fremgangsmåte forarbeid lakk

Anbefalte innlegg

Sparkel og grunning er to forskjellige ting det.. :) Fyller finnes på sprayboks, men det er ikke alltid helt kurrant. Om du skal kjøpe fyller på boks så kjøp et orntlig merke. Du får kjøpt det hos din lakkerer :)

 

Ok, takk. Tror det står på hagmanns sin sprøytesparkel at den kan brukes som grunning nemlig.

 

Men altså bedre å bruke fyller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sparkel og grunning er to forskjellige ting det.. :) Fyller finnes på sprayboks, men det er ikke alltid helt kurrant. Om du skal kjøpe fyller på boks så kjøp et orntlig merke. Du får kjøpt det hos din lakkerer :)

 

man får 2K fyller på boks hos butikker som blander lakk. men koster ein del og holder seg i ca 1 døgn etter aktivering.

så det er billigare å kjøpe ein billig lakksprøyte, sprøytesparkel og herder utanom. det er min effaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg annbefaler absolutt sprøyte og orntlige varer. Men skjønner at ikke alle vil/har mulighet til bruke det.

 

Ole-Håkon, nå har ikke jeg erfaring med sprøytesparkel siden det ble brukt på 80-tallet, men sprøytesparkel på boks? Sikker på at det ikke er fyller du snakker om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sprøytesparkel og fyller(sprøytefyller) på boks, er da ikkje det samme??

har sett motip bla hatt begge navna på sine bokser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg annbefaler absolutt sprøyte og orntlige varer. Men skjønner at ikke alle vil/har mulighet til bruke det.

 

Ole-Håkon, nå har ikke jeg erfaring med sprøytesparkel siden det ble brukt på 80-tallet, men sprøytesparkel på boks? Sikker på at det ikke er fyller du snakker om?

 

 

Sprøytesparkel fåes kjøpt det ja. Heter Spray filler 1K i fra Hagmanns. "Alle" rekvisita butikker har denne. Sikkert best med 2K fyller, men veldig hendig med små skader å ha dette på boks. Men jeg gjør ikke noe fundamentalt galt ved å bruke dette? Legger selvfølgelig grunning oppå sprøyteparkelen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sprøytesparkel og fyller(sprøytefyller) på boks, er da ikkje det samme??

har sett motip bla hatt begge navna på sine bokser.

 

 

 

Det er ingen som har sagt at dette er det samme heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra tråd dette!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med skyggemaskering er fortsatt et mysterium.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry har helt glemt av denne tråden...

skal se om jeg husker på det i morgen på værkste, har ikke tape her hjemme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med skyggemaskering er fortsatt et mysterium.:confused:

 

Du taper ved der du skal lakke, som start på maskering. Tapen løfter du litt på den siden lakking skal foregå.

Lakker da sånn at du ikke lakker under tapen. Dette for å unngå at du får stripe etter tapen når du tar av den. Ferdig!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du taper ved der du skal lakke, som start på maskering. Tapen løfter du litt på den siden lakking skal foregå.

Lakker da sånn at du ikke lakker under tapen. Dette for å unngå at du får stripe etter tapen når du tar av den. Ferdig!!

 

det med og løfte tapen fungerer ikke så bra.

 

for og få en jevn kant må du "knekke" tapen rundt kanten 2-3mm. vi gjør det mens vi drar ut tapen fra rullen, egen teknikk. bruker det vell på omtrent alle bilene:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det med og løfte tapen fungerer ikke så bra.

 

for og få en jevn kant må du "knekke" tapen rundt kanten 2-3mm. vi gjør det mens vi drar ut tapen fra rullen, egen teknikk. bruker det vell på omtrent alle bilene:)

 

illustrasjon? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du taper ved der du skal lakke, som start på maskering. Tapen løfter du litt på den siden lakking skal foregå.

Lakker da sånn at du ikke lakker under tapen. Dette for å unngå at du får stripe etter tapen når du tar av den. Ferdig!!

 

Regnet med det var noe sånt ja, men da må det jo være samme lakk under, og ikke sparkel osv. Får du til det bra med klarlakken da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regnet med det var noe sånt ja, men da må det jo være samme lakk under, og ikke sparkel osv. Får du til det bra med klarlakken da?

 

Er ikke lakkerer, men har blitt fortalt at når du først har maskert med tapen løftet som jeg snakker om, så er det bare å lakke med baselakken og klarlakken! Fungerte for meg! Du maskerer utenfor der du i tilfelle har sparklet! For å få jevn overgang!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

illustrasjon? :)

 

kan ta bilde og vise litt fra jobb tirsdag:) i døråpninger og i knekker på karosseriet f.eks

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da går jeg igang.

dette er maskering for utflekking, f.eks ved lakkering av bakskjerm sånn at man slipper å lakke helt fram til A-stolpen. er ikke alle biler som har naturlig avsluttning i øverkant.

hadde ikke noen bil som jeg kunne demonstrere med, men her er i alle fall en teknikk man kan bruke.

 

maskere først med rett tape, slik at man i allefall ikke får lakk lenger enn hit.

0c60ab1a.jpg

 

så bruker jeg å brette tapen litt og legge ny tape oppå som også er brettet osv. jeg liker å gjøre det slik for da er det ikke så lett at tapen fester seg overalt

656218a8.jpg

 

ser da slik ut

222239af.jpg

 

man ønsker da ikke å få så mye lakk opp her

a580ab27.jpg

 

derfor holder man sprøyta slik

90a853ec.jpg

 

IKKE slik

4dbe7ae0.jpg

 

har en annen teknikk som jeg også bruker ofte, kan knipse litt bilder av det neste gang ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra illustrert og lett forståelig. Så da er det våtsliping av "skjøten" da og polering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt illustrert.

Nå nærmer det seg nesten sånn at vanlige folk kunne tørre å prøve seg litt frem.

Men sånn skyggemaskering gjør du selvfølgelig i alle retninger da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en av de mere informative trådene.

For å gjøre det klart først som sist, bilen min er ikke verdt et kinderegg en gang,(prøvde å bytte den bort mot et)

så å bruke mange penger på proff hellakkering er uaktuelt, men jeg har lyst til å prøve meg, bare for morro skyld.

Og har skjønt det slik at jeg matter ned gammel lakk med 500 først og så 1800.

Mulig jeg er litt treig på morgenen, men hva er forskjellen på fyller og sparkel?

Hvilke rimelige og ok produkter annbefales?

Jeg skal sveise kanaler i samme slengen, så blir bart metall noen steder, og har sikkert en og anene steinsprut på panser.

kan jeg for eks. bruke brunox mot der jeg sveiser(bart metall) så bruke sparkel/filler oppå dette, før lakken?

Skal jeg evt ha primer innimellom her, eller blir det smør på flesk?

(hva blir rett "rekkefølge")

regner med at jeg kjøper lakken hos norbond (PU90 lastebillakk)

og til slutt et spørsmål anng maskering, for på bilen som skal lakkeres går det en gummilist langsetter taket.

Denne er limt fast, og dekker overgang mellom taket, og A-B-C stolpene. Siden denne er limt, hadde det vore greit å la denne sitte. men er det noen spesielle teknikker for å maskere mot gummilister, så gammel farge ikke kommer fram, etter lakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har glemt helt av å vise den andre måten jeg maskerer ofte på...

 

tape opp

_MG_7540.jpg

 

lage en brett som flere her inne har snakket om

_MG_7547.jpg

 

close up

_MG_7548.jpg

 

når du da er ferdig å lakkere ser det sånn høvelig sånn her ut. her har jeg riktig nok bare brukt sprayboks men man klarer å slipe overgangen ganske bra da også. jeg sliper med en liten slipemaskin med P1200 og polerer etterpå med FARÈCLA G3

når du da er ferdig å lakkere ser det sånn høvelig sånn her ut.

_MG_7549.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.