en fiberrondell til å slipe inn til metallet

-Sparkle området der du har rettet eller fjærnet rust på

-Puss med det du mener passer best. Om du har sparklet mye bruker du P120-P80 på høvel

-Når det er pusset rett og du er fornøyd tar du deg en øl

-Puss over området du har arbeidet på med P240 R slik at alle grove ripene er borte (Pass på at du ikke fucker til arbeidet du har gjort før! Om du pusser for mye en plass må du legge nytt sparkel!)

-Vask med siliconfjerner

-Masker

-Om du kommer borti med de skittende fingrene dine når du maskerer der det skal legges fyller vasker du med siliconfjerner igjen

-Legg fyller

-La fylleren tørke godt!

-Slip over med P400-P500 R der fylleren er

-Våtslip hele bilen eller bare f.eks døren med P800-P1200 (Altså der du skal legge ny lakk)

-Vær forsiktig at du ikke pusser gjennom lakken og inn til metallet

-Tørk vekk vannet

-Bruk blåsespiss for å få vekk alt vannet som kan ha havnet under lister osv

-Vask med siliconfjerner

-Masker

-Legg baselakken

-Legg klarlakken

(Hvor lenge du skal vente mellom hvert strøk osv avhenger helt av hvordan lakkmerke du bruker)

-Fjern maskeringen forsiktig!

 

Har også brukt R = rondellmaskin

 

Husk å vær nøye! Lakkering er ofte noe som koster mye penger, og tar en del tid. Så du vil helst unngå å gjøre det på nytt bare fordi du slurvet med noe!

Husk også å bruk maske når du pusser.. Og ikke minst når du legger fyller og lakkerer. Om du virkelig vil bevare helsen din bruker du friluftsmaske.

 

Mulig jeg har glemt noe siden jeg er sliten i hodet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange lag er det generelt å anbefale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyller, lakk eller klarlakk?

 

Fylleren bruker jeg å legge 2-3 lag med, litt avhengig av hvordan underlaget er. Lakken varierer veldig siden noen farger/nyanser er mer gjennomsiktige enn andre. Legg nok lag til at du er sikker på at det blir bra, og husk å la lakken bli støvtørr mellom hvert lag.

Karlakken legges med 2-3 strøk vanligvis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grunning da? eller har fyller samme funksjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyller, lakk eller klarlakk?

 

Fylleren bruker jeg å legge 2-3 lag med, litt avhengig av hvordan underlaget er. Lakken varierer veldig siden noen farger/nyanser er mer gjennomsiktige enn andre. Legg nok lag til at du er sikker på at det blir bra, og husk å la lakken bli støvtørr mellom hvert lag.

Karlakken legges med 2-3 strøk vanligvis.

 

Tenkte egentlig på alle de tre ja.

 

Men jeg renger med at når du har feks lagt 3 lag lakk, så venter du til det herder og så sliper du det ned (også evt. defekter) for så å legge klarlakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei du legger klarlakken oppå lakken (basen) uten å pusse noe som helst. Om klarlakken får mye appelsinhud kan du enten pusse over, og legge ny klarlakk, eller våtslipe klarlakken og polere over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.