fremgangsmåte forarbeid lakk

Anbefalte innlegg

dette blir bare en bulk fiks på metall:)

 

 

-skyggemaskere slik at man ikke sprøyter rett på en tape kant, eventuellt ikke legge fyller helt ut til kanten

 

hva er skyggemaskering?

 

takk for veldig informativ tråd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ta bilde senere i dag, litt vanskelig å forklare:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei du legger klarlakken oppå lakken (basen) uten å pusse noe som helst. Om klarlakken får mye appelsinhud kan du enten pusse over, og legge ny klarlakk, eller våtslipe klarlakken og polere over.

 

Hva om det blir sig i baselakken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du gjort det feil! : rolleyes

Tynne lag, og la det bli støvtørt mellom hver lag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du gjort det feil! : rolleyes

Tynne lag, og la det bli støvtørt mellom hver lag :)

 

Men dette skal man ikke gjøre med klarlakken, sant? Må man legge på mye tykkere for å få glans (at det ikke skal bli dry-spots)?

Legger man da f.eks. et tynt lag først og lar det bli litt sticky før man legger tykkere på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette skal man ikke gjøre med klarlakken, sant? Må man legge på mye tykkere for å få glans (at det ikke skal bli dry-spots)?

Legger man da f.eks. et tynt lag først og lar det bli litt sticky før man legger tykkere på?

 

 

 

her varierer det alt etter hvordan klarlakken oppfører seg. et 50% og et 100%. eller 2x100% osv.

 

 

 

 

 

min mening med denne tråden er at det ikke går ann og lære seg og lakke ved og lese og ta imot tips fra 15-20 folk. det er så mange variabler, merker om måter å gjøre ting på at dette blir for meg litt teit og feie at alt under en kam. her er det snakk om påføring. tempratur, tørking, viskositet, blanding osv osv som varierer fra merke til merke og fra verksted til verksted

ingen skriver foreksempel hva de bruker. hvilken base? vannbase, tettfarge, løsemiddelbasert? og grunning. er det vått i vått? slipegrunning? epoxy? og ingen nevner merke.

 

utelukker da. bengalakk, quicklakk. og den typen der.

og jeg er garrantert ikke den eneste lakkereren innpå her som syns det for og si det slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såklart har det noe å si hvilket merke osv man bruker, men alle her som ønsker seg å begynne med litt lakkering kommer ingen vei med at vi som kan noe om dette holdet tett om alt.

 

Så til folk som kjøper lakk hos lakkverksteder: Spør om dere kan få hiddenblad på lakken, der står det gjerne forklart hvor lenge man skal vente, hvordan blandingsforhold osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og dessuten så er det greit å ikke bare kline til på måfå - all info man kan få på forhånd hjelper jo på når man skal holde i ei lakksprøyte for første gang...:)

Om jeg hiver meg til med lakkering av Golfen så forventer jeg ikke perfekt resultat siden det er første gangen jeg prøver meg på noe sånt, men det kan ikke bli verre enn det er nå, og jeg ønsker å få det til selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja såklart. men finn ut hvilken lakk som selges i ditt nærområde. kjøp det. og lær deg den lakken. i teknisk hiddenblad står alt. tempratur, påføring, blandingsforhold. (det har ikke blitt nevnt her engang foresten..) tørketid, tidsvindu osv. alt egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke giddet å skrive noe om blandingsforhold siden det er umulig å si noe om siden ingen av de som har snakket om at de skal lakke noe har nevnt noe om type lakk.

 

Edit: Og som oftest når man kjøper lakk får man lakk og herder for seg, i rett mengde sånn at det er bare å blande dem og begynne å lakke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du gjort det feil! : rolleyes

Tynne lag, og la det bli støvtørt mellom hver lag :)

 

Haha, no shit sherlock : smil :

 

Poenget var at om du driter deg ut med baselakken.. hva gjør du da? pusser ned/fikser og legger et lag til med baselakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du et sig i baselakken må dette slipes ut for å så legge ny base over igjen, så enkelt er det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kva koster ca 1 liter lakk, svart metalic pearl effekt?? + klarlakk??

eg har lyst å prøve å lære meg å lakke, og eg vurdere å lakke nokre lister på bilen, men gidder ikkje å prøve viss lakken er dyr, evt like dyr som å levera det inn til ein lakkerer.

eg hadde tenkt å kjøre innom ein lakkforhandler i mårra men alt er jo stengt da:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som sikkert er viktig å nevne, er at det blir passet på å pusse ned rundt kanter, mot ender på flater som skal lakkes osv. Dette har tilsynelatende vært slurvet med ved en opplakking av deler på min bil. Klarlakken har begynt å flasse, på dører og skjermer. Alt fra innunder lister eller rundt "hjørner".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og fyller er.. grunning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettop lagt et lag med biltema epoxy 2 komponent grunning, Driver å øver litt på bakfangeren på s4`n

Fikk en del slike krater der grunningen ikke vil legge seg, og jeg vasket med tynner først,

Jeg mistenker at det er vannutskilleren min som må oppgraderes. Men hva om det også kommer litt oljerester fra kompressorene?

 

(Har to kompressorer ja på 200 liter levert hver. tilsammen 400 liter. Det er akkurat nok til å holde en eksenterrotorslipemaskin gående på ca 5 bar....:o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Frode sier er det såklart viktig å pusse overalt hvor det skal lakkes. Man pusser jo ned for at lakken skal ha noe å klore seg fast til, er det ikke pusset ned, så slipper det lett.

 

Christian, fyller er en grunning, men mye tykkere, sånn at du kan pusse litt på den. Det er for å få fjærnet de siste småripene og porene i sparklet. Det kalles vel også "slipegrunning"

 

Geir, tynner er vel ikke det du burde vaske med? :) Les guiden min lengre opp her.

Og en bra vannutskiller skal gjøre luften helt ren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Frode sier er det såklart viktig å pusse overalt hvor det skal lakkes. Man pusser jo ned for at lakken skal ha noe å klore seg fast til, er det ikke pusset ned, så slipper det lett.

 

Christian, fyller er en grunning, men mye tykkere, sånn at du kan pusse litt på den. Det er for å få fjærnet de siste småripene og porene i sparklet. Det kalles vel også "slipegrunning"

 

Geir, tynner er vel ikke det du burde vaske med? :) Les guiden min lengre opp her.

Og en bra vannutskiller skal gjøre luften helt ren :)

 

Må vel kjøpe skikkelig vannutskiller ja og silicone fjerner.

 

Er siliconefjerneren like sterk og oppløsende som tynner? For når jeg vasker med tynner føler jeg at det blir med en del grunning på kluten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er langt ifra like sterk. Silikonfjærneren er for å få vekk drit og silikon. Tynner kan oppløse lakken.

Tynner skal man egentlig bare bruke til å vaske sparkelspadene etter man har sparklet, og til å vaske sprøyten etter du har lakket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er langt ifra like sterk. Silikonfjærneren er for å få vekk drit og silikon. Tynner kan oppløse lakken.

Tynner skal man egentlig bare bruke til å vaske sparkelspadene etter man har sparklet, og til å vaske sprøyten etter du har lakket.

 

 

Ok da skjønner jeg litt mere, Trodde tynner og siliconfjerner var så å si samme produkt.

Har de det da på bilekstra eller mekonomen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg ikke sikker på. Men alle lakkverkstedene har det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det ikke noen forklaring på hva skyggemarkering var..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprøytesparkelen til Hagmanns, er denne et fullgodt alternativ til fyller? Kan ikke si å ha sett fyller på sprayboks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sparkel og grunning er to forskjellige ting det.. :) Fyller finnes på sprayboks, men det er ikke alltid helt kurrant. Om du skal kjøpe fyller på boks så kjøp et orntlig merke. Du får kjøpt det hos din lakkerer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også på at sparkel suger til seg vann!

 

Fukten blir i sparklet, og fukt i sparkel = mye fin rust :)

 

(Og ikke tro at det blir bedre av at dere sprayer litt grunning fra boks på..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.