Anbefalte innlegg

Sant som du sier her, litt feilformulert av meg der. men om man har bakdiff sperre så gjør det ikke noe om et bakhjul mister grepet:) Utifra hva du skriver nedover her så er vi nok enige;)

Mye tyder på at mange ikke helt veit hvordan thorsen funker hehe

 

Men la oss si at du har en bil med første generasjon Torsendiff. Sperra bak settes på og man skal ta løs. Det ene hjulet foran står på speilblank, våt is, og tar ikke feste. Hva skjer i en sånn situasjon?

75% ganger 0 er vel fortsatt 0 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men la oss si at du har en bil med første generasjon Torsendiff. Sperra bak settes på og man skal ta løs. Det ene hjulet foran står på speilblank, våt is, og tar ikke feste. Hva skjer i en sånn situasjon?

75% ganger 0 er vel fortsatt 0 ?

 

Ja da står du også fast om det er glatt nok under det ene forhjulet, momentet du genererer i motstand på det ene hjulet som spinner på isen ganges opp og sendes bakover, men det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at dette på langt nær er nok moment til bakdiffen til at man klarer å få fart på en tung quattro bil;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for masse nyttig info her stian :)

 

Synes spesielt det er interessant siden 90% av folket her rakker ned på haldex ved en hver anledning, men har tydeligvis egentlig ikke noe særlig grunn til det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for masse nyttig info her stian :)

 

Bare hyggelig det:)

Håper bare godt folket her skjønner at jeg sier dette for å informere ikke for å henge ut quattro, da det er sykt mye rare tanker om hvordan det faktisk fungerer i praksis, som ikke henger helt på greip bestandig:) Og sånn jeg tenker så må det jo være bedre å vite fakta enn å synse.. uansett hva det gjelder:) thorsen er utmerket ved kjøring der man har omtrent jevnt grep på alle hjul, og gir trygge og morsomme kjøreegenskaper i kombinasjon med motor:) men hva gjelder offroad og fremkommelighet så må et slikt system uten sentersperre desverre se seg slått av flere systemer:) Har selv sett utallige thorsen quattro biler stå å spinne på ett hjul på de 5 quattro isbane kursene jeg har vært på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for masse nyttig info her stian :)

 

Synes spesielt det er interessant siden 90% av folket her rakker ned på haldex ved en hver anledning, men har tydeligvis egentlig ikke noe særlig grunn til det.

 

De fleste som rakker ned på haldex tenker vel da på lekekjøring, hvor det er best å ha permanent 4x4 åkke som;)

 

Tror jeg da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja og nei. Vi snakker da om en eldre versjon av Haldex, samtidig som Haldex kan implementeres noe forskjellig, både mekanisk og programmeringsmessig.

 

Nyhetene som kom med Haldex 4 er ganske store, og når det gjelder totale implementasjoner kan man jo se at f.eks. Tiguan finnes i versjoner med og uten diffbrems så vidt jeg husker.

 

Poenget mitt var at XC70'en hadde Haldex, sannsynligvis førstegenerasjons Haldex (?), som har sine begrensninger;). Jeg har prøvd Haldex på 03 Volvo V70 og ble skuffet ift. permanent Quattro.

 

At Haldex 4 er bedre er det vel liten tvil om, men er det like bra som mer konvensjonelle firehjulsdrift systemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper at hva som er "best" er veldig individuelt fra person til person og hva de er ute etter i form av egenskaper med sin 4x4:) Både haldex og thorsen har sterke sider ovenfor den andre.. men begge har også svake sider sammenliknet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper at hva som er "best" er veldig individuelt fra person til person og hva de er ute etter i form av egenskaper med sin 4x4:) Både haldex og thorsen har sterke sider ovenfor den andre.. men begge har også svake sider sammenliknet:)

 

Hvis man ser her:

 

Så er det jo tydelig at torsen funker utmerket i praksis. Men fy flate for en belastning på understell å kjøre i den humpete løypa : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noget humpete ja: eek : Ser samme s4`n på tur i vassfjellet også, Blir det arrangert slike treff for å kjøre opp slalom bakkene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å være hvert år i Vassfjellet hvertfall. Er sikkert sånn endel andre steder også. Fordel å være først ser det ut til, blir ganske løs snø etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi sin pressemelding til markedet i usa:

 

X drive er ikke helt uten svakheter det heller

 

Audi har ekte permanent firehjulstrekk mens BMW X-drive har bakhjulstrekk som over en clutchfunksjon kopler inn forhjulene. Ved overbelastning, feks ved høye hastigheter (hastigheter over 160 km/h ) eller ved gjentatte igangkjøringer på ulike ( friksjons- ) underlag, må firehjulsdriften frakoples pga overopphetningsfare.

 

Foregår for øvrig en aldri så liten krig bmw og audi imellom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest litt i denne tråden, og har tenkt litt på dette her med torsen, haldex, 4dw, awd osv....

 

Selvfølgelig er det mye annet på andre merker som også fungerer, jeg er ikke uenig i det. Men etter 2 vinter-sesonger med 4motion kan jeg ikke helt se at de ulempene det er på torsen er så mye å skrike for i grunn. Må da virkelig være i ganske røffe situasjoner en opplever dette?

 

Veien opp til byggefeltet her jeg bor er ganske bratt, såpass bratt at etter det jeg er blitt fortalt er veien knapt nok lovlig i bruk. Er enkelt og greit anleggsveien som ble midlertidig laget da feltet her ble bygget ut i sin tid som ble "på mystisk" vis (alle vet hvordan norsk politikk er) brukt videre.

 

Nok om det.

 

I fjor vinter hadde vi litt snø her som ble liggende en liten stund. Så en morgen kom regnet, noe som igjen resulterte i gjennomvåt snø på veien. Og dette frøs til is. Blank is. Jeg kjører på gode piggfrie dekk på Passaten. Men allikevel klarte jeg å kjøre opp denne bratte bakken. Selvfølgelig merket jeg jo godt til underlaget, bilen gikk jo like mye sideveis som oppover, men jeg kjørte opp hele bakken og stoppet på toppen der veien flater ut. Satt igjen med et inntrykk av at driv-verket og styringen av dette må være helt fantastisk bra..... Selv om det har sine svakheter.

 

Har klart å kjøre meg fast også, men herregud da..... Bilen er heller ikke konstruert for å brøyte seg gjennom 60cm med snø. Det sier jo seg selv at mesteparten av snøen vil havne UNDER bilen sånn som støtfangeren bak er konstruert. Som igjen fører til at en "løfter" bilen opp fra bakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest litt i denne tråden, og har tenkt litt på dette her med torsen, haldex, 4dw, awd osv....

 

Selvfølgelig er det mye annet på andre merker som også fungerer, jeg er ikke uenig i det. Men etter 2 vinter-sesonger med 4motion kan jeg ikke helt se at de ulempene det er på torsen er så mye å skrike for i grunn. Må da virkelig være i ganske røffe situasjoner en opplever dette?

 

Veien opp til byggefeltet her jeg bor er ganske bratt, såpass bratt at etter det jeg er blitt fortalt er veien knapt nok lovlig i bruk. Er enkelt og greit anleggsveien som ble midlertidig laget da feltet her ble bygget ut i sin tid som ble "på mystisk" vis (alle vet hvordan norsk politikk er) brukt videre.

 

Nok om det.

 

I fjor vinter hadde vi litt snø her som ble liggende en liten stund. Så en morgen kom regnet, noe som igjen resulterte i gjennomvåt snø på veien. Og dette frøs til is. Blank is. Jeg kjører på gode piggfrie dekk på Passaten. Men allikevel klarte jeg å kjøre opp denne bratte bakken. Selvfølgelig merket jeg jo godt til underlaget, bilen gikk jo like mye sideveis som oppover, men jeg kjørte opp hele bakken og stoppet på toppen der veien flater ut. Satt igjen med et inntrykk av at driv-verket og styringen av dette må være helt fantastisk bra..... Selv om det har sine svakheter.

 

Har klart å kjøre meg fast også, men herregud da..... Bilen er heller ikke konstruert for å brøyte seg gjennom 60cm med snø. Det sier jo seg selv at mesteparten av snøen vil havne UNDER bilen sånn som støtfangeren bak er konstruert. Som igjen fører til at en "løfter" bilen opp fra bakken.

 

Funker brqa helt til du sitter fast, da spinner det bare på 2 hjul, Jeg ble skuffet over det. Har lik bil som deg. Svaner sperre i slike situasjoner. Ellers funker det helt konge, kjøpte 4wd bare for å leke med egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må egentlig si meg enig her. Når jeg hadde S6'n merket jeg ved flere annledninger når jeg sto fast at jeg bare spant på 2 hjul. Som regel venstre fremme og høyre bak. Har da alltid hørt at hvis du holder bremsen inne så vil andre hjul også begyne å gå noe som aldri fungerte på min uansett hvor mye jeg trykket inn gass og brems samtidig. Var det noe jeg alltid savnet på s6'n så var det muligheten til å sperre bak som på S4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man ser her:

 

Så er det jo tydelig at torsen funker utmerket i praksis. Men fy flate for en belastning på understell å kjøre i den humpete løypa : bh :

 

Snakker om å bruke bilen a! Tøft!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns denne passer inn her :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rått. Tøft at noen tør utnytte 4 hjulstrekken på Lambo'n sin!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant lesing her. Stian du har mange kunnskaper ;)

 

Apropos å stå fast med quattro. Jeg skulle kjøre opp ei bakke med blank is i vinter med 100'en min og foran meg kjørte en kompis i en Touran framhjulstrekk. Halvveis i bakken ser jeg at han begynner å slite veldig mens jeg kjører framover uten problemer. Så da tenker jeg at jeg ikke gidder å kjøre forbi han i tilfelle han begynner å skli sidelengs eller noe, så derfor stopper jeg midt i bakken mens han spinner seg inn på en vei hvor han får snudd. I det jeg skal ta i gang kommer jeg ikke av flekken. Jeg prøvde å rygge inn på litt snø med ene hjulet, prøvde diffsperre, skjedde ingenting. Jeg stod akkurat samme sted som istad. Da var det bare å snu og kjøre rundt. Dette var da på piggfrie 17" nankang dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant lesing her. Stian du har mange kunnskaper ;)

 

Apropos å stå fast med quattro. Jeg skulle kjøre opp ei bakke med blank is i vinter med 100'en min og foran meg kjørte en kompis i en Touran framhjulstrekk. Halvveis i bakken ser jeg at han begynner å slite veldig mens jeg kjører framover uten problemer. Så da tenker jeg at jeg ikke gidder å kjøre forbi han i tilfelle han begynner å skli sidelengs eller noe, så derfor stopper jeg midt i bakken mens han spinner seg inn på en vei hvor han får snudd. I det jeg skal ta i gang kommer jeg ikke av flekken. Jeg prøvde å rygge inn på litt snø med ene hjulet, prøvde diffsperre, skjedde ingenting. Jeg stod akkurat samme sted som istad. Da var det bare å snu og kjøre rundt. Dette var da på piggfrie 17" nankang dekk.

Hehe, viser vel det som andre også sier her.. Thorsen er fett helt til du sitter fast. Da sitter du fast :P Fungerer konge så lenge du har godt driv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, viser vel det som andre også sier her.. Thorsen er fett helt til du sitter fast. Da sitter du fast :P Fungerer konge så lenge du har godt driv.

 

Ja, ser sånn ut dessverre :P Som du sier har jeg også erfart, at så lenge bilen beveger seg, så kommer du ALLTID fram. Dessverre ikke alltid samme resultat hvis man først stopper opp.

 

Men jeg har en annen historie hvor jeg kjørte A6 1,8 T quattro opp til Tryvann i fjor vinter. Der stod det biler til alle kanter og absolutt ingen kom seg opp. Det var utrolig glatt føre med snø som hadde lagt seg oppå ganske så blank is. Jeg stoppa opp i flere bakker og hadde aldri noe problem med å komme meg opp. Satt bare å gliste i det jeg kjørte forbi alle. Det var derimot mye verre å komme seg ned igjen da man bare seila :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig en diskusjon jeg har lengtet etter :)

Jeg solgte Allroaden min til fordel for "det gode gamle quattro-systemet" etter å ha blitt stående et par ganger for mye.. Det gjør noe med selvfølelsen til en quattro-eier når bilen blir stående og spinne som en japansk lekefirehjulstrekker på flat mark..

Høyre forran og venstre bak høres ut som et kjent scenario dessverre..

Den ene drivknuten forran på Allroaden røk under kjøring en gang, og noe så irriterende som å bli stående i ro med en drivknute i tusen knas skal man lete lenge etter..Man skulle jo tro at en firhjulstrekker skulle klare å komme seg frem på tre hjul..?? ;)

 

Kjøpte C4 med låsbar bakdiff i stedet, og må si at quattro var best på 80 og 90 tallet..Nå er det blitt for mye fokus på elektronikk og vektbesparelse..og design ikke minst..

Gi meg en langsstilt rekke femmer med låsbar senter og bakdiff :) Det var tider det :) So what om panseret er langt, og bilen veier noen kilo ekstra..Den kommer seg i allefall frem uansett pokker :)

 

Skal jeg kjøpe ny firehjulstrekker nå blir det nok ikke Audi..Da må jeg gå for en bil med låsbare differ..Og da er det evt. Touareg som er det nærmeste jeg kommer VAG-familien..Hvis ikke blir det noe japansk dessverre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig en diskusjon jeg har lengtet etter :)

Jeg solgte Allroaden min til fordel for "det gode gamle quattro-systemet" etter å ha blitt stående et par ganger for mye.. Det gjør noe med selvfølelsen til en quattro-eier når bilen blir stående og spinne som en japansk lekefirehjulstrekker på flat mark..

Høyre forran og venstre bak høres ut som et kjent scenario dessverre..

Den ene drivknuten forran på Allroaden røk under kjøring en gang, og noe så irriterende som å bli stående i ro med en drivknute i tusen knas skal man lete lenge etter..Man skulle jo tro at en firhjulstrekker skulle klare å komme seg frem på tre hjul..?? ;)

 

Kjøpte C4 med låsbar bakdiff i stedet, og må si at quattro var best på 80 og 90 tallet..Nå er det blitt for mye fokus på elektronikk og vektbesparelse..og design ikke minst..

Gi meg en langsstilt rekke femmer med låsbar senter og bakdiff :) Det var tider det :) So what om panseret er langt, og bilen veier noen kilo ekstra..Den kommer seg i allefall frem uansett pokker :)

 

Skal jeg kjøpe ny firehjulstrekker nå blir det nok ikke Audi..Da må jeg gå for en bil med låsbare differ..Og da er det evt. Touareg som er det nærmeste jeg kommer VAG-familien..Hvis ikke blir det noe japansk dessverre..

 

Strengt talt er da bilen din for ny til at den har det beste systemet, da du har Torsen.

Skal man ha det beste, med låsbår senter og bak må du ha bil gamlere enn -88. Hjelper ikke en dritt med sperre bak når det ene hjulet foran står og spinner uten feste, da går heller ikke bakhjula rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper ikke en dritt med sperre bak når det ene hjulet foran står og spinner uten feste, da går heller ikke bakhjula rundt.

 

 

 

tror du misforstod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror du misforstod.

 

Fordi?

 

Har selv prøvd dette, og sperra bak hjelper ikke hvis ingen av hjula foran har noe feste.

0 feste foran = null kraft sendes bakover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.