Anbefalte innlegg

Hmm..Merkelig nok har jeg kommet meg opp av grøfta med begge forhjulene hengende i løse lufta med sperra på..

 

Men som du sier, også mine quattroer er litt for nye..synd designet var bygget på legoklosser på den tida.. :P

Typ 85 er selvsagt unntaket :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..Merkelig nok har jeg kommet meg opp av grøfta med begge forhjulene hengende i løse lufta med sperra på..

 

 

Sikker?? Skal være teknisk umulig uten sentersperre på thorsen, i allefall om du sto stille med hjula i lufta og så kjørte rett ut hehe lå bilen med gulvet på bakken da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi?

 

Har selv prøvd dette, og sperra bak hjelper ikke hvis ingen av hjula foran har noe feste.

0 feste foran = null kraft sendes bakover.

 

Trodde vi ble enige om over her at med sperren på så måtte den ha null feste bak + ett foran for å stå i ro, mener du at hele quttro systemet er satt ut av spill hvis man mister veigrepet på ett hjul?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde vi ble enige om over her at med sperren på så måtte den ha null feste bak + ett foran for å stå i ro, mener du at hele quttro systemet er satt ut av spill hvis man mister veigrepet på ett hjul?

 

Jupp.. om et forhjul i en åpen diff har 0 friksjon så overfører heller ikke thorsen noe kraft bakover.. da den ikke har noe moment å jobbe imot på forakslingen. Det er konstruksjonsbetinget i thorsen systemet. så uten sentersperre så står man stille om et hjul foran henger i lufta, det som sto i utdraget lengre opp her som du viser til er en glipp i forklaringen dems, og strider imot de fysiske lover innvolvert i en bil med åpen thorsen diff:) Blir det samme som om en drivaksel/knute ryker.. uten sentersperre da så kommer ikke en quattro bil med thorsen 1 mm:) Har den sperre bak så hjelper det om det ryker bak, men om den ryker foran så står man der:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd å kjøre opp en skråning/grøft på veien Hol-Aurland med S4-en jeg hadde en gang. Parkerte på utsiden av veien på en flate, og kjørte på skrå inn på veien/oppover slik at ene forhjulet var i lufta, men det gikk å kjøre opp uten problemer. Brukte sperra bak. Dette skal i teorien ikke gå, men praksis viser da noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror den kan settes under tilfeldigheter og at hjulet sikkert var nedom bakken innimellom og ga litt motstand:) Om man ser på hva en thorsendiff er i stand til å gjøre, så skal det ikke gå ann å få krefter sendt til den motsatte aksling uten at den andre akslingen har mostand:) Det er en mekanisk begrensning i konstruksjonen på en åpen thorsen diff:) Så om man kommer ut med et hjul i lufta fra stillestående uten EDS så var enten ikke hjulet helt i lufta alikevel eller bremser som henger på hehe. Akkurat det med overføring foran og bak med åpen thorsen diff er egentlig lite diskutabelt, da det er slik den er konstruert for å virke, og det er ennerkjent:) . Så om andre ting oppstår så er det med all sansynlighet tilfeldige faktorer:) om noen tviler så er det bare å skru løs en drivaksel og prøve selv:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns quattro er oppskrytt... uten å nevne noe mer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså hvis jeg kjører opp en bakke og ene hjulet kommer over speilblank is så stopper bilen, det har jeg aldri opplevd annet enn med de gnagerne jeg har kjørt uten ASR. Enda verre med bmw`er (uten x-drive) , de står på flatmark og ikke kommer seg av flekken hvis det ene hjulet står på is.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er man i fart går det somregel bra.. men det er snakk om igangkjøring:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

thorsen

 

Torsen

(Torque Sensing)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal ellers huske på at nyere biler spiller elektronikk mer og mer en større rolle, selv om man her har et makanisk system. Men også innstillinger i nyere biler spiller en rolle:

 

Et eksempel:

 

Samme bilen, samme løypa, og riktig oppsett:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg var heldig og kom bort i bakken med et av mine forhjul da, eller at det var nok motstand i løssnøen til at jeg klarte å få bilen opp av grøfta.. :) Men uansett er jeg mye mer fornøyd med den gode gamle quattroen enn jeg har vært med den "nye".

Mulig de nyeste er bedre for alt jeg vet, men jeg savner uansett sperra (aller helst begge sperrene såklart) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Foreldrene mine skal bytte ut Allroad'en sin, og driver å ser seg rundt etter ny bil. Det er snakk om relativt ny bil denne gang, rundt 1 år. De behøver firehjulstrekk, og BMW 3- og 5-serie med X-drive kan være aktuelt.

 

Er det noen som har erfaring med disse, og gjerne da også sammenlignet med Audi A4 og A6 quattro samt Q5.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Foreldrene mine skal bytte ut Allroad'en sin, og driver å ser seg rundt etter ny bil. Det er snakk om relativt ny bil denne gang, rundt 1 år. De behøver firehjulstrekk, og BMW 3- og 5-serie med X-drive kan være aktuelt.

 

Er det noen som har erfaring med disse, og gjerne da også sammenlignet med Audi A4 og A6 quattro samt Q5.

 

Mvh

EW

 

Jeg har ingen erfaring med X-drive, men dersom du setter deg inn i hvordan X-drive fungerer tror jeg du er enig med meg i at det har et langt større potensiale for å ryke enn Quattro-systemet.

...men om de har hatt en Allroad så er de vel kanskje vant til ting som ryker (=

 

Denne videoen her viser hvordan X-drive fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med X-drive, men dersom du setter deg inn i hvordan X-drive fungerer tror jeg du er enig med meg i at det har et langt større potensiale for å ryke enn Quattro-systemet.

...men om de har hatt en Allroad så er de vel kanskje vant til ting som ryker (=

 

Denne videoen her viser hvordan X-drive fungerer.

 

Nei, jeg har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer. Potensialet for at noe ryker er tilstede på de fleste, hvorfor vil X-drive ryke før noe annet? Jeg vet at Audi har hatt problemer med sitt Haldex-system og styreenhetene der, men A4 og A6 har vel Torsen slik at det ikke er noe problem?

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer. Potensialet for at noe ryker er tilstede på de fleste, hvorfor vil X-drive ryke før noe annet? Jeg vet at Audi har hatt problemer med sitt Haldex-system og styreenhetene der, men A4 og A6 har vel Torsen slik at det ikke er noe problem?

 

Mvh

EW

 

Haldex-enheten kan ryke på alle biler om motoren trimmes eller oljen ikke skiftes.

Torsen-enheten pleier jo ikke akkurat å ryke, ikke er den avhengig av spesielle oljer, og tåler trimming.

 

Sjekk videoen i forrige innlegg så får du se hvordan X-Drive fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex-enheten kan ryke på alle biler om motoren trimmes eller oljen ikke skiftes.

Torsen-enheten pleier jo ikke akkurat å ryke, ikke er den avhengig av spesielle oljer, og tåler trimming.

 

Sjekk videoen i forrige innlegg så får du se hvordan X-Drive fungerer.

 

Jeg regner med det er disse clutchene som regulerer fordelingen av kraften du mener? Ser det også er kommentert som en mulig svakhet på xDrive på noen YouTube-videoer.

 

Nå blir det nok uansett ikke kjøring i dyp pudder eller på isbane med bilen for mamma og pappa sin del, kun normal kjøring i Trøndelag med endel hytteturer gjennom vinteren. Regner heller ikke med at trimming blir aktuelt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med det er disse clutchene som regulerer fordelingen av kraften du mener? Ser det også er kommentert som en mulig svakhet på xDrive på noen YouTube-videoer.

 

Nå blir det nok uansett ikke kjøring i dyp pudder eller på isbane med bilen for mamma og pappa sin del, kun normal kjøring i Trøndelag med endel hytteturer gjennom vinteren. Regner heller ikke med at trimming blir aktuelt :P

 

Jeg tenker mer på den armen og elektriske motoren inni fordelingskassen. Det er jo dømt til å ryke før eller siden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min far har hatt en 320 x-drive, og har nå en X1 med x-drive. Jeg var ute med henger på klonk is her i vinter med 3 serien, og det funket ypperlig. Måtte rygge fra stillestående i en bakke, og da kjente jeg hvordan den drev og flyttet kraften fra ett hjul til ett annet. Alt etter hvor det var best grep. Mye bedre enn hva jeg har erfart med quattro. Nå har ikke jeg kjørt nyere biler med quattro, men a4 b5en som jeg hadde bare spant fra stillestående.

 

Jeg ble hvertfall veldig overbevist av bmw sitt system!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne sier vel ikke noe om holdbarheten , men litt om fremkommeligheten !

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne sier vel ikke noe om holdbarheten , men litt om fremkommeligheten !

 

 

Et flertall av kommentarene til den filmen sier at den er "faket". Jeg tror ikke den er det, men samtidig er det svært ekstremt å ikke ha noe som helst friksjon på begge hjulene på samme aksel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Only morons say,that the cock-drive is better than Quattro.

 

: smil :

 

Its like saying that some plastic assault rifle is more reliable than Ak-47.

 

Siden det er pressevisning av bmw eller noe, så tror jeg og de har trikset til noe.

Så er jo det der ganske langt fra virkeligheten og, firehjulstrekk er jo ett samspill mellom alle fire hjulene.

 

Dette er jo ikke akkurat en vitenskapelig test heller, men jeg ler like godt hver gang jeg ser den.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der har vel mer med dekkene enn hvilket 4 hjuls system den har. Den står jo og spinner på alle 4 hjulene! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestemt meg for å kanskje gå for 4WD ved neste bilbytte (som dog er en stund til ennå) og da har jeg vel egentlig allerede bestemt meg for en Audi A3/A4 med Quattro.

Audi har jo så vidt meg bekjent "skikkelig" 4x4 med trekk på alle hjul hele tiden, noe jeg har fått med meg kanskje er det beste... ?

 

Men skulle det hende jeg fant på og bytte merke så måtte det evt. bli en BMW og da med X-Drive.

 

Spørsmålet mit er derfor som følger:

Er BMW X-Drive i samme klasse som Audi Quattro? Altså at det der også trekkes på alle fire konstant, eller er det det samme systemet som man finner i Honda CRV/HRV Suzuki etc.?

 

Regner vel kanskje med at X-drive er "skikkelig" saker, men jeg har testet en Audi med Quattro på glatta og jeg synes det var litt morro.. :cool:

 

Skulle jeg evt. gå for en BMW istede for Audi neste gang så blir det i tilfelle en 320i-325i X-Drive eller evt. 520D X-Drive (hvis det da altså er skikkelig 4x4 vi snakker her)

 

PS! Håper ikke jeg banner i kirken ved at jeg nevner at BMW kaaaaaaanskje blir min neste bil.... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.