Kan gråstein bli til gull? Prosjekt påbegynt!

Anbefalte innlegg

Ja, det vil tiden vise.

 

Kjøpte meg en bruksbil i dag, nærmere bestemt en Golf MK2. Originalfargen er Tornadorød, men nå er den mer hvit og rosa enn hva det er av fargen rød.

 

Til uka (tror jeg) skal jeg gyve løs på denne med godt mot. Forskjell blir det garantert, men er mest spent på om jeg klarer å få den helt rød igjen alle plasser (forutenom der det er rust:p), for lakken på denne er definisjonen på dårlig vedlikehold.

 

Oppskriften blir som følger:

  • Prickbort avfetting
  • Vask blir tatt på et selvvaskeanlegg som er av de beste på Toten
  • Meguiars Diamond Cut på grov pad
  • Meguiars Diamond Cut sammen med Meguiars Quick Detailer på mellomgrov pad
  • Meguiars Quick Detailer på en finishingpad
  • Avslutter med ett eller to lag med Dodo Juice Purple Haze carnaubavoks

 

Med andre ord; de produktene jeg har: rolleyes

 

Så, over til bildene av gråsteinen:

IMG_2179.jpg

 

IMG_2180.jpg

 

IMG_2181.jpg

 

IMG_2182.jpg

 

IMG_2183.jpg

 

IMG_2184.jpg

 

IMG_2185.jpg

 

Som man ser, så er det ikke bare litt å ta tak i her, nei. Rennemerkene på framskjermene kom visstnok etter at broren til dama som eide bilen før gikk løs på motoren med tidenes avfetting. Men motoren ble da ren ihvertfall, som tidligere eier så fint sa det: rolleyes

 

Oppdateringer vil komme så fort jeg begynner!

 

Mads Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan jo bli interessant å følge med på. Dersom denne blir som ny igjen, er det jo håp for alt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som du trenger ett Lykke til her :P

 

blir spennende å se hvordan denne blir når du har fått shina den opp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, good luck there buddy, you gonna need it.. :D

 

Blir spennende dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt er mulig, bare se på min ;)

Men den var bare rosa, ikke direkte hvit... Vær forberedt på at det kan komme igjen på de verste stedene. Men umiddelbar totalforvandling blir det uansett :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror nok du får den til å bli blank, men om du faktisk får frem rødfargen igjen er en helt annen sak. Det spørs vel på hvor hardt pigmentene er falmet, og etter hvitfargen å dømme, så er vel falmingen nærmest total.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger alle lykkeønskningene jeg kan få her: rolleyes

 

Skal gå hardt på, så får man se hvordan det blir. Skal bli spennende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer til å følge med her selv om jeg ikke er slik lakk og gnikke guru, men er artig og se hva du får til. :)

 

Hadde selv en tornadorød mk2 som var blitt rosa og matt og fæl, den kom seg skikkelig etter en runde med Auto Glym 02B

lakkrens med slipemidler med maskin og en runde polish etter dette med maskin

Og til slutt la vi på AUTOGLYM HIGH DEFENITION WAX for hånd.

 

Lykke til, og til slutt gratiss med ny bruksbil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette må være det værste eksemplet jeg har sett av tornado rød som har gått konkurs...

 

dæven. værren enn golfen min jo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut på meg som den der også trenger en runde med fint sandpapir før de overnevnte produkter...Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva i all verden er de greiene på panseret? :P

Greit at den originale snowcapen ikke er en fryd for øyet, men det der: haha :

 

Og er spoileren bak skrudd fast i taket: klø :

 

Etter hva jeg ser på min egen Mk2 så er det mye lakk fra fabrikk, så ikke utenkelig at du får frem farge her nei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du roterende eller DA maskin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke de produktene du skal bruke, men ser ut for meg at du mangler en fin polish og pad for å få opp maks glans. Hvorfor skal du ha inn den QD i padden? Som primer for at det ikke skal gå tørt?

 

Trikset på så død ss lakk (singelstage, (uten klarlakk)) er roterende maskin med ullpad og grov rubbing. Padden må renses ofte for å fjerne død lakk.

Så kan du gå over med finere kombo for å fjerne kjørespor og få opp glans etterpå.

 

Den bilen der kan bli blankere og rødere enn den var på 90-tallet. Beregn god tid..

 

Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne så jo "rimelig" sliten ut i lakken :P og det blir morro å følge med her :)

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke de produktene du skal bruke, men ser ut for meg at du mangler en fin polish og pad for å få opp maks glans. Hvorfor skal du ha inn den QD i padden? Som primer for at det ikke skal gå tørt?

 

Trikset på så død ss lakk (singelstage, (uten klarlakk)) er roterende maskin med ullpad og grov rubbing. Padden må renses ofte for å fjerne død lakk.

Så kan du gå over med finere kombo for å fjerne kjørespor og få opp glans etterpå.

 

Den bilen der kan bli blankere og rødere enn den var på 90-tallet. Beregn god tid..

 

Lykke til:)

 

Denne skal du få tornadorød igjen Mads Kristian, men du vil ikke klare det uten en grov ullpad. Helst en som er "twisted wool" da det er den med mest cut.

 

Og du trenger ikke våtsliping som blir nevnt over her, med mindre du skal fjerne en dyp ripe eller skade. Bare husk at hvis du ikke fjerner alle døde lakkpigmenter, så vil det komme tilbake etter kort tid.

 

Lykke til. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp et par-tre-fire-fem ullpadder og en padbrush,da skal du nok se at det blir bra igjen. Lykke til og legg ut masse bilder! Og husk at SingelStage lakk alltid bør ha sealer og/eller voks på seg for å forhindre videre oksidering

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir interesant å følge med på dette ja. stå på....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke noe problem og få denne fin igjen, bare du jobber lenge nok så ,) hehe lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva i all verden er de greiene på panseret? :P

Greit at den originale snowcapen ikke er en fryd for øyet, men det der: haha :

 

Og er spoileren bak skrudd fast i taket: klø :

 

Etter hva jeg ser på min egen Mk2 så er det mye lakk fra fabrikk, så ikke utenkelig at du får frem farge her nei :)

Ja, det spurte jeg meg selv etter også:D Det er noen helt forferdelige "luftinntak", som også skal bort i lag med mye andre harryeffekter.

 

Skrudd i bakluka. Ganske heftige greier, for den er litt løs nemlig, så ser ut som vingen på en Corrado som går opp når man kommer i en viss fart. Kjører man sakte, så ligger den sånn den er på bildet:p

Har du roterende eller DA maskin?

Roterende maskin, ja.

Kjenner ikke de produktene du skal bruke, men ser ut for meg at du mangler en fin polish og pad for å få opp maks glans. Hvorfor skal du ha inn den QD i padden? Som primer for at det ikke skal gå tørt?

 

Trikset på så død ss lakk (singelstage, (uten klarlakk)) er roterende maskin med ullpad og grov rubbing. Padden må renses ofte for å fjerne død lakk.

Så kan du gå over med finere kombo for å fjerne kjørespor og få opp glans etterpå.

 

Den bilen der kan bli blankere og rødere enn den var på 90-tallet. Beregn god tid..

 

Lykke til:)

Navnet på den fine polishen jeg har (sikkert ikke den fineste, men har fått til bra resultater med den før) kan nok forvirre litt, ja.

 

Denne det er snakk om, ikke noe spray QD:

quick%20detailer.JPG

 

Regner også med at jeg må bruke litt spray QD når jeg kjører på det groveste, for at det ikke skal brenne seg fast så fort:)

 

Tar med meg alle tips og lykkeønskninger videre, så får jeg handle inn noen ullpader og drive på.

Denne skal du få tornadorød igjen Mads Kristian, men du vil ikke klare det uten en grov ullpad. Helst en som er "twisted wool" da det er den med mest cut.

 

Og du trenger ikke våtsliping som blir nevnt over her, med mindre du skal fjerne en dyp ripe eller skade. Bare husk at hvis du ikke fjerner alle døde lakkpigmenter, så vil det komme tilbake etter kort tid.

 

Lykke til. :)

Twisted wool, ja. Noe man får kjøpt på Bilxtra, f.eks? Lyst på å få begynt denne uka her, sånn egentlig.

 

Større riper er det jo garantert mange av under all den døde lakken, men førsteprioritet er å få den rød og blank igjen, samt så få riper som mulig. Skal tross alt fungere som bruksbil:)

 

Til dere andre som har kommentert, så takk og hele pakka;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Twisted wool, ja. Noe man får kjøpt på Bilxtra, f.eks? Lyst på å få begynt denne uka her, sånn egentlig.

 

Nja, litt usikkert, men jeg tviler på det.

 

Lake Country har twisted wool. Men de må man jo kjøpe fra nettbutikk. Eneste jeg kan tenkte meg du kan få tak i denne uka er enten Makita sin, Mirka sin, eller 3M sin.

 

Sjekk innom butikker som: Byggmakker, Würth, Tess (?) og de som evt. kan selge maskiner. Jeg fikk med en med min Makita fra Byggmakker. Om du har et lakkutsalg i nærheten så kan det hende de fører produkter som 3M etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er masse butikker på Gjøvik, så skal sjekke ut der i morgen.

 

Men børste til å rengjøre paden med, er det noen andre børster enn nettopp en padbørste man kan gjøre det med? Tenkte da i de baner at det var noen børster man får kjøpt i butikk, og ikke på nett.

 

Og et siste spørsmål: Kjørehastighet med ull, hva ca anbefales?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt neglebørste til rengjøring av pad mange ganger. Det funker det.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er masse butikker på Gjøvik, så skal sjekke ut der i morgen.

 

Men børste til å rengjøre paden med, er det noen andre børster enn nettopp en padbørste man kan gjøre det med? Tenkte da i de baner at det var noen børster man får kjøpt i butikk, og ikke på nett.

 

Og et siste spørsmål: Kjørehastighet med ull, hva ca anbefales?

 

Ullpads er ikke så porøse at det gjør noe, så der kan du fint bruke en neglbørste fra Rimi. Men foampads bør du bruke noe beregnet for jobben til, for de kan slippe skum og bli fillete og dårlige.

 

Edit: Kjørehastighet med ull kan du teste deg frem med. De skaper minimalt med varme i forhold til foam, så her kan du fint kjøre opp på 1800 rpm og cutte. MEN du må huske at du cutter mye mer med ull, så tunga rett i munnen. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, mente ull skapte mere varme, men da tok jeg nok feil:)

 

Skal ihvertfall fole pent, det er nå sikkert.

Har brukt neglebørste til rengjøring av pad mange ganger. Det funker det.. ;)

Da blir det innkjøp av neglebørste:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer :) Måtte le høyt når jeg så rælet på panseret! Mer bilder av det takk! hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.